ήταν ο ύπαρχος της κορβέτας Κριεζης
κατά την απόβαση στη Νορμανδία.
Πάτμιος είναι ο απόστρατος πλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού κ. Γρηγόρης Παυλάκης ο οποίος τιμήθηκε μαζί με 13 άλλους Βετεράνους της απόβασης της Νορμανδίας από τον Πρόεδρο της Γαλλικής Δημοκρατίας Ζακ Σιράκ, κατά τη διάρκεια τελετής στην οποία ήταν παρόντες αρχηγοί 17 κρατών.
Ο Γρηγόρης Παυλάκης έχει γεννηθεί στην Πάτμο και κατά την απόβαση της Νορμανδίας, ήταν ο ύπαρχος της κορβέτας "Κριεζής" η οποία με την κορβέτα "Τομπάζης" συμμετείχαν από ελληνικής πλευράς στην απόβαση. Ο Γρηγόρης Παυλάκης ονομάστηκε Ιππότης της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας και τιμήθηκε από τον Γάλλο Πρόεδρο Ζακ Σιράκ . Πριν φθάσουμε στη φετινή παρασημοφόρηση είχε προηγηθεί το 2001 μια άλλη τιμητική εκδήλωση για το ίδιο θέμα. Παρουσιάζουμε το ρεπορτάζ όπως έγινε στην εφημερίδα Πατμιακά Χρονικά στο ΄φύλλο της 1ης Ιουλίου 2002 Στους άνδρες της επιχείρησης ΟVERLOND οφείλουμε την ειρήνη είπε ο Πρέσβης της Γαλλίας κ. Jean-Maurice Ripert στις 6 Ιουνίου 2001 στην ειδική τιμητική τελετή για τους δέκα εν ζωή Έλληνες βετεράνους της απόβασης, από τους 155 που έλαβαν μέρος στις έξη Ιουνίου του 1944. Εκατοντάδες χιλιάδες στρατιώτες μεταξύ αυτών και Έλληνες θυσιάστηκαν συμμετέχοντας στην επιχείρηση OVERLOND γνωστή σαν Απόβαση στη Νορμανδία, απελευθερώνοντας τη Γαλλία και ολόκληρη την Ευρώπη από τη Ναζιστική βαρβαρότητα. Ένας δε από αυτούς ήταν Πάτμιος. Ο πλοίαρχος και τότε ύπαρχος της κορβέτας ΚΡΙΕΖΗΣ Γρηγόρης Παυλάκης. Πλωτάρχης της κορβέτας ήταν ο αείμνηστος Δημήτρης Κιοσσές μετέπειτα ναύαρχος και αρχηγός του Γενικού επιτελείου Ναυτικού.Κατά την απόβαση στη Νορμανδία εκτός από την κορβέτα ΚΡΙΕΖΗΣ συμμετείχε και η κορβέτα ΤΟΜΠΑΖΗΣ με Πλωτάρχη τον Γεώργιο Παναγιωτόπουλο.Ο Πάτμιος βετεράνος Γρηγόρης Παυλάκης δίνει ένα σύντομο ιστορικό των στιγμών που έζησε κατά τη διάρκεια της απόβασης στη Νορμανδία.Στις 4 Ιουνίου 1944 λάβαμε τη διαταγή της μεγάλης εξόδου. Παρότι ο καιρός ήταν άσχημος αρχίσαμε να κινούμαστε προς το Νότο για να λάβουμε τις θέσεις που είχαν προκαθορισθεί για τους σχηματισμούς μας.'Όμως υπό την πίεση της κακοκαιρίας ο Αρχηγός των Επιχειρήσεων στρατηγός Αιζενχάουερ, παρά την αντίθετη γνώμη του Μοντγκόμερυ, βλέποντας ότι η επιχείρηση δεν θα είχε καλό τέλος με τέτοια τρικυμία, διέταξε την αναβολή της. Για κάλυψη της όλης υπόθεσης τα καράβια που είχαν αποπλεύσει από τα δύο στόμια της εισόδου του ΠΟΡΤΣΜΟΥΘ διατάχθηκαν να εκτελέσουν διάφορες ασκήσεις στην περιοχή.Την επομένη, 5 Ιουνίου, η κακοκαιρία εμαίνετο ακόμα. Όμως οι μετεωρολόγοι προέβλεπαν σύντομη βελτίωση κατά τα ξημερώματα ακολουθούμενη από νέα επιδείνωση του καιρού. Τότε ελήφθη η μεγάλη απόφαση να εκμεταλλευτούν την πρόσκαιρη βελτίωση και να αποβιβαστούν τα πρώτα τμήματα της απόβασης , αιφνιδιάζοντας έτσι απόλυτα τους Γερμανούς , οι οποίοι δεν θα πίστευαν ότι οι Σύμμαχοι μπορούσαν να είναι τρελοί για να αποβιβαστούν με αυτή την κακοκαιρία.Και έτσι αργά το βράδυ ήρθε το Σήμα: D DAY καθορίστηκε η 6η Ιουνίου και ως H HOUR, η 06.30.Κατά τις 2.00 η ώρα (το πρωί) οι πρώτοι σχηματισμοί ξεκινούσαν μέσω των έξι στενών διαύλων που είχαν καθαρίσει κατά τη διάρκεια της νύχτας τα ναρκαλιευτικά, περνώντας ανάμεσα από τα γερμανικά ναρκοπέδια προς τις ακτές της Νορμανδίας . Είχαμε αναλάβει τη συνοδεία και μεταφορά 12 αρματαγωγών που μετέφεραν επίλεκτα τμήματα της περίφημης 50ης Βρετανικής Μεραρχίας NORTHUMBEERLAND, στην ακτή COLLEVILLE, απέναντι από το CAEN, όπου βρισκόταν το στρατηγείο των Γερμανών, στο κεντρικό τομέα του μετώπου. Η απόβαση πραγματοποιήθηκε επί ενός μετώπου- επί της ακτής - 80 χιλιομέτρων το οποίο είχε χωριστεί σε 5 τομείς, με ονομασίες εξ ανατολών προς δυσμάς :SWORD, JUNO, GOLD, OMAHA, UTAH. Τη μεταφορά και υποστήριξη της τεράστιας αυτής αρμάδας, που περιελάμβανε 4.000 σκάφη κάθε είδους, εμπορικά και αποβατικά, είχε αναλάβει μια δύναμη 213 πολεμικών σκαφών , ήτοι 7 θωρηκτών ( 4 αγγλικών και 3 αμερικάνικων ), 22 καταδρομικών (16αγγλικών , 2 γαλλικών, 3 αμερικάνικων κααι 1 πολωνικού), 166 αντιτορπιλικά.
Ο Γρηγόρης Παυλάκης έχει γεννηθεί στην Πάτμο και κατά την απόβαση της Νορμανδίας, ήταν ο ύπαρχος της κορβέτας "Κριεζής" η οποία με την κορβέτα "Τομπάζης" συμμετείχαν από ελληνικής πλευράς στην απόβαση. Ο Γρηγόρης Παυλάκης ονομάστηκε Ιππότης της Τιμής της Γαλλικής Δημοκρατίας και τιμήθηκε από τον Γάλλο Πρόεδρο Ζακ Σιράκ . Πριν φθάσουμε στη φετινή παρασημοφόρηση είχε προηγηθεί το 2001 μια άλλη τιμητική εκδήλωση για το ίδιο θέμα. Παρουσιάζουμε το ρεπορτάζ όπως έγινε στην εφημερίδα Πατμιακά Χρονικά στο ΄φύλλο της 1ης Ιουλίου 2002 Στους άνδρες της επιχείρησης ΟVERLOND οφείλουμε την ειρήνη είπε ο Πρέσβης της Γαλλίας κ. Jean-Maurice Ripert στις 6 Ιουνίου 2001 στην ειδική τιμητική τελετή για τους δέκα εν ζωή Έλληνες βετεράνους της απόβασης, από τους 155 που έλαβαν μέρος στις έξη Ιουνίου του 1944. Εκατοντάδες χιλιάδες στρατιώτες μεταξύ αυτών και Έλληνες θυσιάστηκαν συμμετέχοντας στην επιχείρηση OVERLOND γνωστή σαν Απόβαση στη Νορμανδία, απελευθερώνοντας τη Γαλλία και ολόκληρη την Ευρώπη από τη Ναζιστική βαρβαρότητα. Ένας δε από αυτούς ήταν Πάτμιος. Ο πλοίαρχος και τότε ύπαρχος της κορβέτας ΚΡΙΕΖΗΣ Γρηγόρης Παυλάκης. Πλωτάρχης της κορβέτας ήταν ο αείμνηστος Δημήτρης Κιοσσές μετέπειτα ναύαρχος και αρχηγός του Γενικού επιτελείου Ναυτικού.Κατά την απόβαση στη Νορμανδία εκτός από την κορβέτα ΚΡΙΕΖΗΣ συμμετείχε και η κορβέτα ΤΟΜΠΑΖΗΣ με Πλωτάρχη τον Γεώργιο Παναγιωτόπουλο.Ο Πάτμιος βετεράνος Γρηγόρης Παυλάκης δίνει ένα σύντομο ιστορικό των στιγμών που έζησε κατά τη διάρκεια της απόβασης στη Νορμανδία.Στις 4 Ιουνίου 1944 λάβαμε τη διαταγή της μεγάλης εξόδου. Παρότι ο καιρός ήταν άσχημος αρχίσαμε να κινούμαστε προς το Νότο για να λάβουμε τις θέσεις που είχαν προκαθορισθεί για τους σχηματισμούς μας.'Όμως υπό την πίεση της κακοκαιρίας ο Αρχηγός των Επιχειρήσεων στρατηγός Αιζενχάουερ, παρά την αντίθετη γνώμη του Μοντγκόμερυ, βλέποντας ότι η επιχείρηση δεν θα είχε καλό τέλος με τέτοια τρικυμία, διέταξε την αναβολή της. Για κάλυψη της όλης υπόθεσης τα καράβια που είχαν αποπλεύσει από τα δύο στόμια της εισόδου του ΠΟΡΤΣΜΟΥΘ διατάχθηκαν να εκτελέσουν διάφορες ασκήσεις στην περιοχή.Την επομένη, 5 Ιουνίου, η κακοκαιρία εμαίνετο ακόμα. Όμως οι μετεωρολόγοι προέβλεπαν σύντομη βελτίωση κατά τα ξημερώματα ακολουθούμενη από νέα επιδείνωση του καιρού. Τότε ελήφθη η μεγάλη απόφαση να εκμεταλλευτούν την πρόσκαιρη βελτίωση και να αποβιβαστούν τα πρώτα τμήματα της απόβασης , αιφνιδιάζοντας έτσι απόλυτα τους Γερμανούς , οι οποίοι δεν θα πίστευαν ότι οι Σύμμαχοι μπορούσαν να είναι τρελοί για να αποβιβαστούν με αυτή την κακοκαιρία.Και έτσι αργά το βράδυ ήρθε το Σήμα: D DAY καθορίστηκε η 6η Ιουνίου και ως H HOUR, η 06.30.Κατά τις 2.00 η ώρα (το πρωί) οι πρώτοι σχηματισμοί ξεκινούσαν μέσω των έξι στενών διαύλων που είχαν καθαρίσει κατά τη διάρκεια της νύχτας τα ναρκαλιευτικά, περνώντας ανάμεσα από τα γερμανικά ναρκοπέδια προς τις ακτές της Νορμανδίας . Είχαμε αναλάβει τη συνοδεία και μεταφορά 12 αρματαγωγών που μετέφεραν επίλεκτα τμήματα της περίφημης 50ης Βρετανικής Μεραρχίας NORTHUMBEERLAND, στην ακτή COLLEVILLE, απέναντι από το CAEN, όπου βρισκόταν το στρατηγείο των Γερμανών, στο κεντρικό τομέα του μετώπου. Η απόβαση πραγματοποιήθηκε επί ενός μετώπου- επί της ακτής - 80 χιλιομέτρων το οποίο είχε χωριστεί σε 5 τομείς, με ονομασίες εξ ανατολών προς δυσμάς :SWORD, JUNO, GOLD, OMAHA, UTAH. Τη μεταφορά και υποστήριξη της τεράστιας αυτής αρμάδας, που περιελάμβανε 4.000 σκάφη κάθε είδους, εμπορικά και αποβατικά, είχε αναλάβει μια δύναμη 213 πολεμικών σκαφών , ήτοι 7 θωρηκτών ( 4 αγγλικών και 3 αμερικάνικων ), 22 καταδρομικών (16αγγλικών , 2 γαλλικών, 3 αμερικάνικων κααι 1 πολωνικού), 166 αντιτορπιλικά.