Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

Γ΄ Χαιρετισμοί εἰς τήν Ὑπεραγίαν Θεοτόκον:


«Ξένον τόκον ἰδόντες ξενωθῶμεν τοῦ κόσμου, τόν νοῦν εἰς οὐρανόν μεταθέντες»
παπα Γιώργης Δορμπαράκης


1.Ο μνογράφος βασίζεται στό γεγονός τς Γεννήσεως το Κυρίου μας Ιησο Χριστο, τς βάσεως καί το θεμελίου λόκληρης τς χριστιανικς πίστεως, γιά νά μς θυμίσει δύο πράγματα: πρτον, τι Γέννηση ατή συνιστ τό κατεξοχήν μυστήριο, ντως ξένον τόκον πού νατρέπει κάθε νθρώπινη λογική πς λογική νά δεχθε τόν Θεό πού γίνεται νθρωπος;
Ο φέρει τό μυστήριον ρευναν·δεύτερον, τι νώπιον το παραδόξου ατο τόκου νθρωπος καλεται σέ μετάνοια, σέ λλαγή δηλαδή τρόπου ζως, διότι μετάνοια ποτελε τήν μόνη προϋπόθεση  κατανοήσεως καί μετοχς στόν σκοπό το ρχομο το Θεο ς νθρώπου: νά γίνει νθρωπος Θεός.
Ο διος Κύριος ξεκινώντας τήν δημόσια δράση Του ατό κριβς κήρυξε: Μετανοετε, γγικε γάρ Βασιλεία τν Ορανν. Τήν δια λήθεια τονίζει καί μνογράφος μέσα στήν συνάφεια το συγκεκριμένου οκου τν χαιρετισμν: Διά τοτο γάρ ψηλός Θεός φάνη πί γς ταπεινός νθρωπος, βουλόμενος λκσαι πρός τό ψος τούς ατ βοντας, Αλληλούϊα.
2. Σέ τί μς καλε λοιπόν συγκεκριμένα μνογράφος; Μπροστά στήν παράδοξη καί πέρ φύσιν γέννα νά γίνουμε ξένοι πό τόν κόσμο. Ξενωθμεν το κόσμου. Κι ννοε βεβαίως χι νά πομακρυνθομε πό τούς νθρώπους καί τήν Δημιουργία το Θεο, λλά πό τό κοσμικό φρόνημα, δηλαδή τό φρόνημα τς μαρτίας.
Πρόκειται γιά τήν λήθεια πού πανειλημμένως προβάλλεται σχεδόν πό λες τίς κολουθίες τς Εκκλησίας -πως γιά παράδειγμα στήν κολουθία τς Θείας Μεταλήψεως, που καλούμαστε νά ποξενωθομε πό τά πάθη μας γιά νά σχετιστομε μέ τήν χάρη το Θεο: Ξενωθείην παθν καί τς χάριτος σχοίην τε προσθήκην -, προβάλλεται πό τούς Πατέρες τς κκλησίας μας ταν μιλον γιά τήν ποταγή το κόσμου, κυρίως μως προβάλλεται πό τόν διο τόν λόγο το Θεο πού μς καλε νά ποστραφομε τό φρόνημα ατό, νά μήν γαπήσουμε δηλαδή τιδήποτε συνιστ φιλοσαρκία καί φιληδονία, φιλαργυρία καί φιλοκτημοσύνη, κενοδοξία καί περηφάνεια.
Μή γαπμεν τόν κόσμον μηδέ τά ν τ κόσμ. Οτι πν τό ν τ κόσμ, πιθυμία τς σαρκός καί πιθυμία τν φθαλμν καί λαζονεία το βίου κ το Θεο οκ στι (γ. Ιωάννης Θεολόγος). Μέ λλα λόγια κλήση γιά ποστροφή καί ποξένωση το κόσμου εναι ποστροφή πό τήν ρίζα τς μαρτίας: τόν γωϊσμό καί τήν φιλαυτία ς νοσηρή γάπη πού θέτει τό γώ ς θεότητα, συνεπς δέν φήνει κανένα χρο γιά νέργεια το Θεο.
3. Πς θά γίνει ατό; Πς μπορομε νά ποξενωθομε πό τά ψεκτά ατά πάθη γιά νά εμαστε μέ τόν Θεό; Οχι τόσο μέ τό νά τά πολεμμε κατευθεαν, λέει μνογράφος ς φωνή καί συνείδηση τς Εκκλησίας, σο μέ τό νά περιφρονομε τήν γοητευτική φωνή τους διά τς στροφς το νο μας στόν ορανό, στόν Χριστό δηλαδή καί στήν Βασιλεία Του, πως καί στίς νθεες ρετές Του, δηλαδή τήν γκράτεια, τήν λεημοσύνη, τήν ταπείνωση: τόν νον ες ορανόν μεταθέντες.
Ατή εναι βασική μέθοδος τς πνευματικς ζως, πως πιγραμματικά τό χει κφράσει καί πόστολος Παλος: νίκα ν τ γαθ τό κακόν. Καί κκλησιαστική μπειρίαδιαπιστώνει τι πράγματι πιό εκολος τρόπος γιά νά νικήσει κανείς τό κακό δέν πάρχει πέραν τς στροφς στό γαθό.
4. Πολλές φορές ταλαιπωρούμαστε καί δυσκολευόμαστε νά νικήσουμε τήν κακία καί τήν ποια δυναμία μας, γιατί πιστεύουμε τι πρέπει νά τά πολεμήσουμε κατά μέτωπον. Χωρίς νά ποκλείει κανείς καί ατήν τήν πνευματική μέθοδο (π.χ. δός αμα καί λάβε Πνεμα), ο γιοί μας πιμένουν: τό εκολο καί τό ῾ἀναίμακτο (Γέρων Πορφύριος) εναι παλή στροφή το νο μας στό γαθό.
Κατά τόν λόγο το μεγάλου συγχρόνου Γέροντος τς Εκκλησίας, το π. Πορφυρίου, τό σκοτάδι νικιέται χι μέ τό νά τό πυροβολε κανείς, λλά μέ τό νάβει τό φς.Τό νερό πού ποτίζει τό χωράφι μέ τά λουλούδια, φήνει χέρσο ς πότιστο τό χωράφι μέ τά γκάθια καί τά ζιζάνια (π. Παΐσιος). Νερό εναι δύναμη τς ψυχς μας πού νισχύεται πό τήν χάρη το Θεο. Οταν στρέφουμε τήν δύναμη ατή πρός τόν Θεό καί τό θέλημά Του, τότε κατά συνέπεια δυνατίζει τό κακό καί ποια δύναμή του!
Η Παναγία μας ν γιασε καί λκυσε τόσο πολύ τόν Θεό σ ατήν ταν γιατί νος της βρισκόταν λωσδιόλου στραμμένος σ Εκενον. Τροφή καί τρυφή της διάκοπη ταν τό γιο θέλημά Του. Κάθε νθρώπινο πάθος καί κακία λοιπόν ξαφανίστηκε καί χαριτώθηκε τσι στε νά γίνει Υπέραγνη Μητέρα Του.
Ας στρέψουμε κι μες λοιπόν τόν νο μας  στόν Θεό. Ας τόν ποτίζουμε καθημερινά μέ τόν λόγο το Θεο, μέ τούς μνους τς Εκκλησίας μας, μέ τούς βίους τν γίων μας. Χωρίς νά τό καταλαβαίνουμε σως θά προχωρομε στήν γιότητα. Καί γιότητα σημαίνει τι σαρκώνουμε κι μες μέσα μας τόν Χριστό.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΥΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΑΣ (3β)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου