Η θυμίαση πριν τη Μεγάλη Είσοδο της Θείας Λειτουργίας!
Από τον Λειτουργιολόγο Γεώργιο Ζαραβέλα!
Η θυμίαση συνιστά μία από τις κύριες
μορφές προσφορών της σύναξης προς τον Κύριο. Το θυμίαμα είναι ένα από τα είδη,
μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται και ο άρτος, ο οίνος, το νερό, το λάδι κ.λπ.,
που αφιερώνουν οι πιστοί προς το σημαίνον Πρόσωπο της ευχαριστιακής σύναξης,
για τον Οποίο η μυσταγωγία τελείται. Μεταξύ των καιρών του θυμιάματος κατά τη
Θεία Ευχαριστία είναι και εκείνος πριν από τη Μεγάλη Είσοδο, ενόσω ψάλλεται από
τους χορούς των ψαλτών ο Χερουβικός Ύμνος.
Η σύγχρονη τυπική διάταξη του βυζαντινού
τυπικού της λατρείας ορίζει την απόδοση του θυμιάματος από τον πρώτο της
σύναξης, δηλαδή τον προεξάρχοντα αρχιερέα, ειδάλλως, ελλείψει εκείνου, από τον
πρώτο των πρεσβυτέρων. Η παλαιά τάξη, όμως, η οποία διατηρείται έως σήμερα στο
σλαβικό χριστιανισμό, ορίζει ως αρμόδιο για τη θυμίαση το διάκονο, όπως ακριβώς
συμβαίνει και στην πλειονότητα άλλων αγιαστικών τελετών και ακολουθιών. Ο
διάκονος θυμιάζει, ενόσω ο προεστώς λέγει την ευχή του Χερουβικού. Η συχνή
έλλειψη, όμως, διακόνου στην πλειονότητα των ευχαριστιακών συνάξεων, οδήγησε
στην οικειοποίηση από τον πρεσβύτερο πολλών στοιχείων, τα οποία ανήκουν στο
διάκονο, μεταξύ αυτών και η θυμίαση, η οποία αντί να λαμβάνει χώρα ταυτόχρονα
με την ανάγνωση της ευχής, τελείται στη συνέχεια της τελευταίας, ώστε να
διαφυλαχθεί η τάξη και η ευπρέπεια.
Ο λειτουργός θυμιάζει πρώτα περιμετρικά την Αγία Τράπεζα, την πρόθεση και στη
συνέχεια εξέρχεται από την Ωραία Πύλη, καταβαίνει τις αναβαθμίδες της και
θυμιάζει πρώτα τον αρχιερατικό θρόνο, έπειτα τις δεσποτικές εικόνες του τέμπλου
και ακολούθως όλο το ναό και το λαό, επιμέρους κάθε πιστό που μετέχει στο
μυστήριο. Στη συνέχεια εισέρχεται στο Ιερό Βήμα, θυμιάζει πάλι την Αγία Τράπεζα
περιμετρικά και τους παριστάμενους εντός αυτού συλλειτουργούς του.
Ο χρόνος κατά τον οποίο θα εξέλθει ο
λειτουργός από το Ιερό Βήμα, ώστε να θυμιάσει, δεν είναι συγκεκριμένος. Υπάρχει
άγραφη παράδοση, σύμφωνα με την οποία ο θυμιάζων εξέρχεται, μόλις ο χορός
ψάλλει τον στίχο του Χερουβικού Ύμνου «τη ζωοποιώ Τριάδι» και συγκεκριμένα τη
λέξη «Τριάδι». Η θέση αυτή είναι σίγουρα μεταγενέστερη, δεδομένου ότι δεν
υπάρχει καμία σχετική αναφορά στη χειρόγραφη παράδοση, αλλά ούτε και σε
νεότερες εκδόσεις. Για να κατανοηθεί το ασύνδετο του χρόνου της θυμίασης με
συγκεκριμένο σημείο του ύμνου, σημειώνονται τα ακόλουθα.
Βιβλιογραφία
Νικολάου του Καβάσιλα, Ἑρμηνεία τῆς Θείας Λειτουργίας, PG 150, στ. 367-492Α.
Νικολάου του Καβάσιλα, Ἑρμηνεία τῆς Θείας Λειτουργίας, PG 150, στ. 367-492Α.
Παρασκευόπουλου Χ. Γ. Ερμηνευτική Επιστασία επί της Θείας
Λειτουργίας, εκδοτικός οίκος Χαρ. και Ιω. Καγιάφα, Πάτραι
1958.
Τρεμπέλα Παν. Ν., Αι Τρεις Λειτουργίαι κατά τους εν Αθήναις
Κώδικας, εκδίδεται υπό της Μ. Πατριαρχικής Επιστημονικής Επιτροπής προς
αναθεώρησιν και έκδοσιν των λειτουργικών βιβλίων, Αθήναι 1935.
Φουνούλη Ιω. Μ., Απαντήσεις εις λειτουργικάς απορίας, τ.
Γ’, εκδ. Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Αθήνα 20023.
Πηγή φωτογραφίας: www.inkefalonia.gr
ΠΗΓΗ: http://naxioimelistes.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου