Πέμπτη 23 Ιανουαρίου 2020

Το μετάξι...


Πῶς γίνεται ἡ μέταξα…
« Πατρίδα μας» νδρας Καρκαβτσας (Διασκευ)
μην δδεκα τν, ταν σθνησα π βαρεαν σθνειαν. φο θεραπεθην, πατρ μου μ στειλεν ες ν χωρον τς Χαλκιδικς, που μενε μα θεα μου, δι ν ναλβω.

το πρλιος. ντπωσιν μο καμεν, τι τ χωρον εχε πολλς μορας, περισσοτρας π λα τ λλα δνδρα
Τν πρωαν, ταν ξπνησα, κουσα τν θεαν μου ν λγ:
-Πηγανετε τρα ν μαζψετε μουρφυλλα.
Α μοραι, μλις εχον βλαστσει κα εχον πολ μικρ κα τρυφερ φλλα, ς εναι καρδι το μαρουλιο. Μο φνη περεργον· τ ν τ θελον;
βγκα π τ δωμτιν μου κα κοταξα ες τ λλο δωμτιον.
Μι στιγμ, ν τασω τ μικρολια, μο επεν θεα μου, κα θ σο φρω τ γλα.
Ποι μικρολια; ρτησα.
Πλησιζω κα βλπω ες μα φημερίδα πλωμένα μικρ μορεφυλλα κα πνω ες ατ πολ μικρς κμπας. κε πλησον, ντς νς κυτου, πρχον σπροι, μοιοι μ τος σπρους το σκου.
Εναι κουκουλσπορος, μο ξγησεν θεα μου. λγον βαλα, πολ λγον. Θ δς πς θ μεγαλσουν ο κμπιες κα θ πλέξουν κουκολι.
Μετ μαν βδομδα α κμπαι μεγλωσαν ρκετ. μεγλωσαν μως κα τ φλλα τς μορας κα γιναν σκληρ. θεα μου τ κοπτε ττε ψιλ ψιλ κα α κμπαι τ τρωγον χρταγα.
Εχον πλωθ τρα ες τσσαρας καλαμωτς, δηλαδ ες τσσαρα κρεβτια, τ ποα θεα μου εχε κατασκευσει π καλμια κα τ εχε στρσει μ φημερδας.
Ερριπτε τ φλλα ες τν μίαν καλαμωτν κα ως του ν ρίψ ες τν τελευταα, τ φλλα τς πρτης εχον δη φαγωθ. Κα κουες να θρυβον δικοπον, μοιον μ κενον τν ποον κμνει βροχ πνω ες τ ξηρ φλλα.
Ες τ τλος τς βδομδος ο σκληκες μειναν κνητοι, ς ν εχον σθενσει.
Βγζουν τ ποκμισν των, μο ξγησεν θεα μου. σον μεγαλνουν, τσον ασθνονται τν αυτν των στενοχωρημνον μσα ες τ παλαιν ποκμισον κα τ λλσσουν. Θ’ λλξουν τρες φορς κμη. στερα θ’ ρχσουν ν πλκουν τ κουκολι.
πειτα π τρες βδομδας, λη οκογνεια ερσκετο ες κνησιν. Κα γ βοήθουν σον δυνμην. Α καλαμωτα εχον γνει ξ.
θεος κοπτεν λοκλρους κλδους π τν μοραν, μες ο μικρο τος μετεφρομεν κα θεα, φο κοπτε τ φλλα, τ ρριπτε τώρα λκληρα ες τς καλαμωτς.
Κάθε σκώληξ εχε τ μγεθος μικρο δακτύλου ρχιζε ν τργ τ φλλον π τ ν κρον, τ ψαλίδιζε μ τ στμα του γργορα κα δικοπα κα μετ’ λγον πμενε μνον μσχος το φλλου.
Ατ γνετο πντε ως ξ φορς τν μραν.
Κάθε μέραν φρουν τς φημερδας κα τς ντικαθστων μ λλας καθαρς.
Ο μεταξοσκληκες ξηκολοθησαν ν τργουν π λγας μρας. Τλος σταμτησαν κα σκωναν ψηλ τν κεφαλν των, ς ν ζήτουν κάτι.
Θλουν κλαδ ν πλξουν κουκολι, επεν θεα μου.
Κα στειλε τν πηρτη ν φρ ρείκια κα θυμρια π τ βουνν. Κθε ρζαν τν περιζωσεν θεα μου μ να σχοινκι ες τ μσον κα τν δεσεν ες ξλα, τ ποα στησεν π τς καλαμωτς ως τν ροφν.
Κθισε τρα ες να κθισμα, ν διασκεδσς μο επε
κθισα κα δου τί εδον. σοι σκληκες εχον χορτάσει σκαρφλωσαν ες τ κλαδι. Επρε καθνας τν θέσιν του νμεσα ες τ κλωναράκια κα ρχισε ν κιν τν κεφαλν του κα ν κμν κκλους ες τν ἀέρα.
κοταξα καλτερα κα εδα πς βγαζεν π τ στμα του μαν κλωστν κα τν πλεκεν λγυρ του. πλεκε τν μετάξινν του ππλον κα λονα τυλσσετο μ ατν.
Πρς τ βράδυ το λκληρος τυλιγμνος μσα ες ατν τν πέπλον, ς μέσα ες μχλην. Μλις τν δικρινα. Τν λλην μέραν δν φαίνετο πλον καθλου. μταξα τν εχε σκεπσει ντελς. λλ κενος μσα λο κα φαινε τ κουκολι του.
θεα μου τρύγισε τ κουκούλια κα τ πλωσεν ες τν λιον.
ν τ φσω στν σκιο, θ βγον πεταλοδες, μο επε, κα ο μποροι δν τ παρνουν ατ τ κουκολι. Θ φσω μερικ, δι ν δς.
κενα, τ ποα φησεν ες τν σκιν, τρπησαν μετ δκα μρας τ ν κρον κα βγκαν πεταλοδες. Α πεταλοδες γννησαν τ αγ των κα πειτα μα μετ τν λλην πθανον λαι.
Μ τν ψαλδα κοψα να π τ κουκολια, τ ποα θεα μου εχεν πλωμνα ες τν λιον δι τν μπορον κα εδον μσα τν χρυσαλλδα νεκρν. ζστη το λου τν εχεν ποξηρνει.
ς μο επεν θεα, ες τς περισσοτρας οκας το χωρου τρεφον μεταξοσκληκα.
Κατ τν Ιονιον λθον ο μποροι κα γρασαν τ κουκολι. Μερικα οκογνειαι κρδισαν κα δκα χιλιδας δραχμν, α περισστεραι πντε ως κτ χιλιδας.

σα τύχαινε ν βγάλουν πεταλοδες α γυνακες τ βραζον, τ ξαινον κα στερα τ γνεθον. π τ νματα ατ φαινον σινδνια κα μεταξωτ φορματα.
ποφγια το μεταξοσκληκος τ τ κμνετε, πο τ μαζεετε; ρτησα τν θεαν μου.
Τρφομε τν χειμνα τ μοσχρια. Παχανουν μ ατν τν τροφν πολ κα τ κριβοπουλομε. μουρι, βλπεις, μς δδει πολλ. Τρα τ φλλα τ φαγαν ο μεταξοσκληκες.
Μετ να μνα θ φουντσουν πλιν κα θ θρψωμε να δυ ρνι κθε οκογνεια. Τ φθινπωρον α μοραι θ εναι πλιν γεμται, τ φλλα των θ τ μαζεσωμε κα θ τ ξηρνωμε δι τν χειμνα. δο πσον χρσιμος εναι μορα..
ντιγραφ γι τ «σπιτκι τς Μλιας»
ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΟΝ Δ’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Γ. ΜΕΓΑ, Κ. ΡΩΜΑΙΟΥ
Σ. ΔΟΥΦΕΞΗ, Θ. ΜΑΚΡΟΠΟΥΛΟΥ
1959

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου