Δευτέρα 29 Μαΐου 2023

Η Άλωσης της Βασιλεύουσας!

 

Ἡ Δημοτική μας Μούσα στήν Ἅλωση τῆς Πόλης

 


Γεώργιος Χατζηθεοδώρου
ρχων Μαΐστωρ τς γίας το Χριστο Μεγάλης κκλησίας

Δημοτική Μούσα λλις τό δημοτικό τραγούδι, εναι πολυτιμότερη πό τίς κδηλώσεις το λαϊκο πολιτισμο, γιατί σ’ ατήν, σο σέ καμιά λλη, καθρεφτίζεται μέ σαφήνεια καί διαύγεια χι μόνο λαϊκή ψυχή μέχρι τά μύχια της, λλά καί λόκληρη σχεδόν στορία το θνους μέ τούς θριάμβους καί τίς συμφορές της, μέ τούς πόνους καί τίς χαρές της, μέ τούς πόθους καί τίς λπίδες της.

Τό πιό σηματικό γεγονός το νεώτερου λληνισμο, σφαλς πρξε ΑΛΩΣΗ τς Πόλης πό τούς Τούρκους, στίς 29 το Μάη, μέρα Τρίτη πό τότε εναι καί ποφράδα, γρουσούζικη, γιά μς τούς λληνες–, το τους 1453.

Κανένα λλο στορικό γεγονός δέν τραγουδήθηκε πό τούς λληνες πως τό πάρσιμο τς Πόλης, οτε καί σέ καμιά λλη περίπτωση συναντομε τόσους θρύλους, μά καί τόση λπίδα γιά τήν πιστροφή τς «Πόλης τν πόλεων» στά χέρια κείνων πού τή δημιούργησαν καί τήν νέδειξαν ς τή πιό σπουδαία το κόσμου στά χρόνια τς κμς της.

φοβερή κραυγή « Πόλις άλω», πεσε σάν κεραυνός καί ξαπλώθηκε στραπιαα σέ λο τόν χριστιανικό κόσμο, νατολς καί Δύσης, κάνοντάς τον νά ναλογισθε μέ πόγνωση τό τί χασε καί τρόμο γιά τό τί γενέσθαι στήν στορική του συνέχεια.

Καί Λαϊκή μούσα, μεσα, μέ πολλή συντομία, λλά καί κφραστικότητα μς ναγγέλλει τό γεγονός τς καταστροφς:

«Καράβιν κατέβαινε στά μέρη τς Τενέδου καί κάτεργο τό πάντησε, στέκει κι’ ναρωτ το.

–Καράβιν πόθεν ρχεσαι καί πόθεν κατεβαίνεις; ες τήν στραποχάλαζαν, ες τήν νεμοζάλη;

πό τήν Πόλη ρχομαι τήν στραποκαμένην, γώ γομάρια δέ βαστ μή μαντάτα φέρνω κακά γιά τούς χριστιανούς, πικρά καί θολωμένα..».

πό κάθε γωνιά τς Ρωμανίας ξεσηκώθηκε τότε θρνος γιά τήν λωση καί μούσα ναφέρει. Στήν Κωνσταντινούπολη πό τήν πρώτη μέρα:

«Πραν τήν Πόλη πραν τή πραν τή Σαλονίκη, πραν καί τήν γιά Σοφιά τό μέγα μοναστήρι».

Στή Θράκη: «γιά Σοφιά μοιρολογ, Τά μοναστήρια κλαγνε…».

Στήν Τραπεζούντα: «Ναϊλί μς, νά βάϊ μς, Ο Τορκ’ τήν Πόλ’ παίραν, παίραν
τό βασιλοσκάμν’
λλάγεν φφεντία…».

Στά Τρίκαλα: «νάμεσα στο γαλατ κι ντικρυτά στήν Πόλη, κε πόλιμους γίνουνταν Τούρκιους μί Ρουμαίους…».

Στόν Πόντο: «γώ μουνε μάστορας σ’ λλενικά τά κάστρα, σ’ λλεν μέν ρισαν, κατέβα σύ ςσήν Πόλιν…».

Στήν νατολική λλάδα: «Τίν τό κακό πού γένηκε στήν ξακουσμένη Πόλη; Ο Τορκοι τήν πατήσανε μ’ μέτρητα σκέρια…».

Στήν πειρο: «Ψαλτάδες, πάψτε τό χερουβικό καί πάρτε τά χαρτιά σας, παπάδες πάρτε τά ερά καί σες κεριά σβησττε…».

Στή Μακεδονία: «σες πουλιά πετομε πετάξτε στόν έρα σύρτε νά πτε στή Φραγκιά, πέιτε καί στήν λλάδα, πρεν τήν Πόλη Τουρκιά…».

Στό Μοριά: «Τρες καλογέροι Κρητικοί καί τρες γιονορετες καράβιν ρματώσανε…».

Στή Μικρασία: «Πάψετε τό χερουβικό καί χαμηλστε τ’ για, γιά Σοφιά πάρθηκεν στ’ γαρηνο τά χέρια…».

μως πό τήν πρώτη στιγμή ψυχή το Γένους παναστάτησε.

Δέ δέχθηκε τό γεγονός τς σκλαβις του καί μέσα πό τά δημοτικά του τραγούδια, φησε εθύς ξ ρχς, νά φυτευτε σπόρος τς λπίδας γιά τήν θνική του ποκατάσταση, λπίδα τς λευτερις!

δη πό τά πρτα τραγούδια πού δημιούργησε, πως τό θρνο γιά τήν λωση: «Σημαίνει Θεός, σημαίνει γ σημαίνουν τά οράνια…», συναντομε κτός πό τή βαθειά συναισθηματική φόρτιση καί τή ρεαλιστική προσαρμογή πρός τή σκληρή πραγματικότητα.

Μέ τούς στίχους το περίφημου ατο Θρήνου ρχεται τό τομο καί λαός πιό κοντά στή γνωριμία μέ τήν πραγματικότητα.

δ βλέπομε λαός νά θρηνε γιά τήν πώλεια τς Πόλης καί τς λευθερίας του, λλά μέ τρόπο πού τελικά δηγε στό ξαλάφρωμα τς ψυχς του καί δηγεται στήν κάθαρση, μέ ποτέλεσμα νά ρχίζουν νέες λπίδες γιά τή ζωή, νέος ξαναγεννημός.

τσι, λαός δέν εναι πιά νας χλος δειλν αχμαλώτων, πού πλς κάθεται μοιρολατρικά «πί τόν ποταμόν Βαβυλνος» καί κλαίει «ν τ μνησθναι τς Σιών».

πό ατό τό τραγούδι, ατόν τόν θρνο, ζωή ξαναρχίζει μέ να σπουδαο δανικό, τήν πελευθέρωση, πού τήν ποσχέθηκε διος Θεός στήν Παναγία:

«… Σώπασε, κυρά Δέσποινα, καί μήν πολυδακρύζεις, πάλι μέ χρόνια μέ καιρούς πάλαι δικά σου θά’ ναι».
Τέσσερις σχεδόν α
ἰῶνες νέβαινε τό Γένος μας τό γολγοθά του, σηκώνοντας τό μαρτυρικό του σταυρό.

τέλειωτη πικρή σκλαβιά μοιαζε μέ λόμαυρη Μεγάλη Παρασκευή καί μούσα τήν καταγράφει: «Μεγάλη μου Παρασκευή καί πς νά σέ περάσω, πού ’χεις δέκα ταχινές καί δέκα μεσημέρια καί δέκα ’πογιαγέρματα κι κόμη χεις μέρα!…».

Βέβαια λαός μας δέν περιμένει τήν νάστασή του παθητικά, γιατί πως μς λέει
τό τραγούδι το μακρυνο Πόντου «…– λί μς καί βάϊ μς, πάρθεν Ρωμανία, Ρωμανία πέρασεν, Ρωμανία πάρθη Ρωμανία ν πέρασεν αθύς θά φέρει κι λλο», φο σύμφωνα μέ τήν Κρητική μούσα:

«Τόν ντρειωμένο μήν τόν κλας, σο κι ν στοχήσει, μ’ ν στοχήσει μιά καί δυό, πάλι νδρειωμένος θά ’ναι… Μήν τόνε κλας τόν ετό, φο πετ κι ς βρέχει, μόνο νά κλας να πουλί, πού φτερά δέν χει».

ντιγραφ γι τ «σπιτκι τς Μλιας»

λκάς
Μηνιαον Περιοδικόν .Μ. Λέρου, Καλύμνου καί στυπαλαίας
Τεύχος 09 (Μάϊος 2010)

Εκόνα π: news.store.rambler.ru

τ «σπιτκι τς Μλιας»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου