Πέμπτη 8 Μαρτίου 2018

Οικουμενικό Πατριαρχείο

Εκτός ελέγχου ο Ερντογάν: Απειλεί να διώξει και το Οικουμενικό Πατριαρχείο 
από την Κωνσταντινούπολη 
«Δεν θα μας ξεριζώσεις» απαντά ο Βαρθολομαίος
Η Τουρκία παίρνει τα πάντα σβάρνα και όπου υπάρχει Ελληνισμός και Ορθοδοξίας κοιτάζει πλέον να τον ξεριζώσει. Την ανησυχία του αυτή εξέφρασε και ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος αναφέροντας πώς το Πατριαρχείο θα γίνει στόχος αντεκδίκησης της Τουρκίας, αλλά έστειλε τομήνυμα στον Ερντογάν πώς «εμείς θα φυλάμε Θερμοπύλες όσο θέλει ο Θεός».
«Να έρχεστε όσο μπορείτε πιο συχνά στο Πατριαρχείο, στην Κωνσταντινούπολη, που είναι μια όμορφη Πόλη, φιλόξενη Πόλη, ιστορική. Έχουμε ως Γένος και ως Ορθόδοξη Εκκλησία βαθιές, βαθύτατες ρίζες εδώ, και κανείς δεν μπορεί να μας ξεριζώσει».
Με την φράση αυτή, μεταξύ άλλων, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, υποδέχτηκε τον όμιλο προσκυνητών από το δήμο Νέας Προποντίδας Χαλκιδικής, υπό το δήμαρχο Μανώλη Καρρά, που επισκέφθηκαν την Έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Φανάρι, στο διάλειμμα των εργασιών της Αγίας και Ιεράς Συνόδου.
Η υπαινικτική και ταυτόχρονα δραματική αναφορά του Πατριάρχη ότι «κανείς δεν μπορεί να μας ξεριζώσει» συνδυάζεται με τις πληροφορίες ότι η Τουρκία, στο πλαίσιο της κλιμακούμενης αντιπαράθεσης με την Ελλάδα,  θα προσπαθήσει να «απειλήσει» τη χώρα μας θέτοντας θέμα και απομάκρυνσης του Πατριαρχείου από την Κωνσταντινούπολη. Άλλωστε η ανακίνηση τέτοιου θέματος επηρεάζεται και από την  προσέγγιση Τουρκίας – Ρωσίας καθώς είναι γνωστός ο ανταγωνισμός του Πατριαρχείου της Μόσχας με τον Οικουμενικό Θρόνο…
Στην ομιλία του, ο Οικουμενικός Πατριάρχης επεσήμανε συγκεκριμένα  ότι όσοι αιώνες και αν περάσουν, όσες πολιτικές ανακατατάξεις και αν θα γίνουν σε αυτά τα μέρη, «εμείς θα φυλάγουμε τις Θερμοπύλες, όσο θέλει ο Κύριος».
«Αν η Ομογένεια της Πόλης λιγόστεψε τόσο πολύ τις τελευταίες δεκαετίες, αυτό δεν έγινε εξ υπαιτιότητός μας, αλλά λόγω των πολιτικών συγκυριών, και μπορώ να πω αβίαστα ότι η Ομογένεια της Κωνσταντινουπόλεως και της Ίμβρου και της Τενέδου υπήρξε το θύμα, υπήρξαμε θύματα των πολιτικών εξελίξεων και ανακατατάξεων στην περιοχή μας», είπε ο Οικουμενικός Πατριάρχης.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε: «Όλος ο ελληνικός λαός αναγνωρίζει και παραδέχεται ότι η Μητέρα Εκκλησία του είναι η Κωνσταντινούπολις. Το Αυτοκέφαλο, που εδόθη το 1850, δεν ήταν δυνατόν ως θεσμός να αποκόψει τους πνευματικούς ιερούς δεσμούς που συνδέουν τον ελληνικό λαό με την μαρτυρική Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως. Είμαστε μια οικογένεια, από την Κρήτη μέχρι το Διδυμότειχο, μέχρις εδώ. Όλοι αποβλέπουμε και έχουμε ως σημείο αναφοράς το Πατριαρχείο μας, την Κωνσταντινούπολη».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε ιδιαιτέρως, στις προσπάθειες που καταβάλλει η Πρωτόθρονος Εκκλησία της Ορθοδοξίας, για την πανορθόδοξη ενότητα και συνεργασία.
 «Μέσα στο πλαίσιο της Συνοδικότητος της Ορθοδόξου Εκκλησίας πραγματοποιήσαμε, πριν από περίπου δύο χρόνια, την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, στην Ορθόδοξο Ακαδημία της Κρήτης, και πήραμε καλές αποφάσεις, ομόφωνες, όσοι ήμασταν εκεί, και το λέγω αυτό διότι, όπως θα γνωρίζετε, μερικές Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, την τελευταία στιγμή, απέσχον, δεν συμμετείχαν σε αυτή τη Σύνοδο, κακώς, κάκιστα, διότι όλα τα είχαμε αποφασίσει, όλοι μαζί, και το πού θα γίνει η Σύνοδος αυτή, και πότε θα γίνει, και ποια θέματα θα συζητήσει, και ποιος θα είναι ο Κανονισμός λειτουργίας της Συνόδου, όλα τα είχαμε αποφασίσει στη Γενεύη και είχαμε προσυπογράψει όλες αυτές τις κοινές και ομόφωνες αποφάσεις μας.
Και την τελευταία στιγμή, για λόγους, προφανώς, πολιτικών σκοπιμοτήτων, απουσίασαν μερικές Εκκλησίες, πράγμα όμως το οποίον δεν μας εμπόδισε από το να κάνουμε τη Σύνοδο όπως τα είχαμε αποφασίσει, σεβόμενοι τον εαυτό μας και σεβόμενοι τις υπογραφές που είχαμε βάλει στη Γενεύη».
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στην προσπάθεια αναβίωσης της λειτουργικής ζωής σε διάφορες περιοχές της Μικράς Ασίας, αλλά και στη συνεχή ποιμαντική μέριμνα του Πατριαρχείου για τους ορθοδόξους πιστούς, από διάφορες χώρες, που εγκαταστάθηκαν ως οικονομικοί μετανάστες και διαβιούν σε διάφορες πόλεις της Τουρκίας. «Μας ενώνει όλους η Ορθόδοξος πίστις και η Εκκλησία της Κωνσταντινουπόλεως έχει την ευθύνη – και το κάνει ευχαρίστως και με μεγάλη προθυμία – να τους φροντίζει για τις θρησκευτικές, εκκλησιαστικές και πνευματικές τους ανάγκες».
Ο δήμαρχος Νέας Προποντίδας, Μανώλης Καρράς, στην ομιλία του αναφέρθηκε στη στενή συνεργασία που έχουν ο δήμος και τα τοπικά προσφυγικά σωματεία, με τον Μητροπολίτη Προύσης Ελπιδοφόρο, στου οποίου την εκκλησιαστική επαρχία διαβιούσαν οι πρόγονοί τους. Εξέφρασε μάλιστα την παράκληση προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη, να παραστεί στο προσκύνημά τους στον Ι. Ναό Αγίου Γεωργίου Μουδανιών, τον ερχόμενο μήνα.
ΠΗΓΗ: ΠΗΓΗ: https://www.pentapo

Ἐνσωμάτωση τῆς Δωδεκανήσου

"Διάταγμα 
Περί προσαρτήσεως τῆς Δωδεκανήσου 
εἰςτήν Ἑλλάδα"

ΠΗΓΗ: Ἠλεκτρ. μήνυμα ἀπό τόν κ. Βουτζουλίδη Χριστόδουλο, τόν ὁποῖον εὐχαριστῶ θερμά

Η Ενσωμάτωση της Δωδεκανήσοιυ


Η ανάσταση της Δωδεκανήσου!
Και ενώ οι άκρες των ακρών του Ελληνισμού, από τον Έβρο μέχρι την Κύπρου, μοιάζει να μυρίζουν μπαρούτι από τις ποικίλες τουρκικές προκλήσεις, μια ξεχωριστή και ιδιαίτερα σημαντική επέτειος ξημέρωσε σήμερα για τα νησιά της Δωδεκανήσου. Μια εθνική επέτειος, από αυτές που πάντα μέσα στο πέρασμα των αιώνων ταυτίζονται με την Ανάσταση του Χριστού, την ανάσταση του γένους!
Σαν σήμερα, λοιπόν, και πριν από 70 χρόνια, στις 7 Μαρτίου του 1948, υπογράφτηκε η ενσωμάτωση τους στο ελληνικό κράτος. Στο νεοελληνικό κράτος που προέκυψε από την Eλληνική Eπανάσταση του 1821 και στη συνέχεια επεκτάθηκε, κυρίως με τους Βαλκανικούς Πολέμους.

Η Δωδεκάνησος όμως παρέμενε κάτω από τον έλεγχο των Ιταλών, οι οποίοι την κατέλαβαν από τους Οθωμανούς το 1912, κατά τη διάρκεια του Ιταλοτουρκικού πολέμου και έμεινε στα χέρια τους μέχρι τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ακολούθως πέρασε στα χέρια των νικητών του πολέμου αυτού και των Συμμάχων και ουσιαστικά των Βρετανών. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, πως στα χέρια των Άγγλων και της τότε Μεγάλης Βρετανίας βρισκόταν και η Κύπρος από το 1878. Πάντως η Δωδεκάνησος υπήρξε πιο τυχερή από την Μεγαλόνησο αφού όπως αναφέραμε πιο πάνω σαν σήμερα το 1948 υπογράφτηκε η ενσωμάτωση της στην Ελλάδα μετά από έξι αιώνες δουλείας!
Σχόλιο από την εφημερίδα της εποχής “Ελευθερία”
Ανατρέχοντας σε εφημερίδες της εποχής, για να δούμε πως κατέγραψαν τις ιστορικές αυτές στιγμές, στην εφημερίδα “Ελευθερία” και τη στήλη “Ελεύθερα” διαβάζουμε τα εξής:
Από προχθές η Δωδεκάνησος είναι Ελλάς. Οι κάτοικοί της προσέφεραν εις το έθνος δια μέσου των εξ και πλέον αιώνων της δουλείας την πίστιν των την ακλόνητον, τους αγώνας των τους συνεχείς και την αντίστασιν των την πείσμονα, εις όλας τας αποπείρας, που έκαμαν οι κατά καιρούς δυνάσται διά να αλλοιώσουν την συνείδησίν των. Καιρός είναι τώρα το έθνος να τους ανταμείψη διά την αφοσίωσιν των αυτήν. Να τους αποδείξη ότι η ελευθερία την οποία ελαχταρούσαν δεν είναι κενή έννοια, αλλά υπέρτατη αξία. Η ευθύνη της κυβερνήσεως απέναντι του νέου αυτού τμήματος της Ελλάδος είναι τεραστία. Γνωρίζει -πρέπει να γνωρίζει- όλα τα δικαιώματα της ελληνικής διοικήσεως. Και οφείλει πάση θυσία ν’ απαλλάξη την Δωδεκάνησον από τον κίνδυνον μεταφοράς των ελαττωμάτων αυτών και εκεί…”.
Το ρεπορτάζ της εφημερίδας
Στις μέσα σελίδες της εφημερίδας και κάτω από τον υπέρτιτλο “Μετά εξ αιώνων δουλεία”, ο τίτλος του ρεπορτάζ του απεσταλμένου της εφημερίδας στη Ρόδο αναφέρει: “Η ελευθέρα Δωδεκάνησος εώρτασε την ενσωμάτωσιν”. Ακολουθούν οι υπότιτλοι: “Εν μέσω παλλαϊκού συναγερμού και ατμοσφαίρας εθνικής εξάρσεως”, “Αι λαμπραί και συγκινητικαί τελεταί εις Ρόδον”.
Στο ίδιο το ρεπορτάζ, το οποίο φέρει ημερομηνία της προηγουμένης ημέρας, αναφέρονται τα εξής: “Ο πληθυσμός της Δωδεκανήσου έζησε χθες μίαν από τας ωραιοτέρας ημέρας του με την επίσημον κύρωσιν της ενσωματώσεως της εις την μητέρα Ελλάδα. Και εξεδήλωσεν αυθορμήτως τον ενθουσιασμόν του με τας εκδηλώσεις χαράς και της συγκινήσεως, που επλημμύρισαν τα στήθη των κατοίκων της Ρόδου και των άλλων νησιών, οι οποίοι είχαν συρρεύσει διά να εορτάσουν το ευτυχές γεγονός.
Ο ανοιξιάτικος ήλιος, ελάμπρυνε την ημέρα της χαράς με τας καλλιτέρας αναλαμπάς του, αι οποίαι προσέδιδον εις τον γαλανόν ουρανόν και την γαλήνιον θάλασσαν μίαν εξαιρετικώς λαμπράν και εντελώς πανηγυρικήν όψιν”.

Λίγο πιο κάτω διαβάζουμε τα εξής: “Πρέπει να εξαρθή ο ενθουσιαμός του Ροδιακού λαού, με την εμφάνισιν των στρατιωτικών τμημάτων, ενθουσιασμός αυθόρμητος και πηγαίος, που εξεδηλούτο ανά πάσαν στιγμήν με ζητωκραυγάς και χειροκροτήματα.
Εξαιρετικός ήτο επίσης και ο ενθουσιασμός των μελών της Δωδεκανησιακής επιτροπής και ιδιαιτέρως του γηραιού αγωνιστού Σκεύου Ζερβού, ο οποίος έβλεπε τέλος να πραγματοποιήται, το όνειρον της ζωής του.
Χιλιάδες κόσμου ήρχισαν να συρρέουν από διάφορα σημεία της Ρόδου προς την πλατείαν της Ελευθερίας, όπου αι προβλήτες της αποβάθρας των επισήμων. Αι μουσικαί και τα Δωδεκανησιακά τραγούδια προσέδιδαν ένα συγκινητικόν τόνον εις την πανηγυρικήν ατμόσφαιραν της μεγάλης ημέρας.
Την 7.30 π.μ. κατέπλευσαν προπορευόμενα τιμητικώς ένα αγγλικόν και ένα αμερικανικόν καταδρομικόν. Την ογδόην ήρχισεν η παράταξις εις την προβλήτα όπου είχον παραταχθή και κοπέλλες όλων των Δωδεκανήσων με τας γραφικάς στολάς των και με κάνιστρα γεμάτα άνθη. Ολίγον αργότερον έφθασεν ο δήμαρχος της Ρόδου με το δημοτικόν συμβούλιον που έφερεν επάνω εις ένα βελούδινο μαξιλάρι μεγάλην ασημένια κλείδα, η οποία εις το άνω μέρος είχε χρυσήν τριήρην με τόξα του Ήλιου Απόλλωνος και κάτω την σφραγίδα της Πολιτείας της Ρόδου. Εις τας δύο πλευράς υπήρχον επιγραφαί: ‘Ρόδος, αδέλφια Δωδεκανήσια σεπτώ άνακτι Παύλω. Δήμος Ροδίων, 7 Μαρτίου’.
Την 9.15 ο διοικητής κ. Ιωαννίδης εισήλθεν εις την προβλήτα όπως χαιρετίση τους βασιλείς. Ακριβώς στις 9.30 υπό τους κανονιοβολισμούς των πλοίων, τας κωδονοκρουσίας και ανακρούσεις του Εθνικού Ύμνου απεβιβάσθησαν οι επίσημοι. Οι βασιλείς εις την προβλήτα ήκουσαν την προσφώνησιν του δημάρχου της Ρόδου κ. Χαρίτου εκφράζοντος την χαράν και τον σεβασμόν του Δωδεκανησιακού λαού…”.
Εν μέσω, λοιπόν, επευφημιών και εθνικής εξάρσεως έφτασε και η επίσημος πολυπόθητος ώρα για τους Δωδεκανησίους: “Πρό του Διοικητηρίου και απέναντι του Δημαρχείου, όπου η παλαιά έδρα του Φάσιο, είχε στηθή η εξέδρα, εις την οποίαν ανήλθον οι βασιλείς. Την στιγμήν αυτήν, ο υπουργός κ. Μαυρομιχάλης από του Διοικητηρίου ανέγνωσε το διάταγμα της προσαρτήσεως της Δωδεκανήσου, το οποίον θα εκύρωνε ακολούθως ο βασιλεύς. Η ανάγνωσις του διατάγματος προκαλεί ενθουσιασμόν…”.
Στη συνέχεια ακολούθησαν ανάγνωση διαγγέλματος από τον βασιλιά, η αποκάλυψη αναμνηστικής πλάκας από τον ίδιον και η εκφώνηση λόγου από τον πρωθυπουργόν Τσαλδάρη. Όπως αναφέρει η εφημερίδα, η ελληνική σημαία είχε ήδη αναρτηθεί στη Ρόδο έναν χρόνον πριν.

Η συγκινητική παρέλασις και το Χριστός Ανέστη
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως παρουσιάζει και η σύνθεση της παρέλασης η οποία ακολούθησε την ομιλία του πρωθυπουργού. Διαβάζουμε στην εφημερίδα “Ελευθερία”: “Μετά τον λόγον του κ. Τσαλδάρη ήρχισεν η παρέλασις, η οποία ήτο συγκινητική. Εκτός των τμημάτων του στρατού, του ναυτικού και αεροπορίας, παρήλασαν οι ανάπηροι αξιωματικοί τραυματίαι κ.κ. Μπιόνιος ανθυπολοχαγός, Μαυρομιχάλης λοχαγός, Παπαγιαννόπουλος αντισυνταγματάρχης, με νωπά τραύματα. Επίσης αντιπροσωπεία του Πανεπιστημίου, πρόσκοποι, νοσοκόμοι, σχολεία, γυμνάσια, σωματεία, πενθηφορεμένες μητέρες, γυναίκες και αδελφές ηρώων, συνεταιρισμοί κλπ. Η παρέλασις διήρκεσε πλέον της ώρας. Συμμετέσχον εις τον πανηγυρισμόν και οι Τούρκοι με επί κεφαλήν τον μουφτήν.
Την 12.50 οι βασιλείς προσήλθον εις την Μητρόπολιν, όπου εψάλη κατανυκτική δοξολογία με επισφράγισμα το Χριστός Ανέστη.
ΠΗΓΗ: http://www.pemptousia.gr/

Μωρά καί ..βιβλία!!!

Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά


Μέχρι πρόσφατα θεωρούσαμε δεδομένο ότι οι καμπάνιες προώθησης της ανάγνωσης απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς κυρίως και σε βιβλιοθηκονόμους.  
Τα σχολεία όλων των βαθμίδων αλλά βέβαια και οι παιδικοί σταθμοί και οι βιβλιοθήκες είναι πάντα το προνομιακό πεδίο στο οποίο συντελείται η ανάγνωση σε όλες τις μορφές της. 
Ωστόσο, όλα εξαρτώνται από την ευρύτητα της οπτικής που έχει κανείς για την ανάγνωση: αν τη συνδέει κυρίως με τη σχολική ηλικία και τη μάθηση ή αν τη βλέπει ως μια ανοικτή πράξη επικοινωνίας κατά την οποία δύο ή περισσότεροι άνθρωποι μοιράζονται την απόλαυση της αφήγησης και του ρυθμού αλλά και αναπαραστάσεις του κόσμου, ιδέες και συναισθήματα∙ μια ζωτική δηλαδή πράξη επικοινωνίας  που σχετίζεται με όλες της πλευρές της ζωής και της ψυχικής και σωματικής υγείας  τους. 
Η δεύτερη αυτή αντίληψη της ανάγνωσης ανοίγει το εύρος των εμπλεκομένων στην υπόθεση της προώθησης της ανάγνωσης και πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες συμμαχιών και συνεργειών ανάμεσα σε θεσμούς που ενδιαφέρονται για την ανάγνωση αλλά και θεσμούς που ενδιαφέρονται για την υγεία. 
Η συζήτηση που ανοίξαμε αφορά όλες τις ηλικίες και όλων των ειδών τα προβλήματα υγείας που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι. 
Όμως εδώ θα επικεντρωθούμε στην ανάγνωση στη βρεφική και πρώτη παιδική ηλικία που είναι ένα πεδίο στο οποίο, αν και σε άλλες χώρες δραστηριοποιούνται από χρόνια μεγάλοι οργανισμοί, μόλις άρχισε να αναπτύσσεται και στη χώρα μας.

Πριν από λίγα χρόνια ιδρύθηκε στην Αθήνα το Σωματείο 
«Διαβάζοντας μεγαλώνω» (http://www.oanagnostis.gr/διαβάζοντας-μεγαλώνω/) το οποίο έχει σκοπό την προώθηση της ανάγνωσης στα βρέφη και στην πρώτη παιδική ηλικία (0-6 ετών). 
Το σωματείο αυτό, με τις δεκάδες πλέον δράσεις του και, κυρίως, με τη Βρεφική – Νηπιακή Βιβλιοθήκη του Δήμου Αθηναίων, στην ίδρυση και λειτουργία της οποίας συνέβαλε και συμβάλλει, μας άνοιξε ένα καινούριο πεδίο έρευνας και παρέμβασης.

Το σωματείο απευθύνθηκε από την αρχή όχι μόνο στους βρεφονηπιοκόμους και τους νηπιαγωγούς αλλά και στους παιδιάτρους και τους επισκέπτες υγείας, οι οποίοι σχετίζονται και συναναστρέφονται με τις οικογένειες με μικρά παιδιά. Πρόκειται για μια διεύρυνση των δυνατοτήτων προώθησης της ανάγνωσης με τεράστια σημασία και θα εξηγήσω γιατί. 
Μέχρι τώρα οι παρεμβάσεις μας αφορούσαν τον τομέα, ας πούμε συνθηματικά, του «πολιτισμού», άρα προϋπέθεταν την πρόσβαση σε τέτοιες δομές αλλά και μια ορισμένη συνειδητοποίηση ότι, πέρα από την υγεία του βρέφους και του παιδιού, χρειάζονται και άλλα πράγματα. 
Όλοι ξέρουμε όμως ότι τέτοιου τύπου φροντίδες αφορούν ένα κομμάτι του πληθυσμού, το πιο προνομιούχο οικονομικά ή πολιτισμικά. 
Σχεδόν όλοι οι γονείς όμως θα απευθυνθούν σε παιδιάτρους και σε πρωτοβάθμιες μονάδες υγείας και φροντίδας παιδιού. Οι επισκέψεις σε τέτοιες δομές είναι συχνές, συνήθως υπάρχει και κάποιος χρόνος αναμονής, οι γονείς εμπιστεύονται τους παιδιάτρους και τους  επισκέπτες υγείας. 
Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, να ευαισθητοποιηθούν οι επαγγελματίες υγείας που σχετίζονται με παιδιά και οικογένειες για τη σημασία της ανάγνωσης  στη συνολική ανάπτυξη του παιδιού, στην ψυχική του ισορροπία, στην πρόληψη μαθησιακών και άλλων ψυχοκοινωνικών δυσκολιών και στη βελτίωση των σχέσεων στο εσωτερικό της οικογένειας. 
Ειδικά οι επισκέπτες υγείας, οι οποίοι από τη φύση του επαγγέλματός τους προσφέρουν υπηρεσίες στο σπίτι, στο σχολείο, σε δομές της κοινότητας (Κέντρα Υγείας, Κέντρα Προστασίας μητρότητας και παιδιού κ.ά.), είναι αφοσιωμένοι στην προαγωγή της υγείας και στην πρόληψη, έχουν πολλές δυνατότητες συμβουλευτικής και παρέμβασης.

Σήμερα διαθέτουμε και ένα βιβλίο το οποίο μπορεί να μας στηρίξει στο κομμάτι της ευαισθητοποίησης και της πειθούς για τη σημασία της ανάγνωσης στα μωρά. 

Της Marie Bonnafé, Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά, έκδοση του Επιστημονικού Συλλόγου Μέριμνας Παιδιού και Εφήβου (ΣΕΜΕΠΕ). Η Bonnafé, ψυχίατρος η ίδια, μας δείχνει με παραδείγματα από πολύχρονη κλινική έρευνα ότι δεν υπάρχει μωρό (και άρα άνθρωπος) που να μην ποθεί την ανάγνωση, δηλαδή να μην ποθεί τη μετάβαση σε έναν άλλον κόσμο, τη μεταφορά, την ολοκλήρωση που δε μπορεί να προσφέρει η καθημερινή, αποσπασματική και καμιά φορά σκληρή, γλώσσα. 
Η καθημερινή ανάγνωση στα μωρά είναι μια πράξη μοιράσματος και συναισθηματικού δεσίματος ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί τις υποδοχές για την ανάπτυξη του εγκεφάλου με όλα όσα σημαίνει αυτό. Πρόκειται για ένα βιβλίο πολύτιμο που έλειπε από την ελληνική βιβλιογραφία. 
Έχουμε λοιπόν πολλή δουλειά μπροστά μας και ατέλειωτες δυνατότητες συνεργασίας με επαγγελματίες και θεσμούς που δεν φανταζόμασταν ως τώρα. 
Και αν τα παραπάνω άνοιξαν καθόλου την όρεξη, μπορείτε το ερχόμενοΣάββατο 10 Μαρτίου 9.30 – 2.00 να παρακολουθήσετε την ημερίδα «Απόλαυση της αφήγησης. Όρεξη για διάβασμα. Συζητώντας με αφορμή το βιβλίο της Marie Bonnafé, Τα βιβλία κάνουν καλό στα μωρά» στο αμφιθέατρο «Αντώνης Τρίτσης» του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων.
 Βενετία Αποστολίδου

ΠΗΓΗ: oanagnostis.gr
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ:Το 

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2018

Η Ορθοδοξία!!!

Ντιμίτρι Μεντβέντεφ: 
«Η ζωή μου άλλαξε από τότε που ασπάσθηκα την Oρθοδοξία»

Ο Πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας κ. Ντιμίτρι Μεντβέντεφ εξέπληξε τους πάντες, όταν στο Αμερικάνικο Τηλεοπτικό δίκτυο (ABC) δήλωσε, ότι η ζωή του άλλαξε ριζικά αφότου ασπάσθηκε την Ορθοδοξία.
«Πιστεύω είναι καλό για μένα, γιατί από τότε η ζωή μου, έχει αλλάξει! Δεν μιλάς ποτέ δυνατά για κάτι τέτοιο, γιατί τα θρησκευτικά αισθήματα πρέπει να παραμένουν κάπου βαθειά μέσα σου.
Όταν κάποιος επιδεικνύεται γι΄ αυτό δεν είναι ειλικρινής, το κάνει για δημόσιες σχέσεις και αυτοπροβολή».
Ερωτηθείς ο Πρόεδρος Μεντβέντεφ γιατί μπήκε μέσα στην Εκκλησία, μεταξύ άλλων τόνισε: «Ένιωσα ότι το έχω ανάγκη, ένιωσα εσωτερικά την επιθυμία να το κάνω».
Επίσης, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ρωσίας κ. Μεντβέντεφ, οι άνθρωποι γιατί πηγαίνουν στην Εκκλησία; «επειδή αισθάνονται μια εσωτερική ανάγκη, εκτός αν πηγαίνουν σαν περιηγητές και τουρίστες».
Τέλος, ο ισχυρός άνδρας της Ρωσίας, τόνισε: «Εγώ στα 23 μου αισθάνθηκα ότι το είχα ανάγκη».

Πηγή: iellada.gr
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: http://www.diako

Ἐνσωμάτωση Δωδεκανήσου


ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ 2018

Ναός Αγίου Σπυρίδωνος, Φρυ Κάσου




Με τη σκέψη στα δύο στελέχη των ενόπλων μας δυνάμεων που δοκιμάζονται, εορτάζουμε σήμερα την επέτειο της Ενσωμάτωσης της Δωδεκανήσου στον εθνικό κορμό
« Όταν έφευγα σούρουπο από την Κάσο, ένα δάσος από μαντήλια, που ΄μοιάζαν άσπρες μικρές σημαίες, με ξεπροβόδιζε από το λιμανάκι της Μπούκας. Η συγκίνηση μ’ έπνιγε. Ανεμίζοντας κι εγώ το μαντίλι μου πάνω από την πρύμνη του καϊκιού φώναζα μ’ όλη μου τη δύναμη: «Γρήγορα Λευτεριά!». Κι όλοι μαζί μου απαντούσαν, σα να ΄βγαινε από μέσα τους σε κύματα ιαχής η φωνή τους: «Ένωση! Λευτεριά! Μάνα Ελλάδα!»
Όσο το καΐκι ξεμακραίνοντας έκοβε δρόμο, δεν έπαυα να βλέπω όλους εκείνους τους ανθρώπους που ζούσανε τόσο μακριά, σαν αποξενωμένοι από τον κόσμο, ίδιοι μ’ εξόριστους απάνω σ’ ένα βράχο.
Έτσι καθώς έπεφτε στο πέλαγος η νύχτα κι όλα έσβηναν σιγά σιγά στην απόσταση, είδαμε ν΄ανατέλλει απάνω από το ηρωικό πετρόνησο ένα μεγάλο αστραφτερό αστέρι, ίδιο με φωτεινό σύμβολο λύτρωσης, δόξας και μαρτυρίου. Κι ανέβηκαν αθέλητα στα χείλη μου οι λαϊκοί τούτοι στίχοι:
«ήρθ’ η στιγμή της Λευτεριάς, Κάσος βασανισμένη,
Και θα σε δούμε ολόλευκα και γαλανά ντυμένη.»
Με τούτα τα λόγια περιγράφει η σημαντική λαογράφος και συγγραφέας Αθηνά Ταρσούλη τη στιγμή που φεύγει από την Κάσο, κάπου στο μεταίχμιο της εποχής που τα Δωδεκάνησα είχαν απαλλαγεί από τον Ιταλικό και στη συνέχεια τον Γερμανικό ζυγό κι όλοι περίμεναν με ανυπομονησία την ημέρα της ένταξης των νησιών στον εθνικό κορμό.
Λίγο πριν, λίγο μετά, τα μηνύματα της λευτεριάς έφθαναν από αέρος και τα κατέγραφε με τη γραφικότητα του δημοτικού λόγου ο Μιχάλης Μιχαλάκης:
«Ήρθεν το αεροπλάνο μιαν Κυργιακήν ημέρα
Επέταξέν μας τα χαρτιά και μια χρυσή παντιέρα
Γράφασι μέσα στα χαρτιά με γράμματα μεάλα
Όλα τα Δωδεκάνησα πως γίνασιν Ελλάδα
Στον Άγιο Σπυρίδωνα επήραν την παντιέρα,
Κι όλοι την εφιλούσασι σα γνήσια μητέρα
Όλα της Κάσος τα χωριά είχαν χαρές μεάλες,
άντρες, γυναίκες τσαι παιδιά χτυπούσα τις καμπάνες
Ελλάδα μου περήφανη, βασίλειο αρχαίο
πήρες τα Δωδεκάνησα και όλο το Αιγαίο
τα θάρρη μας ειν στο Θεό εκεί που τα ΄χουν όλοι,
πήρες τα Δωδεκάνησα, να πάρεις τσαι την Πόλη.»
Το όραμα της λευτεριάς ήταν πολύ παλιό σε τούτο το νησί και σε όλα τα Δωδεκάνησα που μέτρησαν πάνω από πέντε, σχεδόν έξι, αιώνες σκλαβιάς.
Το «ποθούμενον», η λευτεριά για την οποία θυσιάστηκαν οι Κασιώτες του 1824 δεν ήρθε με την ίδρυση του ελληνικού κράτους. Δεν ήρθε με τους ενδιάμεσους συνεχείς αγώνες. Δεν ήρθε ούτε το 1919 όταν οι νέοι κατακτητές, οι Ιταλοί, είχαν υπογράψει την παράδοση των Δωδεκανήσων (πλην Ρόδου) στους Έλληνες.
Έπρεπε αυτοί οι Έλληνες νησιώτες να δοκιμαστούν περισσότερο με τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, την τριπλή κατοχή από Ιταλούς, Γερμανούς και Άγγλους, εκείνα τα χρόνια που καιγόταν ο κόσμος. Οι Δωδεκανήσιοι, τότε, πολέμησαν ξανά, στερήθηκαν –ξανά- τα πιο αναγκαία, πείνασαν –ξανά- όμως οι δοκιμασίες σφυρηλάτησαν ακόμα πιο στέρεα τις «δώδεκα αψίδες» που αναφέρει ο ύμνος της Δωδεκανησιακής Νεολαίας:
Δώδεκα αψίδες θριάμβου έχουν στηθεί στα Δώδεκα Νησιά μας
Κι έχουνε σφυρηλατήσει με μόχθους κι εθνική περηφάνια
Για να διαβεί η ποθητή μας λευτεριά, μάνα μας δοξασμένη,
Για ν’ αγκαλιάσει και τα δώδεκα νησιά, δαφνοστεφανωμένη
Χρειάστηκαν έξι περίπου αιώνες για να υψωθεί επιτέλους στον Μύλο του Πελεγράτη η γαλανόλευκη –η σημαία για την οποία, ίσως κανείς δεν λαχτάρησε όσο οι Κασιώτες.
Τι είναι, όμως, τα 500 ή τα 600 χρόνια σκλαβιάς για έναν τόπο όπου οι Έλληνες κατοικούν τουλάχιστον από το 2000π.Χ. , δηλαδή για τέσσερις χιλιετίες.
Αυτή είναι, Κυρίες και Κύριοι, η αντοχή των Ελλήνων! Έτσι μετριέται! Με τις χιλιετίες της ιστορίας της. Και σ’ αυτό το μέτρημα η Κάσος ήταν πάντοτε παρούσα, από την εποχή του Τρωικού Πολέμου.
Στην Επανάσταση του 21, η Κάσος πρόσφερε την πιο ηρωική στιγμή στο Νότιο Αιγαίο. Θυσιάστηκε ευημερούσα, γιατί δεν άντεχε να βλέπει την «απαισίαν ημισέλινον», όπως αναφέρεται στα επίσημα έγγραφα της εποχής.
Στους αγώνες της Δωδεκανήσου για την ενσωμάτωση, που γιγαντώθηκαν όταν έγινε φανερή η πρόθεση των Ιταλών, νέων κατακτητών, να ιταλοποιήσουν τα νησιά, οι Κασιώτες ήταν πάντοτε παρόντες και συχνά πρωτοπόροι.
Στη Δωδεκανησιακή Νεολαία που άπλωσε τις φτερούγες της στην Αμερική, την Αίγυπτο και την Αθήνα και σήκωσε το βάρος της εθνικής επαγρύπνισης, οι Κασιώτες διαδραμάτισαν πρωταγωνιστικό ρόλο.
Στην Αίγυπτο, η ευάριθμη παροικία μας υπήρξε ο στηλοβάτης του Αγώνα. Ο Μηνάς Αρετός και ο Ζαχαρίας Χαλκιάδης, μαζί με πολλούς άλλους, έδρασαν με αποφασιστικότητα και εθνική συνείδηση. Στις ΗΠΑ, όπου δόθηκε όλο το βάρος για τη διεθνοποίηση του Δωδεκανησιακού Ζητήματος, την Προεδρία της Νεολαίας, αλλά και άλλων οργανώσεων, ανέλαβε, μόλις έφθασε εκεί το 1940, ο Νικόλαος Μαυρής, ο μετέπειτα Διοικητής Δωδεκανήσου, που ακούραστος ενημέρωνε τους Διεθνείς Οργανισμούς, τις ευρωπαϊκές πρεσβείες και την κυβέρνηση των ΗΠΑ για τα εθνικά αιτήματα κι αντέκρουε την ιταλική προπαγάνδα με φυλλάδια, βιβλία, συνέδρια και επίσημες διαμαρτυρίες.
Ο Κασιώτης Νικόλαος Μαυρής μαζί με τον Καλύμνιο Σκεύο Ζερβό και τον Ροδίτη Ιωάννη Καζούλη, ήταν οι επικεφαλής του ανά τον κόσμο αγώνα των Δωδεκανησίων.
Ακόμα και στην Αθήνα, όπου ήταν ακόμα ολιγάριθμη η παροικία, ο νεαρός Κασιώτης δικηγόρος Ηλίας Εμίρης διετέλεσε Αντιπρόεδρος της Δωδεκανησιακής Νεολαίας και πρωτοστάτησε στα συλλαλητήρια που οργανώνονταν κατά της Ιταλικής Πρεσβείας.
Η κήρυξη του πολέμου από την Ιταλία στην Ελλάδα σήμανε νέα βάσανα για τα υπόδουλα νησιά, η διαβίωση έγινε ακόμα δυσκολότερη και τα τρόφιμα ήταν ελάχιστα.
Για τους όπου γης Δωδεκανήσιους σήμανε η ώρα της ευθύνης. Αμέσως μετά την κήρυξη του ελληνοϊταλικού πολέμου συγκροτήθηκε το Δωδεκανησιακό Εθελοντικό Σύνταγμα που το πλαισίωσαν 1500 Δωδεκανήσιοι, εκ των οποίων 25 Κασιώτες, καθώς όπως είπαμε η παροικία ήταν ακόμα μικρή. Ανάμεσά τους ο μετέπειτα δάσκαλος Μιχάλης Καραγιαννάκης και ο ανήλικος, τότε, Μιχάλης Κουτλάκης που πλαστογράφησε την ηλικία του για να γίνει δεκτός, κι αργότερα σκοτώθηκε από τους Γερμανούς σε ενέδρα, κατά την Εθνική Αντίσταση.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι Δωδεκανήσιοι είχαν τυπικά την ιταλική υπηκοότητα κι η τυχόν σύλληψή τους σήμαινε την άμεση τους εκτέλεση, τίποτα όμως δεν εμπόδισε αυτούς τους ηρωικούς συμπατριώτες μας να καταταγούν εθελοντικά στο στρατό της πατρίδας τους και να πολεμήσουν. Στον κατάλογο των Κασίων που έχασαν τη ζωή τους περιλαμβάνεται και ο Ηλίας Βιντιάδης που υπηρετούσε ως ναύτης-πυροβολητής και σκοτώθηκε κατά τη βύθιση του αντιτορπιλικού Βασίλισσα Όλγα στη Λέρο το 1943.
Η μεγαλύτερη, ωστόσο, προσφορά της Κάσου κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο υπήρξε στον γνωστό, παλαιό χώρο της ανδραγαθίας και της διάκρισης των παιδιών της: στη θάλασσα. Το ελληνικό εμπορικό ναυτικό ήταν ένας σημαντικός παράγοντας και άλλη μια μεγάλη ελληνική θυσία.
Από τη στιγμή της κήρυξης του Παγκόσμιου Πολέμου και πολύ πριν εμπλακεί η Ελλάδα στον κατά ξηράν αγώνα, η ελληνική κυβέρνηση έθεσε στη διάθεση των συμμάχων τα ελληνικά εμπορικά πλοία, χρήσιμα όσο τίποτα άλλο, καθώς οι ανάγκες μεταφοράς πολεμικού υλικού και προμηθειών ήταν τεράστιες. Από τον ελληνικό εμπορικό στόλο, συνολικής μεταφορικής δυναμικότητας 1.700.000 τόνων, που υπέστη τις θυσίες που θα δούμε στη συνέχεια, το ένα τρίτο ανήκε σε Κασιώτες πλοιοκτήτες, στον Κουλουκουντή, τον Ρεθύμνη, τον Νικολάου, τον Μαυρολέοντα, τον Χατζηλία και άλλους.
Οι θυσίες σε ανθρώπους και περιουσίες υπήρξαν τεράστιες. Από συνολικά πληρώματα 20.000 ανδρών υπολογίζεται ότι σκοτώθηκαν περίπου 3.000. Από τα 500 ελληνικά φορτηγά πλοία, 211 βυθίστηκαν και 107 απωλέσθηκαν για άλλους λόγους. Από τα 55 επιβατηγά βυθίστηκαν τα 52. Από τα 700 καΐκια χάθηκαν τα 500. Σύμφωνα με τους κανόνες του πολέμου ένα πλοίο με ουδέτερη σημαία επιτρεπόταν να ελεγχθεί και αν διαπιστωνόταν ότι μετέφερε πολεμικό υλικό βυθιζόταν μετά την απομάκρυνση του πληρώματος. Αυτά όμως ήταν ψιλά γράμματα την ώρα της παγκόσμιας καταστροφής. Τα πλοία βυθίζονταν αύτανδρα κι ακόμα κι όσοι από τα πληρώματα προσπαθούσαν να διαφύγουν πυροβολούνταν εν ψυχρώ. Προς τα γερμανικά υποβρύχια είχε δοθεί διαταγή, από τον πρώτο μήνα του πολέμου, τον Σεπτέμβριο του 1939: «Τα ελληνικά (εμπορικά)πλοία πρέπει να θεωρούνται ως εχθρικά… Κατά τις επιθέσεις τα υποβρύχια να παραμένουν αθέατα…»
Από τα ανδραγαθήματα του εμπορικού μας στόλου, ξεχωρίζει η επιτυχής επιχείρηση του πλοίου «Νικόλαος Γ. Κουλουκουντής» που στις 2 Φεβρουαρίου του 1943 κατόρθωσε να μπει στο λιμάνι της Λιβύης και να εκφορτώσει πολύτιμα καύσιμα για το 8ο Βρετανικό Στράτευμα. Ο ίδιος ο Τσώρτσιλ, ο Άγγλος Πρωθυπουργός, επισκέφθηκε δύο ημέρες αργότερα το πλοίο για να συγχαρεί τον κυβερνήτη και το πλήρωμα.
Τέτοιους αγώνες έδωσυ γαλουχηθήκαμε από αυτούς ή από τις αρχές που έδωσαν στα παιδιά τους. Τα Δωδεκάνησα, είναι το τελευταίο ελληνικό έδαφος που, μέχρι σήμερα, αξιώθηκε την ένταξη στον εθνικό κορμό, γι’ αυτό κι εμείς οι Δωδεκανήσιοι αντιλαμβανόμαστε καλύτερα τα λόγια του ποιητή, του Οδυσσέα Ελύτη:
Ήρθαν ντυμένοι «φίλοι»
Αμέτρητες φορές οι εχθροί μου
Το παμπάλαιο χώμα πατώντας
Και το χώμα δεν έδεσε ποτέ με τη φτέρνα τους
Ο ίδιος ο Ελύτης έχει γράψει ένα ποίημα ειδικά για την απελευθέρωση της Δωδεκανήσου. Ονομάζεται «Δώδεκα νήσων Άγγελος», γράφτηκε το 1946, πρωτοδημοσιεύτηκε, πολλά χρόνια αργότερα, το 1965, στο περιοδικό Εποχές, και περιελήφθη τελικά στην ποιητική του συλλογή «Τα Ετεροθαλή» που κυκλοφόρησε το 1974.
Το ποίημα που αναφέρθηκε πέρυσι, στην ομιλία για το Ολοκαύτωμα της Κάσου σε αυτόν τον ναό, δεν έχει συνδεθεί όσο θα έπρεπε με τη μεγάλη σημερινή επέτειο σε εθνικό και δωδεκανησιακό επίπεδο. Σε αυτό ο Χελιδονοδρόμος Ερμής περνά πάνω από όλα τα νησιά και μεταφέρει το μήνυμα της ελευθερίας «κατά των Αθηνών το κάστρο που ριγά».
Οι συγκλονιστικές εικόνες του Ελύτη μας μεταφέρουν στις βαθιές εικόνες των νησιών, στα στοιχεία που μένουν αναλλοίωτα στο χρόνο.
Το πρωί με φοινικιάς Ροδίτισσας
Κλωνάρι τον αιθέρα καίοντας χύνεται
Πάνω από της Ανατολής την ορασιά
Και πιο κάτω:
Πάει, πετάει, μα στις ψυχές χτυπά
Καμπάνα σηκωμού κι αρνάδας λύτρωση […]
Μαϊστραλίζουν οι μανταρινιές της Κάλυμνος
Κι ακούν μισάνοιχτα της Κάσος
Τα όστρακα.
Αναζητήσαμε, Κυρίες και Κύριοι, μέσα από τα γεγονότα και μέσα από τη μετουσίωση τους σε τέχνη, την ψυχή της Ιστορίας που οδήγησε στη σημερινή λυτρωτική ημέρα. Στην ημέρα που για πρώτη φορά εορτάστηκε επίσημα η λευτεριά στα πολύπαθα νησιά μας. Οι όχι και τόσο μακρινοί μας πρόγονοι γονάτισαν εκείνη την ημέρα μπροστά σε αυτό που τόσο λαχτάρησαν: την Ελληνική Σημαία!
Ας φροντίσουμε να κρατήσουμε μέσα μας τη βαθιά συγκίνηση εκείνης της ημέρας. Ας μάθουμε το παρελθόν μας. Ας νιώσουμε τις ανάσες εκείνες, γιατί με τη γνώση του παρελθόντος ο άνθρωπος κατανοεί καλύτερα όσα συμβαίνουν στους δικούς του καιρούς. Κι ασφαλώς –δυστυχώς- δεν είναι η ώρα της επανάπαυσης.
Γιάννης Ηλ. Εμίρης
ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
ΕΠΕΤΕΙΟΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ 2018
Ναός Αγίου Σπυρίδωνος, Φρυ Κάσου

Η Ενσωμάτωση της Δωδεκανήσου

 Σαν σήμερα επιστρέφουν στη Μητέρα Ελλάδα

ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΩΝ: Τα Δωδεκάνησα (για την ακρίβεια είναι 14) ήταν από αρχαιοτάτων χρόνων δεμένα με τις τύχες του Ελληνισμού. Εν τούτοις, μόλις το 1947 ενσωματώθηκαν στο ελληνικό κράτος.
Εξαιτίας της γεωγραφικής τους θέσης δέχθηκαν καταστρεπτικές επιδρομές από τους Πέρσες, τους Σαρακηνούς, τους Βενετούς, τους Γενουάτες, τους Σταυροφόρους και τους Τούρκους (Σελτζούκους και Οθωμανούς). Από το 1309 περιήλθαν στην εξουσία των Ιωαννιτών Ιπποτών και έμειναν υπό την κυριαρχία τους έως το 1522, οπότε καταλήφθηκαν από τους Οθωμανούς Τούρκους. Με την έναρξη του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα του 1821, τα Δωδεκάνησα επαναστάτησαν, αλλά το 1830 επιστράφηκαν μαζί με τη Σάμο στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, με αντάλλαγμα την Εύβοια, η οποία ενσωματώθηκε στο ελεύθερο ελληνικό κράτος.
Η κατάληψη των Δωδεκανήσων από τους Ιταλούς το 1912 αναπτέρωσε τις ελπίδες των κατοίκων τους ότι σύντομα τα νησιά θα ενταχθούν στον εθνικό κορμό. Πράγματι, με τη συνθήκη των Σεβρών (10 Αυγούστου 1920) τα Δωδεκάνησα παραχωρούνταν στην Ελλάδα, με εξαίρεση τη Ρόδο, που θα παρέμενε για ένα διάστημα υπό ιταλική διοίκηση. Όμως, η ατυχής έκβαση της μικρασιατικής εκστρατείας έδωσε την ευκαιρία στους Ιταλούς να υπαναχωρήσουν και με την άνοδο του Μουσολίνι προσπάθησαν να τα εξιταλίσουν. Μετά τη συνθηκολόγηση των Ιταλών (1943), κύριοι των Δωδεκανήσων έγιναν οι Γερμανοί και μετά την παράδοση της Χιτλερικής Γερμανίας (Μάιος 1945), η Μεγάλη Βρετανία.
Ήταν η χρυσή ευκαιρία για την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων στο ελληνικό κράτος, την οποία η ελληνική διπλωματία δεν έπρεπε να αφήσει να πάει χαμένη. Ήταν απαίτηση του ελληνικού λαού και είχε χυθεί άφθονο ελληνικό αίμα για την εκδίωξη των Γερμανών από τα Δωδεκάνησα. Το θέμα θα λυνόταν οριστικά από τη Διάσκεψη Ειρήνης των νικητριών δυνάμεων του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, που θα συνερχόταν στο Παρίσι.
Η Ελλάδα δια του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Τσαλδάρη διαμήνυσε ότι θα έθετε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ως εθνικές διεκδικήσεις την πρόσκτηση της Βορείου Ηπείρου και των Δωδεκανήσων, τη διευθέτηση των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, ενώ σκόπευε να θέσει και το ζήτημα της Κύπρου στη Μεγάλη Βρετανία. Από τις τέσσερις αυτές εθνικές διεκδικήσεις, μόνο το θέμα των Δωδεκανήσων ευοδώθηκε, χωρίς δυσκολίες και περιπλοκές.
Είναι γνωστό ότι ο Στάλιν και ο Τσόρτσιλ, κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, προσπάθησαν να δελεάσουν την Τουρκία, προσφέροντάς της ορισμένα παράκτια νησιά του Αιγαίου, προκειμένου να την πείσουν να βγει στον πόλεμο στο πλευρό των Συμμάχων ή τουλάχιστον να παραμείνει αυστηρά ουδέτερη. Επιπροσθέτως, ο Στάλιν είχε συνδέσει το θέμα των Δωδεκανήσων με την Τριπολίτιδα (σημερινή Λιβύη), για την οποία η Σοβιετική Ένωση είχε διατυπώσει το αίτημα να της ανατεθεί η εντολή.
Όμως, σε μια απρόσμενη στροφή της πολιτικής της, η Σοβιετική Ένωση συγκατατέθηκε να αποδοθούν τα Δωδεκάνησα στη Ελλάδα, στη συνεδρίαση των Υπουργών Εξωτερικών που προετοίμαζε τη Διάσκεψη Ειρήνης των Παρισίων. Η δήλωση έγινε στις 27 Ιουνίου 1946 από τον Υπουργό Εξωτερικών Βιατσεσλάβ Σκριάμπιν, γνωστότερο ως Μολότοφ, με μοναδικό όρο την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών. Έτσι, προτού καν συνέλθει η Διάσκεψη Ειρήνης, το θέμα των Δωδεκανήσων είχε λάβει ευνοϊκή τροπή για την Ελλάδα.
Η είδηση για την απόδοση των Δωδεκανήσων στη Ελλάδα χαιρετίστηκε με μεγάλο ενθουσιασμό, σε μια περίοδο που η χώρα βρισκόταν στη δίνη του Εμφυλίου Πολέμου. Η Διάσκεψη της Ειρήνης συνήλθε στο Παρίσι από τις 29 Ιουλίου έως τις 11 Οκτωβρίου 1946, όπου τέθηκαν από ελληνικής πλευράς και τα θέματα της Βορείου Ηπείρου και της διευθέτησης των ελληνοβουλγαρικών συνόρων, χωρίς επιτυχία, αφού οι ΗΠΑ δεν θέλησαν να δυσαρεστήσουν τη σύμμαχό τους Σοβιετική Ένωση και τους δορυφόρους της Αλβανία και Βουλγαρία. Η προσπάθεια της Τουρκίας να διεκδικήσει το Καστελόριζο και τη Σύμη έπεσαν στο κενό.
Στις 10 Φεβρουαρίου 1947 υπογράφηκε στο Παρίσι η Συνθήκη Ειρήνης με την Ιταλία, σύμφωνα με την οποία τα Δωδεκάνησα αποδίδονταν στην Ελλάδα, ενώ η Ιταλία υποχρεωνόταν σε αποζημίωση ύψους 105 εκατομμυρίων δολαρίων προς τη χώρα μας. Με επιμονή της σοβιετικής πλευράς, οριζόταν στο κείμενο ότι τα νησιά θα παρέμεναν αποστρατιωτικοποιημένα, πρόβλεψη που θα επικαλεστεί η Τουρκία κατά τρόπο καταχρηστικό μετά το 1974. Από την τουρκική ερμηνεία του κειμένου της ελληνοϊταλικής συνθήκης του 1947, σε συνδυασμό με τις ιταλοτουρκικές συμφωνίες του 1932, θα προκύψει και το ζήτημα των «γκρίζων ζωνών», που έθεσε η Άγκυρα μετά την Κρίση των Ιμίων το 1996.
Η τελετή παράδοσης των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα από τις βρετανικές αρχές έγινε στις 31 Μαρτίου 1947 στη Ρόδο μέσα σε πανηγυρική ατμόσφαιρα. Πρώτος διοικητής των Δωδεκανήσων ανέλαβε ο αντιναύαρχος Περικλής Ιωαννίδης, με πολιτικό σύμβουλο τον πανεπιστημιακό και δικαστικό Μιχαήλ Στασινόπουλο, μετέπειτα πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας. Η επίσημη τελετή της ενσωμάτωσης έγινε στις 7 Μαρτίου 1948 και το 1955 τα Δωδεκάνησα έγιναν νομός με πρωτεύουσα τη Ρόδο.
ΠΗΓΗ: https://www.vimaorthodoxias.gr

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2018

Αἰσώπου μῦθοι


Τό κουνούπι καί τό λεοντάρι
Κάποτε το κουνούπι πλησίασε το λιοντάρι και το προκάλεσε: «Άκου εδώ, εγώ δεν σε φοβάμαι, ούτε και με ξεπερνάς στη δύναμη. Αλήθεια, γιά πες μου, πού έγκειται η δύναμή σου; Στο ότι γδέρνεις με τις νυχάρες σου και δαγκώνεις με τα δόντια σου; Σιγά το πράγμα — αυτό μπορεί να το κάνει και μια κυράτσα που τσακώνεται με τον άντρα της. Σου λέω, εγώ είμαι πολύ πολύ πιο ισχυρός από σένα. Και άμα σου βαστάει, έλα να μετρηθούμε σε μονομαχία». Έτσι, που λέτε, το κουνούπι σάλπισε επίθεση και βάλθηκε να μπήγεται και να τσιμπάει το λιοντάρι στο πρόσωπο, εκεί γύρω από τη μύτη, όπου το ζώο δεν έχει τρίχωμα. Το λιοντάρι, βέβαια, πάσχιζε να το τσακώσει, πλην μάταια· αντίθετα, κατάφερνε μόνο να πληγώνει τον εαυτό του με τα ίδια του τα νύχια, ώσπου στο τέλος αγανάκτησε. Με αυτόν τον τρόπο το κουνούπι νίκησε το θεριό και άρχισε να πετάει τριγύρω, βουίζοντας σαν καραμούζα και ψέλνοντας την ωδή του θριάμβου. Έλα όμως που μετά από λίγο μπλέχτηκε στον ιστό της αράχνης. Καθώς λοιπόν αυτή το κατασπάραζε, το ζουζούνι έκλαιγε τη μοίρα του: ακούς εκεί, να τα έχει βάλει με τόσο πελώρια θηρία και τελικά να βρει τον θάνατο από ένα τιποτένιο σίχαμα σαν την αράχνη!
Ο μύθος αυτός απευθύνεται προς όσους βάζουν κάτω τους σπουδαίους αλλά κατατροπώνονται από ασήμαντους.
ΚΩΝΩΨ ΚΑΙ ΛΕΩΝ

Κώνωψ πρὸς λέοντα ἐλθὼν εἶπεν· «οὔτε φοβοῦμαί σε οὔτε δυνατώτερός μου εἶ· εἰ δὲ μή, τίς σοί ἐστιν ἡ δύναμις; ὅτι ξύεις τοῖς ὄνυξι καὶ δάκνεις τοῖς ὀδοῦσι; τοῦτο καὶ γυνὴ τῷ ἀνδρὶ μαχομένη ποιεῖ. ἐγὼ δὲ λίαν ὑπάρχω σου ἰσχυρότερος. εἰ δὲ θέλεις, ἔλθωμεν καὶ εἰς πόλεμον». καὶ σαλπίσας ὁ κώνωψ ἐνεπήγετο δάκνων τὰ περὶ τὰς ῥῖνας αὐτοῦ ἄτριχα πρόσωπα. ὁ δὲ λέων τοῖς ἰδίοις ὄνυξι κατέλυεν ἑαυτὸν, ἕως οὗ ἠγανάκτησεν. ὁ δὲ κώνωψ νικήσας τὸν λέοντα καὶ σαλπίσας καὶ ἐπινίκιον ᾄσας ἔπτατο. ἀράχνης δὲ δεσμῷ ἐμπλακείς, ἐσθιόμενος ἀπωδύρετο, ὅτι μεγίστοις πολεμῶν ὑπ᾽ εὐτελοῦς ζῴου, τῆς ἀράχνης, ἀπώλετο.
Ὁ μῦθος πρὸς τοὺς καταβάλλοντας μεγάλους καὶ ὑπὸ μικρῶν καταβαλλομένους.
ΠΗΓΗ:http://www.greek-language.gr/