Σάββατο 17 Δεκεμβρίου 2022

Εκδήλωση της Πατμιάδας

 “1922-2022, 100 χρόνια αλησμόνητες πατρίδες”

Την Παρασκευή 9 Δεκεμβρίου στη γεμάτη αίθουσα θεάτρου στο Πάτμιον Πνευματικό Κέντρο, η Σχολή μας παρουσίασε μια άκρως συγκινητική εκδήλωση για να τιμήσει τα 100 χρόνια από την οδυνηρή επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής.

Γίναμε μάρτυρες μιας στοχαστικής αναδιήγησης της μικρασιατικής περιπέτειας όπως την αποτύπωσαν και τη διαπραγματεύτηκαν συγκεκριμένα κείμενα της νεοελληνικής μυθιστορηματικής παραγωγής σε συνδυασμό με μαρτυρίες των ίδιων των προσφύγων από ιστορικά αρχεία. Παρακολουθήσαμε μέσα από αφηγήσεις τη ζωή παιδιών και εφήβων στις αλησμόνητες πατρίδες πριν από την καταστροφή, τον πόλεμο, την αιχμαλωσία, το διωγμό. Προβλήθηκαν επίσης τα ποικίλα προβλήματα που βίωσαν οι πρόσφυγες κατά την εγκατάστασή τους στην Ελλάδα και την ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία και συνεπώς στην εθνική ομοιογένεια.

Συγκινητικά υπήρξαν και τα κείμενα που παρουσίασαν τις τελευταίες στιγμές του Εθνομάρτυρα Αγίου Πλάτωνα Αϊβαζίδη του Πάτμιου, απόφοιτου της Σχολής, την συνεισφορά του μεγάλου Καππαδόκη δασκάλου Γεώργιου Μαυροχαλυβίδη, αποφοίτου και αυτού της Πατμιάδας και του ανθρωπιστή ιατρού Συμεών Καραδελόγλου ο οποίος χρημάτισε και μέλος της πρώτης Σχολικής Εφορείας της Σχολής μας μετά την επανασύστασή της το 1947.

Ενδιάμεσα στα αφηγηματικά μέρη, η χορωδία των μαθητών μας τραγούδησε τραγούδια σχετικά με τον Ελληνισμό της Ιωνίας και έκλεισαν την εκδήλωση ψάλλοντας τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα της Σμύρνης.

Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί Εύη Γαϊτανίδη, Ελευθερία Κατσιώπη, Ευτυχία Καραμπίνη και Γιώργος Τσαπράνης εργάστηκαν με ζήλο για να φέρουν εις πέρας την εκδήλωση. Οι μαθήτριες και μαθητές έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους και ανέδειξαν τα κείμενα και τα τραγούδια. Σε όλους αξίζουν θερμά συγχαρητήρια!!!

ΠΗΓΗ:  ΠΑΤΜΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ

 

Σμύρνη!

 

Μοναχοκόρη η Λυδία του Παντελή Αθανασούλα, ιδιοκτήτη του μεγαλύτερου φούρνου της Σμύρνης, με τα πιο όμορφα και μοσχομυρωδάτα ψωμιά, κρουασάν, κουλούρια και ό,τι άλλο βάνει ο νους σας. Από τα ξημερώματα, ένα τσούρμο από παιδιά με ποδήλατα περίμεναν να παραλάβουν τις φρεσκοψημένες λιχουδιές για να τις μοιράσουν σε όλα τα Ευρωπαϊκά προξενεία και στα πιο αριστοκρατικά σπίτια που τα τροφοδοτούσε κατ΄ αποκλειστικότητα.

Η Λυδία μεγάλωσε μέσα στις αρωματισμένες ζύμες και συχνά, περισσότερο από διασκέδαση, πήγαινε να πλάσει κουλουράκια στο εργαστήρι της επιχείρησης. Την καρδιά της όμως την κέρδισε ο χορός. Από παιδάκι έκανε μπαλέτο στην πιο γνωστή σχολή χορού της πόλης και μόλις στα 14 της ήταν από τις πρώτες μπαλαρίνες σε ιδιωτικές και δημόσιες παραστάσεις με μεγάλες ορχήστρες από την Κωνσταντινούπολη, την Ελλάδα και την Ευρώπη. Μα ο μεγάλος της θρίαμβος ήταν όταν χόρεψε Ζιζέλ στην κεντρική σκηνή του θεάτρου της Σμύρνης, μπροστά στους ανώτατους Έλληνες αξιωματικούς, τον Φλεβάρη του ΄22.

Οι μυρωδάτες αναμνήσεις όμως καταχωνιάστηκαν κάτω από τις μυρωδιές της καταστροφής. Προσφυγάκι πια στην Ελλάδα, κάθε φορά που θα σκεφτόταν τη Σμύρνη, η ψυχή της θα γέμιζε κάπνα και φρίκη.

Ο φούρνος κοντά στον καταυλισμό των προσφύγων στην Καισαριανή ζήτησε κάποια στιγμή μία εργάτρια για το εργαστήριο. Πήραν τελικά τη Λυδία που εύκολα κατάλαβαν πως κάτι ήξερε από πλάσιμο και ψήσιμο.

Όταν τα κουλουράκια παίρναν το σχήμα τους και είχε μείνει λίγη ζύμη, η Λυδία τους έδινε το σχήμα των παιδικών της αναμνήσεων. Τα λίγα κουλουράκια στο τέλος έπαιρναν μορφές από μικρές χορεύτριες, που, όταν βγαίναν απ΄ το φούρνο, γίνονταν ανάρπαστες ανάμεσα στις εργάτριες. Οι ζυμωτές χορευτριούλες κάποτε βγήκαν και στη βιτρίνα. Και, πού να στα λέω! Πρώτα αυτές πουλιόντουσαν κι ύστερα τ΄ αλλά κουλούρια. Να ΄ταν το μαύρο σουσάμι; Νά ΄ταν η μαστίχα; Ή μήπως ο πόνος ο βουβός και ζυμωμένος, από μία γλυκιά ζωή που δεν θα την ξαναζούσε ποτέ; Ποιος να ξέρει;

Ο χρόνος πέρασε και όταν ο φούρνος έμεινε στα χέρια της Λυδίας, η ταμπέλα άλλαξε. Έγινε «Αρτοποιείο Ζαχαροπλαστείο ΖΙΖΕΛ». Και έτσι είναι μέχρι σήμερα.

 ΠΗΓΗ: https://www.pemptousia.gr/

Η Μάνα!!!

  

Νώντας Σκοπετέας

Πῶς ἐβιάσθη κ᾽ ἐσήμαινε τόσον ἐνωρίς, ὁ παπα-Μανωλὴς ὁ Σιρέτης, τὴν ἀκολουθίαν τῶν Χριστουγέννων;
 Ἢ ὕπνον δὲν θὰ εἶχε, ἢ τ᾽ ὡρολόγι του εἶχε σταματήσει, ἢ τὸ ξυπνητήρι του τὸν ἐγέλασε.
 Ἄλλες χρονιὲς ἡ καμπάνα ἐβαροῦσε τέσσερες ὧρες νὰ φέξῃ, 
τώρα ἐχτύπησε βαθιὰ τὰ μεσάνυχτα….
( Αλ.Παπαδιαμάντης . Η Ντελησυφέρω .Απόσπασμα) 

Ήτανε κάποτε μια Μάνα . Κι είχε πολλά παιδιά καμωμένα , αμέτρητα . Από μωρά τα μάζευε γύρω της και τους μιλούσε , και τους διάβαζε και τους διηγιόταν . Με γάλα γλυκό και μέλι φρόντιζε την θρέψη τους .

Και εκείνα μεγάλωναν και έφευγαν και ξαναγύριζαν συνέχεια και ξανάφευγαν για τόπους μακρινούς . Και χαιρότανε η Μάνα που ποτέ τους δεν την ξέχναγαν και που θυμόντουσαν πάντα όλα τα όμορφα λόγια και όλες τις άγιες λέξεις που από το στόμα της πρωτάκουσαν . Γιατί ήταν δρόμοι μυστικοί εκείνα τα λόγια και μόνο όταν τα ψέλλιζαν μπορούσαν να επιστρέφουν κοντά της !

Και κύλησαν τα χρόνια τα αιώνια , μα η Μάνα ποτέ δεν γερνούσε !

Αγέραστη , αγέρωχη , ακλόνητη και απέθαντη συνέχιζε να βγάζει αρώματα απ το στόμα της και να μοσχοβολάνε οι λέξεις τόσο που ποτέ να μην ξεθυμαίνει το άρωμά τους . Μα την φθόνησε τόσο ο πανούργος δράκος ο δυσώδης ! Και άρχισε να ψιθυρίζει άλλα λόγια στ αυτιά των νιογέννητών της . Άχαρα και άχρωμα και παράξενα και πολλά από αυτά , που άρχισαν κείνα να μπερδεύονται και να χάνουν τον δρόμο της επιστροφής στην αγκαλιά της Μάνας …

Και εκείνη όλο έκλαιγε και μοιρολογούσε τα χαμένα τα παιδάκια της . Κι από το πολύ το κλάμα και το μοιρολόγι θάμπωσαν τα μάτια της , σίγασε η φωνή της , στέρεψε  το γάλα που έθρεφε τα παιδιά της …  Σπάνια πλέον μιλούσε.

Μόνο σαν κάποτε-κάποτε κάποιο βλαστάρι της έβρισκε της επιστροφής τον δρόμο  θυμόταν εκείνη τις άγιες λέξεις , τις μυστικές αγάπες ! Κάποιες νύχτες μέσα στον χρόνο έρχονται τα μεγάλα της παιδιά που ποτέ δεν λησμόνησαν τα κρυφά περάσματα , τα καθαρά τα μονοπάτια  και αυτή τα καλοδέχεται και τα γλυκοφιλά στο στόμα !

Τώρα εκείνα της μιλούν ! Και αυτή σιωπηλή και  μελαγχολική τα ακούει και για λίγο ξεχνά την πίκρα της !  Ήρθαν πολλά και απόψε , την παραμονή της Γέννας του Θεού !

Ο Όμηρος και ο Ησίοδος , ο Διονύσιος και ο Τέλλος , ο Αριστοτέλης , ο Ανδρέας , ο Κώστας και ο Κωστής , ο Στρατής , ο Λορέντζος , ο Νικηφόρος , ο Οδυσσέας , ο Φώτης της και ο Μενέλαος, ο Τάσος , η Πηνελόπη,  η Μαρία , ο Νίκος , ο Γιώργος , ο Άγγελος , ο Ιωάννης , η Γαλάτεια , ο Γιάννης , ο Γεώργιος , η Ζωή , η Βασιλική …η Κική της και άλλοι και άλλοι πολλοί…Να και ο Αλέξανδρος τελευταίος πρόκαμε σήμερα και ήρθε παραμονές της Γέννησης του ουρανόθεν Ιατρού των ψυχών και των σωμάτων !

Θαλασσοδάρθηκε , κινδύνεψε ξανά , μα ποτέ του δεν θα ξεχνούσε  να έρθει και εκείνος μαζί με τα αδέλφια του να χαιρετήσει την Μάνα . Κάθισαν όλοι γύρω της και άφησαν αυτόν να τους διαβάσει μια νέα του ιστορία , με Φως αληθινό από το Άγιο Δωδεκαμέρι των ταπεινών τούτου του κόσμου.

Ξεκίνησε εκείνος να διηγείται για τα ορφανά της θειάς Αχτίτσας , που έκαμαν Χριστούγεννα πέρυσι πρώτη τους φορά χωρίς πόδια γυμνωμένα . Και δάκρυσε η Μάνα για τα ορφανά μα και για όλες τις λέξεις που έβαλε ο Αλεξανδρής της στην ιστορία του . Εκείνη του τις έμαθε ! Τις άγιες τούτες λέξεις ! Τις μυστικές αγάπες !

Έφυγαν το ξημέρωμα ξανά ! Μονάχη της η Μάνα πάλι καρτερά τον γυρισμό τους ! Μάνα μας γλώσσα Ελληνική ! Που τον Χριστό ταξιδεύεις εκεί που το σκοτάδι ακόμα κρατά σφαλιστά  τα μάτια μας ! Μάνα μας γλώσσα Ελληνική , βρες πάλι την φωνή σου , με άρωμα να γεμίσεις κάθε ανασασμό μας !

Νώντας Σκοπετέας

Απόσπασμα από το βιβλίο με τίτλο : «Πόσα χωράνε σε ένα Αμήν» και  από εκπομπή με τίτλο ! Κυρ Αλέξανδρε μη σταματάς να μας μιλάς !

Πηγή: …ἐν τῷ φωτί Σου ὀψόμεθα φῶς

το «σπιτάκι της Μέλιας»

 

Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2022

Ο Ιεροψάλτης

           Ὁ Δεκάλογος τοῦ Ἱεροψάλτη

Ἀπὸ τὸ βιβλίο: «Τὸ ἄγραφο Τυπικὸ τῆς Ὀρθοδόξου Ἀνατολικῆς Ἐκκλησίας» (1993) τοῦ Ἱεροψάλτου κ. Ἰωάννου Χ. Δαμαρλάκη:

Νὰ στέκεται κατὰ τὴν ὥρα τῶν Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν σὲ στάση ΗΓΕΜΟΝΙΚΩΣ ΤΑΠΕΙΝΗ χωρὶς περιττὲς κινήσεις, μορφασμούς, κ.λπ.

Νὰ φορᾶ πάντοτε τὸ ἱερὸ ράσσο καὶ νὰ προσπαθεῖ καὶ οἱ βοηθοί του νὰ εἶναι ρασοφορεμένοι. Προσδίδει ἱεροπρέπεια.

Νὰ ψάλλη πάντοτε μέσα ἀπὸ τὰ βιβλία τῆς Βυζαντινῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς μας, σύμφωνα μὲ τὸν κανόνα τῆς ἐν Λαοδικεία Οἰκουμενικῆς Συνόδου «ἀπὸ διφθέρας ψάλλειν».

Νὰ ψάλλη πάντα τὸ ἴδιο εἴτε εἶναι μόνος του στὴν Ἐκκλησία εἴτε ὑπάρχει πλῆρες ἐκκλησίασμα γιατὶ σὲ ὅλες τὶς περιπτώσεις τὸν πανταχοῦ παρόντα Θεὸ ὑμνεῖ.

Νὰ συνδυάζει τὸν τρόπο τῆς ψαλμωδίας μὲ τὸ νόημα τοῦ ὕμνου π.χ. ἀλλιῶς ἐκφράζεται ὁ διατονικὸς ἦχος τῆς Μ. Πέμπτης καὶ ἀλλιῶς ὁ διατονικὸς ἦχος τοῦ Πάσχα. Πρέπει δηλαδὴ νὰ ψάλλη «χρωματισμένα καὶ ὄχι ἄσπρα».

Νὰ σέβεται τοὺς Λειτουργοὺς Ἱερεῖς καὶ τοὺς συναδέλφους καὶ νὰ συνεργάζεται ἁρμονικὰ μαζί τους.

Ἀπὸ τὴν στιγμὴ ποὺ περιβάλλεται τὸ ἱερὸ ράσσο καὶ ἀρχίζει νὰ ἐκτελεῖ τὰ ἱερά του καθήκοντα πρέπει «πᾶσαν τὴν βιωτικὴν μέριμναν» νὰ ἀποχωρίζεται.

Νὰ ἀπαγγέλλη τὰ ἀναγνώσματα καὶ νὰ ψάλλη τὰ μέλη εὐάρθρως καὶ ἐννοιολογικὰ ὥστε οἱ πιστοὶ νὰ κατανοοῦν καὶ νὰ συμμετέχουν.

Νὰ γνωρίζη ὅτι κάθε ὑπερβολὴ κατὰ τὴν ὥρα τοῦ ψάλλειν βλάπτει ἀνεπανόρθωτα.

Νὰ συμμετέχει στὰ διαδραματιζόμενα τῶν Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν ἴνα μὴ ἐπαληθεύεται τὸ τροπάριον «πολλάκις τὴν ὑμνωδίαν ἐκτελῶν εὐρέθην τὴν ἁμαρτίαν ἐκπληρῶν».

Τέλος ὁ Ἱεροψάλτης ὡς κατώτερος κληρικὸς πρέπει νὰ συμπεριφέρεται ἀνάλογα. Ἡ μορφή του γενικά (ἐνδυμασία, κώμη κ.ἄ.), πρέπει νὰ «δείχνουν» πάντα τὸ ὑπούργημά του. Εἶναι κατ’ ἐξοχὴν καὶ καθ’ ὑπεροχὴν «Ἀνὴρ Ἐκκλησιαστικός».

Καὶ γιὰ νὰ ἐπιτύχη στὸ ἔργο του πρέπει νὰ διάγη βίο ἐνάρετο, «ἐν μελέτη, ἐν ἀκοῆ, ἐν πίστει, ἐν νηστεία, ἐν ὑπομονῆ καὶ ὑπακοή».

[Αναγνώστης]

Πηγή: Ιερός Ναός Αγίας Κυριακής Καστοριάς 

Εικόνα από: johnsanidopoulos

το «σπιτάκι της Μέλιας»

 

Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2022

Ισίδωρος Πάτερος - Πατρίδα - Οfficial Audio Video

ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΟ ΕΠΤΑΗΜΕΡΟ (18-24 ΔΕΚ. 2022)


ΤΩΝ ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

π. Δημητρίου Μπόκου

Ἡ Κυριακὴ πρὸ τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως (συμπίπτει μεταξὺ 18 καὶ 24 Δεκεμβρίου) ξαναφέρνει στὴ μνήμη μας τοὺς πρὸ Χριστοῦ ἁγίους ποὺ γιορτάσαμε καὶ τὴν προηγούμενη Κυριακὴ τῶν ἁγίων Προπατόρων (συμπίπτει μεταξὺ 11 καὶ 17 Δεκεμβρίου). Οἱ δυὸ αὐτὲς Κυριακὲς μᾶς βάζουν γιὰ τὰ καλὰ στὸ κλίμα τῶν Χριστουγέννων καὶ μνημονεύουν ὅλους γενικὰ τοὺς δικαίους τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καὶ ὄχι μόνο τοὺς κατὰ σάρκα προγόνους τοῦ Χριστοῦ.

Ἔτσι ἀπὸ τὴν πρώτη κιόλας Κυριακὴ (τῶν Προπατόρων) ὑμνοῦνται ὀνομαστικὰ δίκαιοι καὶ προφῆτες, ἄντρες καὶ γυναῖκες, ποὺ δὲν ἀνῆκαν ἀκριβῶς στὸ γενεαλογικὸ δέντρο τοῦ Χριστοῦ, ὅπως οἱ Ἄβελ, Μελχισεδέκ, Ἰώβ, Ἰωσήφ, Μωυσῆς, Ἀαρών, Ὤρ, Ἰησοῦς τοῦ Ναυῆ, Σαμψών, Σαμουήλ, Ἠλίας, Ἀββακούμ, Σοφονίας, Ἰωνᾶς, Ἱερεμίας, Ἰεζεκιήλ, Ζαχαρίας, Ἰωάννης ὁ Βαπτιστής, Μαριὰμ (ἡ ἀδελφὴ τοῦ Μωυσέως), Δεββώρα, Ἐσθὴρ καὶ πολλοὶ ἄλλοι. Πρόγονοι δηλαδὴ τοῦ Χριστοῦ δὲν εἶναι μόνο ὅσοι εἶχαν τὴν ἀγαθὴ τύχη νὰ ἀνήκουν στὶς γενιές, ποὺ μὲ ἀδιάσπαστη βιολογικὴ συνέχεια καταλήγουν στὴ γέννηση τοῦ Χριστοῦ.

Οἱ γενιὲς αὐτές, παρεμπιπτόντως, ἀριθμοῦνται στὴ ‘‘βίβλο γενέσεως’’ τοῦ εὐαγγελιστῆ Ματθαίου, ποὺ φτάνει πρὸς τὰ πίσω ὣς τὸν Ἀβραάμ, καὶ συμπληρώνεται ἐν συνεχείᾳ ἀπὸ τὸν Λουκᾶ, ποὺ τὴν πάει μέχρι τὸν Ἀδὰμ καὶ τὸν Θεὸ (Ματθ. 1, 1-16. Λουκ. 3, 23-38). Ἀρχὴ καὶ τέλος τῆς φυσικῆς βιολογικῆς αὐτῆς ἁλυσίδας εἶναι ὁ Θεός. Ξεκινάει καὶ τελειώνει μὲ αὐτόν. Στὴν ἀρχή της ὁ Θεὸς γεννάει, δημιουργεῖ μὲ τὴ ζωαρχική του πνοὴ τὸν Ἀδάμ, στὸ τέλος της ὁ Θεὸς γεννιέται ἀπὸ τὴ θυγατέρα τοῦ Ἀδὰμ Θεοτόκο Μαρία. Ἔτσι ὁ Χριστὸς εἶναι κατὰ σάρκα γέννημα ὄχι μόνο τοῦ ἑβραϊκοῦ λαοῦ, ἀλλὰ τῆς ὅλης ἀνθρωπότητας. Εἶναι ὁ δεύτερος, ὁ ἔσχατος Ἀδάμ. «Ἐγένετο ὁ πρῶτος ἄνθρωπος Ἀδὰμ εἰς ψυχὴν ζῶσαν· ὁ ἔσχατος Ἀδὰμ εἰς πνεῦμα ζωοποιοῦν» (Α΄ Κορ. 15, 45).

Κατάγεται ὅμως εἰδικὰ καὶ ἀπὸ τὸν λαὸ τοῦ Ἰσραήλ, ποὺ ἀπὸ τὸν Ἀβραὰμ καὶ μετὰ ἐκλέγεται ἀπὸ τὸν Θεὸ καὶ λαμβάνει κάθε δυνατὴ βοήθεια γιὰ νὰ μπορέσει νὰ κυοφορήσει διὰ μέσου τῶν αἰώνων τὴν Μητέρα Παρθένο. Αὐτὸς ὁ λαὸς υἱοθετεῖται ἀπὸ τὸν Θεό, δοξάζεται, λαμβάνει διαθῆκες, νομοθεσία, λατρεία, ὑποσχέσεις. Σ’ αὐτὸν ἀνήκουν οἱ πατέρες καὶ ἀπὸ αὐτὸν γεννᾶται «ὁ Χριστὸς τὸ κατὰ σάρκα», ὥστε νὰ μιλάει σύμπασα ἡ Ἁγία Γραφὴ «περὶ τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ (τοῦ Θεοῦ) τοῦ γενομένου ἐκ σπέρματος Δαυΐδ κατὰ σάρκα» (Ρωμ. 1, 3. 9, 5).

Προγόνους ὅμως τοῦ Χριστοῦ θεωροῦμε καὶ ὅσους ἀγωνίστηκαν γιὰ νὰ ἔλθει κάποτε ἡ ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ, ὅλους «τοὺς κηρύξαντας Χριστόν». Ἀκόμα κι ἂν κάποιοι ἔπεσαν ὡς ἄνθρωποι σὲ ἁμαρτήματα. Δὲν κρίνεται λεπτομερῶς ἡ ζωή τους, ἀλλὰ ἐκθειάζεται ἡ πίστη τους στὸν ἐρχόμενο Λυτρωτή. Ὅλοι αὐτοὶ εἶναι οἱ «μαρτυρηθέντες διὰ τῆς πίστεως». Δὲν εἶδαν μὲ τὰ μάτια τους τὴν ἐκπλήρωση τῶν ὑποσχέσεων τοῦ Θεοῦ, ἀλλὰ ἔζησαν καὶ πέθαναν πιστεύοντας ἀταλάντευτα ὅτι θὰ ἐκπληρωθοῦν. «Κατὰ πίστιν ἀπέθανον οὗτοι πάντες» (Ἑβρ. 11, 13. 39). Εἶναι οἱ «πρὸ νόμου πατέρες», οἱ πνευματικοὶ πρόγονοι τοῦ Χριστοῦ. Καὶ συγκροτοῦν, μαζὶ μὲ τοὺς κατὰ σάρκα προγόνους του, «τῶν Προπατόρων τὸ σύστημα». Καρπὸς σαρκικὸς καὶ πνευματικός, ἀπόγονος δικός τους «εὐκλεὴς» εἶναι ἡ πανάσπιλη Μητέρα τοῦ Θεοῦ.

Γι’ αὐτὴν «καυχῶνται ἐν δόξῃ οἱ ἅγιοι», ὅλοι οἱ φυσικοὶ καὶ πνευματικοὶ Προπάτορες Χριστοῦ.

 ΠΗΓΗ:  Αντιύλη, Ι. Ναός Αγ. Βασιλείου, Πρέβεζα <antiyli.gr@gmail.com>

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2022

Θεολογική Σχολή της Χάλκης, π. Χρυσόστομος Ξυνός (Συνέντευξη)

Ο Ιερεύς

Γράμματα πολλά δεν έμαθε, με δυσκολίες τελείωσε το σχολαρχείο της εποχής εκείνης, βαδίζοντας καθημερινώς δύο και πλέον ώρες -για την πλησιέστερη κωμόπολη, ο Ευθύμιος.

«Από μικρός αγαπούσε την Εκκλησία βοηθώντας σαν παπαδάκι τον ευλαβή πάππου του στην ψαλτική. Έτσι έμαθε την τάξη της Εκκλησίας και συγχρόνως να ψάλλει.

Κι όταν έφυγε για την άλλη ζωή ο παππούς, έμεινε μοναδικός ψάλτης της Εκκλησίας ό Ευθύμιος. Έτσι τον συνάντησε σε μία περιοδεία του ό Επίσκοπος της περιοχής.

«Πρίμος πλέον ό Ευθύμιος, καλός οικογενειάρχης με τρία παιδιά έως τότε, και επειδή ό ιερεύς του χωρίου λόγω γήρατος και ασθένειας άπεχώρησε, οι χωρικοί ζητούν ιερέα από τον Επίσκοπο.

Καί -ποιόν προτείνετε για παπά εσείς: Ρωτά ό Δεσπότης και όλοι σχεδόν με ένα στόμα λέγουν: «τον ψάλτη μας».

Έτσι με τις πιέσεις των χωρικών και την εμμονή του Έπισκόπου και παρά τις διαμαρτυρίες του Ευθυμίου, ότι θεωρεί τον εαυτό του ανάξιο και ακατάλληλο για ένα τόσο μεγάλο Ύπούργημα. χειροτονήθηκε Ιερεύς του χωρίου προς χαράν όλου του χωρίου.

Τώρα, πλέον εκτελούσε τα ιερατικά του καθήκοντα. Κάθε πρωϊ και βράδυ, με φόβο Θεού κτυπούσε την καμπάνα κάνοντας τον Όρθρο και τον Εσπερινό.

Πράος, καλοσυνάτος, αγαπητός προς όλους, άφιλοχρήματος άρκεϊτο στον μικρό μισθό του και στα λίγα έσοδα πού άπεκόμιζε, όταν καλλιεργούσε τα χωράφια του.

Ως και για μεροκάματο πήγαινε,για να θρέψει την πολυμελή οικογένεια του,έξι παιδιά τώρα. Ό Επίσκοπος, εκτιμώντας την σύνεση του και την καλή του φήμη.τον έκανε και πνευματικό.

Ένα πλήθος κόσμου από το χωριό και τα γύρω χωριά πήγαιναν για εξομολόγηση στον πατέρα Ευθύμιο. Και το κήρυγμα δεν παρέλειπε κάθε Κυριακή διαβάζοντας από κάποιο ορθόδοξο περιοδικό μια σύντομη ομιλία.

Άλλα και τα παιδιά, για να τα συγκεντρώνει στο κατηχητικό, είχε ένα δικό του τρόπο, με τραγούδια και ψαλμωδίες, με καραμέλες και λουκούμια και είκονίτσες.

Να και ένα γεγονός, οπού φάνηκε το μεγαλείο της ψυχής του. Γείτονα στο χωράφι του είχε έναν πλεονέκτη και καταπατητή, τον κυρ Γιάννη, ό όποιος δεν δίστασε να μεταθέσει τον πρόχειρο φράχτη πού χώριζε τα σύνορα και να του πάρει μια λωρίδα από το χωράφι του, το ίδιο έκανε και τον δεύτερο χρόνο.

Τι να κάνει τώρα, σκέφτηκε ό πατήρ Ευθύμιος. Αν του πεί κάτι, θα αρχίσει τις βλαστήμιες και τις βρισιές, δεν έπαιρνε από λόγια, όπως το έκανε και με άλλους γείτονες. Τα αφήνω στα χέρια του Θεού,είπε στην πρεσβυτέρα του και στον μεγάλο γιο του πού διαμαρτύρονταν.

Και να, ένα πρωΐ λέγει στον μεγαλύτερο γιο του: Πάμε στο χωράφι μας να τακτοποιήσουμε το φράκτη στο σύνορο. Άφού έφτασαν στο χωράφι, λέγει στον γιο του:

-Πάρε τον συρμάτινο φράχτη και να τον μεταθέσείς ακόμη ένα περίπου μέτρο, αφήνοντας στον γείτονα μια λωρίδα από το χέρσο χωράφι του.

«Εκπληκτος ό γιος του άρχισε να διαμαρτύρεται:

-Πατέρα, εσύ θα χαρίσεις. όπως πάς.όλο το χωράφι στον γείτονα.

-Κάνε όπως σου είπα, παιδί μου.έχω τον λόγο μου εγώ, μην στεναχωρείσαι.

Καί επέστρεψαν πάλι στο σπίτι τους. Την άλλη μέρα το πρωί να σου ό κυρ Γιάννης στο σπίτι του παπά.

– Καλημέρα παπαδιά. Έτσι ανήσυχος και ταραγμένος ρωτά την πρεσβυτέρα: Πούναι ό παπα-Θύμιος; τον θέλω.

– Καθίστε κυρ Γιάννη, να σας κάνω καφέ.ως να έρθει ό παπα-Θύμιος, πού τον ζήτησαν σε ένα σπίτι, δεν θ’αργήσει να επιστρέψει.

Εν τω μεταξύ ή παπαδιά ετοίμασε και του πρόσφερε τον καφέ. Αυτός πήρε μια ρουφηξιά, σαν να έκάθετο στα κάρβουνα. Νάσου και προβάλλει ό παπάς χαρούμενος και λέει:

Δόξα τω Θεώ. ελευθερώθηκε ή κυρία Ελένη πού υπέφερε στον τοκετό, με τις ευχές της Εκκλησίας και μάλιστα απέκτησε αγοράκι.

– Καλώς τον κυρ Γιάννη, καλημέρα. Η οικογένεια είναι καλά: Τα ζωντανά επίσης;
Χωρίς άλλη απάντηση: Τί είναι αυτό πού μου έκανες παπα-Θύμιο; Ρωτά πικραμένος ό κυρ Γιάννης.

– Τί αγαπητέ μου Γιάννη; Να το διορθώσουμε.

Εγώ παπα-Θύμιο, δύο χρόνια τώρα σου κλέβω το χωράφι κι εσύ ούτε να διαμαρτυρηθείς, ούτε να φωνάξεις, αλλά μου αφήνεις μία λωρίδα. Πάμε τώρα γρήγορα να διορθώσω αυτή την αδικία, δεν την αντέχω.

– Καλά κυρ Γιάννη μου. κάνε μόνος σου ό.τι νομίζεις σωστό. «Αλλωστε χώμα είναι ή γη. και όλα εδώ μένουν. Μόνον, αγαπητέ μου, μια χάρη σου ζητώ, να σε βλέπω πιο τακτικά κι εσένα και την οικογένεια σου στην Εκκλησία.

Ασπάστηκαν έτσι αδελφικά στο μέτωπο, δεν τον άφησε να ασπαστεί το χέρι του ό παπά-Ευθύμιος. Του είπε: Έχε την ευλογία του Θεού

Καί τον κατευύδωσε ό καλός ιερέας. Καί όλα άλλαξαν από την ώρα εκείνη. Ό κυρ Γιάννης έβαλε μόνος του τον φράκτη στα παλαιά του σύνορα, άλλα και είναι τακτικός στην εκκλησία με την οικογένεια του.

Καί διαλαλεί παντού, σε γνωστούς και άγνωστους: Στό χωριό μας έχουμε έναν άνθρωπο του Θεού, έναν «Αγιο, τον παπα-Θύμιο!

Δ.Γ.Α.

Πηγή: Προσκυνητής

Εικόνα από: onlineart.ru

το «σπιτάκι της Μέλιας»

Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2022

Τα παιδιά μας....

Υπάρχει οπωσδήποτε μία γενικευμένη τάση ωραιοποίησης του παρελθόντος και μία απαισιοδοξία ως προς το μέλλον. Τα συμπτώματα αυτά αφορούν και την κατάσταση των σχολείων μας. Δυστυχώς η επιδείνωση αυτή δεν αποτελεί συμπέρασμα βάσει εντυπώσεων ή βάσει ψυχολογικών αντιδράσεων. Παλαιοί καθηγητές, δάσκαλοι,, αλλά και αναλυτές της εκπαίδευσης διαπιστώνουν μία πτώση στην κοινωνική συναισθηματική και ακαδημαϊκή λειτουργία των μαθητών, καθώς και μία ραγδαία αύξηση των μαθησιακών δυσκολιών και άλλων διαγνώσεων.

Κοινός τόπος όλων είναι η γενικευμένη διαπίστωση πως τα παιδιά έρχονται στο σχολείο ανώριμα για μάθηση αλλά και παραμένουν ανώριμα παρά την διδασκαλία της ύλης. Γνωρίζουμε πως ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι εύπλαστος και υπάρχουν τρόποι να προσαρμόζεται σε νέα δεδομένα. Κάθε τι καινούργιο αποτελεί πρόκληση και πρόσκληση αλλαγής του εγκεφάλου, ο οποίος όμως πρέπει να ενθαρρυνθεί και να βοηθηθεί ώστε να ανταπεξέλθει. Όλα όμως δείχνουν πως ο τρόπος της ζωής μας αντί να βοηθήσει, δυσχεραίνει αυτή την προσαρμογή.

Η πρώτη δυσκολία είναι πως τα παιδιά εθίζονται στο να λαμβάνουν γρήγορη ικανοποίηση. Η καθημερινή ζωή δεν αμοίβει αμέσως. Αντίθετα, μέσω της εικονικής πραγματικότητας, ζούνε συναρπαστικά, σε έναν κόσμο όπου τα ερεθίσματα παρέχονται με ραγδαίους ρυθμούς και η ικανοποίηση είναι άμεση.

Η νοοτροπία αυτή επιδεινώνεται και από τη συμπεριφορά των γονέων, οι οποίοι αρνούνται ή και αδυνατούν να δεχθούν τα παράπονα των παιδιών επειδή η ικανοποίηση αργεί. Με το πρώτο «πεινάω» ή «διψάω» του παιδιού, το αυτοκίνητο θα σταματήσει αμέσως. Εάν η μπαταρία του κινητού έπεσε, αμέσως ένας πρόθυμος γονιός θα δώσει το δικό του.

Αυτό έχει και μία δεύτερη αρνητική επίπτωση: μέσω της εικονικής πραγματικότητας, ο εγκέφαλος βρίσκεται διαρκώς διεγερμένος, συνεχώς μειώνεται η δυνατότητα αργής και σε βάθος επεξεργασίας στις πληροφορίες στην τάξη. Το γεγονός αυτό επιδεινώνεται από την ακατάλληλη τροφή και από τον αργό βραδινό ύπνο, θέματα τα οποία η οικογένεια, πριν λίγες δεκαετίες, έθετε σε πρώτη προτεραιότητα. Σήμερα, τα μέλη της οικογένειας  ακολουθούν ξεχωριστά προγράμματα, χωρίς καμία αλληλεπίδραση μεταξύ τους και συχνά χωρίς καν αμοιβαία ενημέρωση.

Η άμεση ικανοποίηση συνδέεται και με την ικανότητα των παιδιών να δουλεύουν σκληρά για να επιτύχουν το στόχο τους. Τα παιδιά γνωρίζουν πού πρέπει να φτάσουν αλλά είναι απρόθυμα να καταβάλουν το αντίστοιχο κόστος σε χρόνο και δυνάμεις.

Ακόμη μία ικανότητα που φαίνεται να μειώνεται σταδιακά είναι εκείνη της υπομονής στην μονότονη αλλά απαραίτητη εργασία. Μέσω της εικονικής πραγματικότητας, η ζωή φαίνεται να είναι συναρπαστική κάθε δευτερόλεπτο. Η καθημερινότητα όμως είναι γεμάτη από μη συναρπαστικές δραστηριότητες, οι οποίες όμως είναι απαραίτητες για την επιβίωση και την ομαλή λειτουργία μιας οικογένειας. Τίποτα συναρπαστικό π.χ.  δεν έχει το πλύσιμο των πιάτων, γι΄ αυτό και ως δραστηριότητα απορρίπτεται, με τη βεβαιότητα πως κάποιος άλλος θα επωμισθεί αυτό το ανούσιο, κατά τη γνώμη τους, έργο.

Με τον τρόπο ανατροφής των παιδιών, ο εγκέφαλος χάνει και μία ακόμα ικανότητά του: να οργανώνει ένα μη δομημένο και μη πλήρως οργανωμένο περιβάλλον. Οι φυσικές δραστηριότητες και το παιχνίδι σε εξωτερικό χώρο απαιτούν ενέργεια του εγκεφάλου ώστε να οργανώσει το περιβάλλον και να το ρυθμίσει ανάλογα με τη δραστηριότητα. Κάνοντας ποδήλατο, παραδείγματος χάρη, το παιδί πρέπει να χαράξει η διαδρομή, να είναι έτοιμο για την απρόοπτη λακούβα ή το απρόοπτο πέσιμο και να διαχειριστεί κάτι το οποίο δεν ήταν εξαρχής προβλέψιμο. Η αλάνα πρέπει να μεταβληθεί σε γήπεδο με τέρματα και γραμμές. Αντίθετα, η εικονική πραγματικότητα έχει προβλέψει τα πάντα. Ακόμη και η δυσκολία είναι μέσα στο πρόγραμμα και κάποια στιγμή, από την πολλή εξάσκηση, ξεπερνιέται. Επίσης, αυτή η υπέρβαση της δυσκολίας πρέπει να τονιστεί πως γίνεται ατομικά, σε αντίθεση με δραστηριότητες εξωτερικού χώρου όπου η ομάδα είναι υποχρεωμένη να δράσει ομαδικά. Με άλλα λόγια, ο εγκέφαλος χάνει την ικανότητα κοινωνικοποίησης και μαθαίνει να ενεργεί στην απόλυτη απομόνωση.

Πώς αντιδρά κάνεις σε αυτά τα προβλήματα;

Πρώτον, περιορίζοντας τη χρήση της τεχνολογίας όχι με απαγόρευση αλλά με υποκατάστατα την στενότερη οικογενειακή ζωή και τις διαπροσωπικές σχέσεις.  Τα κοινά δείπνα, τα, ομαδικά επιτραπέζια παιχνίδια οι κοινές δραστηριότητες στη φύση εκτοπίζουν την απομόνωση της οθόνης και ενεργοποιούν αδρανοποιημένες εγκεφαλικές διεργασίες.

Δεύτερον, με την διαρκή υπόμνηση πως η ζωή είναι γεμάτη από ανιαρές δραστηριότητες, οι οποίες όμως διασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία ενός συστήματος όπως η οικογένεια.

Τρίτον, με την επιβράδυνση της ικανοποίησης μιας ανάγκης η οποία δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί τη συγκεκριμένη στιγμή που διατυπώνεται η απαίτηση.

Τέταρτον, με την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διαθεσιμότητα των γονέων, οι οποίοι αφελώς νομίζουν ότι απαλλάσσονται από μπελάδες, παραδίδοντας τα παιδιά τους στο ηλεκτρονικό baby sitting. Δεν θα το έκαναν ποτέ αν γνώριζαν,  τι νοοτροπία διαμορφώνουν τα παιδιά τους και πόσο θα επιβαρυνθούν στο μέλλον από την απαίτηση άμεσης ικανοποίησης σε ανεξάντλητες απαιτήσεις.

Πέμπτον, με την αυτονόητη συνδρομή τους σε δραστηριότητες που μοιάζουν εκ πρώτης όψεως να μην ανήκουν στην ηλικία τους. Ένα παιδί δεν είναι ανάγκη να μπορεί να κουβαλήσει τέσσερις σακούλες του σούπερ-μάρκετ για να συνοδεύσει τον πατέρα ή τη μητέρα στα ψώνια.

Έκτον, με την επίμονη υπόμνηση πως η ομαλή συνύπαρξη των ανθρώπων περνάει από απλές, μα πολύ απλές προτάσεις, όπως: «περιμένω στη σειρά μου», «μοιράζομαι», «παρακαλώ» και «ευχαριστώ», «δεν είναι εχθρός μου όποιος δεν συμφωνεί μαζί μου», «όλοι τα θέλουν όλα και γι΄ αυτό πρέπει να μειώσουμε τις απαιτήσεις μας στο όνομα της συμβίωσης».

Η συστηματική και συνεπής υπόμνηση όλων των παραπάνω ουσιαστικά εκπαιδεύουν τον εγκέφαλο να αναπτύσσεται και να δίνει λειτουργικές εντολές, χωρίς να δημιουργεί φαντασιώσεις μιας εικονικής πραγματικότητας. Εάν αυτό δεν συμβεί, η ζωή των παιδιών μας θα εξελιχθεί σε ένα τεράστιο παράπονο το οποίο διαρκώς θα οδηγεί η στη βίαιη διεκδίκηση ή στην καταθλιπτική παραίτηση.

 ΠΗΓΗ:Πεμπτουσία