«Προσκυνητές σ΄ένα αλλιώτικο Μεγαλοβδόμαδο»
α) Η φετινή Μεγάλη Εβδομάδα
είναι αλλιώτικη από τις άλλες. Βρισκόμαστε κλεισμένοι στα σπίτια και η
ψυχή μας είναι περίλυπη. Μια λοιμική νόσος, ένα αόρατος ιός ταπείνωσε
ολόκληρη την αλαζονική ανθρωπότητα. Κι εμείς, θα θέλαμε να βρισκόμαστε
εντός των ιερών ναών, για να ακούσουμε τους μελίρρυτους
κατανυκτικούς ύμνους,να προσκυνήσουμε τον Εσταυρωμένο και να
βιώσουμε από κοντά το εκούσιο Πάθος του Κυρίου μας. Όμως, και κάτω
από αυτές τις δύσκολες συνθήκες, μπορούμε να συμπορευτούμε και να
συσταυρωθούμε με τον Χριστό. Να πάρουμε θεοφιλείς αποφάσεις για το
υπόλοιπο της ζωής μας, να λειάνουμε το εγωιστικό φρόνημά μας, να
συμφιλιωθούμε καταρχήν με τους οικείους μας, αφού αυτές τις μέρες
βρισκόμαστε πολλές ώρες μαζί τους. Να γίνουμε πιο ευρύχωροι για τους
συνανθρώπους μας. Να προσευχηθούμε εκτενέστερα, να ασχοληθούμε με
τον εσωτερικό μας κόσμο περισσότερο. Να χύσουμε δάκρυα μετανοίας.Και με
τον τρόπο αυτό να γευθούμε και τη χαρά της Ανάστασης.
β) Πρότυπό μας οι φιλακόλουθοι και απλοί μοναχοί του Άθωνα
που περνούν τις περισσότερες ώρες προσευχόμενοι, ψάλλοντες και
αναγιγνώσκοντες κείμενα ιερά. «Το αθωνικό μεγαλοβδόμαδο», γράφει ο
μακαριστός Γέρων Μωυσής Αγιορείτης, «είναι ησύχιο, νηφάλιο, ατάραχο,
μυστικό, σε οδηγεί σε χρήσιμη ενδοσκαφή, σε απαραίτητη αυτογνωσία σε
αυτοπαρατήρηση κι όχι συνεχή ετεροπαρατήρηση και κατάκριση… Οι
Αγιορείτες Γέροντες σιωπηλά συμμετέχουν στ’ ΄Αχραντα πάθη του Κυρίου.
Όταν μιλάς δεν ακούς. Σιωπούν για να ακούσουν. Ακούνε για να βιώσουν.
Ότι το αίμα του Γολγοθά χύθηκε για τον καθένα… Να ακούμε και να
πράττουμε. Να πράττουμε το αγαθό, ν’ αφήνουμε χώρο και για τον άλλο».
γ) Ας δούμε όμως αναλυτικότερα τα
πρόσωπα και τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας. Ο Ιωσήφ ο Πάγκαλος
ηγείται του χορού των εορταζόντων στο μέγιστο και παγκοσμίων
διαστάσεων γεγονός της θείας συγκατάβασης. Της πορείας του Κυρίου
προς το εκούσιον πάθος. Στο πρόσωπό του Ιωσήφ, γιού του Ιακώβ,
βρίσκουν εφαρμογή τα ευαγγελικά μηνύματα της συμφιλίωσης και της
συγχωρητικότητας, της σωφροσύνης και της καρδιακής
καθαρότητας. Μπορεί εκείνος να μην άκουσε το γλυκόηχο άγγελμα της
αγάπης προς τους εχθρούς· μπορεί να μην γνώρισε από κοντά το ιλαρόν
πρόσωπο του Νυμφίου της Εκκλησίας, το οποίο εμπνέει τη διακονία, τη
θυσία και την τιμιότητα· μπορεί να έζησε εκατοντάδες χρόνια πριν από
Αυτόν. Όμως, όλα αυτά δεν τον εμπόδισαν να αναδειχθεί άνθρωπος του
Θεού, ευαγγελιστής πριν το ευαγγέλιο, σώφρων σε καιρούς αφροσύνης,
υπάκουος μαθητής πριν την εμφάνιση του Διδασκάλου.
δ) Ο Ιωσήφ αποτελεί «τύπο», προτύπωση
και προεικόνιση του Χριστού στην Παλαιά Διαθήκη. «Και ην Ιωσήφ καλός
τω είδει και ωραίος τη όψει σφόδρα»(Γέν.39,6),. Σκεπτόμενος τον Ιωσήφ, ο νους του χριστιανού ανάγεται στον εράσμιο Νυμφίο της Εκκλησίας,
ο οποίος είναι «τω κάλλει ωραίος παρά πάντας ανθρώπους», που
προσκαλεί σε εστίαση πνευματική κάθε διψασμένη και πεινασμένη
ψυχή. Και πράγματι, η Μεγάλη Εβδομάδα αποτελεί συμπόσιο
πνευματικό, στο οποίο έχουν κληθεί να μετάσχουν όλοι οι άνθρωποι.
Χορταίνουν όμως από τα πνευματικά εδέσματα, όσοι έχουν «ένδυμα
γάμου», δάκρυα μετανοίας και φόβο Θεού. ΄Οπως ο Χριστός, «αμαρτίαν
ουκ εποίησεν ουδέ ευρέθη δόλος εν τω στοματι αυτού» (Α΄Πέτρ.
2,22), έτσι κι ο Ιωσήφ ο Πάγκαλος, στάθηκε τίμιος με τον εαυτό του
με το Θεό των πατέρων του αλλά και τους οικείους του. Κι ενώ οι
πειρασμοί της φιληδονίας και της εκδίκησης στην περίπτωσή του ήταν
ιδιαίτερα απειλητικοί, εκείνος κοσμούμενος με σωφροσύνη ούτε την τιμή
του κυρίου του προσέβαλε ούτε τα αδέλφια του που τον πούλησαν σκλάβο
εκδικήθηκε. Και μπορεί η αιγύπτια σύζυγος του αρχιμάγειρα του
Φαραώ Πετεφρή να είδε τον Ιωσήφ ως σκεύος ηδονής, εκείνος όμως δεν
ενέδωσε στο πάθος. Με αμετάτρεπτη γνώμη «έφυγε την αμαρτίαν, και
γυμνός ουκ ησχύνετο, ως ο πρωτόπλαστος προ της παρακοής».
ε) Η τιμιότητα όμως πληρώθηκε ακριβά,
αφού οδηγήθηκε στη φυλακή. Αλλά κι εκεί η χάρη του Θεού δεν τον
εγκατέλειψε. Αντίθετα, επειδή όντας στη φυλακή εξήγησε τα όνειρα του
Φαραώ και προέβλεψε τη σιτοδεία, την έλλειψη δηλαδή των δημητριακών,
«τον εβγάνουν από την φυλακήν και εις τον βασιλέα παρρησιάζεται και
κύριος πάσης γης Αιγύπτου γίνεται», όπως αναφέρει ο Όσιος Νικόδημος. Ο
Ιωσήφ παρά τις αντίξοες εξωτερικές συνθήκες ακολούθησε πιστά το
θέλημα του Θεού, αλλά και τη φωνή της αγνής του συνείδησης. Διότι, ενώ
τα αδέλφια του τον πούλησαν, κινούμενα από φθόνο εξαιτίας της
αγάπης του πατέρα τους προς αυτόν, εκείνος όχι μόνο τα δέχθηκε και
τα στήριξε στην αδυναμία τους, ως «΄Αρχων γης Αιγύπτου και σιτοδότης»,
αλλά θεώρησε και την πώλησή του στους Ισμαηλίτες ως θέλημα Θεού!
στ) Είναι χαρακτηριστικό, ότι όταν ήρθαν
τα αδέλφια του και τον συνάντησαν για πρώτη φορά στην Αίγυπτο και να
ζητήσουν σιτηρά, κι εκείνος τα αναγνώρισε, θορυβήθηκαν. Αυτός όμως τα
καθησύχαζε λέγοντας: Μη λυπάστε, ήταν πρόνοια του Θεού η πώλησή μου
στους Αιγυπτίους. Βρέθηκα εδώ, πριν από σας, για να σας προστατεύσω
στον καιρό του λιμού και της σιτοδείας. Κι όταν μετά το θάνατο του
πατέρα τους Ιακώβ, εκείνα φοβήθηκαν την τιμωρία, τα κάλεσε και τους
είπε: Εσείς με φθονήσατε και με πουλήσατε, αλλά εγώ δεν θα σας κάνω
κανένα κακό. «Του γαρ Θεού ειμί εγώ».Τον Πάγκαλο Ιωσήφ
ακολουθούν στο πνευματικό χορό οι φρόνιμες παρθένες, που κρατάνε
λαμπάδες ολόφωτες γεμίζοντάς τες με λάδι, τις θείες αρετές.
΄Επονται οι πιστές μαθήτριες, η πόρνη γυναίκα, και ο ευγνώμων
ληστής. Αναρωτιέται ο ευλαβής προσκυνητής της Μεγάλης Εβδομάδας, τί
να πρωτοθαυμάσει από τη ιερή αυτή χορεία, την φιλόθεη ξυνωρίδα; Την
επαγρύπνηση και εγρήγορση των πέντε φρονίμων παρθένων; Τα δάκρυα και
τους στεναγμούς της πόρνης; Του ληστή τη μετάνοια; Την παρρησία και
των θάρρος των μαθητριών; Όλα μπορούν να εμπνεύσουν. ΄Ολα κρύβουν τη
φύτρα της εν Πνεύματι ζωής.
ζ) Ακολουθούν τον Χριστό στο εκούσιο
πάθος και συμπληρώνουν τη μεγάλη χορεία, οι φοβισμένοι, ταραγμένοι και
σκεπτικοί μαθητές, που παρότι μυσταγωγούνται στο μυστήριο του σταυρού
από τον ίδιο τον Κύριο, τα γεγονότα τους υπερβαίνουν και
σκανδαλίζονται. Ο Ιούδας προδίδει το Διδάσκαλο και χάνεται μέσα στην
εωσφορική μοναξιά και το πάθος της φιλαργυρίας. Ο Πέτρος αρνείται τον
Κύριο, άλλοι μαθητές ραθυμούν, ενώ άλλοι σκορπίζονται «ως πρόβατα μη
έχοντα ποιμένα». Χρειάσθηκαν τα δάκρυα της μετάνοιας, οι λαμπηδόνες
της θείας αγάπης και η αναστάσιμη εμπειρία, για να αποκαταστήσουν
οι μαθητές ως απόστολοι πλέον πλήρη κοινωνία με τον Ζωοδότη Χριστό.
η) Υπάρχουν κι άλλοι, που δεν θεωρούν
απλώς «μακρόθεν» τα γενόμενα, αλλά καταδικάζουν ως κακούργο τον
ευεργέτη, ως παράνομο το νομοθέτη, «ως κατάκριτον τον πάντων
βασιλέα». Και δεν είναι μόνο οι Γραμματείς και Φαρισαίοι, είναι οι
αρνητές του Χριστού αλλά και οι θρησκόληπτοι όλων των αιώνων. Αυτοί
κατακρίνουν και δικάζουν όλους τους άλλους, αλλά οι ίδιοι δεν κουνούν το
δάκτυλό τους να μπουν στη βασιλεία Του. Λόγω της σκληροκαρδίας και
της οίησης αδυνατούν να αγαπήσουν το Θεό και το συνάνθρωπο και
μένουν έξω «του νυμφώνος του Σωτήρος Χριστού». Αυτοί συμβολίζονται με
την άκαρπη συκή, που είχε μόνο φύλα και βαθειά σκιά κι
όχι καρπούς. Οι άγιοι Πατέρες ερμηνεύοντας, αναφέρουν ότι, ο Χριστός στη
άκαρπη συκή βρήκε μόνο τη σκιά του Νόμου της Παλαιάς Διαθήκης και γι’
αυτό κατέκρινε την πνευματική ένδεια της φαρισαϊκής Συναγωγής. Και
επειδή υπήρχε η εντύπωση στους ανθρώπους της εποχής του, ότι πάντοτε ο
Κύριος ευεργετούσε και θεράπευε, βρήκε την ευκαιρία να δείξει, όχι
σε άνθρωπο αλλά στο άψυχο δένδρο, τις επιπτώσεις της υποκρισίας και
της πνευματικής ακαρπίας. Οι υποκριτές και οι επιφανειακά
θρησκευόμενοι άνθρωποι αυτοτιμωρούνται, αφού ο Πανάγαθος Θεός
αφαιρεί από αυτούς τα δώρα της θεϊκής αγάπης, σεβόμενος απόλυτα την
ελευθερία τους.
Γι’ αυτό, ας είμαστε χριστιανοί με
επίγνωση και φόβο Θεού, αληθινοί προσκυνητές και όχι για τα «πασχαλινά
έθιμα». Χριστιανοί που δεν θα μοιάζουν την άκαρπη συκιά, αλλά θα
εμπνέονται από τον Ιωσήφ τον Πάγκαλο, και κυρίως από το πρόσωπο του
εράσμιου Νυμφίου της Εκκλησίας, του Κυρίου ημών Χριστού, ώ πρέπει,
πάσα δόξα συν τω Πατρί και τω Αγίω Πνεύματι. Αμήν.
ΠΗΓΗ:https://www.pemptousia.gr/2020/04/proskinites-sena-alliotiko-megalovdomado/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου