Σάββατο, 3 Ιουνίου 2017

"Βασιλεύ ουράνιε παράκλητε..."

"Βασιλεύ ουράνιε παράκλητε..." 
ίδιόμελον της Κυριακής της Πεντηκοστής


Θεοδώρου Ρόκα Θεολόγου 
Μ.Α. Ερμηνευτικής Θεολογίας

Κυριακή της Πεντηκοστής η ερχόμενη Κυριακή και κατά την Κυριακή αυτή όπως πληροφορεί το Συναξάρι της ημέρας εορτάζουμε την εορτή της Πεντηκοστής δηλ. την ημέρα κατά την οποία έγινε η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους μαθητές του Κυρίου και τους ανέδειξε σε Αποστόλους των εθνών:  ατ μρ, Κυριακ γδόῃ π το Πσχα, τν γαν Πεντηκοστν ορτζομεν" και συμπληρώνουν οι εγκωμιαστικοί στίχοι: "Πνο βιαίᾳ γλωσσοπυρσετως νμει, Χριστς τ θεον Πνεμα τος ποστλοις. κκχυται μεγλ ν ματι Πνεμ' λιεσι" διότι ο Παράκλητος κατήλθε με τη μορφή βιαίας πνοής και πυρίνων γλωσσών.

Σχετικές πληροφορίες παρέχει το βιβλίο των Πράξεων των Αποστόλων που κάνει λόγο για το συγκεκριμένο γεγονός: "κα γνετο φνω κ το ορανο χος σπερ φερομνης πνος βιαας, κα πλρωσεν λον τν οκον ο σαν καθμενοι· κα φθησαν ατος διαμεριζμεναι γλσσαι σε πυρς, κθισ τε φ' να καστον ατν, κα πλσθησαν παντες Πνεματος γου, κα ρξαντο λαλεν τραις γλσσαις καθς τ Πνεμα δδου ατος ποφθγγεσθαι(Πραξ. 2,2-4).

Ήδη από τον εσπερινό της εορτής, ως τρίτο κατά σειρά Απόστιχο, στην έναρξη του μεσονυκτικού ή του όρθρου (όταν δεν τελείται η ακολουθία του μεσονυκτικού), του αποδείπνου και σε άλλες ακολουθίες λέγεται το ακόλουθο: 

"Βασιλε ορνιε, Παρκλητε, τ Πνεμα τς ληθεας, πανταχο παρν, κα τ πντα πληρν, θησαυρς τν γαθν, κα ζως χορηγς, λθ, κα σκνωσον ν μν, κα καθρισον μς π πσης κηλδος, κα σσον γαθ τς ψυχς μν".

Το ανωτέρω αποτελεί μια σύντομη προσευχή προς τον Παράκλητο, δηλ. το Άγιο Πνεύμα, το τρίτο Πρόσωπο του Τριαδικού Θεού. Αρχικά τον αποκαλεί "Παράκλητο" και όχι απ ευθείας "Πνεύμα της αληθείας" και αυτό αφενός επειδή έχει ως υπόβαθρο τους ευαγγελικούς λόγους του Κυρίου στο κατά Ιωάννην ευαγγέλιο ("κα γ ρωτσω τν πατρα κα λλον παρκλητον δσει μν, να μνει μεθ' μν ες τν αἰῶνα, τ Πνεμα τς ληθεας, κσμος ο δναται λαβεν, τι ο θεωρε ατ οδ γινσκει ατ· μες δ γινσκετε ατ, τι παρ' μν μνει κα ν μν σταιΙωαν. 14,16-17) αφετέρου για να καταδειχθεί πως το τρίτο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος είναι ισότιμο, ισόκυρο και ομοούσιο με τον Πατέρα και τον Υιό.

Το Άγιο Πνεύμα δεν είναι κάτι το ουδέτερο ούτε μια έννοια αφηρημένη. Είναι θείο Πρόσωπο, όπως ο Πατήρ και ο Υιός είναι συγκεκριμένη θεία Υπόσταση. Από την ημέρα της Πεντηκοστής που έλαβε χώρα η επιφοίτηση του Παρακλήτου προς τους Αγίους Αποστόλους εγκαθιδρύεται η Εκκλησία και πιο συγκεκριμένα η τέταρτη φάση της Εκκλησίας που αναμένει την πέμπτη και τελευταία δηλ. τη μέλλουσα ζωή (σύμφωνα με απόψεις δογματολόγων) ή τον τρίτο σεισμό κατά την άποψη του Αγ. Γρηγορίου του Θεολόγου, το Άγιο Πνεύμα είναι εκείνο που καθοδηγεί την Εκκλησία του Χριστού και συγκροτεί όλον της τον θεσμό και την κατευθύνει σε μια πορεία που αποσκοπεί στα έσχατα και την καλή απολογία των μελών της κατά την τελική κρίση του κόσμου και την έναρξη της μέλλουσας και αιώνιας ζωής.


 ΠΗΓΗ:http://naxioimelistes.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου