Σάββατο 18 Μαρτίου 2017

ΚΥΡΙΑΚΗ Γ ΝΗΣΤΕΙΩΝ

 ΚΥΡΙΑΚΗ Γ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ 
ΗΧΟΣ ΠΛΑΓΙΟΣ ΤΟΥ ΔΕΥΤΕΡΟΥ
ΨΑΛΛΕΙ Ο ΑΕΙΜΝΗΣΤΟΣ ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΣ ΣΤΑΝΙΤΣΑΣ
ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΕΛΗΦΘΗΣΑΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ "ΨΑΛΤΟΛΟΓΙΟΝ"

Κυριακή της Σταυροπροσκυνήσεως



Προσκυνώντας τον σταυρό του Χριστού
 (Καραβιδόπουλος Ιωάννης, Καθηγητής Πανεπιστημίου)
 DSC07420
Στο μέσον της περιόδου της Μ. Τεσσαρακοστής προβάλλει η Εκκλησία μας κατά την Γ΄ Κυριακή των νηστειών τον Σταυρό του Χριστού για να τον προσκυνήσουν οι πιστοί και να συνεχίσουν έτσι ενισχυμένοι τον πνευματικό αγώνα, που θα τους φέρει στη Μ. Εβδομάδα και το Πάσχα, διαβάζει δε κατά την ημέρα αυτή την περικοπή με τα ακόλουθα λόγια που ο Χριστού απηύθυνε προς τους μαθητές του μόλις προανήγγειλε προς αυτούς τον επικείμενο σταυρικό του θάνατο:
«Όποιος θέλει να με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του, ας σηκώσει τον σταυρό του κι ας με ακολουθεί. Γιατί όποιος θέλει να σώσει τη ζωή του θα τη χάσει· όποιος όμως χάσει τη ζωή του εξαιτίας μου και εξαιτίας του ευαγγελίου, αυτός θα τη σώσει. Τι θα ωφεληθεί ο άνθρωπος, αν κερδίσει ολόκληρο τον κόσμο αλλά χάσει τη ζωή του; Τι μπορεί να δώσει ο άνθρωπος αντάλλαγμα για τη ζωή του; Όποιος, ζώντας μέσα σ’ αυτή τη γενιά την άπιστη κι αμαρτωλή, ντραπεί για μένα και για τη διδασκαλία μου, θα ντραπεί γι’ αυτόν και ο Υιός του Ανθρώπου, όταν έρθει με όλη τη λαμπρότητα του Πατέρα του, μαζί με τους αγίους αγγέλους».
Και τους έλεγε ακόμη: «Σας βεβαιώνω πως υπάρχουν μερικοί ανάμεσα σ’ αυτούς που βρίσκονται εδώ, οι οποίοι δεν θα γευτούν τον θάνατο, πριν δούν να έρχεται δυναμικά η βασιλεία του Θεού» (Μαρκ. 8,34 – 9,1).
Τα λόγια αυτά είναι πολύ σημαντικά και βαριά γι’ αυτούς που θέλουν να είναι μαθητές του Ιησού. Εφόσον ο Ιησούς έχει να αντιμετωπίσει όχι τη δόξα αλλά τον σταυρό και το πάθος, δεν μπορεί να είναι διαφορετική και η τύχη των μαθητών του, εάν θέλουν βέβαια να είναι στην ουσία, όχι μόνο στο όνομα, μαθητές του, μαθητές βέβαια με την ευρύτερη έννοια του όρου, δηλ. του χριστιανού που ακολουθεί πιστά και συνειδητά τον Κύριο Ιησού Χριστό.
Καταναγκασμός δεν υπάρχει στη διδασκαλία του Χριστού. Μπορεί κανείς ελεύθερα να αποφασίσει τον δρόμο του σταυρού αφού αναλογισθεί πρώτα τις δυσκολίες και αναλάβει αποφασιστικά τις ευθύνες του: «Όποιος θέλει να με ακολουθήσει, ας απαρνηθεί τον εαυτό του, ας σηκώσει τον σταυρό του κι ας με ακολουθεί». Η απάρνηση του εαυτού μας και η άρση του σταυρού επί των ώμων είναι οι βασικές προϋποθέσεις για να ακολουθήσουμε τον Χριστό. Αρνούμαι τον εαυτόν μου, σημαίνει: εγκαταλείπω τις νόμιμες και δίκαιες απαιτήσεις, τις φυσιολογικές και δικαιολογημένες επιθυμίες που έχει το εγώ μου μέσα στη ζωή, αρνούμαι την ασφάλεια μίας καλοβολεμένης ζωής, για να αποδυθώ στην κατά τα κριτήρια του κόσμου αβεβαιότητα και ανασφάλεια που συνεπάγεται το να ακολουθώ τον Χριστό στον δρόμο του πάθους. Ο εμπειρικός άνθρωπος, όπως τον γνωρίζουμε όλοι μας, ζητεί την τακτοποίηση και την ασφάλεια, την αποφυγή της σκέψης του θανάτου, την παράταση της ζωής του με κάθε τρόπο.
Με μία παράξενη όμως επιχειρηματολογία για την ανθρώπινη λογική ο Χριστός διδάσκει ότι η ζωή κερδίζεται μόνον όταν χαθεί. Η θυσία της ζωής οδηγεί στην κατ’ εξοχή ζωή. Ο Χριστός χρησιμοποιεί στις φράσεις του αυτές τη λέξη «ψυχή» με την διπλή έννοια της ζωής, της βιολογικής ζωής και της αιώνιας ζωής που είναι δώρο του Θεού. Όποιος θέλει την πραγματική ζωή, πρέπει να θυσιάσει την εύκολη ζωή του κόσμου.
Τα λόγια αυτά προϋποθέτουν ή προβλέπουν συνθήκες διωγμού μπροστά στον οποίο είναι δυνατό να φοβηθεί κανείς και να αρνηθεί την πίστη του με αποτέλεσμα να χάσει την πραγματική ζωή. Δεν χάνουν τη βαρύτητά τους όμως τα λόγια αυτά ακόμη κι όταν δεν υπάρχει διωγμός. Είναι βέβαια αυτονόητο ότι, όταν κανείς συμβιβασθεί με τις δυνάμεις της ζωής μέσα στον κόσμο και βολευτεί μέσα στην ασφάλεια της οργανωμένης κοινωνίας, δεν αντιμετωπίζει θέμα διωγμού ή πάθους ή θυσίας της ζωής του.
Σε ποιες όμως περιπτώσεις μπορεί κανείς σήμερα να μιλά για σταυρό και για μαρτύριο; Μήπως αυτά είναι ηρωικές πραγματικότητες του παρελθόντος της Εκκλησίας; Ο συνεπής Χριστιανισμός δεν είναι μόνο ιστορικό παρελθόν, αλλά μπορεί να είναι και ζωντανό παρόν. Όταν μέσα σ’ ένα κόσμο πεσμένων αξιών μπορείς να πιστεύεις στις αξίες της πίστης, όταν μέσα στο συνηθισμένο ψέμα εσύ συντάσσεσαι με το μέρος της αλήθειας, όταν όλοι κάνουν τα πάντα για να ικανοποιήσουν τον εαυτό τους και συ τον αρνείσαι, όταν όλοι συμβιβάζονται για να εξασφαλισθούν κι εσύ δεν προδίδεις τις αρχές σου με κίνδυνο να ζημιωθείς και να χάσεις τη θέση σου, όταν οι άλλοι ορθολογιστικά εξηγούν τα πάντα με ενδοκοσμικό πρίσμα, ενώ τη δική σου καρδιά την ζεσταίνει η ελπίδα της αναστάσεως, τότε είσαι πραγματικός μαθητής του Ιησού, που τον ακολουθείς στο δύσκολο δρόμο της θυσίας.
Όλα αυτά όμως που φαίνονται αδύνατα για τον φυσιολογικό άνθρωπο, γίνονται πραγματικότητες μέσα στην περιοχή της χάρης του Θεού που αναγεννά και μεταβάλλει τον άνθρωπο σε νέο δημιούργημα, σε «καινή κτίση».
Ένα μήνυμα, λοιπόν, εκούσιας αυταπαρνήσεως μας απευθύνει το σημερινό ευαγγελικό ανάγνωσμα, αυταπαρνήσεως όχι για οποιοδήποτε άλλο λόγο αλλά για τον Χριστό και το Ευαγγέλιο. Οι ήρωες της πίστης και οι άγιοι της Εκκλησίας μας δεν είναι μόνον μορφές του μακρινού παρελθόντος· μπορούν να γίνουν και ζωντανές πραγματικότητες στην εποχή μας.
Η περικοπή τελειώνει με τη βεβαιότητα της δυναμικής παρουσίας της βασιλείας του Θεού. Αυτή είναι που δίνει τη δυνατότητα στον χριστιανό να πραγματοποιήσει όλα τα παραπάνω, και δεν είναι η βασιλεία του Θεού μελλοντικό μόνο όραμα αλλά και τωρινή πραγματικότητα, είναι η δυνατότητα να ζεί κανείς τη μελλοντική πληρότητα της βασιλείας ήδη στο παρόν.
Πηγή: agiazoni.gr
 ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ:http://www.diakonima.gr

Χερουβικό πλ Β (ΣΠΑΝΙΟ)

Αθανάσιος Καραμάνης / Χερουβικό πλ Β (ΣΠΑΝΙΟ)
 Ι.Ν. Μ εταμορφώσεως του Σωτήρος Βόλου, 19-11-1995. 
Ψάλλει ο Αθανάσιος Καραμάνης προσκεκλημένος του πρωτοψάλτη του Ναού Ιωάννη Σχώρη.

"Η Δασκάλα μου"!


 
Ο θρίαμβος της δασκάλας
Ο θρίαμβος της δασκάλας δεν είναι κυρίως επί του γνωστικού πεδίου, κρίνεται στη δυνατότητά της να ενσταλάξει στο παιδί την αγάπη για το σχολείο, για το διάβασμα, για τα άλλα παιδιά και αυτό με μια «τεχνική» που δε θα απαξιώνει τον εγωιστικό κόσμο του παιδιού, αλλά θα τον κοινωνικοποιεί μετασχηματίζοντας το φόβο σε ελευθερία…
Θαυμάζω τη δασκάλα!
Αναφέρομαι στη δασκάλα, γιατί εκτιμώ ότι μάλλον αυτή (και όχι ο δάσκαλος) διδάσκει και διαπαιδαγωγεί τα παιδιά του Δημοτικού των μικρών ηλικιών και πιο ειδικά τα «πρωτάκια». 
Τούτου δοθέντος, έστω εξ ορισμού για να παραμείνει ο τίτλος του άρθρου, εκτιμώ πως αυτή η «συνάντηση» του παιδιού με το σχολείο (και πιο συγκεκριμένα με τη δασκάλα) είναι ένα διαρκές γεγονός που επικαθορίζει σημαντικά την εκπαιδευτική αλλά και την πνευματική εξέλιξη του ανθρώπου.
Εδώ συγκροτούνται οι βάσεις των μορφωτικών διαδρομών και των κοινωνικών μετασχηματισμών του ατόμου και η σημασία τους είναι ιδιαίτερα σημαντική, γιατί υπερέχει συγκριτικά σε παιδαγωγική και επιστημονική αξία σε σχέση με όλες τις άλλες «στιγμές» της σύνολης σχολικής (δημοτικής, γυμνασιακής, λυκειακής) πορείας. 

Ως εκ τούτου, θεωρώ ότι η δασκάλα έχει μια μοναδικότητα προνομιακή αλλά και μια μοναδικότητα μεγίστης ευθύνης. 
Και εξηγώ εξ αρχής γιατί θαυμάζω το ρόλο της και το «πρόσωπό της».
Η επιμέρους αποκοπή των ισχυρών δεσμών του παιδιού από τους γονείς του είναι ένα γεγονός οδυνηρής δοκιμασίας. Το περιβάλλον της άμετρης αγάπης διαρρηγνύεται, δεν θα είναι το πρόσωπο της μοναδικής και άμετρης φροντίδας, θα είναι ένα παιδί σαν όλα τα άλλα! Η πρώτη μικρή περιήγηση στη ζωή του θα συνοδευτεί με ευθύνες, με αλλαγές στις προτεραιότητές του.
Είναι η πρώτη φορά που δε θα γίνεται το «δικό του», αλλά θα κάνει αυτό που θα του λένε και θα το υποχρεώνουν. 
Γκρεμίζεται το προσωποκεντρικό του σύμπαν – που με τόση προσοχή έχει διαμορφώσει – και θα βιώνει ένα πολυ–σύμπαν (multiverse), στο οποίο πρωταγωνιστές θα είναι και άλλοι. Και το πρόσωπο στο οποίο θα αγκιστρωθεί θα είναι η δασκάλα, θα πάρει τη θέση της μαμάς του, θα τη συγκρίνει με τη μαμά, το πιο πιθανό να την αγαπήσει και ίσως και να την ερωτευτεί με το δικό του ξεχωριστό τρόπο…
Με αυτή η βαθιά σωματική και πνευματική μετάλλαξη του παιδιού, πολλών παιδιών, «προ οφθαλμών» βρίσκεται η δασκάλα. 
Μόνο μια φοβερή αγάπη για τα παιδιά, μια αγάπη απαράλλαχτη σαν εκείνη που τρέφει για τα δικά της παιδιά (όσο δύσκολο και αν είναι αυτό), αν έχει – αλλιώς θα πρέπει να την επινοήσει -, μπορεί να διαμορφώσει το υπόστρωμα της υποδοχής του παιδιού στο νέο κόσμο του σχολείου.

Αυτό το προτέρημα της αγάπης, που είναι πηγή ζωής για τα παιδιά αλλά και για την ίδια τη δασκάλα, θα απλωθεί σε όλες τις επάλληλες επιστρώσεις της καθημερινής κοπιώδους μα και χαρούμενης εργασίας της: στην υπομονή, στο χαμόγελο του προσώπου και της ψυχής, στη μεταδοτικότητα, στην έμπνευση για τη φιλαναγνωσία, στη διαρκή ενθάρρυνση, στην κατανόηση της ιδιορρυθμίας του παιδιού, στην αναπλήρωση της μητρικής στοργής θα ανιχνεύσει τα πλούσια κοιτάσματα του θησαυρού που κρύβει κάθε παιδί μέσα του – «τα παιδιά επιθυμούν διακαώς να ανακαλύψουν τι κρύβεται τόσο εντός όσο και εκτός των δυνάμεών τους» (Lipman M., Η σκέψη στην εκπαίδευση) -, για να τα φέρει στην επιφάνεια και να δώσει τη δυνατότητα να ξαναφτερουγίσει η πρωτογενής απορία και η ατέλειωτη μυθοπλασία του παιδιού με τη βοήθεια και της λογικής τώρα, να προχωρήσει η απομάγευση του κόσμου χωρίς να χάνει τη μαγεία του και να βρίσκει την ομορφιά σε κάθε σκίρτημα της ζωής, σε κάθε φανέρωμα της πραγματικότητας, ακόμα και της επινοημένης πραγματικότητας που συνεχώς γοητεύει την παιδική φαντασία.
Η δασκάλα δεν μαθαίνει απλά κάποια γράμματα, δεν την οριοθετεί η διδακτέα ύλη, δεν την ενδιαφέρει το «τι» αλλά το «πώς» και το «γιατί», αγκαλιάζει όλη την προσωπικότητα του παιδιού, όχι μόνο κάποιες πλευρές του. Και εδώ είναι η απόλυτη υπεροχή της έναντι των άλλων εκπαιδευτικών που θα την ακολουθήσουν (;), αν δεν χαθούν (χαθούμε) – το πιο πιθανό – μέσα στον στείρο διδακτισμό και στην επαγγελματική μετάδοση της γνώσης.
Ο θρίαμβος της δασκάλας δεν είναι κυρίως επί του γνωστικού πεδίου, κρίνεται στη δυνατότητά της να ενσταλάξει στο παιδί την αγάπη για το σχολείο, για το διάβασμα, για τα άλλα παιδιά και αυτό με μια «τεχνική» που δε θα απαξιώνει τον εγωιστικό κόσμο του παιδιού, αλλά θα τον κοινωνικοποιεί μετασχηματίζοντας το φόβο σε ελευθερία…
Αυτή θα προσπαθήσει να συμφιλιώσει το δύσβατο μονοπάτι της λογικής με τους ασύνορους τόπους του συναισθήματος, για να ανοίξει το παιδί το δικό του δρόμο, να κατανοήσει τη ζωή και τον κόσμο, αυτή θα το διαπαιδαγωγήσει στο σεβασμό του άλλου, στην αυτόβουλη πειθαρχία και στην επίμονη προσπάθεια για να απελευθερώσει το παιδί την πνευματικότητά του. 
Δεν μπορεί να κάνει μάθημα από την έδρα, όπως όλοι εμείς οι άλλοι, θα είναι δίπλα στο κάθε παιδί, μπορεί να καθίσει και στο διπλανό κάθισμα - μια γλυκιά εικόνα, ένας φοβερός συμβολισμός στο εικονοστάσι του παιδιού…

ΠΗΓΗ: alfavita.gr
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: https://hamomilaki.blogspot.gr

Το Χρυσαλιφούρφουρο

Σαβίνα Γιαννάτου
"Το Χρυσαλιφούρφουρο"
"Εδώ Λιλιπούπολη" (1981)
Σύνθεση: Νίκος Κυπουργός
Στίχοι: Μαριανίνα Κριεζή

Παρασκευή 17 Μαρτίου 2017

Σύλλογος Πατμίων Ρόδου

 ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΕΡΓΟ 
ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΠΑΤΜΙΩΝ ΡΟΔΟΥ 
*Ο ΟΣΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ*

MOYΣΙΚΟΣ ΠΑΝΔΕΚΤΗΣ

Βυζαντινή Μουσική
ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΣ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΝΕΟΧΩΡΙΟΥ ΕΛΠΙΔΟΦΟΡΟΥ ΡΑΙΣΑΚΗ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ ΑΠΟΛΛΩΝΩΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ. ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΕΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΕΣ

Πέμπτη 16 Μαρτίου 2017

Η υγρασία στο σπίτι ...



Υγρασία στο σπίτι;
 Ό,τι πρέπει να γνωρίζεις 
και πως να την αντιμετωπίσεις

 


   Τι είναι η υγρασία χώρου;
Η υγρασία είναι η παρουσία νερού υπό μορφή υδρατμού στον αέρα του περιβάλλοντος και αποτελεί αναπόφευκτο συστατικό του. Σε κανονικά επίπεδα (40%- 50%) είναι απαραίτητη για την σωστή λειτουργία του ανθρωπίνου σώματος.
Τα προβλήματα δημιουργούνται όταν είναι είτε πολύ χαμηλή, οπότε μπορεί να δημιουργήσει αναπνευστικά προβλήματα και στατικό ηλεκτρισμό, ή το συνηθέστερο πολύ υψηλή, από 60% και πάνω, οπότε διευκολύνεται η δημιουργία μυκήτων που προκαλούν αλλεργίες, επηρεάζει τα άτομα που υποφέρουν από αρθριτικά και ρευματισμούς και από 70% και πάνω σχηματίζει σημάδια μούχλας, φουσκώνει ή ξεφλουδίζει τις μπογιές στους τοίχους και καταστρέφει έπιπλα, βιβλία, ξύλινα πατώματα και υφάσματα, ιδιαίτερα σε χώρους που δεν αερίζονται επαρκώς, όπως υπόγεια, ή μένουν για πολύ καιρό κλειστοί, όπως εξοχικά σπίτια.
Η υγρασία αυξάνεται είτε από το περιβάλλον όταν είναι υγρό, με μετάδοση μέσω των τοίχων και του αέρα που εισέρχεται από τις χαραμάδες των πόρτων και παραθύρων, είτε από πηγές μέσα στο χώρο, όπως οι υδρατμοί από το μπάνιο ή το μαγείρεμα, το σφουγγάρισμα, το στέγνωμα των ρούχων, τις αναπνοές και την εφίδρωση. Έχει υπολογισθεί ότι μία τετραμελής οικογένεια παράγει 11,5 λίτρα νερού υπό μορφή υδρατμού την ημέρα, ενώ απαιτούνται μόνο 2,5-3 λίτρα για να αυξήσουν την σχετική υγρασία σε ένα σπίτι 90 τ.μ. από 15% σε 60%.
Η ριζική λύση στα προβλήματα υγρασίας
Μέχρι τώρα τα προβλήματα από την υψηλή υγρασία αντιμετωπίζονταν είτε με τη θέρμανση του χώρου, είτε με τον αερισμό του, είτε με τη χρήση κλιματιστικού. Καμία από αυτές τις λύσεις όμως που συνήθως είναι και ακριβότερες, δεν αντιμετωπίζει ριζικά το πρόβλημα.
• Η θέρμανση του χώρου μειώνει τη σχετική υγρασία όσο λειτουργεί, αλλά επειδή δεν αφαιρεί υδρατμό από το χώρο, μόλις σταματήσει η λειτουργία της η υγρασία επανέρχεται στα προηγούμενα επίπεδα. Κατά το χειμώνα σε σπίτια που κατοικούνται, συνήθως εξασφαλίζει τη μείωση της υγρασίας σε φυσιολογικά επίπεδα, αλλά τον υπόλοιπο χρόνο που δεν λειτουργεί και κυρίως την άνοιξη και το φθινόπωρο που η υγρασία του περιβάλλοντος είναι αυξημένη, αυξάνεται και η υγρασία του χώρου πάνω από το κανονικό. Επίσης αν στεγνώνετε τα ρούχα μέσα στο σπίτι ή έχετε υπόγειους χώρους που δεν θερμαίνονται καλά, η θέρμανση μπορεί να μην επαρκεί για τη μείωση της υγρασίας σε κανονικά επίπεδα.
• Ο αερισμός του χώρου εφ 'όσον είναι δυνατός, μειώνει την υγρασία αν ο καιρός είναι βορινός και η εξωτερική υγρασία χαμηλή. Αν είναι νοτιάς με υψηλή υγρασία, αυξάνει αντίθετα και την υγρασία του χώρου. Επίσης ο υπερβολικός αερισμός κρυώνει το χώρο με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους θέρμανσης. Σε χώρους που δεν αερίζονται καλά, όπως υπόγεια, (που μπορεί να έχουν και μεταφορά υγρασίας από το έδαφος), η λύση αυτή δεν είναι δυνατή.
• Η χρήση κλιματιστικού δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση γιατί είναι σχεδιασμένο για να ψύχει ή να θερμαίνει το χώρο και παρεπειπτόντως αφαιρεί και μία μικρή ποσότητα υδρατμού κατά την ψύξη, η οποία όμως αντιστοιχεί σε μικρό μέρος της ψυκτικής του απόδοσης. Έτσι η λειτουργία του για αφύγρανση είναι και ακριβή και ταυτόχρονα δεν έχει ικανοποιητική απόδοση στην αφύγρανση.
Θεωρητική εξήγηση λειτουργίας αφυγραντή
Συνήθως αυτό που εννοούμε με τον όρο υγρασία αφορά την σχετική υγρασία (rh), την οποία και αισθάνεται το ανθρώπινο σώμα. Η σχετική υγρασία μεταβάλλεται με τη θερμοκρασία του χώρου και ορίζεται σαν το ποσοστό επί τοις % του κορεσμού του χώρου με υδρατμό για την συγκεκριμένη θερμοκρασία.


Όταν η σχετική υγρασία φθάσει το 100% ο αέρας είναι κορεσμένος με υδρατμούς και αρχίζουν να σχηματίζονται σταγονίδια νερού πάνω στις επιφάνειες του χώρου. Η απόλυτη υγρασία που είναι η περιεκτικότητα σε υδρατμό του αέρα, ορίζεται σαν το βάρος του υδρατμού σε γραμμάρια ανά γραμμάριο (ή κ.μ.) ξηρού αέρα και είναι ανεξάρτητη της θερμοκρασίας του χώρου.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για ένα δεδομένο χώρο που θεωρητικά δεν έχει εισροή υδρατμού από το περιβάλλον, ούτε πηγές υγρασίας στο εσωτερικό του, η απόλυτη υγρασία παραμένει σταθερή, ανεξάρτητα από τις αυξομειώσεις της θερμοκρασίας του χώρου, όπως παριστάνεται από την κόκκινη γραμμή στο παραπλεύρως διάγραμμα, που δείχνει ότι για ένα χώρο με περιεκτικότητα απόλυτης υγρασίας 10 γραμ. υδρατμού ανά κ.μ. και θερμοκρασία 15 C η σχ. υγρασία είναι 75% με αποτέλεσμα τον σχηματισμό μούχλας και το φούσκωμα των τοίχων, ενώ αν τον θερμάνουμε στους 26 C η σχετική υγρασία πέφτει στο 40%. Επειδή δεν αφαιρέθηκε υδρατμός από τον χώρο αν η θερμοκρασία ξαναπέσει στους 15 C, η σχετική υγρασία θα επανέλθει στο 75%.
Αν τον ίδιο χώρο τον αφυγράνουμε με αφυγραντή, ο αέρας ψύχεται από το ψυκτικό στοιχείο (στο συγκεκριμένο παράδειγμα) στους 30C, όπως φαίνεται από την μώβ γραμμή, όπου υγροποιείται και επειδή αφαιρέθηκε υδρατμός η απόλυτη υγρασία του πέφτει από 10 γραμ. ανά κ.μ. στα 6 γραμ. ανά κ.μ. και κατόπιν περνώντας πάνω από το θερμό στοιχείο θερμαίνεται και βγαίνει στο χώρο σε μία ελαφρώς υψηλότερη θερμοκρασία, αλλά με υγρασία ξανά περίπου 40%, χωρίς να πληρώσουμε για θέρμανση.
Επειδή αφαιρέθηκε υδρατμός από τον χώρο, η σχετική υγρασία παραμένει στο 40%.
Που χρησιμοποιείται ο αφυγραντής;



ΣΕ ΣΠΙΤΙ ΠΟΥ ΚΑΤΟΙΚΕΙΤΑΙ
Για τη δημιουργία συνθηκών άνεσης με ρύθμιση της σχετικής υγρασίας μεταξύ 40 και 50%. Ιδιαίτερα χρήσιμος κατά την άνοιξη και το φθινόπωρο που δεν λειτουργεί η θέρμανση καθώς και για την ανακούφιση των ατόμων που πάσχουν από ρευματισμούς και αρθριτικά. Επίσης λόγω της εξαγωγής του αέρα προς τα επάνω, χρησιμεύει για το ταχύτερο στέγνωμα ρούχων και το νερό του δοχείου που είναι απαλλαγμένο από άλατα μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ατμοσίδερο..
ΣΕ ΕΞΟΧΙΚΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΑΤΟΙΚΕΙΤΑΙ ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ
Λόγω της έλλειψης αερισμού και θέρμανσης (που ακόμα και αν υπάρχει η δυνατότητα, το κόστος της είναι πολύ υψηλότερο από το κόστος λειτουργίας του αφυγραντή), προκαλούνται φθορές στα έπιπλα και τους τοίχους που πρασινίζουν ή ξεφλουδίζει η μπογιά. Συνιστάται η σύνδεση προς μόνιμο σημείο αποχέτευσης και η χρήση είτε ψηφιακού αφυγραντή με ρύθμιση 65-70%, είτε μηχανικού τύπου με ρύθμιση σε συνεχή λειτουργία και σύνδεση στο ρεύμα μέσω χρονοδιακόπτη που θα ρυθμίζει τη λειτουργία του ανά 1 έως 2 ημέρες από τις 10 το πρωί μέχρι τις 5 το απόγευμα (που η θερμοκρασία του χώρου και επομένως και η απόδοση του αφυγραντή είναι υψηλότερη). Ο κατάλληλος τύπος επιλέγεται από τον Πίνακα Τεχνικών Χαρακτηριστικών για προστασία από την συμπύκνωση, εφ’όσον θα χρησιμοποιηθεί για προστασία από τη συμπύκνωση και μόνο. Για θερμοκρασίες χώρου χαμηλότερες των 15 οC τα τετραγωνικά χώρου μειώνονται.
ΣΕ ΥΠΟΓΕΙΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΣ
Λόγω της έλλειψης αερισμού και της εισροής υγρασίας από τα θεμέλια και τους τοίχους, οι χώροι αυτοί έχουν αυξημένη υγρασία, συχνά πάνω από 70%. Για την προφύλαξη των αντικειμένων ή των εμπορευμάτων συνιστάται η χρήση αφυγραντή με ρύθμιση στο 70% (ή λιγότερο αν απαιτείται από τα είδη που υπάρχουν στο χώρο). Αν υπάρχει σημείο αποχέτευσης συνιστάται η μόνιμη σύνδεση. Για θερμοκρασίες χώρου χαμηλότερες των 15 C τα τετραγωνικά χώρου μειώνονται.
ΣΤΟ ΣΚΑΦΟΣ
Για την προστασία του κυρίως τον χειμώνα, αλλά και τον υπόλοιπο χρόνο, χωρίς να απαιτείται θέρμανση. Εξασφαλίζει την προστασία των ηλεκτρονικών συσκευών του, και των εσωτερικών χώρων για να
τους βρίσκετε πάντα στεγνούς.
 

ΓΙΑ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΧΩΡΟΥΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
Λόγω της συνάθροισης πολλών ατόμων στους συγκεκριμένους χώρους, παράγεται σημαντική ποσότητα υγρασίας, ιδιαίτερα τις ημέρες όπου η θερμοκρασία του χώρου έχει μεγάλη διαφορά από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος. Αυτό δημιουργεί μια ιδιαίτερα ενοχλητική και μερικές φορές αποπνικτική ατμόσφαιρα. Η χρήση αφυγραντή βοηθά στη δημιουργία υγιεινού κλίματος και ταυτόχρονα προστατεύει σημαντικά το χώρο από την υγρασία, ιδιαίτερα τις ώρες κατά τις οποίες παραμένει κλειστός.
ΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΚΑΙ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ
Τα εκθέματα, είτε είναι πίνακες, έργα τέχνης ή παλαιά αντικείμενα, είναι πολύ σημαντικό να διατηρούνται σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον με σταθερές συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας. Μια μέση τιμή ιδανική για τους περισσότερους τύπους εκθεμάτων είναι 20-22 οC και σχετική υγρασία 45-55%. Συστήνεται η χρήση αφυγραντή με ψηφιακή ένδειξη για την ακριβή διατήρηση των επιπέδων υγρασίας καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, και με αυτόματη επανεκκίνηση σε περίπτωση διακοπής ρεύματος για την απρόσκοπτη λειτουργία ακόμα και όταν η αίθουσα δεν λειτουργεί για το κοινό.
Εξοικονομήστε μέχρι 15% στο λογαριασμό ρεύματος
Γνωρίζετε ότι με τη χρήση αφυγραντή ανεβάζετε τη θερμοκρασία του χώρου έως και 2 βαθμούς Κελσίου;
Γνωρίζετε επίσης ότι για κάθε βαθμό Κελσίου που θερμαίνεται ένας χώρος, χρειάζεται να καταναλώσετε 6-7% περισσότερη ενέργεια?
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, την εξοικονόμηση έως 15% στο λογαριασμό ρεύματος απλά και μόνο με τη χρήση αφυγραντή.
Η χλωρίνη δε «σκοτώνει» τη μούχλα
Η κοινή πεποίθηση, ότι εάν καθαρίσετε με χλωρίνη τα σημεία που έχει εμφανιστεί η μούχλα, νικήσατε τον …εχθρό είναι τελείως λανθασμένη. Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι που η χλωρίνη δε μπορεί να εξοντώσει τη μούχλα.
Πρώτον, η χλωρίνη δεν έρχεται σε επαφή με τη μούχλα για τόση μεγάλη χρονική διάρκεια, ώστε να την εξαφανίσει, με αποτέλεσμα έστω και αν νομίζετε ότι έχει φύγει, να επιστρέφει δυναμικά, και δεύτερον, ως υλικό (η χλωρίνη) είναι αρκετά διαβρωτική για τις επιφάνειες του σπιτιού και επιβλαβής για την υγεία σας.
Για αυτό και δεν πρέπει να έρχεστε σε άμεση επαφή (με γυμνά χέρια) με τα προϊόντα χλωρίνης, ούτε να καθαρίζετε για πολλή ώρα, εισπνέοντας την. Εναλλακτικά, μπορείτε για μια μικρή περιοχή, όπως το ντους, να χρησιμοποιήσετε ξύδι και ήπια καθαριστικά υγρά.
Αν δείτε οποιοδήποτε σημάδι μούχλας στο σπίτι (στους αρμούς ανάμεσα στα πλακάκια του μπάνιου ή σε κάποια γωνία ενός τοίχου) αφαιρέστε την αμέσως, χρησιμοποιώντας ειδικά σπρέι κατά της μούχλας. Έπειτα καθαρίστε και στεγνώστε το σημείο με προσοχή, αφαιρώντας όλη την υγρασία.
Αφαίρεσε τη μούχλα και τους μύκητες από το ντους οικολογικά.
Για την αφαίρεση της μούχλας με φυσικό τρόπο και χωρίς χημικά κατάλοιπα τοποθέτησε σε ένα μπουκάλι σπρέι 1/2 φλιτζάνι οξυζενέ, 1 φλιτζάνι ζεστό νερό.



Τώρα ψέκασε σε όλες τις επιφάνειες ακόμα και στο πάτωμα του ντους.
Άφησε το να δράσει για 1 ώρα και στη συνέχεια τρίψε τις επιφάνειες με μια βούρτσα και ζεστό νερό.
Καλύτερα να φτιάχνεις το μείγμα εκείνη τη στιγμή γιατί το οξυζενέ χάνει τη δύναμή του με τη πάροδο του χρόνου.
Το ίδιο μπορείς να κάνεις και με ένα μείγμα από σόδα και ξύδι! Το ξύδι ειδικά θα εμποδίσει την επανεμφάνιση της μούχλας για αρκετό καιρό! Το σημαντικότερο πάντως είναι και εδώ η πρόληψις:
Κράτησε τη μούχλα μακριά
Κοίταξε να αερίζεις το μπάνιο σου συχνά, να ανοίγεις τον ανεμιστήρα του μπάνιου ενώ κάνεις μπάνιο ακόμα και μέχρι 15 λεπτά αφού έχεις τελειώσει.
To “αχνιστό” και γεμάτο ατμούς μπάνιο ευνοεί την εμφάνιση μούχλας στο λουτρό.
Καταπολέμηση μούχλας και υγρασίας στο σπίτι
Η μούχλα και η υγρασία είναι συνήθες φαινόμενα στα σπίτια μας και κυρίως ευδοκιμεί στις συνθήκες που επικρατούν στο μπάνιο.
Ο ζεστός, υγρός αέρας συμπυκνώνεται στις κρύες επιφάνειες, παρέχοντας ένα πρόσφορο έδαφος για τους μύκητες οι οποίοι παράγουν σπόρια μούχλας.
Έτσι, παρά τον τακτικό καθαρισμό, ο σχηματισμός μαύρης μούχλας είναι συνηθισμένος και μπορεί να γίνει ιδιαίτερα αντιαισθητικός όταν συγκεντρώνεται στους αρμούς, τους τοίχους και τις οροφές.
Η παρουσία της μούχλας και μεταφορά των σπορίων της μπορεί επίσης να είναι ένας κίνδυνος για την υγεία, ειδικά για τους ασθματικούς ή τα άτομα με δυσκολίες στην αναπνοή.
 
Υπάρχουν μια σειρά από βήματα που ένας ιδιοκτήτης σπιτιού μπορεί να πάρει για να επιβραδύνει ή να εμποδίσει, την ανάπτυξη μούχλας στο μπάνιο:
Τοποθετήστε συσκευή εξαερισμού η οποία αποβάλλει τον υγρό αέρα έξω από το χώρο. Εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μπορείτε να ανοίξετε ένα παράθυρο. Προσοχή όμως, γιατί εάν η φορά του αέρα είναι προς τα μέσα τότε θα έρθει επιπλέον υγρασία στο εσωτερικό του μπάνιου, εντείνοντας το πρόβλημα!
Φροντίστε να υπάρχει καλοριφέρ ή θερμαινόμενο σώμα στο μπάνιο για να μειωθούν τα επίπεδα συμπύκνωσης της υγρασίας. Η καλύτερη λύση είναι το καλοριφέρ-κρεμάστρα για πετσέτες.
Σκουπίστε τις επιφάνειες αμέσως μετά το μπάνιο ή το ντους για να μειώσετε το ποσό της υγρασίας και να αποτρέψετε σε ένα βαθμό την ανάπτυξη μούχλας.
Ψεκάστε το μπάνιο και το ντους συχνά με ξύδι. Αυτό σκοτώνει τα σπόρια μούχλα και σταματά το σχηματισμό μούχλας. Κυκλοφορούν και ειδικά σπρέυ στο εμπόριο.
Εγκαταστήστε ένα αφυγραντήρα στο μπάνιο. Στον αφυγραντύρα θα συμπυκνωθεί η υγρασία από τον αέρα και θα αποθηκεύει σε μια δεξαμενή, την οποία θα πρέπει να αδειάζετε τακτικά
Αφαιρέστε τα χαλιά από το μπάνιο γιατί απορροφούν το νερό. Ένα βρεγμένο χαλί ή μοκέτα θα κρατήσει υψηλά επίπεδα υγρασίας σε ένα μπάνιο ή ντους.
Καθαρισμός της κουρτίνας μπάνιου.



Αφαίρεσε τη κουρτίνα μπάνιου. Τοποθέτησε μερικές πετσέτες μπάνιου μέσα στο πλυντήριο ρούχων. Τοποθέτησε τη στεγνή κουρτίνα μπάνιου μέσα στο πλυντήριο πάνω στις πετσέτες.
Πρόσθεσε ακόμα μερικές πετσέτες, θα βοηθήσουν στο τρίψιμο της κουρτίνας κατά τη διάρκεια του κύκλου πλύσης.
Χρησιμοποίησε τη κανονική ποσότητα απορρυπαντικού πλυντηρίου και πρόσθεσε 1/2 φλυτζάνι μαγειρική σόδα. Αν θες φτιάξε το δικό σου απορρυπαντικό πλυντηρίου: Φτιάξτε μόνοι σας απορρυπαντικό πλυντηρίου σε 10 λεπτά!
Ρύθμισε το πλυντήριο στην απαλή πλύση χρησιμοποιώντας ζεστό νερό και στη πλύση και στο ξέβγαλμα.
Προσοχή: Σταμάτα το κύκλο πλύσης πριν το στύψιμο και κρέμασε τη κουρτίνα πίσω στη θέση της.
ΠΗΓΗ:Παράπονα Ρόδου