Η UNESCO
αναγνωρίζει το βυζαντινό άσμα ως μέρος της άϋλης πολιτιστικής κληρονομιάς της
ανθρωπότητας
Μια
σημαντική διάκριση για την Ελλάδα και την Κύπρο ανακοινώθηκε από την UNESCO την
Τετάρτη, όταν εγκρίθηκε η πρόταση των δύο χωρών προς τον Οργανισμό να
συμπεριλάβει το Βυζαντινό Άσμα στον κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς
της Ανθρωπότητας.
Στη δήλωσή της που αναγγέλλει την
αναγνώριση, η UNESCO σημειώνει ότι "Ως ζωντανή τέχνη που υπήρξε 2000
χρόνια, το βυζαντινό άσμα αποτελεί σημαντική πολιτιστική παράδοση και
ολοκληρωμένο μουσικό σύστημα".
Βυζαντινό άσμα, εξηγεί η δήλωση της
UNESCO, "αποτελεί μέρος των κοινών μουσικών παραδόσεων που αναπτύχθηκαν
στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Η προβολή και η μουσική ενίσχυση των
λειτουργικών κειμένων της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας συνδέονται
άρρηκτα με την πνευματική ζωή και τη θρησκευτική λατρεία ».
"Αυτή η φωνητική τέχνη
επικεντρώνεται κυρίως στην απόδοση του εκκλησιαστικού
κειμένου. αναμφισβήτητα, το άσμα υπάρχει λόγω της λέξης
"λογότυπα", αφού κάθε πτυχή της παράδοσης χρησιμεύει για να διαδώσει
το ιερό μήνυμα ", ανέφερε η ανακοίνωση.
Η UNESCO έκανε μια ειδική αναφορά για το
πώς αυτή η παράδοση κατάφερε να επιβιώσει κατά τη διάρκεια των αιώνων ενάντια
σε όλες τις πιθανότητες και να παραμείνει στο επίκεντρο της ελληνορθόδοξης
χριστιανικής πίστης ακόμα και σήμερα.
"Πέρασε από φωνές στις γενιές, τα
κύρια χαρακτηριστικά του έχουν παραμείνει κατά τη διάρκεια των αιώνων: είναι
αποκλειστικά φωνητική μουσική. είναι ουσιαστικά μονοφωνικό. τα
ψαλμωδία κωδικοποιούνται σε ένα σύστημα οκτώ ή οκτώ τόνων και το άσμα
χρησιμοποιεί διαφορετικά στυλ ρυθμού για να τονίσει τις επιθυμητές συλλαβές
συγκεκριμένων λέξεων ", εξήγησε.
Η ανακοίνωση της UNESCO επισημαίνει
επίσης ότι "Αν και η Ψαλτική Τέχνη συνδέθηκε πάντοτε με την αρσενική φωνή,
οι γυναίκες chanters είναι συνηθισμένες στα ανήλικα και συμμετέχουν σε ενορίες
σε κάποιο βαθμό.
"Εκτός από τη μετάδοσή του στην
εκκλησία, το βυζαντινό άσμα ανθίζει λόγω της αφιέρωσης εμπειρογνωμόνων και μη
ειδικών - συμπεριλαμβανομένων μουσικών, μελών χορωδίας, συνθετών, μουσικολόγων
και μελετητών - που συμβάλλουν στη μελέτη, την απόδοση και τη διάδοσή του"
καταλήγει στο συμπέρασμα.
ΠΗΓΗ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου