Παρασκευή 25 Απριλίου 2014

Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΤΟΥ ΠΥΘΓΟΡΑ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΙΠΠΟΚΡΑΤΗ ΔΑΚΟΓΛΟΥ, ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΟΥ «ΕΣΠΑΣΕ» ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΤΟΥ ΠΥΘΓΟΡΑ

Ο Ιπποκράτης Δάκογλου είναι ένας από τους γνωστότερους-άγνωστους επιστήμονες του σύγχρονου Ελληνισμού. Μπορεί να μην τον ξέρει το πανελλήνιο... αλλά ήδη τον ευγνωμονούν τουλάχιστον 20.000 άνθρωποι που έχουν πάρει από εκείνον μουσικό CD με την «αρμονία των ουρανίων σφαιρών», στο οποίο ακούγεται ο ήχος των μαθηματικών μηνυμάτων του Πυθαγόρα!
Αυτό το παράδοξο μουσικομαθηματικό έργο που έφερε σε πέρας ο κ. Δάκογλου με τη βοήθεια του ιδρύματος του συνθέτη Ιάννη Ξενάκη άλλαξε τη ζωή πολλών συνανθρώπων μας προς το καλύτερο, βοηθώντας τους να ξεπεράσουν από αϋπνίες μέχρι κατάθλιψη και άλλα, σημαντικά προβλήματα!
Ο κ. Δάκογλου είναι ένας αεικίνητος άνθρωπος, που έχει συμπληρώσει έναν αιώνα ζωής ανάμεσά μας, μελετώντας τον Πυθαγόρα και λύνοντας σύνθετα (και για πολλούς άλυτα) μαθηματικά προβλήματα, με την ευκολία και την άνεση ενός μικρού παιδιού που λύνει τα κορδόνια των παπουτσιών του. Ανήκει σ’ αυτή την ειδική κατηγορία των Ελλήνων που έζησαν στην Κωνσταντινούπολη και βίωσαν το μεγαλείο της Βασιλεύουσας, αποθηκεύοντας για πάντα στον «σκληρό δίσκο» με τις αναμνήσεις τους την αυτοκρατορική αύρα ενός αλησμόνητου πολιτισμικού οικοδομήματος. Σπούδασε με στερήσεις, δυσκολίες και πείσμα. Η τύχη τον ευνόησε όποτε ακριβώς χρειάστηκε τη βοήθειά της. Εργάστηκε σκληρά. Καθ’ όλη τη διάρκεια του ενήλικου βίου του συγκέντρωνε βιβλία, αναφορές και κείμενα για τον Πυθαγόρα – ένα πρόσωπο της αρχαιότητας που ετάχθη από την Ιστορία να κινείται ανάμεσα στη σφαίρα του μύθου και της πραγματικότητας.
Ο κ. Δάκογλου έχει υπογράψει μια σειρά έργων που αναφέρονται στην αποκωδικοποίηση της πυθαγόρειας διδασκαλίας και πολλές φορές έχει έλξει το ενδιαφέρον της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας. Όταν αναφέρεται στους αριθμούς σε υποχρεώνει να πιστέψεις ότι πρόκειται για αληθινές οντότητες! Με χαρακτήρα, συνήθειες, προτιμήσεις και μοτίβα συμπεριφοράς, τα οποία τα υπαγορεύει η ίδια η φύση τους. Επίσης, ένα από τα προσφιλή του θέματα προς συζήτηση είναι ο «αιθέρας», η μυστηριώδης ουσία που συνέχει το σύμπαν. Ο κ. Δάκογλου ισχυρίζεται ότι στα έργα του παραθέτει όλες τις αποδείξεις για την ύπαρξη του αιθέρα.
Ο διάλογος μαζί του είναι μια ευχάριστη εμπειρία – αν και πάντοτε ο συνομιλητής του μένει με την εντύπωση ότι τα λόγια του κ. Δάκογλου είναι σαν την κορυφή παγόβουνου: όσα φαίνονται, όσα θέλει να αποκαλύψει είναι πολύ λιγότερα απ’ όσα έχει γνωρίζει αυτός ο αινιγματικός και καλοσυνάτος άνθρωπος με το παιδικό χαμόγελο και τη νεανική αισιοδοξία.
Ερ.: Ποιες είναι οι πρώτες αναμνήσεις σας από τη ζωή; Απ.: Οι πρώτες εικόνες μου από αυτό τον κόσμο ελήφθησαν στην Κωνσταντινούπολη Γεννήθηκα εκεί. Στα χαρτιά γεννήθηκα 15 Ιουλίου 1917. Τυπικά είμαι 98 ετών. Όμως ανακάλυψα κάτι που το ήξερα, επειδή μου το είχαν πει οι γονείς μου. Ότι δεν ισχύει η «επίσημη» ηλικία μου. Έχω ήδη μπει στα 100! Έχω στα χέρια μου πιστοποιητικό γεννήσεως από τη Θεσσαλονίκη. Όταν ήρθαμε από την Πόλη στη Θεσσαλονίκη, ο πατέρας μου μας έγραψε στο εκεί ληξιαρχείο. Έχω πιστοποιητικό γεννήσεως και βαφτίσεως 31/12/1915! Είμαι αρκετά… ηλικιωμένος αλλά ευτυχώς οι συνέπειες της ηλικία μου είναι μόνον σωματικές όχι πνευματικές. Ο πατέρας μου δούλευε σε μια βρετανική εταιρεία τηλεγραφητής. Η εταιρεία μετεγκαταστάθηκε από την Πόλη στην Ελλάδα. Πρώτα στη Θεσσαλονίκη κι ύστερα Αθήνα.
Πήγαινα σε γαλλικό σχολείο, το οποίο διοικείτο από Ιησουΐτες. Την Α’ Τάξη την έβγαλα στην Πόλη, 7 ετών. Άρα, όπως συνάγεται και από τα οικογενειακά αρχεία που σώζονται, ήρθαμε στην Ελλάδα, ξαναγυρίσαμε στην Πόλη και ξαναφύγαμε.
Ερ.: Τι έχετε συγκρατήσει πιο έντονα στην μνήμη σας από την περίοδο που ζήσατε στην Βασιλεύουσα;
Απ.: Στην Πόλη είχαμε νταντά. Κάθε πρωί μας πήγαινε βόλτα στον κήπο του Ταξίμ. Μια ημέρα περάσανε τρεις τσιγγάνες μαζί. Μια μου άρπαξε το χέρι, το κοίταξε καλά-καλά και μου είπε το εξής: θα ζήσεις πολλά χρόνια, πέραν του ορίου σου. Θα πάρεις δόξα. Επίσης, στη δύση του βίου σου θα βγάλεις πολλά χρήματα. Όλα έχουν βγει αληθινά εκτός από το τρίτο – ίσως επειδή ποτέ δεν έδωσα σημασία στα χρήματα και ούτε προτίθεμαι να δώσω.
Ερ.: Αληθεύει ότι σχεδιάσατε το ιστορικό γήπεδο του ΠΑΟ στη Λεωφόρο και ότι έχει ένα «τρικ» στην κατασκευή του που το καθιστά ιδιαίτερα ανθεκτικό;
Απ.: Ισχύει. Είμαι πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ. Το γήπεδο του ΠΑΟ στη Λεωφόρο βασίστηκε σε δική μου μελέτη. Έγινε το 1950. Και το σχέδιο και η μελέτη μπετόν είναι δικά μου. Αυτό το γήπεδο έχει όντως ένα μυστικό: μια σειρά πεδίλων στην άκρη δεν είναι ενωμένα με την κολώνα. Στα σχέδια τα έχω κόψει και έχω προβλέψει άρθρωση εκεί. Κι προέβλεψα να μπει πλάκα 5 πόντων μολύβδου. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε υποχρεωτικός υπολογισμός σεισμού για τον σχεδιασμό των κτισμάτων. Εγώ δεν είχα κατά νου τις συνέπειες σεισμού αλλά τον ενθουσιασμό του πλήθους και τα χοροπηδητά. Υπ’ όψιν ότι η συντονισμένη κίνηση πλήθους μπορεί να προκαλέσει κατάρρευση σε μεγάλες κατασκευές όπως γήπεδα, γέφυρες κ.ά. και ο σχεδιασμός αυτών των έργων θέλει προσοχή. Ένα από τα τεχνάσματα που μπορούν να δώσουν μεγάλη ανθεκτικότητα είναι στην κολώνα να υπάρχει άρθρωση και όχι πάκτωση με τα πέδιλα. Αρχικά ήθελα να σπουδάσω μηχανολόγος-ηλεκτρολόγος γιατί με τραβούσε η έρευνα. Το όνειρο της ζωής μου ήταν να εγκατασταθώ στην Πάρνηθα και να κάνω πειράματα. Αυτό δεν το κατάφερα. Ζω στον Χολαργό. Στο Μετσόβειο πέτυχα το 1934 (μηχανολόγος). Έκανα αίτηση για μετεγγραφή στο τμήμα Πολιτικών Μηχανικών διότι τότε οι μηχανολόγοι δεν είχαν μεγάλες επαγγελματικές προοπτικές.
Ερ.: Πώς μπήκε στη ζωή σας ο Πυθαγόρας;
Απ.: Από μικρό παιδί μου ασκούσε μεγάλη έλξη και ενδιαφέρον η προσωπικότητα του Πυθαγόρα. Καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας μου ήταν στο νου μου αυτός ο μεγάλος μύστης, φιλόσοφος και μαθηματικός. Μάζευα οτιδήποτε είχε σχέση με αυτόν τον άνθρωπο. Η βιβλιογραφία που είχα συγκεντρώσει ήταν μεγάλη και είχα σκοπό να την διαβάσω εν καιρώ. Μου είχε κάνει δε εντύπωση και η σχέση Πυθαγόρα με τα ορφικά. Εκείνος γνώρισε στην εποχή του έναν μύστη, τον Αγλαόφαμο, ο οποίος τον μύησε στα ορφικά. Από αυτά που άκουσε από τον Αγλαόφαμο επέλεξε να ασχοληθεί με όσα μπορούσε να αποδείξει ή με πείραμα ή με μαθηματική απόδειξη. Συνεπώς, έψαξα κι εγώ τα ορφικά για να κάνω ό,τι έκανε ο Πυθαγόρας.
Ερ.: Έχετε κυκλοφορήσει σειρά βιβλίων όπου αποκαλύπτετε με μαθηματικές αποδείξεις τον κώδικα που έκρυβε ο Πυθαγόρας στις διδασκαλίες του. Ισχύουν οι φήμες για «αλλόκοτα» τεχνικά προβλήματα στην πρώτη έκδοση;
Απ.: Ναι υπήρξαν προβλήματα στον πρώτο τόμο από τον «Μυστικό Κώδικα του Πυθαγόρα». Μιλάμε για τη δεκαετία του ’80. Δεν υπήρχαν τότε τα σημερινά μέσα σελιδοποίησης και εκτύπωσης. Είχα το χειρόγραφο του πρώτου τόμου. Το παρέλαβε ο εκδοτικός οίκος. Στις εγκαταστάσεις του διέθετε ένα μεγάλο δωμάτιο με τεράστια μηχανήματα της Agfa. Σε ένα κεφάλαιο 40 σελίδων, έβγαζε λευκό χαρτί! Λες και δεν ήθελε το μηχάνημα να τυπώσει την κοσμολογία του Πυθαγόρα (σ’ αυτό αναφερόταν το… προβληματικό κεφάλαιο). Δοκίμασε ο εκδοτικός οίκος να τα δώσει αλλού για εκτύπωση, σε πιεστήρια που είχαν παρεμφερή μηχανήματα. Σε κανένα δεν καθίστατο εφικτό! Υπ’ όψιν ότι δεν επρόκειτο για σχέδια και διαγράμματα, αλλά για απλό κείμενο και μαθηματικούς νόμους.
Ο γιος μου είχε την ιδέα να φωτογραφήσουμε τις «απείθαρχες» σελίδες και έτσι να μπορέσουμε να τα τυπώσουμε. Η φωτογράφηση θα γινόταν στην περίφημη «φούσκα» της Agfa, έναν ειδικό θάλαμο που είχε κατασκευάσει αυτή η εταιρεία και στην χώρα μας υπήρχαν μόνο 2 τέτοια μηχανήματα. Αυτός ο θάλαμος κάηκε! Βγήκε εκτός λειτουργίας. Υποχρεώθηκε ο γιος μου να φωνάξει ειδικό μηχανικό της Agfa από την Γερμανία για να το επισκευάσει. Όταν ήλθε ο ειδικός και το εξέτασε, δοκιμάζοντας να αποτυπώσει απόσπασμα από άλλο βιβλίο, διαπίστωσε ότι λειτουργεί μια χαρά. Όταν αποπειράθηκε να τυπώσει το δικό μου, χάλασε ξανά το μηχάνημα. Ο τεχνικός έφυγε από την Ελλάδα απορώντας για το πρόβλημα.
Ερ.: Πώς ξεπεράστηκε το πρόβλημα; Ποια ερμηνεία δίνετε;
Απ.: Ξεγελάσαμε τα μηχανήματα μπερδεύοντας το «καταραμένο» κεφάλαιο με κομμάτια από την ποιητική συλλογή μιας κυρίας. Σε άλλα σημεία έμπαιναν στροφές από τα ποιήματα και σε άλλα τμήματα από το δικό μου έργο. Το μηχάνημα… υπέκυψε και έπειτα εμείς κάναμε το απαραίτητο μοντάζ – έπειτα από έναν χρόνο άκαρπων προσπαθειών.
Αποφεύγω να μπω στα υπερφυσικά. Η μόνη εκδοχή που μπορώ να σκεφτώ είναι ότι κάποιος ή… κάτι δεν ήθελε να αποκαλυφθεί η μελέτη μου για την κοσμογονία του Πυθαγόρα. Στον κομπιούτερ μου τώρα έχω ετοιμάσει μια μελέτη για την «Εικασία του Γκόλντμπαχ». Την έχω λύσει εδώ και χρόνια. Μαζί μ’ έναν Έλληνα πυρηνικό φυσικό που σπούδασε στην Αμερική κάναμε αυτή το βιβλίο δίγλωσσο: ελληνικά και αγγλικά. Ο στόχος είναι να το στείλουμε στις ακαδημίες όλου του κόσμου. Σας μιλώ για αυτή τη μελέτη επειδή κρίνω πως ρίχνει φως σε μεγάλα μυστικά για κρίσιμα θέματα.
Ερ.: Μιλούσατε πριν ξεκινήσει η συνέντευξη για αριθμούς και ο τόνος της φωνής σας ήταν σαν να αναφερόσασταν σε πρόσωπα!
Απ.: Να μην σας κάνει εντύπωση αυτό. Οι αριθμοί δεν είναι τα απλά… νουμεράκια που βλέπουμε. Πιστεύω ακράδαντα ότι έχουν κρίση και επιλογή! Με τον φίλο μου για τον οποίο σας μίλησα προηγουμένως το έχουμε αποδείξει αυτό και σκοπεύουμε να το βγάλουμε σε βιβλίο. Ο Πυθαγόρας χρησιμοποίησε την περίφημη λεξαριθμική θεωρία – δικής του εμπνεύσεως. Οι αριθμοί κατά αυτόν είναι 9. Δεν είναι άπειροι. Τα περίφημα «ακούσματα» του Πυθαγόρα είναι μαθηματικά προβλήματα, τα οποία τα έλυσα και τα έχω παρουσιάσει στα έργα μου. Ειδικά η κοσμολογία του αποτελεί τον πραγματικό νόμο της δημιουργίας του σύμπαντος.
Ερ.: Και ποιο το όφελος να ασχοληθεί κάποιος με όλα τούτα;
Απ.: Με τον Πυθαγόρα μπορεί κάποιος να ωφεληθεί πολύ στη ζωή του. Να την αλλάξει προς το καλύτερο. Να ζήσει αληθινά επειδή θα μάθει αλήθειες. Η αλήθεια, όπως και τα μαθηματικά, μπορούν να μεταμορφώσουν τη ζωή μας.
Ερ.: Ισχυρίζεστε ότι έχετε ανακαλύψει τις αποδείξεις για την ύπαρξη του «αιθέρα». Περί τίνος πρόκειται;
Απ.: Είναι η ενέργεια, η οποία έφτιαξε τα πάντα. Η επιστήμη σήμερα τον αγνοεί αλλά είμαι βέβαιος ότι υπάρχει και τον έχω βρει κι εγώ, ακολουθώντας, αναλύοντας και ερμηνεύοντας τη διδασκαλία του Πυθαγόρα. Για να σας το πω απλά είναι κάτι σαν την… πρώτη ύλη της δημιουργίας. Συνέχει τα πάντα. Οι αρχαίοι δεν τον ανέφεραν στην τύχη ούτε ήταν προχειρολόγοι. Ήξεραν πολλά περισσότερα απ’ όσα νομίζουμε.
Ερ.: Αυτό το απόθεμα γνώσεων από που το αντλούσαν οι αρχαίοι Έλληνες; Απ.: Από προηγούμενους πολιτισμούς, οι οποίοι χάθηκαν. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα, με κατακλυσμούς ή άλλα φαινόμενα, οι αναπτυγμένες κοινωνίες καταστρέφονταν αλλά άφηναν πίσω τους -με κωδικούς, σύμβολα, μυστικές διδασκαλίες και μεγάλα έργα- οδηγίες για τους επόμενους. Ένα από τα κατάλοιπα παλαιότερων χαμένων πολιτισμών είναι η πυραμίδα του Χέοπα. Όσο παράξενο κι αν μπορεί να σας φανεί, θεωρώ ότι η τεχνολογία για την κατασκευή της πυραμίδας προέρχεται από την Ατλαντίδα. Το νησί αυτό ήταν τεχνητό. Αυτό γίνεται και ξαναγίνεται στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού. Πώς φτιάχνουν τώρα οι δισεκατομμυριούχοι Άραβες τεχνητά νησιά; Έτσι και η Ατλαντίδα. Ήταν τέτοια κατασκευή. Είχε προηγμένη τεχνολογία, ατομική ενέργεια και άλλα πολλά. Όμως, η εξαιρετική ανάπτυξή της κατέληξε, ίσως και να προκάλεσε την καταστροφή της. Όποιος αμφιβάλλει ας μελετήσει λίγο τη βιβλιογραφία και όσες αρχαίες πηγές μαρτυρούν την ύπαρξή της.
Ερ.: Έχει αναφερθεί πως κατορθώσατε να ανασυνθέσετε τη «συμπαντική μουσική» του Πυθαγόρα. Πώς το καταφέρατε;
Απ.: Ο Πυθαγόρας μπορούσε να θεραπεύει τις ψυχικές ασθένειες των μαθητών του με τη μουσική. Αναφέρομαι στη «μουσική αρμονία των ουρανίων σφαιρών». Αναζητώντας στις πηγές, ανακάλυψα ότι υπάρχει ολόκληρο κείμενο στον Αριστοτέλη που κατηγορεί τον Πυθαγόρα γι’ αυτή τη μουσική. Εκεί, ο Αριστοτέλης αναφέρει σκωπτικά πως ο Πυθαγόρας ακούει τον «τριγμό των άστρων» και έτσι δημιουργεί μουσική. Είχε δε την πλάνη (ο Αριστοτέλης) ότι το σύμπαν είναι οι πλανήτες «καρφωμένοι στον ουρανό» και πως ο ουρανός κινείται. Και συνεπώς, κατά την άποψη του Αριστοτέλη δεν ήταν εφικτή η παραγωγή «μουσικής» από τα άστρα διότι ένα πράγμα -όπως ένα άστρο- που είναι καθηλωμένο κάπου δεν έχει τριβή με οτιδήποτε ώστε να παράγει ήχο. Ο Πυθαγόρας όμως έχει αποδείξει το αντίθετο. Σημειώνω για όλους όσοι τυχόν δεν το γνωρίζουν η NASA έχει καταγράψει τον ήχο των άστρων και το έχει δώσει στη δημοσιότητα. Ο Πυθαγόρας δημιούργησε τη «μουσική αρμονία των ουρανίων σφαιρών» με βάση το Φ, τον χρυσό αριθμό. Κατ’ αυτόν η πιο ελληνική μουσική είναι η δωρική. Προσάρμοσε στη δωρική οκτάβα το μαθηματικό νόμο του και έτσι έφτιαξε αυτή την ιδιαίτερη μουσική. Εγώ, περί το 1987, έχοντας τα μαθηματικά της μουσικής αρμονίας ανά χείρας απευθύνθηκα στο παράρτημα του ιδρύματος Ξενάκη στην Αθήνα για να τα μετασχηματίσουν σε μουσική. Αυτό έγινε και ωφελήθηκαν δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι ακούγοντάς την. Έχω μοιράσει δωρεάν περισσότερα από 20.000 CD με αυτή τη μουσική και είναι χιλιάδες οι ευχαριστίες που έχω λάβει από ανθρώπους που ξεπέρασαν βαριά ψυχολογικά προβλήματα ακούγοντάς την.
Ερ.: Οι ξένοι σας έχουν προσεγγίσει για να τους εξηγήσετε το έργο σας;
Απ.: Μόνο οι Ρώσοι έχουν καταλάβει. Από αυτή τη χώρα έχω λάβει πάμπολλες τιμές.
Ερ.: Τι είναι οι Έλληνες κατά τη γνώμη σας;
Απ.: Θεϊκή σπορά. Ακατάβλητο έθνος. Η πατρίδα μας δεν θα πεθάνει ποτέ. Είναι ήδη ανίκητη, αλλά αυτό είναι μια άλλη, μεγάλη και κάπως σύνθετη κουβέντα… Από την «Κυριακάτικη Δημοκρατία» visaltis.net
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ:Παράπονα Ρόδου

Τό Λάδι!

Το κόλπο για να ξεχωρίζετε το καλό λάδι!
Πολλοί από εσάς έχετε βρεθεί στη δυσάρεστη κατάσταση να αγοράσετε λάδι πληρώνοντάς το για φρέσκο εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο ...αλλά τελικά διαπιστώσατε ότι πήρατε «γουρούνι σε σακί».

Στη συνέχεια θα σας δώσουμε μερικές απλές οδηγίες-βήματα ώστε να είσαστε σε θέση να διακρίνετε την ποιότητα του λαδιού που αγοράζετε…
Βασική αρχή: «Το λάδι το καταλαβαίνουμε με τη μύτη και τη γλώσσα. Όχι με το λαιμό».
Έτσι έλεγαν οι παλιοί γεωργοί με την αλάνθαστη εμπειρία τους και δεν πρέπει να το ξεχνάμε, δηλ. με απλά λόγια στο λάδι που θα επιλέξουμε, αναζητούμε την καλή οσμή και γεύση και όχι τόσο αν είναι …καυτερό στο λαιμό μας.
1ο βήμα-Οσμή
Με ευλάβεια και αγάπη στο ευλογημένο προϊόν πλησιάζουμε τη μύτη μας, σχεδόν ακουμπάμε στο στόμιο του δοχείου με το λάδι και προσπαθούμε κυριολεκτικά, με μισόκλειστα ή κλειστά μάτια, να «ρουφήξουμε» με διαδοχικές δύο-τρείς εισπνοές, όλη τη μυρωδιά του. Αφήστε τη φαντασία σας να τρέξει και να σχηματίσει νοερές εικόνες. Αν το λάδι είναι φρέσκο, θα σας πλημμυρίσει με ζωντανά αρώματα ελιάς και φύσεως, σαν να βγήκε εκείνη τη στιγμή από το λιοτρίβι. Όσοι έχετε αυξημένη την αίσθηση της οσμής μπορεί τα αρώματα να σας θυμίσουν και φρούτα
Επισήμανση: Αν το άρωματα είναι ευχάριστο, η μύτη σας δεν θα χορταίνει να τα ρουφάει.
Αντιθέτως, αν σας έρχονται οσμές ενοχλητικές, που σας θυμίζουν μούχλα, χαλασμένο τυρί, πολυκαιρισμένο ή καμμένο λάδι ή χωματίλα τότε αρχίστε να είσαστε επιφυλακτικοί με το «λάδι» που πρόκειται να αγοράσετεδιότι δεν είναι ούτε εξαιρετικά παρθένο ούτε φρέσκο. Για να σας βοηθήσουμε, θυμηθείτε πώς μυρίζει το λάδι από το καντηλάκι όταν τελειώνει ή πώς μυρίζει το λάδι που έχετε ξεχάσει για περισσότερο από ένα χρόνο σε κάποιο τενεκέ ή φιάλη. Οι δυσάρεστες οσμές αποτελούν σημαντικό μειονέκτημα του λαδιού και τα προϊόντα με τέτοιες οσμές πρέπει να αποφεύγονται.
Επισήμανση: Πρακτικά, αν οι οσμές είναι δυσάρεστες, η μύτη σας θα «μπουκώσει», θα αρχίσετε να δυσκολεύεστε στην δεύτερη εισπνοή και θα σας «ζητάει» να απομακρυνθείτε από το λάδι.
2ο Βήμα-Γεύση
Βάζετε, σε ένα μικρό ποτήρι το ελαιόλαδο. Η μέθοδος που δοκιμάζουμε το λάδι με το δάκτυλο δεν είναι ικανή για ασφαλή συμπεράσματα. Φροντίζουμε το λάδι να μην είναι παγωμένο κατά τη δοκιμή. Για το λόγο αυτό «αγκαλιάζουμε» το ποτήρι με τις παλάμες μας για 1-2 λεπτά ώστε να αυξηθεί η θερμοκρασία του και να απελευθερωθούν περισσότερα στοιχεία του λαδιού.
Στη συνέχεια δοκιμάστε με μικρές γουλιές και με τη γλώσσα σας γεμίστε όλη τη στοματική σας κοιλότητα. Αρχίστε να νοιώθετε τις γεύσεις πρώτα στη γλώσσα και μετά στον ουρανίσκο σας για 2 δευτερόλεπτα το πολύ, πριν το καταπιείτε.
Στη γεύση σας πρέπει να κυριαρχεί η αίσθηση του παχύρευστου με συνεχή εναλλαγή της γλυκόπικρης γεύσεως. Όταν το λάδι είναι αγουρέλαιο, δηλ. από πράσινο καρπό, κυριαρχεί η πικρή-πικάντικη-πιπεράτη γεύση και είναι χαρακτηριστικό της «κορωνέϊκης» ποικιλίας. Αντιθέτως κυριαρχεί περισσότερο η γλυκιά γεύση όταν ο καρπός είναι ώριμος και μαύρος και συνήθως είναι χαρακτηριστικό της ποικιλίας «Μανάκι».
Επισήμανση1η: Η πικρή-πικάντικη-πιπεράτη γεύση του αγουρέλαιου είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα των εξαιρετικών παρθένων ελαιολάδων και σε καμία περίπτωση, πάντως, δεν θεωρείται ελάττωμα. Αντιθέτως, πρέπει να γνωρίζετε ότι τα αγουρέλαια όχι μόνο είναι πιο ανθεκτικά αλλά περιέχουν περισσότερα πολύτιμα συστατικά καθώς και περισσότερες αντιοξειδωτικές ουσίες, οι οποίες ως γνωστών είναι αντικαρκινικές.
Επισήμανση 2η: Καθώς καταπίνετε το λάδι μπορεί να αισθανθείτε ένα ελαφρύ «κάψιμο» στο λαιμό μας. Αυτό δεν έχει καμμία σχέση με την ταγγίλα που θα σας αναφέρουμε πιο κάτω. Δεν πρέπει να σας ενοχλήσει καθόλου και ούτε να το λάβετε υπ” όψιν σας διότι όλα τα φρέσκα ελαιόλαδα (περισσότερο ή λιγότερο) θα σας αφήσουν για λίγο αυτή την αίσθηση.
Αντιθέτως, αν στη γεύση σας αισθάνεσθε δυσάρεστη «ταγγίλα» ή «τσούξιμο». Για ευκολία θυμηθείτε, τι γεύση έχει το λάδι που βγαίνει στο πιάτο από τηγανισμένες μπριζόλες αν τις φάτε την επομένη ημέρα, ή φέρτε στο νου σας, όταν φάτε κακής ποιότητος τυρόπιτα, μπουγάτσα κλπ.
Αν νοιώσετε στο στόμα σας δυνατή και αφόρητη πικρή γεύση, όπως όταν καταπίνετε ένα πικρό φάρμακο ή γκράπες (γρέϊπ-φρουτ) χωρίς ζάχαρη
Αν σας βγαίνει στη γλώσσα, στον ουρανίσκο ή στα χείλη αίσθηση από παλιόνερα, λυπαντικά, απορρυπαντικά
Τότε πρόκειται για ο,τιδήποτε άλλο εκτός από εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο και καλό είναι να το αποφύγετε.
 
3ο Βήμα-χρώμα
Ενώ το χρώμα δεν αποτελεί άμεσο κριτήριο της ποιότητος του ελαιολάδου εντούτοις από αυτό καταλαβαίνουμε αν το ελαιόλαδο είναι φρέσκιας σοδειάς.
Το χρώμα, είτε πρασινωπό είτε χρυσοκίτρινο, στα φρέσκα ελαιόλαδα είναι πολύ έντονο, ζωηρό και ζωντανό με μια ελαφρά διάθλαση όταν φωτίζεται, σαν μια απαλή θαμπάδα (όχι θολούρα).
Αντιθέτως, αν το λάδι έχει εκτεθεί σε μεγάλες θερμοκρασίες, ειδικά το καλοκαίρι, είτε έχει παλιώσει (δεν γίνεται όπως το παλιό κρασί), τότε «κόβει», δηλ. το χρώμα και η πυκνότητά του αδυνατίζουν. Το λάδι γίνεται τόσο διάφανο που βλέπεις μέσα από το μπουκάλι, σαν να σας δίνει την αίσθηση του χρωματισμένου νερού.
ΠΗΓΗ:Παράπονα Ρόδου

Χριστὸς ἀνέστη!



Χριστὸς ἀνέστη!!!

(ὁμηρικὴ διάλεκτος)

Χριστὸς ἐκ νεκάδων ἐγερθείς,
ὄλβῳ ὄλβου πεπάτηκε
καὶ τοῖς ἐν τύμβεσιν
τὸ ζῆν ἐδωρήσατο.


"Ὁ Πἀτμιος", εὐχαριστεῖ θερμά τόν ἀγαπητό κ. Νικόλαο Κώσταλο, γιά τήν ἀποστολή τοῦ ἀνωτέρω.

Ἐλλειψη σιδήρου

                                   Οκτώ σημάδια που "προδίδουν" έλλειψη σιδήρου



Μήπως νιώθετε ξαφνικά ζαλάδες και αδυναμία στο σώμα ή έχετε χάσει το ροδαλό χρώμα του προσώπου σας; Η απάντηση ίσως κρύβεται...
πίσω από την έλλειψη σιδήρου, την υπ' αριθμόν ένα διατροφική ανεπάρκεια στη λίστα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Η πλειοψηφία των «θυμάτων» είναι γυναίκες που συνήθως καταπολεμούν τα συμπτώματα με την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών με βιταμίνη C, κρέατος ή φυσικών συμπληρωμάτων σιδήρου. Παρακάτω θα βρείτε τα οκτώ «μυστήρια» σημάδια που προδίδουν ότι ίσως έχετε χαμηλά επίπεδα σιδήρου.
             Η τριχόπτωση... ένα από τα συμπτώματα ελάχιστου σιδήρου!
Ειδικά τα άτομα με αναιμία αντιμετωπίζουν εμφανή απώλεια μαλλιών κατά το βούρτσισμα ή το ντους. «Το σώμα σας νομίζει ότι πρέπει να παλέψει περισσότερο για να επιβιώσει, με αποτέλεσμα να στέλνει πρώτα το οξυγόνο στα ζωτικά όργανα. Έτσι, «υπολειτουργεί» η ικανότητά του να διατηρεί τα μαλλιά πάνω στο κεφάλι σας», εξηγεί ο δρ. Moritz. Πιο συγκεκριμένα, οι περισσότεροι χάνουν κατά μέσο όρο περίπου 100 τρίχες την ημέρα.
                               Το αίσθημα της εξάντλησης όλο το 24ωρο Το αίσθημα κόπωσης θεωρείται το πιο τρανταχτό σημάδι της έλλειψης σιδήρου... ακόμα και εάν είναι δύσκολα «ανιχνεύσιμο»! Στην πράξη, η ανεπάρκεια σιδήρου δεν αφήνει το οξυγόνο να φτάσει στους ιστούς του σώματος, με αποτέλεσμα να στερείστε ενέργεια. Γι' αυτό, μην βλέπετε πάντα την εξάντληση ως μια συνέπεια του σκληρού ωραρίου στο γραφείο.
                                          Το ωχρό χρώμα στο πρόσωπο
Το δέρμα αποκτά ρόδινη απόχρωση χάρη στην αιμοσφαιρίνη του αίματος. Όταν, όμως, τα επίπεδα της πρωτεΐνης είναι χαμηλά, τότε είναι λογικό να φαίνεστε χλωμοί. Η συμβουλή του Jacques Moritz, γυναικολόγο του Roosevelt Mount Sinai στη Ν. Υόρκη, είναι να παρατηρήσετε το εσωτερικό των χειλιών, τη γλώσσα, τα ούλα και το εσωτερικό των βλεφάρων σας. Σκοπός είναι να διαπιστώσετε, εάν έχουν το φυσιολογικό κόκκινο χρώμα. Παράλληλα, όσοι έχουν έλλειψη σιδήρου, συνήθως, παραπονιούνται για πόνο ή φλεγμονές στη γλώσσα.
                                       Η «βαριά» περίοδος για τις γυναίκες
Σύμφωνα με τον Jacques Moritz, οι γυναίκες που χάνουν υπερβολικό αίμα κατά την έμμηνο ρύση, αντικαθιστούν περίπου το μισό από αυτό, και στη συνέχεια δέχονται την επόμενη βαριά περίοδο. «Μπορείτε να δοκιμάσετε το τεστ του ταμπόν. Εάν χρειαστεί να αλλάξετε το ταμπόν πιο συχνά από δυο ώρες, μιλήστε με το γυναικολόγο σας», συνεχίζει ο ίδιος στο Health.com.
                               Τα «νευρικά» πόδια και το μούδιασμα τους
Μήπως όταν κάθεστε για ώρα στον καναπέ, νιώθετε ότι μουδιάζει το πόδι σας και ότι το σύμπτωμα υποχωρεί μόνο όταν περπατάτε ή κάνετε μασάζ στο σημείο; Σύμφωνα με τους ειδικούς, ίσως πάσχετε από το σύνδρομο νευρικών ποδιών, μια ήπια και περιστασιακή διαταραχή που συνδέει το 15% των «ασθενών» της με την έλλειψη σιδήρου. Τουλάχιστον, αυτό ισχυρίζεται το John Hopkins Medicine.
                           Ο πονοκέφαλος και η ζαλάδα δεν υποχωρεί εύκολα
Σε περίπτωση που ο οργανισμός δεν διαθέτει αρκετό οξυγόνο εξαιτίας της έλλειψης σιδήρου, θα δώσει προτεραιότητα στον εγκέφαλο, αλλά και πάλι δεν θα καταφέρει να καλύψει τις ανάγκες. Αποτέλεσμα είναι να πρηστούν οι αρτηρίες και να επέλθει ο επίμονος πονοκέφαλος και οι ξαφνικές ζαλάδες.
                    Η υπολειτουργία του θυρεοειδούς και του μεταβολισμού
Όταν τα επίπεδα σιδήρου είναι αρκετά χαμηλά, τότε επιβραδύνεται η λειτουργία του θυροειδούς και εμποδίζεται ο «καλός» μεταβολισμός. Σύμφωνα με τα στατιστικά, περίπου έξι στα δέκα άτομα δεν γνωρίζουν ότι πάσχουν από υποθυρεοειδισμό. Γι' αυτό αν παρατηρήσετε αδικαιολόγητη αύξηση του βάρους σας ή χαμηλή θερμοκρασία σώματος, μιλήστε με τον γιατρό σας.
                                 Το άγχος και η ανησυχία χωρίς λόγο
Ακόμα και εάν η ζωή σας δεν είναι «βουτηγμένη» στο άγχος, η ανεπάρκεια σιδήρου θα ξεγελάσει τον οργανισμό σας και θα τον κάνει να νιώθει ανήσυχο. Αυτό συμβαίνει γιατί η έλλειψη οξυγόνου «ανεβάζει» στροφές στο νευρικό σύστημα και στέλνει μηνύματα άγχους στην καρδιά... ακόμα και εάν έχετε κάθε λόγο για να νιώθετε χαλαροί!

ΠΗΓΗ:Παράπονα Ρόδου

Ροχαλίζεις; ...

.....πιες μια γουλιά ...

Το ροχαλητό είναι ένα ενοχλητικό σύμπτωμα, που μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα – τόσο υγείας όσο και… συναισθηματικά....

Αν υποφέρεις κι εσύ, υπάρχει ένας φυσικός τρόπος να το μειώσεις ή ακόμα και να το εξαλείψεις (εφόσον η αιτία που το προκαλεί δεν είναι σοβαρή):

Δοκίμασε λοιπόν λίγο πριν πέσεις για ύπνο να πεις μια γουλιά ελαιόλαδο. Αυτό ενδέχεται να σε σώσει, όπως εξηγούν οι ειδικοί, καθώς το ελαιόλαδο βοηθάει τους μαλακούς ιστούς στο εσωτερικό του λαιμού να παραμείνουν ελαστικοί όλο το βράδυ (και τον αέρα να κυκλοφορεί πιο αθόρυβα ανάμεσά τους) μειώνοντας το ροχαλητό.*

Και για τον ερεθισμένο λαιμό
Το ελαιόλαδο θα κάνει ένα επιπλέον καλό σε περίπτωση που ο λαιμός σου είναι ερεθισμένος και έχεις την αίσθηση ότι σε γδέρνει: Θα καταπραΰνει τον ερεθισμό και θα σε ανακουφίσει. Το πρωί θα ξυπνήσεις με πολύ καλύτερη αίσθηση. Και αυτό είναι φυσικό, αφού το ελαιόλαδο, εκτός των άλλων, είναι ένα αποτελεσματικό αντιφλεγμονώδες φάρμακο.
ΠΗΓΗ:goldenmag.gr
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ:parapona-rodou.blogspot.com

Δυσκοιλιότητα:

Το σύμπτωμα της εποχής

altΟ Εμμανουήλ Συμβουλάκης MD, Γαστρεντερολόγος-Ηπατολόγος-Επεμβατικός Ενδοσκόπος, Επιμελητής Α' Γαστρεντερολογικό Τμήμα Νοσοκομείου "Ερρίκος Ντυνάν", εξηγεί στο Υγείαonline.gr, με ποιους τρόπους μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την εμφάνιση της δυσκοιλιότητα.

Αν και η δυσκοιλιότητα είναι μια κατάσταση την οποία όλοι γνωρίζουμε, στην πραγματικότητα επηρεάζει πολύ περισσότερα από απλώς τις κινήσεις του εντέρου ενώ διαδραματίζει σημαντικά αρνητικό ρόλο στην ποιότητα ζωής των πασχόντων, συγκρίσιμο σε ορισμένες περιπτώσεις με το ρόλο άλλων σημαντικότερων ασθενειών.
Η δυσκοιλιότητα, που είναι ένα από τα παλαιότερα και συχνότερα ιατρικά προβλήματα, μπορεί να οφείλεται σε ποικίλα αίτια και γι' αυτό το λόγο χρειάζεται προσεκτική και μελετημένη προσέγγιση. Οι γρήγοροι και απαιτητικοί ρυθμοί της ζωής μας είναι μία βασική αιτία της δυσκοιλιότητας. Το άγχος, οι εξοντωτικοί ρυθμοί, οι αυξημένες απαιτήσεις και υποχρεώσεις της εργασίας αλλά και της οικογένειας, η πίεση και όλα τα βασικά χαρακτηριστικά της ζωής του μέσου ανθρώπου της σύγχρονης εποχής αποτελούν αιτίες και μάλιστα σημαντικές για την εμφάνιση του προβλήματος της δυσκοιλιότητας.
Δυστυχώς, οι αντιλήψεις που επικρατούν για τις αιτίες και την αντιμετώπιση του προβλήματος της δυσκοιλιότητας, αν και δεν είναι τεκμηριωμένες επιστημονικά, έχουν ως αποτέλεσμα το πρόβλημα να παραμένει και να ταλαιπωρεί τους πάσχοντες για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αντίληψη ότι η αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών και υγρών καθώς και της σωματικής άσκησης μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Στην πραγματικότητα, οι φυτικές ίνες βοηθούν το πεπτικό σύστημα των υγιών ενηλίκων να λειτουργεί σωστά ενώ η μέτρια σωματική άσκηση, όπως το περπάτημα, μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση από τη δυσκοιλιότητα, όταν αυτή είναι ήπια. Όμως δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η αυξημένη άσκηση επιφέρει οφέλη στα άτομα με σοβαρότερη δυσκοιλιότητα.

Η ισορροπημένη κατάλληλη διατροφή, η τακτική άσκηση και η μείωση του στρες μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας, αλλά συχνά δεν είναι επαρκή ούτε βοηθούν ιδιαίτερα στην άμεση αντιμετώπισή της.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ το 70% των πασχόντων θέλει άμεση ανακούφιση, μόνο το 36% από αυτούς λαμβάνει θεραπευτική αγωγή ενώ το 61% είτε αλλάζει τις διατροφικές του συνήθειες είτε παίρνει παραδοσιακά χρησιμοποιούμενα προϊόντα.


alt














Η έγκαιρη έναρξη χρήσης του κατάλληλου υπακτικού  φαρμάκου όπως είναι η δισακολύδη που διατίθεται  μόνο στα φαρμακεία χωρίς ιατρική συνταγή (λόγω του καλού προφίλ ασφάλειας), προσφέρει αποτελεσματική και προγραμματισμένη ανακούφιση σε 6-10 ώρες.

Η δισακοδύλη, χορηγούμενη από το στόμα, ρυθμίζει τη λειτουργία του εντέρου και βελτιώνει τα σχετιζόμενα με την δυσκοιλιότητα συμπτώματα όπως ο μετεωρισμός και το αίσθημα δυσφορίας ή και πόνου στην κοιλιά. Η προγραμματισμένη δράση της επιτρέπει στους πάσχοντες να ακολουθήσουν τους έντονους ρυθμούς ζωής, εφόσον η λήψη μπορεί να γίνει πριν το βραδινό ύπνο και να έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα το επόμενο πρωί.
Έτσι θα μειωθούν και οι επιπτώσεις της δυσκοιλιότητας στην ποιότητα ζωής και στις καθημερινές δραστηριότητες.
Σύμφωνα με πανελλήνια έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2012, αποδείχτηκε ότι το 80% των πασχόντων έμειναν ικανοποιημένοι από τη δισακοδύλη, ενώ το 72% των πασχόντων ξανα-αγόρασε το προϊόν. Επιπρόσθετα, δεν παρατηρείται ελάττωση της αποτελεσματικότητάς της δισακοδύλης με την πάροδο του χρόνου.
Ωστόσο, όταν το πρόβλημα επιμένει επί μακρόν ή δεν ανταποκρίνεται στην λήψη αποτελεσματικών υπακτικών θα πρέπει να γίνει έλεγχος από εξειδικευμένο ιατρό.
Περισσότερες πληροφορίες μπορεί κάποιος να βρει στην ιστοσελίδα: www.dyskoiliotita.gr
Εμμανουήλ Συμβουλάκης MD
Γαστρεντερολόγος-Ηπατολόγος-Επεμβατικός Ενδοσκόπος
Επιμελητής Α' Γαστρεντερολογικό Τμήμα Νοσοκομείου "Ερρίκος Ντυνάν"
Συνεργάτης του Ελληνικού Ιδρύματος Γαστρεντερολογίας & Διατροφής (ΕΛ.Ι.ΓΑΣΤ.)


Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonlin

Πέμπτη 24 Απριλίου 2014

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ - ΠΑΤΜΟΣ 1966

ΤΟ ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ
ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΤΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ ΠΑΤΜΟΥ, ΤΟ ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ 1966 
Τό "Χριστός Ανέστη"  στήν Ἱερά Μονή Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου, κατά τη Θεία Λειτουργία τῆς Αναστάσεως (Μ. Σάββατο τό βράδυ). Ψάλλουν οἱ ἀείμνηστοι Πατέρες: Ἰσίδωρος Κρικρῆς, Διάκονος (μετέπειτα Ἐπίσκοπος Τράλλεων), ὁ Ἱερομόναχος Ἰερεμίας Βάστας, Ἐκκλησιάρχης (τότε) τῆς Μονῆς καί  ὁ Ἱερομόναχος Ἐπιφάνιος Καλογιάννης, Ἱεροψάλτης τῆς Μονῆς. Καλλιφωνότατοι, οἱ δύο τελευταῖοι, καἰ ἄριστοι ἐκτελεστές τῆς Ἱεροψαλτικῆς και τῆς  Βυζαντινῆς Μουσικῆς, αὐστηροί, πολύ αὐστηροί, τηρητές τοῦ Τυπικοῦ καί τοῦ παραδοσιακοῦ Πατμιακοῦ Μοναστηριακοῦ  ὕφους (καί ἤθους).-
(Εὐχαριστῶ θερμά τόν π. Γαλακτίωνα Κάνδρο, γιά τίς πληροφορίες του καί τίς ἐπεξηγήσεις του. Μοῦ τόνισε ὅτι παλαιότερα στήν Ἱερά Μονή, τη βραδυά τῆς Αναστάσεως ἱερουργοῦσε ὁ Εκκλησιάρχης τῆς Μονῆς, ἐνῶ ὁ  Ἡγούμενος τελοῦσε τον "Ἑσπερινό τῆς 'Αγάπης". Θερμά τόν εὐχαριστώ!).