Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2022

"Οι Αλκυονίδες"

 Τι ονομάζουμε "αλκυονίδες ημέρες";

Σχεδόν κάθε χρόνο γίνεται λόγος από μετεωρολογικά δελτία στα ΜΜΕ και τον Τύπο για τις αλκυονίδες ημέρες, οι οποίες περιγράφουν ένα διάστημα ημερών με αίρθιο καιρό στην καρδιά του χειμώνα. Η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει επιστημονικός ορισμός των αλκυονίδων ημερών και συχνά ο όρος χρησιμοποιείται υποκειμενικά και καταχρηστικά από προγνώστες-μετεωρολόγους. 

 

Οι διαδοχικές ημέρες με ηλιοφάνεια, ασθενείς ανέμους και υψηλές για την εποχή θερμοκρασίες μεταξύ Δεκεμβρίου και Φεβρουαρίου έχει επικρατήσει να ονομάζονται "Αλκυονίδες Ημέρες" από την αρχαιότητα. Ο όρος αποδίδεται στον Αριστοτέλη και υπάρχουν διάφοροι μύθοι γύρω από την ονομασία. Το πιο πιθανό είναι η περίοδος καλοκαιρίας να ονομάστηκε έτσι γιατί το πτηνό αλκυόνη επιλέγει να γεννά τα αυγά του σε βραχώδεις περιοχές κοντά σε νερό κατά τη διάρκεια ήπιων καιρικών συνθηκών, είτε γιατί τις ξάστερες νύχτες του Ιανουαρίου ο αστέρας Αλκυόνη είναι ορατός στο ζενίθ του ουράνιου θόλου. 

Για να χαρακτηρίσουμε όμως ως "αλκυονίδες ημέρες" ένα διάστημα ημερών, οι ήπιες καιρικές συνθήκες θα πρέπει να χαρακτηρίζουν μια μεγάλη γεωγραφική έκταση, όπως το σύνολο της χώρας και όχι τοπικές περιοχές. Αυτό οφείλεται στην παρουσία ενός εκτεταμένου αντικυκλώνα πάνω από την περιοχή μας, κάτι που δεν συμβαίνει κάθε χρόνο. Άρα ένας ακόμη μύθος είναι ότι οι αλκυονίδες ημέρες εμφανίζονται κάθε χρόνο. Η αλήθεια όμως είναι ότι η παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη έχει συνδεθεί με την ολοένα και μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης αντικυκλώνων στη Μεσόγειο, άρα και την αυξημένη πιθανότητα εμφάνισης "αλκυονίδων ημερών". Δεν αποκλείεται μάλιστα μέσα στον ίδιο χειμώνα να παρατηρηθούν 2 περίοδοι που να πληρούν τα κριτήρια για να χαρακτηριστούν ως αλκυονίδες ημέρες. 

Οι αλκυονίδες ημέρες συνδέονται επίσης με σοβαρά επεισόδια ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε πόλεις καθώς οι αντικυκλωνικές συνθήκες ευνοούν τον εγκλωβισμό ρύπων κοντά στο έδαφος και τη δημιουργία αιθαλομίχλης. 

Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, δεν έχουν παρατηρηθεί ακόμη αλκυονίδες ημέρες τον Δεκέμβριο του 2021 μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου 2022, παρότι παρατηρούνται πολύ ήπιες για την εποχή θερμοκρασίες. Καταγράφονται ισχυροί άνεμοι στα πελάγη και στα ορεινά, ενώ δεν λείπουν και οι βροχοπτώσεις.

Σύνταξη άρθρου: Σ. Ντάφης
Πηγή: meteo.gr – 
https://www.meteo.gr/

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: https://dasarxeio.com/2022/01/07/106703/

Συγκλονίζει ο 24χρονος που έπεσε για τον Σταυρό και έμεινε παράλυτος

Συγκλονίζει ο 24χρονος που έπεσε για τον Σταυρό και έμεινε παράλυτος: Πέρυσι, ανήμερα των Θεοφανείων, ο 24χρονος Γιάννης βούτηξε στα κρύα νερά στην Αμάρυνθο για να πιάσει τον Τίμιο Σταυρό...

Πέμπτη 6 Ιανουαρίου 2022

Θεοφάνεια!

 Η εικονογραφία της ευχής του Μεγάλου Αγιασμού «Μέγας ει Κύριε»

Βασίλειος Χάδος, Συντονιστής Περιεχομένου Ενότητας Πολιτισμού – Πεμπτουσία

Η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού κατά πάσα πιθανότητα πρωτοεμφανίστηκε στην Αγία Γη,  όπου ευρίσκεται ο Ιορδάνης ποταμός. Δεν είναι γνωστό ποιος είναι ο πρώτος συνθέτης του πρώτου πυρήνα της ακολουθίας του αγιασμού. Μια παράδοση θέλει η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού να συντάχθηκε από τον Μέγα Βασίλειο όταν πέρασε από τα Ιεροσόλυμα.

Σημαντικό τμήμα της ακολουθίας του Μεγάλου Αγιασμού αποτελεί η ευχή που εκφωνείται «Μέγας ει Κύριε» που σύνταξε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Σοφρώνιος. Πρόκειται για άριστο δείγμα θεολογικής σκέψης και φιλολογικού λόγου. Αυτό φαίνεται και από τις μεγαλορρήμονες  φράσεις υψηλής φαντασίας με τις οποίες ανυμνείται η υπερούσια, υπεράγαθη, υπέρθεη, παντοδύναμη, πεντεπίσκοπη, δημιουργός των νοερών ουσιών  και των λογικών φύσεων, Αγία Τριάδα.


Στην ευχή με ποιητικές φράσεις εγκωμιάζεται η μεγάλη εορτή των Θεοφανείων, στις οποίες η αρχική λέξη «Σήμερον» επαναλαμβάνεται 20 φορές με στίχους πλούσιους  σε εικόνες που διαδέχονται η μια την άλλη σε μακρότατη αλληλουχία. Στο μέσον περίπου της μακράς ευχής  «γεγονωτέρα τη φωνή» ακούγεται η δοξολογική φράση: «Μέγας εί, Κύριε, και θαυμαστά τα έργα Σου και ουδείς λόγος εξαρκέσει προς ύμνον των θαυμασίων Σου», ενώ οι Χοροί των Ψαλτών απαντούν με το «Δόξα σοι Κύριε δόξα σοι». Το σημείο αυτό αποτελεί την κορύφωση της μυστηριακής τελετής. Στην μεγαλειώδη ευχή επίσης ανυμνείται ο Δημιουργός του ορατού και αόρατου κόσμου με τα έργα του. Εξαίρεται το ανέκφραστο μυστήριο της ενσάρκωσης. Υμνολογείται ο «εν Ιορδάνη επιφανείς» Χριστός και «αγιάσας τα ρείθρα» του. Όπως τότε εκεί,  έτσι και τώρα εδώ τον ικετεύουμε να εξαποστείλει το Άγιο του Πνεύμα, για να αγιάσει το νερό, και να το κάμει «αφθαρσίας πηγήν, αγιασμού δώρον, αμαρτημάτων λυτήριον, νοσημάτων αλεξιτήριον, δαίμοσιν ολέθριον, ταις εναντίαις δυνάμεσιν απρόσιτον, αγγελικής ισχύος πεπληρωμένον». Η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού επισφραγίζεται με το λαοφιλές και οικείο σε όλο το λαό απολυτίκιον: «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε» και γίνεται η κατάδυση του Σταυρού επί του ύδατος και ο αγιασμός των πιστών.

Η ευχή αυτή επηρέασε και την εικονογραφία. Στην Μονή Τοπλού βρίσκεται η θαυμάσια τέχνης εικόνα που ονομάζεται «Μέγας ει Κύριε» και έχει 61 παραστάσεις εμπνευσμένες από την ομώνυμη ευχή του Μεγάλου Αγιασμού των Θεοφανείων. Στο κάτω μέρος της εικόνας αυτής υπάρχει επιγραφή με βυζαντινά γράμματα, αλλά με ανορθογραφίες: « Ιωάννου πόνημα Κορνάρου εις τους 25 χρόνους της ηλικίας του δηα συνδρομής δε του Πανοσιωτάτου κυρου Παρθενίου Ιερομονάχου ηγουμένου το επίκλην Καφούρος εις τον Ε χρόνον της ηγουμενίας αυτού, αψο» δηλαδή το 1770. Αριστερά υπάρχει άλλη επιγραφή «Δέησης του δούλου του Θεού Δημητρίου προσκυνητού, συμβήας και των τέκνων αυτού». Από το γεγονός αυτό βλέπουμε πόσο σημαντική είναι η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού για την ζωή της Εκκλησίας και πως η θεολογία και το ανέκφραστο μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Λόγου γίνεται λόγος και τέχνη.

ΠΗΓΗ: https://www.pemptousia.gr/2022/01/i-ikonografia-tis-efchis-tou-megalou-agiasmou-megas-i-kirie/

Τά Ἅγια Θεοφάνεια


Για τον Μεγάλο Αγιασμό


Ο Μεγάλος γιασμός τελεται κάθε χρόνο τήν 5η καί 6η ανουαρίου. Πολλοί εναι ατοί ο ποοι ρωτον ν γιασμός ατός πίνεται, χρησιμοποιεται γιά ραντισμό, φυλάσσεται στά σπίτια καί ν ντικαθιστ τή θεία Κοινωνία.

Τό κείμενο πού κολουθε, μεταγλωττισμένο στή νεοελληνική, ποτελε «εδική γνωμοδότηση περί το θέματος το Μεγάλου γιασμο, δηλ. πς λαμβάνεται ατός παρά τν χριστιανν, άν φυλάσσεται καί άν π’ ατόν μεταλαμβάνουν» ο πιστοί, συνταχθέν πό το μακαριστο Μητροπολίτου Πατρν κυρο Νικοδήμου.

ρχικς ατή δημοσιεύθηκε στά ΔΙΠΤΥΧΑ το τους 1999 (σσ. οη΄-π΄), πρός νημέρωση τν ελαβέστατων φημερίων καί πληροφόρηση τν πιστν.

1. πάρχει διαφορά νάμεσα στό Μεγάλο γιασμό πού τελεται τήν παραμονή τν Θεοφανείων καί κενον τς κύριας μέρας τς ορτς;

Μεγάλος γιασμός πού τελεται τήν παραμονή τν Θεοφανείων καί νήμερα τς ορτς εναι κριβς διος. σφαλμένα κάποιοι θεωρον τι δθεν τελεται τήν παραμονή «μικρός γιασμός» καί τήν πόμενη «Μέγας».

Καί στίς δύο περιπτώσεις τελεται Μεγάλος γιασμός. Μικρός γιασμός τελεται τήν πρώτη μέρα κάθε μήνα, καθώς καί κτάκτως ταν τό ζητον ο χριστιανοί σέ διάφορες περιστάσεις (γκαίνια οκιν, καταστημάτων καί δρυμάτων, σέ θεμελίωση κτισμάτων κ.λπ.).

Μεγάλος γιασμός τελεται μόνο δύο φορές τό χρόνο (τήν 5η καί 6η ανουαρίου) στό Ναό.

2. Πο φυλάσσεται Μέγας γιασμός καί γιά ποιό λόγο;

Μεγάλος γιασμός φυλάσσεται λο τό χρόνο στό Ναό. Φυλάσσεται χι νευ λόγου. Καί λόγος δέν εναι λλος, παρά γιά νά «μεταλαμβάνεται» πό τούς πιστούς πό ρισμένες συνθκες καί προϋποθέσεις.

Συνηθισμένη εναι η περίπτωση πού φορ στούς διατελοντες πό πιτίμιο το Πνευματικο, πού μποδίζει τή συμμετοχή τους στη θεία Κοινωνία, γιά ρισμένο καιρό, καί εθισται νά δίδεται σέ ατούς, γιά ελογία καί παρηγοριά τους, Μέγας γιασμός. Κανένα κώλυμα δέν φίσταται πρός τοτο, φ’ σον μάλιστα βρίσκονται «ν μετανοί καί ξομολογήσει».

παραίτητα μως πρέπει νά συνειδητοποιον τι Μέγας γιασμός δέν ποκαθιστ οτε ντικαθιστ τή θεία Κοινωνία το Σώματος καί το Αματος το Χριστο, γιά τήν ποία φείλουν μέ τή μετάνοια νά προετοιμάζονται, γιά νά παλλαγον πό τά κωλύματα τς μαρτίας, στε νά ξιωθον νά κοινωνήσουν τό ταχύτερο.

3. Μπορε Μέγας γιασμός νά φυλάσσεται στό σπίτι καί νά πίνουν π’ ατόν σέ καιρό σθένειας γιά ποτροπή βασκανίας καί κάθε σατανικς νέργειας;

πάντηση εναι θετική. Παρέχεται π’ ατό τοτο τό ερό κείμενο τς κολουθίας το Μεγάλου γιασμο, πού προβλέπει «να πάντες ο ρυόμενοι καί μεταλαμβάνοντες χοιεν ατό (τό γιασμένον δωρ…) πρός ατρείαν παθν, πρός γιασμόν οκων, πρός πσαν φέλειαν πιτήδειον», καί δή καί «δαίμοσιν λέθριον, τας ναντίαις δυνάμεσιν πρόσιτον» (πρβλ. καί τή συναφή εχή σέ βασκανία· «φυγάδευσαν καί πέλασαν πσαν διαβολικήν νέργειαν, πσαν σατανικήν φοδον καί πσαν πιβουλήν… καί φθαλμν βασκανίαν τν κακοποιν νθρώπων»).

ναντίρρητα χειραγωγεται μέ τόν τρόπο ατό πιστός νά ποφεύγει λλες διεξόδους («ξόρκια», μαγεες καί λλες μεθοδεες το πονηρο), καί νά καταφεύγει στά γκυρα «γιάσματα» τς κκλησίας, πως εναι Μέγας γιασμός, λλά καί «μικρός» λεγόμενος γιασμός, ς συνειδητό μέλος τς κκλησίας, τς ταμειούχου τς θείας χάριτος, καί μέτοχος τν γιαστικν της μέσων.

Προϋποτίθεται βέβαια τι στίς οκίες που φυλάσσεται Μέγας γιασμός, καί τό καντήλι θά νάβει καί θά καίει πιμελς, καί ελάβεια θά πάρχει στά μέλη τς οκογενείας, τούς συζύγους καί τά παιδιά, καί θά ποφεύγεται κάθε ατία πού ποδιώχνει τή θεία χάρη (πως βλασφημίες λλες σχημοσύνες).

4. Ποιά σχέση νηστείας καί Μεγάλου γιασμο;

στορική ρχή το Μεγάλου γιασμο εναι ξς: Στήν ρχαία κκλησία τήν παραμονή τν Θεοφανείων -πως τήν παραμονή το Πάσχα καί τς Πεντηκοστς- γινόταν βάπτιση τν Κατηχουμένων, δηλ. τν νέων χριστιανν.

Τά μεσάνυχτα τελονταν γιασμός το δατος γιά τήν τελετή το Βαπτίσματος· τότε εσήχθη συνήθεια -πως μς πληροφορε γιος ωάννης Χρυσόστομος- ο χριστιανοί νά παίρνουν πό τό γιασμένο νερό καί νά πίνουν νά τό μεταφέρουν στά σπίτια τους γιά ελογία καί νά τό διατηρον λόκληρο τό χρόνο·

«Διά τοτο καί ν μεσονυκτί κατά τήν ορτήν ταύτην παντες δρευσάμενοι, οκαδε τά νάματα ποτίθενται, καί ες νιαυτόν λόκληρον φυλάττουσιν» (Λόγος ες τό γιον βάπτισμα το Σωτρος· ΡG 49, 366).

ργότερα μως, σέ καιρούς λειτουργικς παρακμς, κολουθία το γιασμο πομονώθηκε πό ατή το Βαπτίσματος, παρόλο πού διατήρησε πολλά στοιχεα του. Παρέμεινε συνήθεια στε ο πιστοί νά παίρνουν πό τό γιασμένο νερό «πρός γιασμόν οκων», πως ναφέρει καθαγιαστική εχή το Μεγάλου γιασμο.

Νωρίς πίσης πικράτησε συνήθεια τς νηστείας πρίν πό τήν ορτή τν Θεοφανείων, γιά δύο λόγους:

Πρτο, ο δύο μεγάλες ορτές τν Χριστουγέννων καί τν Θεοφανείων στήν ρχαία κκλησία ταν νωμένες σέ μία, ατή τν Θεοφανείων πιφανείων, πού τελοταν τήν 6η ανουαρίου (συνήθεια πού διατηρεται στήν ρμενική κκλησία μέχρι σήμερα)· μως γιος ωάννης Χρυσόστομος (4ος α.) χώρισε τίς δύο γιορτές καί ρισε μέν Γέννηση το Χριστο νά γιορτάζεται τήν 25η Δεκεμβρίου, δέ Βάπτιση καί φανέρωση τς γίας Τριάδας τήν 6η ανουαρίου.

Πρίν πό κάθε Δεσποτική ορτή προηγονταν νηστεία γιά τήν ψυχική καί σωματική κάθαρση τν πιστν. ς θυμηθομε πώς νηστεία χει μέσα της τό στοιχεο το πένθους γιά τίς μαρτίες.

τσι ταν χώρισαν ο δύο ορτές, νηστεία πού προηγονταν κολούθησε τήν ορτή τν Χριστουγέννων· γι’ ατό κκλησία ρισε νά νηστεύουμε μόνο τήν παραμονή τν Θεοφανείων σάν προετοιμασία γιά τήν ορτή, καί χι περισσότερες μέρες, γιατί βρισκόμαστε σέ ορταστική περίοδο, τό γιο Δωδεκαήμερο.

Καί δεύτερο· ρχαία συνήθεια ταν πίσης ατοί πού θά βαπτίζονταν νά νηστεύουν καί μαζί μέ ατούς ο νάδοχοι, ο συγγενες, λλά καί λλοι χριστιανοί ο ποοι τηροσαν θελοντικά νηστεία «πέρ τν βαπτιζομένων». Δέν ταν λοιπόν δύσκολο στή συνείδηση τν χριστιανν νά συνδεθον πόση το γιασμο καί νηστεία, χωρίς νά πάρχει ατιώδης σχέση μεταξύ ατν.

τσι λοιπόν, μεταφέροντας τό ζήτημα στή σημερινή ποχή μπορομε νά πομε τι ο τακτικς μεταλαμβάνοντες τν γίων Μυστηρίων καί τηροντες τίς νηστεες τς κκλησίας μας, πως καί τς 5ης ανουαρίου, εναι δη τοιμοι στε νά πιον πό τό Μεγάλο γιασμό τς 5ης καί 6ης ανουαρίου
(
Ο Μέγας Αγιασμός πίνεται καθημερινά (χωρίς νηστεία) από τα Θεοφάνεια μέχρι και την απόδοση της εορτής).

Τέλος σοι κτάκτως πίνουν πό τό Μεγάλο γιασμό πού φυλάσσουν στό σπίτι τους, σέ ρες σθενειν καί κινδύνων κ.λπ., μετά νευ νηστείας, ς μήν στερον στήν πνευματική νηστεία πέχοντες «πό παντός μολυσμο σαρκός τε καί πνεύματος, πιτελοντες γιωσύνην ν φόβ Θεο» (Β΄ Κορ. 7,1).

Πηγή: Με παρρησία…

το «σπιτάκι της Μέλιας»

ΠΗΓΗ: https://oikohouse.wordpress.com/2022/01/05/%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%bc%ce%b5%ce%b3%ce%ac%ce%bb%ce%bf-%ce%b1%ce%b3%ce%b9%ce%b1%cf%83%ce%bc%cf%8c/