Παρασκευή 10 Δεκεμβρίου 2021

Γιώργου Σεφέρη:

  Η ομιλία του κατά την απονομή του Νόμπελ

Σε επίσημο δείπνο που δόθηκε στο δημαρχείο της Στοκχόλμης, μετά την τελετή απονομής του Νόμπελ, στις 10 Δεκεμβρίου, ο Γιώργος Σεφέρης εξεφώνησε την παρακάτω ομιλία:

«Τούτη την ώρα αισθάνομαι πως είμαι ο ίδιος μια αντίφαση. Αλήθεια, η Σουηδική Ακαδημία έκρινε πως η προσπάθειά μου σε μια γλώσσα περιλάλητη επί αιώνες, αλλά στην παρούσα μορφή της περιορισμένη, άξιζε αυτή την υψηλή διάκριση. Θέλησε να τιμήσει τη γλώσσα μου, και να! εκφράζω τώρα τις ευχαριστίες μου σε ξένη γλώσσα. Σας παρακαλώ να μου δώσετε τη συγγνώμη που ζητώ πρώτα- πρώτα από τον εαυτό μου.

Ανήκω σε μια χώρα μικρή. Ένα πέτρινο ακρωτήρι στη Μεσόγειο, που δεν έχει άλλο αγαθό παρά τον αγώνα του λαού του, τη θάλασσα, και το φως του ήλιου. Είναι μικρός ο τόπος μας, αλλά η παράδοσή του είναι τεράστια και το πράγμα που τη χαρακτηρίζει είναι ότι μας παραδόθηκε χωρίς διακοπή. Η ελληνική γλώσσα δεν έπαψε ποτέ της να μιλιέται. Δέχτηκε τις αλλοιώσεις που δέχεται καθετί ζωντανό, αλλά δεν παρουσιάζει κανένα χάσμα. Άλλο χαρακτηριστικό αυτής της παράδοσης είναι η αγάπη της για την ανθρωπιά· κανόνας της είναι η δικαιοσύνη. Στην αρχαία τραγωδία, την οργανωμένη με τόση ακρίβεια, ο άνθρωπος που ξεπερνά το μέτρο πρέπει να τιμωρηθεί από τις Ερινύες. O ίδιος νόμος ισχύει και όταν ακόμη πρόκειται για φυσικά φαινόμενα:

«Ήλιος ουχ υπερβήσεται μέτρα» λέει ο Ηράκλειτος· «ει δε μη, Ερινύες μιν Δίκης επίκουροι εξευρήσουσιν» (μτφρ. «δεν πρέπει ο Ήλιος να ξεπερνάει το μέτρο· διαφορετικά, οι ίδιες οι Ερινύες θα προσφερθούν ως βοηθοί της Δικαιοσύνης»).

Συλλογίζομαι πως δεν αποκλείεται ολωσδιόλου να ωφεληθεί ένας σύγχρονος επιστήμων, αν στοχαστεί τούτο το απόφθεγμα του Ίωνα φιλοσόφου. Όσο για μένα συγκινούμαι παρατηρώντας πως η συνείδηση της δικαιοσύνης είχε τόσο πολύ διαποτίσει την ελληνική ψυχή, ώστε να γίνει κανόνας και του φυσικού κόσμου. Και ένας από τους διδασκάλους μου, των αρχών του περασμένου αιώνα, γράφει: «…θα χαθούμε, γιατί αδικήσαμε…»***. Αυτός ο άνθρωπος ήταν αγράμματος· είχε μάθει να γράφει στα τριάντα πέντε χρόνια της ηλικίας του. Αλλά στην Ελλάδα των ημερών μας, η προφορική παράδοση πηγαίνει μακριά στα περασμένα όσο και η γραπτή. Το ίδιο και η ποίηση. Είναι για μένα σημαντικό το γεγονός ότι η Σουηδία θέλησε να τιμήσει και τούτη την ποίηση και όλη την ποίηση γενικά, ακόμη και όταν αναβρύζει ανάμεσα σ’ ένα λαό περιορισμένο. Γιατί πιστεύω πως τούτος ο σύγχρονος κόσμος όπου ζούμε, ο τυραννισμένος από το φόβο και την ανησυχία, τη χρειάζεται την ποίηση. Η ποίηση έχει τις ρίζες της στην ανθρώπινη ανάσα – και τι θα γινόμασταν, αν η πνοή μας λιγόστευε; Είναι μια πράξη εμπιστοσύνης – κι ένας Θεός το ξέρει αν τα δεινά μας δεν τα χρωστάμε στη στέρηση εμπιστοσύνης.

Παρατήρησαν, τον περασμένο χρόνο, γύρω από τούτο το τραπέζι, την πολύ μεγάλη διαφορά ανάμεσα στις ανακαλύψεις της σύγχρονης επιστήμης και στη λογοτεχνία· παρατήρησαν πως ανάμεσα σ’ ένα αρχαίο ελληνικό δράμα και ένα σημερινό η διαφορά είναι λίγη. Ναι, η συμπεριφορά του ανθρώπου δε μοιάζει να έχει αλλάξει βασικά. Και πρέπει να προσθέσω πως νιώθει πάντα την ανάγκη ν’ ακούει τούτη την ανθρώπινη φωνή που ονομάζουμε ποίηση. Αυτή τη φωνή που κινδυνεύει να σβήσει κάθε στιγμή από στέρηση αγάπης και ολοένα ξαναγεννιέται. Κυνηγημένη, ξέρει πού να ‘βρει καταφύγιο· απαρνημένη, έχει το ένστικτο να πάει να ριζώσει στους πιο απροσδόκητους τόπους. Γι’ αυτή δεν υπάρχουν μεγάλα και μικρά μέρη του κόσμου. Το βασίλειό της είναι στις καρδιές όλων των ανθρώπων της γης. Έχει τη χάρη ν’ αποφεύγει πάντα τη συνήθεια, αυτή τη βιομηχανία. Χρωστώ την ευγνωμοσύνη μου στη Σουηδική Ακαδημία, που ένιωσε αυτά τα πράγματα· που ένιωσε πως οι γλώσσες, οι λεγόμενες περιορισμένης χρήσης, δεν πρέπει να καταντούν φράχτες, όπου πνίγεται ο παλμός της ανθρώπινης καρδιάς· που έγινε ένας Άρειος Πάγος ικανός να κρίνει με αλήθεια επίσημη την άδικη μοίρα της ζωής, για να θυμηθώ το Σέλλεϋ, τον εμπνευστή, καθώς μας λένε, του Αλφρέδου Νομπέλ, αυτού του ανθρώπου που μπόρεσε να εξαγοράσει την αναπόφευκτη βία με τη μεγαλοσύνη της καρδιάς του.

Σ’ αυτό τον κόσμο, που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει ν’ αναζητήσουμε τον άνθρωπο, όπου και να βρίσκεται.
Όταν, στο δρόμο της Θήβας, ο Oιδίπους συνάντησε τη Σφίγγα κι αυτή του έθεσε το αίνιγμά της, η απόκρισή του ήταν: Ο άνθρωπος.

Τούτη η απλή λέξη χάλασε το τέρας. Έχουμε πολλά τέρατα να καταστρέψουμε. Ας συλλογιστούμε την απόκριση του Oιδίποδα».

Επιμέλεια: Ηλίας Λιαμής, Σύμβουλος Ενότητας Πολιτισμού

ΠΗΓΗ: https://www.pemptousia.gr/2021/12/giorgou-seferi-i-omilia-tou-kata-tin-aponomi-tou-nompel/

Ο τελειομανής

                                                                Ο τελειομανής

Πρωτοπρεσβύτερος Θεμιστοκλής Μουρτζανός, Δρ. Θεολογίας

 «Να μην επιμένετε από κενοδοξία ή ανθρωπαρέσκεια φιλονικώντας και κολάζοντας τον εαυτό σας και τον πλησίον σας, μόνο και μόνο για να ακούσετε μετά απ’  αυτά ότι κανένας δεν μπόρεσε να σας νικήσει» (Αββάς Δωρόθεος)

Δύο τρόποι υπάρχουν για να γίνει ένα έργο: η επιμέλεια που φτάνει στα όρια της τελειομανίας ή η χαλαρότητα, πάμε κι όπου βγει. Αυτό συμβαίνει και στις ανθρώπινες σχέσεις. Υπάρχουν αυτοί που βάζουν τα δυνατά τους στην αγάπη, μελετούν όλες τις λεπτομέρειες, θέλουν να ευχαριστήσουν τον άλλο κατά πάντα, βγάζουν τον καλύτερό τους εαυτό, ακριβώς διότι δίνουν στην αγάπη την μεγαλύτερη σημασία. Υπάρχουν όμως κι εκείνοι που δεν παίρνουν τις σχέσεις στα σοβαρά. Αποσκοπούν στο να περνάνε καλά και έχουν ως κριτήριο μόνο τον εαυτό τους. Δεν θέλουν να ζοριστούν. Κι αλίμονο αν συναντηθούν δύο άνθρωποι με τέτοια αντίθετη θεώρηση: ο τελειομανής που αγαπά και ο χαλαρός που δεν σκοτίζεται. Μόνιμη γκρίνια, απογοήτευση και αμφισβήτηση συνοδεύει την σχέση.

Η τελειομανία κρύβει μία φανερή ή αφανή μορφή εγωισμού. Ο τελειομανής δεν θέλει να χάνει. Πιστεύει στον εαυτό του και στον τρόπο του, πιστεύει πως το σχέδιό του, η επιλογή του, ο αγώνας του δεν έχουν ψεγάδια ή αν έχουν, μπορεί να τα διορθώσει και μέσα του έχει μία φανερή ή κρυφή απαίτηση: να του αναγνωριστεί ο κόπος του. Είναι δίκαιο αυτό; Από μία πλευρά, ναι. Οι άνθρωποι όμως ζηλεύουμε ή αδιαφορούμε ή δεν κατανοούμε τον κόπο του άλλου, ενώ κάποτε δεν μας ενδιαφέρει καν αν μας αγαπά, αρκεί να εξυπηρετεί τα συμφέροντά μας. Έτσι δεν κρίνουμε σκόπιμο να μπούμε στην προοπτική να αναγνωρίσουμε το δίκαιο του κόπου και να ευχαριστήσουμε τον άλλο, ενώ είμαστε έτοιμοι να τον «πουλήσουμε» ή να τον «πετάξουμε», όταν πετύχουμε τον σκοπό μας.

Και ο τελειομανής που δεν θέλει να χάνει; Είναι σπουδαίο μάθημα η ελευθερία του συνανθρώπου. Να μπορεί ο καθένας μας να αποδεχτεί ότι δεν χρειάζεται να επενδύει στην αναγνώριση των άλλων για να κάνει όσο καλύτερα μπορεί αυτό που ο ίδιος νιώθει ότι τον εκφράζει, ιδίως όταν αυτό είναι για καλό. Να κάνει υπομονή στην κακοτροπιά των άλλων. Να επισημαίνει τι είναι καλό και τι όχι, τι θα μπορούσαν να κάνουν έναντί του, αλλά να μην επιμένει και να παλεύει να μην τρέφει λογισμούς εις βάρος τους γιατί δεν είναι έτσι όπως τους θέλει.

Στην πνευματική ζωή η αγάπη συνοδεύεται από την διάκριση. Αν έχουμε επιλέξει την οδό της καλοσύνης, χρειάζεται να την συνοδεύσουμε με την συγχώρηση για το ότι μπορεί να κουραστούμε χάνοντας. Ο Θεός δεν μετρά με τα κοσμικά μέτρα της ανταπόδοσης τα έργα μας έναντί του. Το ίδιο χρειάζεται να κάνουμε κι εμείς έναντι των άλλων. Να δίνουμε τον καλύτερο εαυτό μας, γιατί αυτό μαρτυρεί επιμέλεια ψυχής και αγάπη, ως εκεί που μπορούμε και λίγο περισσότερο, χωρίς όμως την αναζήτηση της επιβεβαίωσης από τους άλλους. Οι άλλοι είναι η αφορμή της αγάπης. Αιτία της είναι η σχέση μας με τον Θεό και η πίστη μας σ’  Αυτόν. Ο τελειομανής ας είναι ταπεινός σε ό,τι περιμένει. Και ο Θεός βλέπει τον κόπο και ενισχύει κάθε έργο που αποσκοπεί στην αγάπη. Ακόμη κι αν αυτός που το πράττει, δεν θερίζει.

themistoklismourtzanos.blogspot.com

ΠΗΓΗ: https://www.pemptousia.gr/2021/12/o-teliomanis-2/

Αμερική.....

 Έφτασαν πρώτοι οι Έλληνες στην Αμερική;


Ηλίας Λιαμής, Σύμβουλος Ενότητας Πολιτισμού

 

Η ιστορική επιστήμη δεν είναι πια βέβαιη για το κατόρθωμα του Κολόμβου, ότι, δηλαδή, έφτασε πρώτος στην Αμερική. Νεότερες έρευνες έχουν πείσει τους ερευνητές ότι προηγήθηκαν οι ριψοκίνδυνοι Φοίνικες και οι ατρόμητοι Βίκινγκς.

Ασφαλή τεκμήρια παρουσίας αρχαίων Ελλήνων στην αμερικάνικη ήπειρο δεν υπάρχουν. Πολοί όμως μελετητές συγκρίνουν το ημερολόγιο του Μαγγελάνου  το έπος της Οδύσσειας του Ομήρου, ανακαλύπτοντας αξιοπερίεργες. και εντυπωσιακές ομοιότητες.

Αυτό όμως που ιδιαίτερα εντυπωσιάζει τους ιστορικούς είναι η επιμονή τόσο του Κολόμβου, όσο και του Μαγγελάνου. Όπως θα δούμε και στη συνέχεια οι ερευνητές πιστεύουν ότι δεν πρόκειται περί ενός απλού πείσματος των μεγάλων θαλασσοπόρων, αλλά της πίστης τους σε πηγές αρχαίες που περιγράφουν ακριβώς την ύπαρξη νέας γης στα δυτικά.

Γι απαράδειγμα, στο χρονικό του καρχηδονίου ναυάρχου Αμίλκα, καταχωρείται τέλεια περιγραφή της περίφημης σήμερα θάλασσας των Σαργασσών σκεπασμένης από επιπλέοντα φύκια και «τεμπέλικη θάλασσα» όπως την ονομάζει ο Αμίλκας που βρίσκεται έξω από τον κόλπο του Μεξικού, στο φοβερό τρίγωνο των Βερμούδων. Ο ναυτικός του έκτου αιώνα προ Χριστού παραπονιέται για τη δυσκολία στην κωπηλασία, που παρουσιάζει η θάλασσα αυτή, με αποτέλεσμα να αιχμαλωτίζονται τα πλοία από το παχύρρευστο υλικό. Πλοία φρακάριζαν σε ακίνητα νερά, με αποτέλεσμα τον θάνατο των πληρωμάτων από εξάντληση και πείνα.

Ένα βήμα απείχε η θάλασσα αυτή από τα νησιά του κόλπου που ανακάλυψε ο Κολόμβος (Κούβα, Αϊτή και Πόρτο Ρίκο. Και το βήμα αυτό φαίνεται πως έγινε την ίδια την μακρινή εκείνη εποχή γιατί αλλιώς δεν εξηγείται πώς, στις ακτές των σημερινών Ηνωμένων Πολιτειών, βρέθηκαν καρχηδονιακά νομίσματα και στις ακτές της Βραζιλίας επιγραφές σε μεγάλες πέτρες με γράμματα φοινικικά. Αλλά και οι κοκκινοτρίχηδες Βίκινγκς με τα στενά ταχύπλοα σκαριά τους, τα dragon, άφησαν αρκετά σημάδια της παρουσίας τους. Ίχνη καταυλισμών του 10ου αιώνα, μία πρώτη απόπειρα εγκαταστάσεως και αποικισμού τους, βρέθηκαν στη Νέα Γη και στις ακτές της Βόρειας Αμερικής απέναντι από τη Γροιλανδία που φαίνεται πώς ήταν ο ενδιάμεσος σταθμός.

Αυτά όμως πρώτα ο Κολόμβος και μετά ο Μαγγελάνος δεν τα γνώριζαν. Επισήμως δεν είχαν καμία διαβεβαίωση για την ύπαρξη της νέας γης. Πώς εξηγείται όμως η πεποίθηση και η υπομονή που έδειξαν και οι δύο ότι υπήρχε πράγματι ανάποδος δρόμος προς τις Ινδίες, δυτικά, μέσω του ωκεανού; Θα ήταν τολμηρό να υποθέσουμε ότι χάρη στους παλιούς θρύλους, που επέζησαν ως τις μέρες τους, έγινε δυνατόν να επιχειρηθούν με τόση πεποίθηση αυτά τα κατορθώματα; Ο Μαγγελάνος προσευχόταν και ήλπιζε. Τα πληρώματα τρόμαζαν. Η πλοίαρχοι του μικρού στόλου του συνωμοτούσαν. Και αυτός επέμενε. Το απέραντο φράγμα της ανατολικής ακτής του νέου κόσμου δεν είχε τελειωμό. Και το ταξίδι στο άγνωστο συνεχιζόταν προς τις ψυχρές ομίχλες του νότου. Μόλις και μετά βίας είχε κατορθώσει να καταστείλει μία τρομερή ανταρσία, περνώντας από ναυτοδικείο τους πιο διακεκριμένους καπετάνιους του. Και ο μεγάλος θαλασσοπόρος συνέχιζε όλο και σε πιο επικίνδυνες ακτές, όλο και πιο μακριά.

 Έφτασε κάποτε λίγο πριν ανακαλύψει τον πορθμό πού πήρε το όνομά του, στη γη της Παταγονίας.

Η Παταγονία είναι μία κρύα, βραχώδης, έρημη ακτή στο νοτιότερο μέρος της αμερικανικής Ηπείρου. Εκεί είδαν δύο αλλιώτικα πλάσματα: Μεγάλα πρόβατα «σαν γαϊδούρια» (τα λάμα), άσπρα με όρθιο και ψηλό λαιμό και φευγαλέες σκιές ανάμεσα στους βράχους, θεόρατων ανθρώπων τσοπάνηδων των απίθανων αυτών ζώων.


Ας δούμε την πρώτη συνάντηση από κοντά με ένα τους ανθρώπους αυτούς (φυλή που σήμερα έχει εξαφανιστεί) όπως περιγράφεται στο ημερολόγιο της αποστολής με τις εξής λέξεις:

«Ο άνθρωπος βρισκόταν στην παραλία. Σχεδόν γυμνός χόρευε και τραγουδούσε ρίχνοντας χούφτες από άμμο στο κεφάλι του. Ο ναύαρχος (Μαγγελάνος) έστειλε ένα ναύτη στη στεριά με τη διαταγή να κάνει τα ίδια κουνήματα σαν σημάδι φιλίας και ειρήνης. Ο άγριος το πήρε σε καλό και άφησε να τον πάνε ως το νησάκι όπου βρισκόταν ο ναύαρχος. Είμαστε κι άλλοι πολλοί. Ο άνθρωπος αυτός ήταν φοβερά έκπληκτος και σηκώνοντας το δάχτυλο στον ουρανό φαινόταν σαν να μας ρωτούσε αν πέσαμε από κει. Είχε ανάστημα γιγάντιο. Το κεφάλι μας δύσκολα έφτανε ως τη μέση του. Το πρόσωπό του ήταν γυαλισμένο κόκκινο, εκτός από τα μάτια, που ήσαν περιτριγυρισμένα μέσα σε ένα κύκλο κίτρινο και είχε δύο σχέδια σχήματος καρδιάς στα μάγουλα. Η κάπα του, το μοναδικό ρούχο του, ήταν από συραμμένα δέρματα. Αυτά τα δέρματα προέρχονται από ένα οικιακό ζώο του τόπου (τα πρόβατα λάμας που αναφέραμε παραπάνω). Ο πρωτόγονος αυτός είχε και παπούτσια από το ίδιο δέρμα που το έκανε τα πόδια πολύ πλατιά, όπως της αρκούδας. Εξαιτίας αυτών των χοντροπάπουτσων, οι ναύτες ονόμασαν τους ιθαγενείς Παταγόνες και τη χώρα τους Παταγονία (όπως ονομάζεται ακόμη), που σημαίνει  ‘’χώρα των ανθρώπων με τις τεράστιες πατούσες’’».

Η διήγηση συνεχίζει ότι ήταν οπλισμένοι με γέρο δύσκολο τόξο με χορδή από τα άντερα του λάμας. Ότι χρησιμοποιούσαν μ΄πνο πέτρινα εργαλεία και ότι είχαν φοβερή όρεξη για φαΐ. Μπορούσε να κατεβάσει ο καθένας τους ένα μεγάλο παν’ερι ναυτικές γαλέτες στην καθισιά του και να καταπιεί μισό κύπελλο νερού με μία γουλιά. Η φωνή τους ήταν τρομερή. Κάτι σαν βέλασμα που ακουγόταν πολύ μακριά. Τα μαλλιά τους τα έκοβαν μακριά και τα συγκρατούσαν γύρω από το κεφάλι με ένα κορδόνι. Ύστερα από όλα αυτά, μοιάζει αυταπόδεικτο τι υπαινίσσεται η Οδύσσεια στο μύθο του Οδυσσέα και του Κύκλωπα και από πού ήρθε ο απόηχος που σχηματίζει τον σκελετό του μύθου. Αυτά δεν είναι και δεν μπορεί να είναι ιστορικές συμπτώσεις. Εδώ έχουμε

  • Πρώτον, γιγαντιαία πρόβατα ικανά να μεταφέρουν δεμένους κάτω από την κοιλιά τους τούς συντρόφους του Οδυσσέα
  • Δεύτερον, άνθρωπο ένα μάτι. Ας θυμηθούμε τη ζωγραφική γύρω από τα μάτια.
  • Τρίτον, το πελώριο δυνατό σώμα και τη φοβερή όρεξη για φαΐ. Ο Πολύφημος έτρωγε δύο να ναύτες μαζί.
  • Τέταρτον, το δερμάτινο ρούχο
  • Πέμπτον, τους βράχους και τις σπηλιές της δυτικής παραλίας της νότιας Αμερικής.
  • Έκτον, την περιέργεια από πού ήρθαν οι ναύτες («με λένε ού-τι, «κανένας»).
  • Έβδομον, την τρομερή φωνή.

Δεν είναι βέβαιο; Ίσως. Αλλά πού βασίζονται άραγε εκείνοι, που χωρίς σπουδαίες ενδείξεις θέλουν τη Σκύλα και τη Χάρυβδη στο στενό της Μεσσήνης αντί στο Γιβραλτάρ και τους κανίβαλους Λαιστρυγόνες στη Σαρδηνία αντί στην Αφρική; Πού βασίζονται ότι η περιπλάνηση του Οδυσσέα περιορίστηκε στη Μεσόγειο; Πώς ξέρουν ότι ο Οδυσσέας δεν «πήρε πάνω του» περιπέτειες άλλων ναυτικών που παρασύρθηκαν πραγματικά στο άγνωστο;

Εδώ όμως η περιγραφή είναι συγκλονιστική. O Πιγκαφέττα, στον οποίον ανήκει το παραπάνω απόσπασμα, ο αξιωματικός της αποστολής του Μαγγελάνου που κρατούσε το ημερολόγιο και που όλοι βεβαιώνουν τώρα, από πλήθος ενδείξεις, ότι είναι απολύτως αξιόπιστος, μίλα με τη γλώσσα του Ομήρου.

Μετά τις νέες ιστορικές πληροφορίες για την επίσκεψη των Φοινίκων και των Βίκινγκς στη νέα ήπειρο, χάνεται και το τελευταίο επιχείρημα εκείνων, που θεωρούσαν ένα τέτοιο ταξίδι τότε, αδυνάτον, δικών μας και ξένων. Οι Έλληνες διέθεταν τα ίδια μέσα, τα μικρά πλοία με κουπιά και με πανί, ίδια, βασικά, με εκείνα των Φοινίκων και των Βίκινγκς. Δεν μπορούν λοιπόν σήμερα πια να ισχυριστούν ότι ένα ταξίδι στην Παταγονία ήταν για τους ναυτικούς της μινωικής εποχής περισσότερο αδύνατο από ότι για τους Φοίνικες και τους Βίκινγκς. Η αλήθεια είναι πως ακόμη δεν έχουμε ευρήματα, όπως αρχαία ελληνικά νομίσματα, επιγραφές η χαρακτηριστικά κτίσματα. Ακόμη!!!!

Βασική πηγή: Γ. Δ. Δέπος, Πρώτοι οι έλληνες επήγαν στην Αμερική; Περ. ΙΣΤΟΡΙΑ, Τ. 112, 92-93.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: https://www.pemptousia.gr/2021/12/eftasan-proti-i-ellines-stin-ameriki/

ΔΟΞΑΣΤΙΚΟΝ ΑΓΙΟΥ ΜΗΝΑ Λεωνίδας Ἀστέρης

Τετάρτη 8 Δεκεμβρίου 2021

341η ΕΚΠΟΜΠΗ ΠΡΟΣΩΠΟ ΠΡΟΣ ΠΡΟΣΩΠΟ Α΄ΜΕΡΟΣ

341η ΕΚΠΟΜΠΗ ΠΡΟΣΩΠΟ ΠΡΟΣ ΠΡΟΣΩΠΟ Β΄ ΜΕΡΟΣ

Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΗ

Οικουμένιος: Τι μας διδάσκει με την Αποκάλυψη 

ο ιερός μαθητής του Χριστού;

 


Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης με τον μαθητή του Πρόχορο κατά τη συγγραφή της Αποκαλύψεως.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Οικουμενίου: Ερμηνεία της Αποκαλύψεως του Ιωάννου

Λόγος πρώτος
Διακηρύσσει κάπου ένα ιερό απόφθεγμα πως όλη η Γραφή είναι θεόπνευστη και ωφέλιμη· διότι μέσω του Αγίου Πνεύματος οδηγήθηκαν στη σοφία όλοι όσοι μας εκήρυξαν τον λόγο της σωτηρίας, τόσο οι προφήτες όσο και οι απόστολοι και ευαγγελιστές. Όμως ο θεσπέσιος Ιωάννης αναδείχτηκε αγιότερος από όλους τους κήρυκες και πνευματικότερος από κάθε πνευματικό, επειδή έγειρε στο στήθος του Κυρίου και με τη διάπυρη αγάπη του
απέσπασε πλουσιότερη τη χάρη του Πνεύματος.

Γι’ αυτόν τον λόγο ονομάστηκε Υιός της Βροντής, καθώς συγκλόνισε όλο τον κόσμο με τις θεϊκές του διδασκαλίες. Και όσον αφορά την παρούσα πραγματεία του, η οποία αναφέρεται σε μυστήρια λεπτά και διαυγή, δίκαια θα μπορούσε κάποιος να την θεωρήσει άκρως απόρρητη· διότι δεν πραγματεύεται μόνο παρόντα γεγονότα, αλλά και παρελθόντα
και μελλοντικά.

Και τούτο είναι χαρακτηριστικό της κατ’ εξοχήν προφητείας: το να εμπερικλείει και τις τρεις χρονικές διαστάσεις. Βέβαια, και οι εκτός Εκκλησίας παρουσιάζουν τους μάντεις που κατά τη γνώμη τους γνωρίζουν και τα παρόντα και τα μελλούμενα και τα παρελθόντα, έχοντας φθάσει με την ευφυία τους, καθώς πιστεύω, τους δικούς μας προφήτες· διότι δεν κατείχαν ποτέ την γνώση των απάντων οι χρησμολόγοι τους, για τον λόγο ότι δεν την είχαν ούτε και οι δαίμονες που ενεργούσαν μέσα τους.

Άρα όποιος επιχειρεί να ερμηνεύσει τα πνευματικά, είναι απολύτως απαραίτητο να είναι πνευματικός και σοφός κατά Θεόν, επειδή, σύμφωνα και με τον θείο απόστολο, «πνευματικοίς πνευματικά συγκρίνειν». Εγώ όμως τόσο απέχω από την ενέργεια του Πνεύματος, όσο και από τη θεία και ανώτατη σοφία· γι’ αυτόν τον λόγο το εγχείρημά μου είναι τολμηρό και επισφαλές: αφού «σε κακοφτιαγμένη ψυχή δεν θα εισέλθει η σοφία ούτε θα κατοικήσει σε σώμα που είναι βυθισμένο στις αμαρτίες», όπως φρονεί ο Σολομών και η αλήθεια.

Συνεπώς, επέλεξα το έργο αυτό σαν άσκηση, για να ελέγξω με αυτόν τον τρόπο την απερισκεψία μου.

Και δεν είναι άγνωστο πως μερικοί προσπάθησαν να υποστηρίξουν για το παρόν σύγγραμμα, ότι είναι νόθο και μη συμβατό με τα υπόλοιπα συγγράμματα του Ιωάννου. Επειδή όμως αυτά που διαλαμβάνει είναι ψυχωφελή και θεόπνευστα και αντάξια του συγγραφέα, εγώ αποδεικνύω ότι είναι γνήσιο και εντάσσεται σε όσα καταξιωμένοι Πατέρες αποδέχτηκαν και επικύρωσαν: ο παμμέγιστος Αθανάσιος στην «Έκθεση των κανονικών βιβλίων της Παλαιάς και της Νέας», ο θεσπέσιος Βασίλειος στη σύντομη εξήγηση «Περί του Υιού», ο θεολόγος Γρηγόριος στην ομιλία του «Εις την των επισκόπων παρουσίαν», ο σοφότατος Μεθόδιος στον λόγο του «Περί αναστάσεως», ο μέγας στα έργα και στη διδασκαλία Κύριλλος στο έκτο βιβλίο της πραγματείας του «Εν πνεύματι και αληθεία», και επιπλέον ο θεσπέσιος Ιππόλυτος στην «Ερμηνεία εις τον Δανιήλ».

Μάλιστα δεν θα αναφέρονταν καν σε αυτό το σύγγραμμα οι τόσο ακριβείς Πατέρες, αν βρισκόταν σ’ αυτό κάτι νόθο και οβελιστέο. Και θα μπορούσα να παραθέσω και άλλους από τους αγίους που επικυρώνουν το σύγγραμμα, αν δεν γνώριζα το μέτρο που προσπαθούν να αποκτήσουν όσοι φρονούν ορθά· γιατί αν το τριπλό σχοινί δεν κόβεται εύκολα σύμφωνα με τον «Εκκλησιαστή», τότε πολύ λιγότερο θα κοπεί το εξαπλό.

Τι, λοιπόν, μας διδάσκει με την Αποκάλυψη ο ιερός μαθητής του Χριστού ο οποίος καυχιέται για τη θεϊκή αγάπη; Πρέπει να ανατρέξουμε στο εξής σε αυτά τα θεσπέσια λόγια, αφού προηγουμένως επικαλεστούμε τις πρεσβείες του προς βοήθειαν.

*

Αποκάλυψη Ιησού Χριστού, την οποία του έδωσε
ο Θεός για να δείξει στους δούλους του αυτά που
είναι καθορισμένα να γίνουν πολύ σύντομα, και
την φανέρωσε στέλνοντάς την με τον άγγελό του
στον δούλο του Ιωάννη. Ο Ιωάννης έδωσε μαρτυρία
για τον λόγο του Θεού και για τον Ιησού Χριστό·
γράφει όσα είδε.

Είναι καλό να επισημάνουμε εξαρχής ότι, αφού ενδιέτριψε σε όλα τα συγγράμματά του ο θεσπέσιος Ιωάννης στα θεϊκά λόγια που αρμόζουν στον σωτήρα μας Ιησού Χριστό, στο παρόν σύγγραμμα ασχολείται περισσότερο με όσα αφορούν στον άνθρωπο, ώστε να μη θεωρηθεί ότι γνωρίζει καλύτερα τα θεϊκά από τα ανθρώπινα. Διότι απόδειξη της ανόθευτης θεολογίας είναι ότι, όπως ακριβώς πιστεύουμε ότι ο θεός Λόγος γεννήθηκε από τον Θεό και Πατέρα πριν από όλους τους αιώνες και πριν από κάθε χρονικό διάστημα, και ότι είναι συνάναρχος και ομοούσιος με τον Πατέρα και το Πνεύμα, και από κοινού κυβερνά τους αιώνες και ολόκληρη τη νοητή και αισθητή κτίση, σύμφωνα με τη διδασκαλία του σοφότατου Παύλου που αναφέρει στην προς Κολασσαείς επιστολή ότι δι’ αυτού απέκτησαν ύπαρξη τα πάντα, όσα είναι στον ουρανό και όσα στη γη, τα αόρατα και τα ορατά, θρόνοι και κυριότητες, αρχές και εξουσίες· ό,τι υπάρχει είναι δημιουργημένο δι’ αυτού, και αυτόν έχει σκοπό του· αυτός είναι η κεφαλή του σώματος και της εκκλησίας· αυτός είναι η απαρχή, ο πρωτότοκος εκ των νεκρών, ώστε να γίνει σε όλα εκείνος πρώτος, κατά τον ίδιο τρόπο πιστεύουμε μας και για τη σωτηρία μας, όχι μόνον χωρίς να χάσει τη
θεότητα αλλά και προσλαμβάνοντας την ανθρώπινη σάρκα, εμψυχωμένη νοερά, ώστε ο Εμμανουήλ να θεωρείται από δύο ενωμένες φύσεις, τη θεϊκή και την ανθρώπινη, που
σύμφωνα με τη δογματική διδασκαλία έχουν πλήρως τις φυσικές ιδιότητες και τις διαφορές, χωρίς να υπάρξει σύγχυση ή αλλοίωση αυτών που ενώθηκαν, και χωρίς βέβαια
να διαιρούνται μετά την άρρητη και ασύλληπτη ένωση.

Είναι λοιπόν εξίσου βδελυκτέοι και οι δύο, τόσο ο Νεστόριος όσο και ο Ευτυχής, που ήταν τα εκ διαμέτρου αντίθετα μεταξύ τους κακά. Άρα για να είναι το δόγμα του σωτήρα μας διατυπωμένο με πιστότητα και ενάργεια γι αυτόν, αφού ανέπτυξε στα υπόλοιπα συγγράμματα όσα αφορούν τη θεότητα του Κυρίου, όπως προαναφέραμε, εδώ χρησιμοποιεί κατά κόρον λέξεις και νοήματα ανθρώπινα: αλλ’ όμως, ούτε μέσα στα συγγράμματα εκείνα δημοσίευσε τα θεία χωρίς τα ανθρώπινα, ούτε σε αυτό εδώ τα ανθρώπινα χωρίς τα θεία. Έκανε μεγάλη χρήση του μέτρου στα γραπτά του.

Από εδώ αρχίζει να αφηγείται «Αποκάλυψη Ιησού Χριστού» την οποία του έδωσε ο Θεός, σαν να λέει «Η παρούσα Αποκάλυψη έχει δοθεί από τον Πατέρα στον Υιό, και από τον Υιό έχει δοθεί σ’ εμάς» τους δούλους του. Και ονομάζοντας δούλους του Χριστού τους αγίους,
διαφύλαξε την θεϊκή του ιδιότητα.

Σε ποιον άραγε θα μπορούσαν να δουλεύουν οι άνθρωποι, παρά μονάχα στον ποιητή και δημιουργό των ανθρώπων; Και ποιος ο δημιουργός των ανθρώπων και ολόκληρης της κτίσης; Κανείς άλλος εκτός από τον μονογενή Λόγο και Υιό του Θεού· γιατί «τα πάντα δι’ αυτού δημιουργήθηκαν» διακηρύσσει ο παρών συγγραφέας στο Ευαγγέλιό του.

Και τι θέλει να πει προσθέτοντας ότι αυτά που «είναι καθορισμένα να γίνουν πολύ σύντομα, αν και δεν πραγματοποιήθηκαν ακόμη τα µελλούμενα, και κύλησε ήδη πάρα πολύς χρόνος από τότε που λέχθηκαν αυτά, πεντακόσια και πλέον χρόνια;

Θέλει να πει ότι όλοι οι αιώνες λογαριάζονται ως μηδέν στα µάτια του χωρίς τέλος αιώνιου Θεού διότι «χίλια χρόνια», λέει ο προφήτης, «στα μάτια σου, Κύριε, είναι σαν την ημέρα τη χτεσινή, που πέρασε, και σαν τη βάρδια τη νυχτερινή». Γι’ αυτό, εποµένως, πρόσθεσε το πολύ «σύντομα» όχι γιατί είχε στο νου του το χρονικό διάστημα για την εκπλήρωση όσων θα γίνουν, άλλα τη δύναμη και την αιωνιότητα του Θεού.

Πράγματι κάθε χρονική διάρκεια, έστω κι αν είναι πάρα πολύ µεγάλη και μακριά, συγκρινόµενη προς την αιωνιότητα του Θεού είναι πολύ μικρή.

Ο Ιησούς Χριστός λοιπόν, λέει, μου φανέρωσε αυτά πού είναι καθορισμένα να γίνουν, χωρίς ο ίδιος να φανερωθεί και να µιλήσει, άλλα καθοδηγώντας µε µέσω του αγγέλου του. Αντιλαµβάνεσαι την ειλικρίνεια του θεσπέσιου τούτου, που οµολόγησε ότι μέσω του αγγέλου του αποκαλύφθηκαν και δεν τα άκουσε από το στόµα του Κυρίου.

«Ο οποίος», γράφει ο Ιωάννης, «έδωσε μαρτυρία για τον λόγο του Θεού και για τον Ιησού Χριστό, όσα είδε».

Το ίδιο σχήµα χρησιμοποιεί και στο Ευαγγέλιο, υπερασπιζόμενος ότι είναι αξιόπιστος διδάσκαλος, µε το να πει ότι «αυτός είναι που μαρτυρεί περί αυτών και που τα έγραψε, κι εμείς γνωρίζουμε ότι η μαρτυρία του είναι αληθινή». Και τώρα, λέει πως είναι μάρτυρας του θείου λόγου που του αποκαλύφθηκε -εννοεί την παρούσα Αποκάλυψη και τη μαρτυρία που δόθηκε από τον Χριστό-, ότι δηλαδή με τη μαρτυρία καθίσταμαι µάρτυρας και συγγραφέας.

 

Η έκδοση του τόμου, Οικουμενίου, «Ερμηνεία της Αποκαλύψεως του Ιωάννου» έγινε από την Ιερά Μονή Σταυρονικήτα Αγίου Όρους.

ΠΗΓΗ:  ps://www.pemptousia.gr/2021/12/ikoumenios-ti-mas-didaski-me-tin-apokalipsi-o-ieros-mathitis-tou-chr