Κυριακή 30 Μαΐου 2021

Αγιά Σοφιά!!!

                    Δρόμος μακρύς… Κύριε, βοήθει!

 

Το Γιώργου Σεφέρη

«Χριστέ, βοήθει», διαβάζεις τ μονόγραμμα το Σταυρο, καθς περνς τν πόρτα τς γις Σοφις κι κος τ περιστέρια ν χτυπον τ φτερά τους κάτω π τος μεγάλους θόλους.

«Κύριε, βοήθει τν δολον σου… Κύριε, βοήθει…», λεγαν τ μονόπετρα μοναστήρια μέσα στς ρημες λαγκαδιές.

Πέρα, κοντ στ τείχη, στ Μον τς Χώρας, να ψηφιδωτ κυπαρίσσι παίζει κόμη μ τν πνο  το γέρα. Στ γειτονι το Νικήτα το Χωνιάτη, στν γιο Θόδωρο, ο βασιλιάδες το σραλ νασαίνουν κόμη γύρω π’ τ Θεοτόκο μ τ Βρέφος.

Συλλογίζεσαι τν νάλωση δύο μεγάλων παραδόσεων μέσα στ τελειότητα μις, μοναδικς, καινούριας δημιουργίας· ατ τ συγκλονιστικ φαινόμενο πο σο δείχνει τ λυγερ κυπαρίσσι.

Συλλογίζεσαι πς μόλις τώρα, σως πειδ ρχεσαι π τν νατολή, ρχίζεις ν καταλαβαίνεις τ Βυζάντιο. πειτα κοιτάζεις τν τέχνη σου: ν εχαμε κα γι τ γράμματα μι Μον τς Χώρας…

λλ γι τ γράμματα, ταν χάθηκε Ατοκρατορία, ο δύο παραδόσεις μειναν ξένες κα πολέμιες, πως τανε πάντα γι ν τς κληρονομήσεις κι σ.

Σ παίρνει πίκρα: νιώθεις πς περπατς, κόμη, κάπου νάμεσα στ Κόραμα κα στ Μοναστήρι το Μετοχίτη. δρόμος εναι μακρύς.
Κύριε, βοήθει!

Κυριακή, 27 Αγούστου 1950

νάγκη γι χάζεμα· βγήκαμε στος δρόμους κα καταλήξαμε στν για-Σοφιά. Τ Μουσεο, πως τ λένε τώρα, νοίγει τς Κυριακς στ μία.

τσι περίσσεψε καιρς γι ν προσέξω τν ξωτερική της ψη· χι π κε πο μπαίνουμε τώρα, λλ π τ δυτική, τν κύρια εσοδο, τν κλειστ.

Μπροστά της πολλ σαρίδια, μως εναι τ μόνο μέρος πο μπορε ν δώσει μιν δέα, στω κα πολ μυδρ, το προσώπου τς κκλησις.

Πάντα καινούρια κατάπληξη, κάθε φορ πο μπαίνω στ μέγα μοναστήρι: ατς τρυφερς νασασμς το χώρου.

Ξανακρέμασαν τ μεγάλα στρογγυλ σκουτάρια μ τ μουσουλμανικ καλλιγραφήματα .  «Εναι ργα μεγάλων καλλιγράφων», εχε ξηγήσει Ραμαζάνογλου.

«Δοκιμάσαμε ν τ βγάλουμε. Δν τ χωροσαν ο πόρτες· τ ξανακρεμάσαμε γι ν μν τ καταστρέψουμε».

π τ χέρια ατο το νθρώπου κρέμουνται τ βυζαντιν μνημεα τς Πόλης.

Εναι τόσο χτυπητ ατ τ πρασινόχρυσα ργα κα τόσο θαυμάσια τοποθετημένα, πο δν φήνουν οτε μι γωνι που ν μπορες ν κοιτάξεις, χωρς ν παρεμβάλουν τν καμπύλη τους πο κόβει σν πριόνι τς γραμμς τς ξαίσιας οκοδομς.

για-Σοφι εναι, πρν π τς λεπτομέρειες, τ πλωμα κα τ φτερούγισμα νς χώρου κάτω π τν τρολο· μι ερυχωρία γραμμν πο νασαίνουν.

Ατς τς γραμμς, ατ τ φτερουγίσματα, τ πρασινόχρυσα σκουτάρια τς κόβουν κα τς κομματιάζουν σν ν ταν ο τροχο πο βασάνισαν τν γία Ακατερίνη.

Κοντ σ’ ατ «πο δν χωροσαν ο πόρτες», μεναν κα ξανακρεμάστηκαν κα τ μικρά, τ μακρόστενα, πρς τ μέρος το ερο, καθώς κα τ τούρκικα μπαϊράκια.

π τν τελευταία φορ πο εδα τ να, χει γίνει μι συστηματικ μουσουλμανικ ποκατάσταση, προσβλητικ γι ποιον νθρωπο σέβεται τ μνημεα τς τέχνης.

Κυριακή, 3 Σεπτέμβρη 1950

γιος Θεόδωρος Τήρων. «π βυζαντινν καλετο Φανερωτής» (Κιλισσ τζαμισί). Σ τούτη δ τ συνοικία ταν τ σπίτι το Νικήτα το Χωνιάτη, πο κάηκε στ 1204 (Λατίνοι). Ζωνταν ψηφιδωτ στ Νάρθηκα.

Στ δεξι θόλο, ξοχη Θεοτόκος μ τ βρέφος, περιτριγυρισμένη, στ σφαιρικ τρίγωνα, π τος βασιλιάδες το σραήλ. Στν κεντρικ θόλο ο πόστολοι.

ταν τν πισκεφθήκαμε, κκλησι ταν κλογικ κέντρο γι τς δημοτικς κλογές. Μς πραν γι ψηφοφόρους.

Κείμενα κα φωτογραφία π τ βιβλίο « Κωνσταντινούπολη το Γιώργου Σεφέρη», κδ. Καστανιώτης.

ντιγραφ γι τ «σπιτκι τς  Μλιας»

ΠΕΙΡΑΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ερ Μητρόπολις Πειραις
τος 18ο Τεχος 206 -ούλιος Αγουστος 2009

τ «σπιτκι τς  Μλιας»

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου