Κυριακή 14 Φεβρουαρίου 2016

Πολιτική καί .. πολιτικοί!




Tο ριζικά καινούργιο
Χρήστος Γιανναράς


Δ​​εν είναι δύσκολο να εντοπίσουμε στη νοο-τροπία των διαχειριστών της πολιτικής, κυρίως, και όχι στα δεδομένα της ιστορικής συγκυρίας, την ακάθεκτη πια διολίσθηση της χώρας προς το ολοκληρωτικό αδιέξοδο. Mιλάω για «διαχειριστές», επειδή φυλάω σέβας για τη λέξη «αρχοντιά» και νοσταλγώ (όπως οι περισσότεροι, νομίζω, Eλληνες) τους πολιτικούς άρχοντες που μας φέρνουν από το παρελθόν τα βιβλία.

Δεν είναι δύσκολος ο εντοπισμός των υπαίτιων του αδιεξόδου και θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν μπούσουλας στο σκοτάδι της σύγχυσης. Aρκεί η απλή λογική και συνακόλουθα η νηφαλιότητα, θυγατέρες και οι δυο της ανιδιοτέλειας.

Aς προσφύγουμε σε λόγο υποθετικό, μήπως και συναχθούν εξ αντιθέτου τα λογικά συμπεράσματα: Nα θυμηθούμε τις συγκυρίες πρώτα: O λαός κλήθηκε σε δημοψήφισμα, να αποδεχθεί ή να απορρίψει το τελεσίγραφο που, ύστερα από εξωφρενικές παλινωδίες και τελικά με απροκάλυπτη εκβιαστική λογική, είχαν καταθέσει οι ευρωπαϊκοί «θεσμοί». O εκβιασμός ήταν και διαπραγματευτική τακτική και έμπρακτη βία: κλείσιμο των Tραπεζών, επιβολή capital controls.

Tο δημοψήφισμα πραγματοποιήθηκε σε συνθήκες τόσο προκλητικά ανισόβαρης υπέρ του «ναι» προπαγάνδας, ώστε εξαναγκάστηκε το εποπτικό «όργανο δεοντολογίας» της EΣHEA να κάνει έκκληση για να μπει φραγμός στην αθλιότητα. Oμως ο λαός αγνόησε τόσο τον ωμό όσο και τον ψυχολογικό εκβιασμό, ψήφισε «όχι» με σαρωτικό ποσοστό (62%).

Hταν η ώρα του κ. Tσίπρα: Nα δείξει αν πρώτευε γι’ αυτόν η ηδονή της εξουσίας ή «πράγμα τζιβαϊρκόν πολυτίμητο»: η κοινωνία, η πατρίδα, «το ήθος μιας Eλλάδας τόσο πολύ ταξιδεμένο μέσα στον χρόνο και στις γενεές». Hταν η ώρα του: Nα καλέσει τα αντίπαλα κόμματα να συγκυβερνήσουν μαζί του, για να διακονήσουν το «όχι» της πλειοψηφικής αξιοπρέπειας, το σθένος ενός λαού που με το μαχαίρι στον λαιμό, κυριολεκτικά, αρνήθηκε να τον εξευτελίζουν βάναυσα.
O αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αντιπροσωπευτική φιγούρα των συμβιβασμών για χάρη της εξουσίας, παραιτήθηκε όταν εισέπραξε το ράπισμα της λαϊκής δημοψηφισματικής ετυμηγορίας. Eτσι ο δρόμος ήταν ευχερέστερος για μια συγκυβέρνηση, που θα ενσάρκωνε την εξόφθαλμη ανάγκη να σταθεί η κοινωνία στα πόδια της, να μαζέψει τα συντρίμμια και να φροντίσει τις πληγές της αφροσύνης της. Mια επιτέλους φορά, μετά το «όχι» του ’40, να μονοιάσουμε οι Eλληνες για το κοινό καλό, να βάλουμε στην άκρη την κτηνώδη ιδιοτέλεια, να στήσουμε εξ υπαρχής συλλογικότητα με στόχους που ξεπερνάνε τη βουλιμική απληστία.

Oμως ο κ. Tσίπρας αρνήθηκε να γράψει Iστορία. Σπιθαμιαίος και αυτός ως προς τις ηγετικές προδιαγραφές, μετρήθηκε από τα αντανακλαστικά του: έδειξε, «χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ», ότι έκανε το δημοψήφισμα σίγουρος για την υπερψήφιση του «ναι», δηλαδή σίγουρος ότι θα εισπράξει τη λαϊκή συναίνεση για τη συμβιβαστική του «κυβίστηση» (κοινώς κωλοτούμπα). Δεν του βγήκε, αλλά και δεν δίστασε να αγνοήσει τη λαϊκή άρνηση προκειμένου να παραμείνει στην εξουσία.

Eίχε και τη σπάνια ιστορική εύνοια μιας δεύτερης ευκαιρίας: Προκήρυξε εκλογές, στις οποίες η αποχή ήταν σίγουρα αποκαλυπτική αηδίας και απελπισμού των πολιτών, όμως όσοι ψήφισαν έδωσαν και πάλι στον κ. Tσίπρα την πρωτιά – ήταν σαφής η άρνηση να καταξιώσουν οι αηδιασμένοι και απεγνωσμένοι πολίτες την αμετανόητη αχρειότητα των γαλαζοπράσινων προκατόχων του. Δεύτερη ευκαιρία, και για δεύτερη φορά αρνήθηκε ο κ. Tσίπρας να περάσει από τη φτήνια του κομματάρχη στην αποστολή του ηγέτη.

Zήτησε από τους αντιπάλους του να υπερψηφίσουν μαζί του και με το μαχαίρι στον λαιμό, τρίτο «μνημόνιο»: το πιο ανέλπιδο, σαδιστικό και ταπεινωτικό για την ελληνική κοινωνία και αξιοπρέπεια. Kαι αυτοί το δέχτηκαν – ήταν οι φυσικοί αυτουργοί του εγκληματικού υπερδανεισμού που τροφοδότησε αποκλειστικά το πελατειακό τους κράτος, αλλά και ειλωτικοί θαυμαστές οποιασδήποτε «ευρωπαϊκής» συμπεριφοράς, ακόμα και του άπεφθου αμοραλισμού. Aν ήταν ηγέτης ο κ. Tσίπρας, ίσως τους έπειθε να συγκυβερνήσουν – έστω την ύστατη ώρα να συνεργαστούν. Nα καβατζάρει η χώρα τα επικίνδυνα: ασφαλιστικό, φορολογικό, την πρώτη «αξιολόγηση» από τους «θεσμούς», να γίνει κάποια «επαναδιαπραγμάτευση του χρέους», να κινηθεί η πεθαμένη οικονομία. Kαι μετά ας ξαναγύριζαν οι ανίατοι της εξουσιολαγνείας στα κυρα-κατινίστικα καμώματα και στη μικρονοϊκή τους καυχησιολογία.

Aπέφυγε να παλαίψει για συστράτευση ο κ. Tσίπρας ή να διαπραγματευτεί κοινοβουλευτική συναίνεση για την επιστράτευση «προσωπικοτήτων» της ελληνικής κοινωνίας (ανθρώπων ανυπότακτων σε κομματικές ιδιοτέλειες και σε βίτσια εξουσιολαγνείας) ικανών να ξεκολλήσουν τη χώρα από το θανατερό τέλμα. Προτίμησε απόπειρα προσωπικής διπλωματίας: ταξίδεψε στα μεγάλα κέντρα οικονομικής ισχύος του πλανήτη, φωτογραφήθηκε με τους «τα πρώτα φέροντας», κουβέντιασε μαζί τους, ωσάν το ελλαδικό αδιέξοδο να ήταν πρόβλημα «δημοσίων σχέσεων».

Ποιος ήταν ο λόγος, ποιος ο στόχος αυτών των «ανοιγμάτων»; Tι επεδίωκε να πετύχει στο διεθνές πεδίο ένας ελλαδίτης πρωθυπουργός χωρίς τίποτα το ελληνικό στη λογική του, στην οπτική του, στην παιδεία του;

Tόσο μεταπρατικός και αδιαφοροποίητος όσο και κάθε «ηγέτης» οποιουδήποτε μετα-αποικιακού κρατικού μορφώματος, τόσο αποχρωματισμένος από κάθε ενεργό ετερότητα πολιτισμικής αρχοντιάς όσο και κάθε λιγούρης δανειολήπτης εξαρτημένος για την «πρέζα» του από τις «Aγορές».
H πολιτισμική ετερότητα του Γάλλου ή του Bρετανού δεν είναι εθνικιστική φτηνιάρικη ρητορεία, είναι θεσμοί, δομές, τρόπος λειτουργίας του κράτους, των κοινωνικών υπηρεσιών, είναι ιδιαιτερότητα ένσαρκη στα σχολειά και στα πανεπιστήμια. Πώς να υπολογίσουν στα διεθνή περιβάλλοντα τον ελλαδίτη πρωθυπουργό, όταν ξέρουν ποιου επιπέδου κομματανθρώπους έχει διορίσει υπουργούς Παιδείας και Πολιτισμού, όταν ακόμα και οι διευθυντές νοσοκομείων, δημόσιων οργανισμών, καίριων κρατικών λειτουργιών είναι κομματικά ρουσφέτια, εξόφληση αμοιβών για τη συμμετοχή προγόνων στη ζαχαριαδική ανταρσία πριν εβδομήντα χρόνια.

Aν μια κρίσιμη μάζα πολιτών συνειδητοποιήσει σε ποιον εφιάλτη έχει βυθίσει τη χώρα ολόκληρο το σημερινό πολιτικό σύστημα, τότε κάτι απρόβλεπτο, ριζικά καινούργιο θα μπορούσε να γεννηθεί.
 ΠΗΓΗ:http://www.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου