Δευτέρα, 30 Ιουνίου 2014

Το γαρίφαλο



Ένα από τα πιο κοινά και ισχυρά βότανα της κουζίνας που λίγοι γνωρίζουν τις ιδιότητές του
Οι θεραπευτικές ιδιότητες του γαρίφαλου αλλά και του ελαίου που προέρχεται από αυτό είναι πασίγνωστες. Τα αντιοξειδωτικά οφέλη του είναι υψηλότερα από κάθε άλλο μπαχαρικό, ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους. Το γαρίφαλο περιέχει σημαντικές αντιοξειδωτικές ουσίες οι οποίες αποδεδειγμένα προστατεύουν από την τοξικότητα περιβαλλοντικών ρύπων όπως ο τετραχλωράνθρακας, την εμφάνιση καρκίνου του πεπτικού συστήματος και τη φλεγμονή των αρθρώσεων.
Το αποξηραμένο, κλειστό μπουμπούκι του προέρχεται από ένα τροπικό αειθαλές δέντρο που φύεται στην Ινδονησία και προσφέρεται ως δώρο στις τοπικές θεότητες. Όταν είναι φρέσκο, το γαρίφαλο είναι ροζ και όταν ξεραθεί παίρνει το καφέ χρώμα της σκουριάς. Το έλαιο γαρίφαλου, αν τοποθετηθεί στην κοιλότητα ενός σάπιου δοντιού, ανακουφίζει από τον πονόδοντο. Επίσης, χρησιμοποιείται για τη θεραπεία δερματολογικών προβλημάτων όπως ακμή, σπυράκια και σοβαρά εγκαύματα.
Το γαρίφαλο περιέχει μεγάλες ποσότητες από ένα δραστικό συστατικό που ονομάζεται ευγενόλη. Η ευγενόλη χρησιμοποιείται συχνά στην οδοντιατρική για την ενδοδοντική θεραπεία, τα προσωρινά σφραγίσματα και γενικά τον πόνο των ούλων, αφού μαζί με άλλα συστατικά του γαρίφαλου (όπως το β-καρυοφυλλένιο) δημιουργούν ένα ήπιο αντιβακτηριακό αναισθητικό. Το έλαιο γαρίφαλου αποτελεί επίσης συστατικό και σε ορισμένα σπρέι για τον πονόλαιμο και στοματικά διαλύματα που πωλούνται χωρίς ιατρική συνταγή.
Στην κλίμακα ORAC (Ικανότητα Απορρόφησης Ριζών Οξυγόνου) που χρησιμοποιείται από το Εθνικό Ινστιτούτο Γήρανσης των ΗΠΑ για την εκτίμηση της αντιοξειδωτικής αξίας των τροφίμων, το γαρίφαλο έχει τον υψηλότερο δείκτη.

Ένα μπαχαρικό με μεγάλη θρεπτική αξία

Η ευγενόλη, το βασικό συστατικό των πτητικών ελαίων του γαρίφαλου, λειτουργεί ως αντιφλεγμονώδες. Σε μελέτες που πραγματοποιήθηκαν σε ζώα, η προσθήκη εκχυλίσματος γαρίφαλου σε μια διατροφή που περιείχε ήδη αρκετά αντιφλεγμονώδη συστατικά (όπως μουρουνέλαιο, με υψηλή περιεκτικότητα σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα) επέφερε σημαντικά πρόσθετα οφέλη και ορισμένες μελέτες έδειξαν περαιτέρω μείωση των φλεγμονωδών συμπτωμάτων κατά 15-30%. Το γαρίφαλο περιέχει επίσης διάφορα φλαβονοειδή, όπως η καμπεφερόλη και η ραμνετίνη, τα οποία συμβάλλουν στην αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση του.
Όπως και άλλα μπαχαρικά που ανήκουν στην ίδια κατηγορία, τα μοναδικά συστατικά του γαρίφαλου διαθέτουν μια απίστευτη ποικιλία από αναγνωρισμένες θρεπτικές ουσίες. Όσον αφορά τη θρεπτική του αξία, το γαρίφαλο αποτελεί μια εξαιρετική πηγή μαγγανίου, βιταμίνης Κ και φυτικών ινών, καθώς και καλή πηγή σιδήρου, μαγνησίου και ασβεστίου.

Χρήσεις

Επειδή το γαρίφαλο και ειδικά το τριμμένο έχει πολύ έντονη γεύση, χρειάζεται προσοχή όταν χρησιμοποιείται σε μια συνταγή προκειμένου να μην καλύψει τη γεύση των άλλων υλικών.
Ο ευκολότερος τρόπος για να το αλέσετε είναι με έναν μύλο του καφέ.
Το νερό στο οποίο έχει διαλυθεί γαρίφαλο χρησιμοποιείται για τη θεραπεία των στομαχικών διαταραχών, της ναυτίας και της διάρροιας. Σύμφωνα με κάποιες παραδόσεις, αν πιπιλίσετε δύο ολόκληρα τεμάχια χωρίς να τα μασήσετε ή τα καταπιείτε, θα σας βοηθήσουν να περιορίσετε την επιθυμία για αλκοόλ.
Κατά το Μεσαίωνα, χρησιμοποιούνταν στο εμπόριο από τους Άραβες που ταξίδευαν στον Ινδικό Ωκεανό. Με τον τρόπο αυτό έφτασε μέχρι την Ευρώπη και πέρα από αυτή.
Το γαρίφαλο μαζί με το μοσχοκάρυδο και το πιπέρι θεωρούνταν πολύτιμα κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους και έχει μείνει ιστορική η φράση του ιστοριογράφου Πλίνιου του Πρεσβύτερου που είχε παραπονεθεί κάποτε ότι «κάθε χρόνο ανεξαιρέτως η Ινδία απομυζά από τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία 50 εκατομμύρια σηστερτίους».
Τα Χριστούγεννα μπορείτε να τοποθετήσετε γαρίφαλα σε ένα μήλο ή τη φλούδα ενός πορτοκαλιού και να το χρησιμοποιήσετε ως αρωματικό στολίδι στην κουζίνα ή κάποιο άλλο μέρος του σπιτιού. Επίσης, λίγο έλαιο γαρίφαλου πάνω στη θερμάστρα μπορεί να δώσει άρωμα χριστουγεννιάτικων διακοπών σε οποιοδήποτε δωμάτιο του σπιτιού.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ: http://www.pentapostagma.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου