Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2018

Το εν Χώναις Θαύμα!


Μνήμη του θαύματος του Αρχαγγέλου Μιχαήλ 
εν Χώναις της Φρυγίας
Κοντά στην Ιεράπολη, στη Φρυγία, υπήρχε ένας τόπος ονόματι «Χώναι» και στο μέρος αυτό υπήρχε μια πηγή με νερό που θεράπευε ασθένειες. Για τον τόπο αυτό είχε προφητεύσει ο Από­στολος και Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος, όταν κήρυττε το Ευαγγέλιο στην Ιεράπολη της Φρυγίας, συνοδευόμενος από τον Φίλιππο. Τότε λοιπόν είχε πει ότι εκεί θα ανέβλυζε θαυματουργικά μια πηγή, που το νερό της θα θεράπευε πολλούς και επίσης ότι ο μέγας Αρχάγγελος του Θεού Μιχαήλ θα επισκεπτόταν αυτό το μέρος. Η προφητεία του Ευαγγελιστή, επιβεβαιώθηκε λίγα χρόνια αργότερα, όταν ανέβλυσε μέσα από τη γη μια πηγή και το νερό της έγινε πασίγνωστο για τη θαυματουργική δύναμή του.

Κάποιος ειδωλολάτρης στη Λαοδίκεια είχε μία κόρη μουγγή, γεγονός που του προξενούσε μεγάλη θλίψη. Σ’ αυτόν εμφανίστηκε ο Αρχάγγελος Μιχαήλ και του είπε να πάει την κόρη του στην πηγή, όπου θα έβρισκε τη θεραπεία. Ό πατέρας υπάκουσε αμέσως και έφερε την κοπέλα στην πηγή· εκεί συνάντησε πολλούς ανθρώπους  που επίσης είχαν προστρέξει για να γιατρευτούν από ποικίλα δεινά και ασθένειες. Όλοι αυτοί ήταν χριστιανοί. Τους ρώτησε ο πατέρας πώς θα ζητήσει θεραπεία για την κόρη του και οι χριστιανοί του είπαν: «Πρέπει να προσευχηθείς στον αρχάγγελο Μιχαήλ, εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». Πράγματι ο άνθρωπος προσευχήθηκε, ύστερα έδωσε στην κόρη του να πιει από το νερό της πηγής και το κορίτσι άρχισε να μιλά! Ο ειδωλολάτρης πατέρας, η κόρη και όλοι οι οικιακοί τους βαπτίστηκαν. Μάλιστα αυτός έκτισε πάνω από την πηγή εκκλησία, αφιερωμένη στον Αρχάγγελο Μιχαήλ.
Πολλά χρόνια αργότερα ένας νέος, ονόματι Άρχιππος, εγκαταστάθηκε στην περιοχή και ζούσε ασκητικά, νηστεύων και προσευχόμενος. Οι ειδωλολάτρες έκαναν πολλά κακά πράγματα εναντίον του, καθώς τους ενοχλούσε το γεγονός ότι ο άγιος τόπος των χριστιανών ανέδινε τέτοια πνευματική δύναμη που είλκυε πλήθη ανθρώπων. Η μοχθηρία των ειδωλολατρών τους έκανε να εκτρέψουν προς τα εκεί τη ροή ενός παραπλήσιου ποτάμιου, με σκοπό να πλημμυρίσει ο τόπος συμπαρασύροντας την εκκλησία και την πηγή. Όμως, δι’ ευχών του Αρχίππου, επενέβη ο Αρχάγγελος Μιχαήλ ο οποίος ήλθε και τρύπησε τον βράχο δίπλα στην εκκλησία και τα νερά του ποταμού παραδόξως χύθηκαν μέσα στο ρήγμα.
Έτσι διασώθηκε ο τόπος και ονομάστηκε «Χώναι», επειδή χάρη στο θαύμα του Αρχαγγέλου Μιχαήλ τα νερά χώθηκαν εκεί, στο άνοιγμα του βράχου. Εκεί ασκήθηκε ο άγιος Άρχιππος, μέχρι την ηλικία των εβδομήντα ετών, οπότε αναπαύθηκε ειρηνικά εν Κυρίω.
(Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς, Ο Πρόλογος της Αχρίδος, Σεπτέμβριος, εκδ. Άθως, σ.55-56)
ΠΗΓΗ: http://www.pemptousia.gr/2014/09/mnimi-tou-thavmatos-tou-archangelou-mich/

Η Λατινική γλώσσα


Φιλοσοφική Αθηνών: 
Λανθασμένη και αναχρονιστική 
η κατάργηση των Λατινικών
 
Αδικαιολόγητη, απολύτως λανθασμένη και αναχρονιστική, χαρακτηρίζει η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών την απόφαση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου να καταργηθεί η διδασκαλία και εξέταση των Λατινικών στη Γ’ Λυκείου για τους υποψηφίους των ανθρωπιστικών και κοινωνικών σπουδών. Η απόφαση προβλέπει ότι τη θέση των Λατινικών θα πάρει η Κοινωνιολογία.
Ενδεικτικά, η ανακοίνωση της κοσμητείας, που υπογράφεται από την κοσμήτορα Ελένη Καραμαλέγκου, αναφέρει ότι «η αδικαιολόγητη υποβάθμιση του μαθήματος των Λατινικών αποτελεί στρατηγική απολύτως λανθασμένη και αναχρονιστική, η οποία δυστυχώς θα επιφέρει την ακόμη μεγαλύτερη απομόνωση του μαθητικού πληθυσμού της χώρας από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα και την περαιτέρω περιχαράκωσή του στον μονόπλευρο θαυμασμό του -αναμφίβολα σπουδαίου- ελληνικού πολιτισμού, με όποιες δυσάρεστες συνέπειες μπορεί να έχει κάτι τέτοιο» και για «συνειδητή υποβάθμιση ενός ολόκληρου μεγάλου κλάδου που στηρίζει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, του κλάδου ΠΕ02 Φιλολόγων, από τον οποίο στην ουσία αφαιρούνται διδακτικές ώρες και ένα ολόκληρο αντικείμενο, και αλλοίωση της φυσιογνωμίας του ελληνικού σχολείου».
Συγκεκριμένα, η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση: «Με έκπληξη, η οποία γρήγορα μετατράπηκε σε απογοήτευση, πληροφορηθήκαμε σήμερα από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων την αντικατάσταση του μαθήματος των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενου μαθήματος για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σύμφωνα με το Υπουργείο «η αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη αφ’ ενός γιατί από όλο το φάσμα των επιστημών του 1ου Επιστημονικού Πεδίου τα Λατινικά αφορούσαν μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας και αφ’ ετέρου γιατί με την εξαιρετικά περιορισμένη εξεταστέα ύλη τους προκαλούσαν στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων.» Και τα δύο επιχειρήματα δεν ευσταθούν και μπορούν εύκολα να ανατραπούν. Η εμβέλεια και χρησιμότητα των Λατινικών είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από αυτή που τους αναγνωρίζει το Υπουργείο και η γνώση τους είναι απαραίτητη όχι μόνο για τους φιλολόγους αλλά και για πλειάδα άλλων επιστημόνων και επαγγελματιών (ενδεικτικά και μόνο: για νομικούς επιστήμονες, γιατρούς, φαρμακοποιούς, επιστήμονες που θεραπεύουν το αντικείμενο της αρχαίας και της νεότερης Φιλοσοφίας, της αρχαιολογίας καθώς και της ιστορίας της Ευρώπης από τα ρωμαϊκά χρόνια έως και την πρώιμη νεώτερη περίοδο, καθηγητές ξένων γλωσσών).
Όσο για την «περιορισμένη εξεταστέα ύλη» των Λατινικών που επικαλείται το Υπουργείο, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι για τον καθορισμό της ύλης, την διδακτική χρήση του συγκεκριμένου εγχειριδίου, την ανάγκη ή μη αντικατάστασής του από πιο σύγχρονα βιβλία, την ενίσχυση και διεύρυνση της διδασκαλίας της λατινικής γλώσσας και με στοιχεία ιστορίας και γενικότερα πολιτισμού αλλά και για τη σταδιακή υποβάθμιση του μαθήματος διαχρονικά βασικός υπεύθυνος είναι το ίδιο το Υπουργείο. Υπάρχουν άλλωστε πολλές και αξιόλογες προτάσεις από ειδικούς, οι οποίοι προτείνουν με συστηματικό τρόπο την αναβάθμιση του μαθήματος και οι προτάσεις αυτές θα ήταν εύκολο να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο της γενικής αρχής ότι οι όποιες διαπιστωμένες αδυναμίες καταβάλλεται προσπάθεια να απαλειφθούν και όχι να οδηγήσουν στην κατάργηση ενός μαθήματος.
Η αδικαιολόγητη υποβάθμιση του μαθήματος των Λατινικών αποτελεί στρατηγική απολύτως λανθασμένη και αναχρονιστική, η οποία δυστυχώς θα επιφέρει την ακόμη μεγαλύτερη απομόνωση του μαθητικού πληθυσμού της χώρας από την ευρωπαϊκή πραγματικότητα και την περαιτέρω περιχαράκωσή του στον μονόπλευρο θαυμασμό του –αναμφίβολα σπουδαίου– ελληνικού πολιτισμού, με όποιες δυσάρεστες συνέπειες μπορεί να έχει κάτι τέτοιο. Τα Λατινικά αποτελούν το μοναδικό μη ελληνικό μάθημα αρχαιογνωσίας με σαφή ευρωπαϊκό προσανατολισμό και προάγουν τη γνώση των μαθητών/μαθητριών για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό, συντελώντας καθοριστικά στην εμπέδωση της ευρωπαϊκής ιδέας μέσω της γνωριμίας τους με μια γλώσσα και έναν πολιτισμό που αποτέλεσε και αποτελεί βασικό πυλώνα του ευρωπαϊκού πολιτισμού, με διαρκή και διαχρονική επίδραση.
Τόσο η εκμάθηση της λατινικής γλώσσας όσο και η μελέτη της λατινικής λογοτεχνίας και του ρωμαϊκού πολιτισμού αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για να διαμορφώσουν οι Έλληνες μαθητές και οι Ελληνίδες μαθήτριες ολοκληρωμένη ευρωπαϊκή πολιτισμική ταυτότητα. Ενισχύουν παράλληλα την αίσθηση των δεσμών και της συνέχειας του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού με τον ρωμαϊκό και τον βυζαντινό. Την ώρα που είναι ευρέως γνωστό ότι οι λαοί παγκοσμίως αναθεωρούν την όποια απομάκρυνσή τους από την κλασική παιδεία, αναγνωρίζουν την πολλαπλώς θετική επίδρασή της τελευταίας στην πνευματική ανάπτυξη του ανθρώπου και κυρίως επιδιώκουν τον επαναπροσδιορισμό της ταυτότητας και του πολιτισμού τους ανατρέχοντας στις βάσεις αυτής της παιδείας, προκαλεί τουλάχιστον κατάπληξη η απόφαση του ελληνικού Υπουργείου Παιδείας να υποβαθμίσει και ουσιαστικά να εξοβελίσει από το εκπαιδευτικό σύστημα το μάθημα των Λατινικών, καταδικάζοντας με αυτόν τον τρόπο τους μαθητές και τις μαθήτριές μας σε ελλιπέστατη κατάρτιση στο σημαντικότατο πεδίο της ιστορίας και του πολιτισμού, σε μονομέρεια και σε προσκόλληση σε ξεπερασμένες εθνικιστικές αντιλήψεις.
Η απόφαση κατάργησης των Λατινικών από τις πανελλαδικές εξετάσεις αποτελεί συνειδητή υποβάθμιση ενός ολόκληρου μεγάλου κλάδου που στηρίζει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, του κλάδου ΠΕ02 Φιλολόγων, από τον οποίο στην ουσία αφαιρούνται διδακτικές ώρες και ένα ολόκληρο αντικείμενο, και αλλοίωση της φυσιογνωμίας του ελληνικού σχολείου. Εγκαταλείπεται μια στέρεα βάση καταρτισμένων δασκάλων που δημιουργήθηκε με κόπο και προσπάθειες πολλών ετών και επιχειρείται η αντικατάστασή της με κάτι ασαφές και αδιαμόρφωτο.
Δεν είναι τυχαία η αναστάτωση που προκλήθηκε αμέσως σε μεγάλη μερίδα του φοιτητικού πληθυσμού –προπτυχιακού και μεταπτυχιακού – αλλά και σε αποφοίτους πολλών πανεπιστημιακών Τμημάτων και Σχολών, και είναι αξιοσημείωτες οι ποικίλες εκδηλώσεις αγανάκτησης που τη συνοδεύουν. Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων να επανεξετάσει και τελικά να αναθεωρήσει και να ανακαλέσει αυτή την απολύτως εσφαλμένη απόφασή του, η οποία δυστυχώς θα συντελέσει με μαθηματική ακρίβεια στην περαιτέρω υποβάθμιση των σπουδών των μαθητών και μαθητριών της χώρας μας».

ΠΗΓΗ: http://www.kathimerini.gr/983140/article/epikairothta/ellada/filosofikh-a8hnwn-lan8asmenh-kai-anaxronistikh-h-katarghsh-twn-latinikwn

Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2018

Ο Παρθενώνας!


 Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ
Να γιατί ο Παρθενώνας μένει όρθιος επί 2.500 χρόνια ενώ δεν έχει θεμέλια διάφορα 42.2 χιλ.


 Το μυστικό αποκαλύπτεται μετά από μελέτες που δείχνουν ότι, παρά το γεγονός πως ο ναός του Παρθενώνα στην Ακρόπολη δεν έχει καν θεμέλια, έχει τριπλή αντισεισμική θωράκιση. Σύμφωνα με την πολιτικό μηχανικό Νίκη Τιμοθέου, μελέτες της αρχιτεκτονικής και δομικής του φόρμας κατέδειξαν πως οι Αρχαίοι είχαν από τότε ανακαλύψει αυτό που σήμερα ονομάζουμε «σεισμική μόνωση». Ο ναός, σύμφωνα με την κυρία Τιμοθέου, κοντράρει επιτυχώς τη θεωρία της σύγχρονης πολιτικής μηχανικής, διότι χωρίς να έχει καν θεμέλια, είναι τριπλά μονωμένος σεισμικά. 


Αυτή η τριπλή μόνωση, όπως μας εξήγησε, εντοπίζεται σε διαφορετικά σημεία του οικοδομήματος. Το πρώτο σημείο βρίσκεται στις στρώσεις τεράστιων οριζόντιων και εξαιρετικά λείων μαρμάρων, πάνω στα οποία πατάει ο Παρθενώνας.


 Το δεύτερο παρατηρείται στους μεταλλικούς ελαστικούς συνδέσμους οι οποίοι συνδέουν τις πλάκες κάθε στρώματος, και που στο κέντρο τους εντοπίζονται μικροί σιδηροπάσσαλοι, γύρω από τους οποίους έχει χυθεί μολύβι (το μολύβι έχει την ιδιότητα να προστατεύει τον σίδηρο από τη σκουριά και να εξασθενεί με την ελαστικότητά του το όποιο κύμα, αφού μέρος της κινητικής του αυτής ενέργειας μετατρέπεται σε θερμική).


 Και το τρίτο εντοπίζεται στις κολώνες του κτίσματος, οι οποίες δεν τοποθετήθηκαν μονοκόμματες, αφού οι αρχαίοι Έλληνες ήξεραν πως για να αντέξουν στους κραδασμούς της γης, θα έπρεπε να τοποθετηθούν σε φέτες, τέλεια εφαρμοσμένες η μία πάνω στην άλλη.


 Το αποτέλεσμα αυτής της τριπλής μονωτικής φόρμουλας, όπως σημείωσε η κυρία Τιμοθέου, ήταν τα επιφανειακά σεισμικά κύματα να κινούν το ένα στρώμα των μαρμάρινων πλακών, επάνω στο άλλο, την ίδια ώρα που οι σύνδεσμοι εκτόνωναν την κινητική ενέργεια που ανέπτυσσε ο εγκέλαδος! Οι κολώνες, τέλος, ,με τον τρόπο που ήταν τοποθετημένες επέτρεπαν στο όλο οικοδόμημα να ταλαντώνεται, αλλά να μην καταρρέει. 


 ΠΗΓΗ https://www.tilestwra.com/na-giati-o-parthenonas-meni-orthios-epi-2-500-chronia-eno-den-echi-themelia/

Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου 2018

Αγιοκατάταξη Γέροντος Ἀμφιλοχίου


Ἅγιος Ἀμφιλόχιος Μακρῆς, ὁ ἐν Πάτμῳ
 

  Μην Αύγουστος 29η του μηνός αυτού και μνήμη της Αποτομής της τιμίας κεφαλής του Αγίου Ιωάννου Προφήτου και Βαπτιστού, εγένετο εις το σεπτόν κέντρον υπό του Παναγιωτάτου Πατριάρχου μας κ.κ.Βαρθολομαίου και της Ιεράς Συνόδου, η αγιοκατάταξις του σεβαστού και Αγίου Πατρός ημών Αμφιλοχίου Μακρή του Πατμίου, εις δόξαν Θεού και χαράν των πολυπληθών αυτού πνευματικών τέκνων αλλά και απάσης της ανά τον κόσμον ορθοδόξου χριστιανοσύνης.
  Υμνούντες και δοξάζοντες τον Άγιον Τριαδικόν Θεόν ημών, δεόμεθα και του σεπτού και Οσίου πατρός ημών και Γέροντος Αμφιλοχίου, όπως μη παύση πρεσβεύων Αυτώ υπέρ ειρήνης και καταστσεως του σύμπαντος κόσμου, ευσταθίας των Αγίων του Θεού Εκκλησιών και της των πάντων ενώσεως, περιφρουρήσεως του ορθοδόξου μοναχισμού και της ιεραποστολής, έτι δε και βοηθείας των εν θαλάσση και αέρι πλεόντων, διορθώσεως και σωτηρίας των μετανοούντων και δι΄υπομονής τρεχόντων τον αγώνα της εν Χριστώ τελειώσεως και σωτηρίας.
  Άγιε της Εκκλησίας και Γέροντα μου Αμφιλόχιε ας είναι δοξασμένο το όνομα του δοξάσαντος σε Αγίου Θεού ημών και της ενδόξου Αυτού μητρός Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας. Αμήν.
   Εν τω πλοίω Διαγόρας κατά τον πλου από Πάτμο εις Καβάλα και Κωνσταντινούπολη τη 29η του μηνός Αυγούστου του σωτηρίου έτους 2018.
+ Ο Γανοχώρων Αμφιλόχιος


 (Το ανωτέρω κείμενο εστάλη, μέσω ηλεκτρονικοῦ ταχυδρομείου, εις τον "ΠΑΤΜΙΟΝ", από τον Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Γάνου και Χώρας κ. Αμφιλόχιον Τσούκον, πνευματικόν τέκνον του Αγίου  Αμφιλοχίου).