Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012

Η Εκκλησία μας


κκλησία θ νεβε πάλι π τς κατακόμβες 
κα θ χτίσει πάλι
τν γιά Σοφιά της
Γράφει Κώστας Γανωτς, φιλόλογος
  
      Ἡ παγκοσμιοποίηση πο δν ρχεται καλπάζοντας κα καλλιεργεται μεθοδικ π κυβερνητικ κα πιχειρηματικ  στελέχη εναι βέβαιο τι θ σαρώσει θεσμος κα παραδόσεις. νας θεσμς μόνο δν κινδυνεύει π καμι παγκοσμιοποίηση κα ατς εναι κκλησία. Κα δν κινδυνεύει γιατί κκλησία π τν δρυση τς εναι παγκόσμια, δν εναι θνική. Τν ποιοδήποτε λλοεθν τν θεωρομε δυνάμει δελφό μας κα ταν εναι βαπτισμένος εναι δελφός μας καρδιακς κα τίποτε δν μς χωρίσει π' ατόν. Πς ξηγεται μως τ γεγονός μας κκλησία ν ελογε τος θνικος γνες κα ν ενοε τν θνικ πελευθέρωση; Πς λέμε τι τ θνος μς εναι συνυφασμένο μ τν ρθοδοξία κα συμπορεύεται μαζί της; Γιατί θνική μας σημαία προβάλλει τ σύμβολο τς κκλησίας μας, τ Σταυρό; 
Δν εναι δύσκολο ν ντιληφθε κανες τι μία κκλησία οκουμενικ δν ενοε καμία ποδούλωση κα ενοε κάθε πελευθέρωση. στε θερμ συμπαράσταση τς κκλησίας μας στος θνικούς μας γνες εναι μία παραχώρηση πρς τς νάγκες κα τ προβλήματα το λαο, μία συμπαράσταση σ θέμα δικαιοσύνης, μία ξοδος τς κκλησίας π....
 τ φύση της πρς βοήθεια το κόσμου.
ν στορία το θνους μς εναι συνυφασμένη μ τν κκλησιαστική μας στορία, ατ φείλεται στ τι τ θνος πηρέτησε τν κκλησία κα τν πάκουσε. γινε δηλαδ τ θνος μας(σ πολ μεγάλο βαθμ) κόκκος το σίτου πο πεσε στ γ κα πέθανε κα δωσεν καρπν κατονταπλασίονα. Δν γινε δηλαδ κκλησία θνος λλ τ θνος γινε (σ μεγάλο βαθμ) κκλησία.
Δν μς παραγγέλλει κκλησία ν πολεμομε κα ν σκοτώνουμε τν εσβολέα, λλ μες, πο δν ντέχομε τ σκλαβιά, ποφασίζομε ν πολεμήσουμε, κι πειδ νιώθομε πς γώνας μς εναι δίκαιος, πικαλούμαστε τ βοήθεια τς κκλησίας. Γι'ατ κα κκλησία μς ελογε τος πελευθερωτικος κα μυντικος πολέμους, ποτ μως τος κατακτητικούς. Ατ τ κατάλαβε πιτέλους κα τ Βατικαν κα ζήτησε πειτα π ξήντα χρόνια συγγνώμην γιατί συντάχθηκε μ τν κατακτητικ φασισμ κα συνεργάστηκε κιόλας μαζί του.
Στς μέρες μας πάλι κκλησία προεξάρχει σ γνες κοινωνικος κα θνικούς, χι γιατί ρέγεται ν γίνει μία κοινωνικ θνικ δύναμη, λλ γιατί ατο ο θεσμο πολεμονται κα κινδυνεύουν. Θ κάνει ντως κανες τ σκέψη: ν ο θεσμο ατο ταυτίζονται μ τν κκλησία τότε δν κινδυνεύουν, ν δν ταυτίζονται τότε ς κινδυνέψουν. κκλησία μως δν νιώθει τσι, λλ νιώθει σν μάνα. κόσμος, ετε εναι κάτω π'τς φτερογες της ετε βόσκει παραπέρα, τς νήκει τ διο κα ο γνες ατο γίνονται κυρίως γι τος δυνάτους, γι τς λιγότερο σχετικούς.
Εδαμε τι ταν τ Ρωμαϊκ κράτος μ τν γιο κα μέγα Κωνσταντνο γινε χριστιανικό, κκλησία ενόησε τ διανοητικ ρωμαιοσύνη τν λλήνων, γιατί δν τος βλαφτε σ τίποτε, κα παράλληλα ενόησε τν πολιτιστικ λληνοποίηση το Ρωμαϊκο κράτους, κάτι πο πολ τ φέλησε. τσι γίναμε κι μες Ρωμιο κα τ'χομε κα καμάρι, γιατί μ τ Ρωμαίικο προσδιορισμ μς ασθανόμαστε πολίτες νς μεγάλου "θνους" πο τ χαρακτηριστικά του δν εναι φυλετικ λλ πολιτιστικά. Ο Ρωμιο εναι πολίτες νς παγκόσμιου θνους κα γι'ατ καμι παγκοσμιοποίηση δν τος τρομάζει.
παγκοσμιοποίηση πο πιχειρεται στς μέρες μς διαφέρει πάρα πολ π τ ρωμαϊκ-χριστιανικ παγκοσμιοποίηση, γιατί κείνη εχε να μεγάλο μεταφυσικ μήνυμα ν μεταδώσει στν κόσμο κα γι'ατ τ μήνυμα πο γινε πίστη, νωσε τ μεγαλύτερο μέρος το κόσμου. σημεριν παγκοσμιοποίηση εναι πομυθοποιητική, πιδιώκει τ διάψευση ατο του μηνύματος, τν πικράτηση το φόβου, τς μοιομορφίας, τς μπορευματικότητας τν γαθν, τς κατάργησης κάθε θικς.
πάλειψη το θρησκεύματος κα τς θνικότητος π τς ταυτότητες, πο εδαμε πόσο ντιδημοκρατικο κα νυποχώρητα νεργεται π τ κρατικ κα περκρατικ κατεστημένο, θ φέρει τ σβήσιμο τς θνικότητος στ λα κα σως κα τς θρησκευτικς του πόστασης, νεξάρτητα ν πολλο κόμα ξακολουθον ν πιστεύουν κα ν καλλιεργον τν θνικ κα τ θρησκευτική τους ταυτότητα. Κα ξηγομαι.
Μ τν λεύθερη διακίνηση πολιτν τς Ερωπαϊκς νωσης πο γκαινιάζεται σ λίγους μνες, θ εναι πολλ τ κατομμύρια τν Ερωπαίων πο θ ρθουν ν ζήσουν στν ραία λλάδα κα ν δουλέψουν σ'ατήν. Κα πολλο π'ατος θ εναι Ερωπαοι τουρκικς καταγωγς. Κα πως τ καλοκαίρια ποιος πάει στ Μύκονο, στν Κρήτη δυσκολεύεται ν πιστέψει τι βρίσκεται στν λλάδα, τσι θ νιώθει λοχρονς πιά. Ατο ο καινούριοι συμπατριτες μας θ χουν λα τ πολιτικ δικαιώματα μ τος "παλιος" κατοίκους κα ο κοινότητές μας, ο δημόσιες πηρεσίες, Βουλή μας θ καταληφθον νομίμως π'ατούς.
Τότε σοι πιμένουν ν νειρεύονται τ γαλανόλευκη, τος θνικούς μας γνες, τν λληνικ οκογένεια, τ φιλότιμό του λληνα, τν Μακρυγιάννη, τν Κολοκοτρώνη κα τέτοια, θ θεωρονται πλς ρομαντικοί. Ατ πο βλέπομε σήμερα στ μερικανικ κα ερωπαϊκ σενάρια, ατ πο διαβάζομε στ λογοτεχνία τους, θ ποτελέσουν μόνιμη πραγματικότητα τς καθημερινς ζως. Ο νθρωποι δν νήκουν σ καμι οκογένεια, σ καμι θρησκεία θνος, παρ εναι ρσενικο θηλυκοί, μόνος τους προσδιορισμός
 πιμένω τι ατ κατάσταση εναι πολ κοντινή, γιατί κιόλας τ μοντέρνο κοσμικ μέρος το λαο μς ατ τν κατάσταση ζε. Κα συγκράτητη ντιπάθεια τν θυνόντων πρς τν κκλησία δείχνει τν νόχληση το κοσμικο κατεστημένου, γιατί ς θεσμς κκλησία δείχνει τν νόχληση το κοσμικο κατεστημένου, γιατί ς θεσμς κκλησία τος ναγκάζει ν ναστέλλουν τς ροπές τους κα ν δείχνουν ντροπ κα ν ντρέπονται κόμη. Ο ξένοι τουρίστες, λ.χ. μς πειλον μ γκατάλειψη τν τουριστικν μας γκαταστάσεων ν πιμένομε ν δυστροπομε μπροστ στν εσαγόμενη χυδαιότητα.
κκλησία μας τ βλέπει λα ατ κα ελογε κάθε κοινωνικ ντίσταση στν περχόμενη λαίλαπα τς κατεδάφισης λου του πολιτισμο μας, ν κα εναι μόνος θεσμς πο κα θ συντηρηθε κα θ βρε πεδίον δράσεως μέσα στ ρωμαϊκ κοινωνία στ χρόνια του Νέρωνα κα τς πι μεγάλης διαφθορς. Μέσα στ μοναξι κα τν νασφάλεια το κόσμου, μέσα στν βάσταχτη πλήξη το μηδενισμο θ λάμψουν Σταυρς κα σοφία το Εαγγελίου. Κα κκλησία θ νεβε πάλι π τς κατακόμβες κα θ χτίσει πάλι τν γία-Σοφιά της.
Γι'ατ ο πι ξιολύπητοι στς μέρες μς εναι ο νυποψίαστοι στοί, συλλέκτες στιγμιαίων δονν, κα κόμα πι ξιολύπητοι εναι ατο πο φόρεσαν τ λουρ το ζυγο τς νέας τάξης κα παλεύουν ν τ πιβάλουν στ λαό μας. Ατο ο τελευταοι εναι τραγικ πρόσωπα. Ξέρουν τι λαός μας(πο πάρχουν κόμα) θ τος συντρίψει(τ δείχνουν δη ο δημοσκοπήσεις κα τρόμος νς δημοψηφίσματος) λλά, κα ν ταυτιστον μ τ λαό, θ τος συντρίψει τ νεοταξικ κατεστημένο.
Βέβαια, ν γίνει τ δεύτερο, θ γίνουν νεομάρτυρες, δν χουν μως τν ριμότητα ν τ δεχτον ατό. ταν μως τος συντρίψει λαός, θ ποδειχθον κα κακο κα γελοοι κα θ ντρέπονται μ τ σκέψη τι τ γγόνια τους θ διαβάζουν τ βίο κα τν πολιτεία τος πρ πάντων τν πολιτεία τους.
 Χαρ σ'κείνους πο θ παραμείνουν κάτω π τς φτερογες τς κκλησίας. Θ γίνουν λιες νθρώπων, θ δον μ τ μάτια τος θαύματα κα ράματα, ατο θ χορτάσουν λαλαγμό.
πηγ:http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2012/10/blog-post_499.html#more

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου