Μιλάτε στο παιδί σας αργά και απλά!
o
Η Μαρινέλλα
Τσουκαλά M.A., CCC-SLP,
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας, Ιδρυτής και Επιστημονικός Διευθυντής του Κέντρου
"Λέγειν", εξηγεί στο Υγείαonline.gr, γιατί οι γονείς θα
πρέπει να μιλάνε στα παιδιά τους αργά και απλά.
Πως και πόσο μιλάτε στο παιδί σας, είναι ο πιο βασικός παράγοντας για την
ανάπτυξη του λόγου του. Το παιδί σας μπορεί να μάθει μόνον τις λέξεις που ακούει! Όταν χρησιμοποιείται
και εσείς ένα πλούσιο λεξιλόγιο βοηθάει καλύτερα στην επικοινωνία του.Έρευνες που έχουν γίνει για την σχέση παιδιού και γονιού, έχουν δείξει ότι γονείς με περισσότερη μόρφωση έχουν την τάση να μιλούν περισσότερο στα παιδιά τους και να χρησιμοποιούν πιο πλούσιο λεξιλόγιο.
• Εάν δεν έχετε πανεπιστημιακού επιπέδου μόρφωση και μεγάλη οικονομική ευχέρεια, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να αποκτήσει καλύτερες λεκτικές ικανότητες.
• Ανεξάρτητα από το πόσο λίγη ή τι επιπέδου μόρφωση έχετε, μπορείτε να εστιάσετε στο να μιλάτε αργά και απλά στο παιδί σας.
Η αργή ταχύτητα στην ομιλία δίνει στον εγκέφαλο του παιδιού σας αρκετό χρόνο να κάνει μια ολόκληρη διαδικασία στο “τι του λέτε και πως το λέτε”. Σκεφθείτε πως μετράτε τον χρόνο όταν δεν έχετε ρολόι μαζί σας. Κάθε συλλαβή χρειάζεται περίπου το ένα πέμπτο με το ένα τέταρτο του δευτερολέπτου. Οι λέξεις πετάνε γύρω από τα αυτιά μας γρήγορα. Μικρά παιδιά που ακόμα είναι στην διαδικασία της εκμάθησης του λόγου μπορούν πολύ γρήγορα να χάσουν μεγάλα κομμάτια της πληροφορίας που τους λέτε, ακόμα και αν φαίνεται πολύ απλό και ξεκάθαρο σε σας.
Σκεφθείτε το διαφορετικά: όταν μαθαίνατε μια ξένη γλώσσα για λίγους μήνες, ή για λίγα χρόνια, και μετά ταξιδέψατε σε αυτή την χώρα που μιλούσαν αυτή την γλώσσα, ίσως αισθανθήκατε ότι μιλούσαν με τα ταχύτητα 120 χιλιομέτρων την ώρα! Δεν ήταν έτσι, αλλά επειδή η γλώσσα ήταν καινούργια για εσάς, χρειαζόσασταν περισσότερο χρόνο να αποκωδικοποιήσετε τι λένε. Πιθανότατα δεν καταλάβατε τα περισσότερα από αυτά που σας έλεγαν, γιατί αυτοί είχαν ήδη τελειώσει αυτό που ήθελαν να πουν και εσείς ακόμα προσπαθούσατε να καταλάβετε την πρώτη πρόταση που σας είπαν.
Αυτό ακριβώς αντιμετωπίζουν πολλά παιδιά, ιδιαίτερα παιδιά που έχουν γλωσσικές δυσκολίες
Το να μιλάτε πιο απλά δεν σημαίνει ότι δεν περνάτε το μήνυμά σας
• Προσπαθήστε να μιλάτε στο παιδί σας σε ένα επίπεδο αμέσως υψηλότερο από αυτό που παράγει.
• Εάν το παιδί σας αρθρώνει μόνο λέξεις και όχι δυο λέξεις μαζί, προσπαθήστε να του λέτε φράσεις με δύο, τρείς λέξεις μαζί.
• Εάν παράγει δύο και τρεις λέξεις στην πρόταση, εσείς προσπαθήστε τέσσερεις και πέντε λέξεις στην πρόταση.
• Αυτή είναι και μια ευκαιρία να δείξετε στο παιδί σας τα γραμματικά στοιχεία όπως αντωνυμίες (εγώ, εσύ, αυτός, αυτή) και τα άρθρα (ο, η, το).
Το επίπεδο ακριβώς πιο
πάνω από αυτό που το παιδί σας εκτελεί/καταφέρνει λέγετε zone of proximal
development (ZPD). Εκπαιδευτικοί και θεραπευτές έχουν βρει ότι όταν στοχεύουμε
σε αυτό το επίπεδο, έχουμε υψηλή αποδοτικότητα στο παιδί, στην ομιλία, λόγος,
ανάγνωση, μαθηματικά, μουσική, γυμναστική, και σε άλλα πολλά.
Ακόμα ένα θέμα να
θυμάστε:… … … Kάνετε παύσεις. … … … Δώστε χρόνο στο παιδί σας να απαντήσει. Μην
“επιτίθεστε” στο παιδί. Γλωσσολόγοι που έχουν μελετήσει το χρόνο παύσεων
ανάμεσα σε διαλόγους σε διαφορετικές γλώσσες και κουλτούρες, και σε ενήλικες
που μιλάνε Αμερικάνικα, ανακάλυψαν ότι:
•
Έχουμε την τάση να περιμένουμε την απάντηση από τον συνομιλητή μας μέσα
σε λιγότερο από μισό δευτερόλεπτο, διαφορετικά υποθέτουμε ότι δεν γνωρίζει την
απάντηση και αρχίζουμε πάλι να μιλάμε.
• Το
παιδί σας χρειάζεται πολύ περισσότερο χρόνο από αυτόν. Μετρήστε αργά από μέσα
σας μέχρι το δέκα και περιμένετε το παιδί σας να απαντήσει. Συνήθως αυτός είναι
αρκετός χρόνος. Μπορεί να σας φαίνεται ότι ο χρόνος είναι ατελείωτος, αλλά
πραγματικά δεν είναι υπερβολικό από την πλευρά του παιδιού σας.Όλη αυτή η διαδικασία θέλει εξάσκηση και από μέρους των γονιών. Ειδικά όταν είναι θυμωμένοι που το παιδί έχει κάνει κάποιες αταξίες.
Αυτό που θα συνιστούσα είναι ότι αργά ή γρήγορα πρέπει να προσπαθήσετε να το κάνετε και εσείς.
Μαρινέλλα Τσουκαλά, M.A., CCC-SLP
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Ιδρυτής και Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου "Λέγειν"Α.Ε.
Μέλος του American Speech-Language - Hearing Association (ASHA)
www.legein.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου