Ένα σπουδαίο ιστολoγιο για μαθητές, γονεiς και δασκάλους
Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Τέσσερις δάσκαλοι, εκπροσωπώντας φορείς τυπικής και μη τυπικής
εκπαίδευσης, προχώρησαν στη δημιουργία ενός ιστολογίου γεμάτου με
εναλλακτικό παιδαγωγικό υλικό και με σκοπό να βοηθήσουν τους γονείς να
απαντήσουν στο αμήχανο ερώτημα: «… και τώρα τι κάνω με το παιδί μου στο
σπίτι;». Το ιστολόγιο βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση
‘cine-anagnosi.blogspot.com’. Ο επισκέπτης θα βρει εκεί ταινίες μικρού
και μεγάλου μήκους, δωρεάν βιβλία, αλλά και ηχογραφημένες αναγνώσεις
κλασικών και σύγχρονων παραμυθιών, προτάσεις για έξυπνες δραστηριότητες
στο σπίτι και δεκάδες υπερσυνδέσμους (link) που οδηγούν σε δωρεάν
προβολές ταινιών, θεατρικών παραστάσεων και ξεναγήσεις μουσείων.
Οι δημιουργοί
Οι φορείς που συνέλαβαν και υλοποίησαν την ιδέα είναι τρεις: Ο όμιλος
Cine-Εκπαίδευση, η Φιλόμυθος Λέσχη Παιδικής και Εφηβικής Λογοτεχνίας και
το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Πεταλούδων, εκπροσωπούνται δε,
από τους εκπαιδευτικούς: Πέτρο Σπανό, Θάνο Βεκιάρη, Παναγιώτη Αδαμόπουλο
και Αναστασία Ζέππου.
«Ολη αυτή η κρίση ενίσχυσε το θέση του δασκάλου και επικαιροποίησε το
ρόλο του ως εμψυχωτή», δήλωσε προς τη «δημοκρατική» ο κ. Θάνος Βεκιάρης
και εξήγησε ότι «η συγκυρία ήταν μόνο η αφορμή για τη δημιουργία του
“Cine-Ανάγνωση”. Στόχος είναι να δοθεί σε όλους πρόσβαση σε ποιοτικό
περιεχόμενο, που θα μπορεί να σταθεί και μετά».
Ο κ. Πέτρος Σπανός τόνισε πως «το ανησυχητικό δεν είναι τα μαθήματα που
‘χάνονται’, αλλά η απώλεια της κανονικότητας και της ψυχικής ισορροπίας
των παιδιών και των εφήβων που μπορεί να προκύψει από τον εγκλεισμό». Ο
ίδιος συμπληρώνει: «Η πρότασή μας δίνει προτεραιότητα σε δημιουργικές
σπιτικές ενασχολήσεις, με τη φιλοδοξία να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός
ήρεμου και λιγότερο αγχωμένου οικογενειακού περιβάλλοντος σ’ αυτή τη
δυστοπική περίοδο που βιώνουμε όλοι».
Ο κ. Παναγιώτης Αδαμόπουλος τονίζει σε μήνυμά του στο ιστολόγιο πως
«είναι προφανές ότι η πρωτοβουλία μας αυτή δεν υποκαθιστά το σχολικό
πρόγραμμα, αλλά φιλοδοξεί να δώσει ευκαιρίες στην οικογένεια για
δημιουργικές δραστηριότητες σε τομείς που οι φορείς που εκπροσωπούμε
θεωρούν σημαντικούς για την ολόπλευρη μόρφωση των παιδιών».
Εσύ μαθητής,
εγώ γονιός,
εσύ διαβάζεις,
εγώ δουλεύω
Ο κορωνοϊός άνοιξε μια καινούρια πόρτα στο σπίτι, όπου κρέμεται φαρδιά
πλατιά μια προειδοποίηση, σε δυο σειρές: «Προσοχή αισθήσεις». Στο
δωμάτιο που υπάρχει πίσω της, γονείς και παιδιά κάθονται μαζί, ίσως υπό
το φως των κεριών, μ’ έναν υπολογιστή ή ένα κινητό ανοικτό (το μοντέλο
του δε φαίνεται), απ’ όπου ακούγεται η φωνή, ενός ξένου, να αφηγείται
μια ιστορία. Σ’ αυτή την αφήγηση, όπου η ακοή είναι η άρχουσα αίσθηση
και φαντασία ξυπνά, ο γονέας και το παιδί αποκτούν την ίδια υπόσταση.
Ακούν το παραμύθι, εν προκειμένω ένα από τα επιλεγμένα της
‘Cine-Ανάγνωσης’ και ταξιδεύουν με όποια φτερά έχουν διαθέσιμα.
«Στο σύγχρονο κόσμο μας, με το που γεννιούνται τα παιδιά βομβαρδίζονται
με ακατάσχετη εικονική πραγματικότητα και πληροφορία. Οπότε, όταν πάνε
σχολείο, τίποτα δεν τους εντυπωσιάζει. Βαριούνται αφόρητα τη γνώση»,
εξηγεί στη «δημοκρατική» η εκπαιδευτικός κα. Αναστασία Ζέππου. Η ίδια,
στο ερώτημα αν και κατά πόσον ο θεσμός του δασκάλου και της διδασκαλίας
μπορεί επί της ουσίας να ενισχυθεί από νέα είδη εκπαίδευσης, απάντησε
μιλώντας για τον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, τα εικαστικά, τη μουσική
και κάθε μορφή τέχνης, που σε συνδυασμό με το σχολείο μπορεί να
διαμορφώσει ένα νέο πεδίο διαπαιδαγώγησης και προβληματισμού πάνω στα
ζητήματα της σύγχρονης κοινωνίας.
«Βέβαια», λέει η κα. Ζέππου, «όλα αυτά δεν γίνονται με κάποιο μαγικό
ραβδί, από τη μια στιγμή στην άλλη. Απαιτούνται διεργασίες εσωτερικές,
αγάπη, μεράκι και σθένος από την πλευρά των εκπαιδευτικών, για να
εμπνεύσουν τα παιδιά και να ξεφύγουν απ’ την πλήξη τους».
Ολο αυτό θυμίζει την ταινία «Ο ναυαγός» με τον Τομ Χανκς που για να
ξεφύγει από τον εγκλωβισμό του και να βγει στον ανοικτό ωκεανό, έπρεπε
προηγουμένως να ξεπεράσει τα μεγάλα κύματα που τον κρατούσαν καθηλωμένο
στην ακτή. Ο αγώνας του «ναυαγού» είναι ένας προσωπικός αγώνας, γι’ αυτό
και το μόνο της ‘όχημα’ είναι μια σχεδία που χωρά τον πρωταγωνιστή,
μερικές καρύδες γεμάτες νερό και μια μπάλα Wilson που «ενσαρκώνει» τη
φαντασία και τις αξίες της πίστης, της αφοσίωσης και της φιλίας. Γι’
αυτό και όταν ο «Wilson» χάνεται στο πέλαγος, ο ναυαγός εγκαταλείπει την
προσπάθεια της επιβίωσης.
Ο κορωνοϊός άνοιξε την πόρτα σ’ ένα απίστευτα μεγάλο οπτικοακουστικό
πλούτο που βρίσκεται online. Τέχνη, πολιτισμός, μεγάλες θεατρικές
παραστάσεις, ταινίες μικρού μήκους γεμάτες συμπυκνωμένα μηνύματα,
εικόνες από μουσεία, audiobooks από τις φωνές κάποιων ευγενικών
εθελοντών – αναγνωστών. Όλα βρίσκονται στην υπηρεσία των γονέων, που σ’
αυτές τις μοναχικές στιγμές του «Μένουμε σπίτι», για πρώτη φορά
αντιλαμβάνονται ολόγυμνη την πραγματικότητα πως η μοναδική σχέση που
έχουν με τα παιδιά τους είναι οικονομική. Εσύ μαθητής, εγώ γονιός, εσύ
διάβαζε, εγώ δουλεύω.
Οπτικοακουστικός
εγγραματισμός
Ένα μεγάλο μέρος του πλούτου που βρίσκεται online αυτές τις μέρες
προσφέρεται δωρεάν. Ωστόσο, υπό κανονικές συνθήκες η πρόσβαση σε αυτόν
απαιτεί πληρωμή των πνευματικών δημιουργών του.
«Νομίζω ήρθε η ώρα κάποιος κρατικός φορέας να αναλάβει ν’ αγοράσει τα
πνευματικά δικαιώματα και να τα διαθέσει στην εκπαιδευτική κοινότητα»
τόνισε ο κ. Πέτρος Σπανός, ενώ από τη δική του πλευρά ο κ. Θάνος
Βεκιάρης εξήγησε ότι «προκύπτει ως ανάγκη να ενταχθεί ο οπτικοακουστικός
εγγραμματισμός στην εκπαιδευτική διαδικασία, με τον δάσκαλο να είναι
παρόν για να συμβουλεύει και να καθοδηγεί».
Με όλο αυτό τον πλούτο διαθέσιμο, το όφελος μοιράζεται όχι μόνο στους
μαθητές, αλλά και στους εκπαιδευτικούς και κυρίως στους γονείς που
γίνονται και πάλι παιδιά. Που με άλλη ματιά βλέπουν ξανά «Το καπλάνι της
βιτρίνας» και ξανασυστήνονται με τον «Μάγκα» που χάνεται στους δρόμους
της Αλεξάνδρειας. Οι γονείς, μέσα από τον οπτικοακουστικό εγγραμματισμό,
αναγνωρίζουν τον πιλότο στο «Μικρό Πρίγκιπα» που με τη σειρά του
ανακαλύπτει το παιδί που έχει μέσα του· ακούει τις σκέψεις του, ζει το
σώμα του και μαζί με αυτό μπορεί και ακούει ουσιαστικά τα συναισθήματα
του δικού του παιδιού, ώστε ιδανικά να ωριμάσουν μαζί.
Σ’ αυτή την ιδανική σχέση παιδαγώγησης, ο δάσκαλος γίνεται μαθητής, ο
μαθητής γονέας και ο γονέας δάσκαλος που περιμένει τη στιγμή που θα
ξαναγίνει μαθητής.
Σήμερα είναι παγκόσμια ημέρα βιβλίου και το ιστολόγιο
cine.anagnosi.blogspot.com είναι μια καλή αφετηρία το ξεφύλλισμα της
μέρας.
Πηγή:www.dimokratiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου