Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013

Η τεχνική της Νωπογραφίας

Τμήμα Τοιχογραφίας
Συνέντευξη με τον Επίκουρο Καθηγητή στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και στο ΑΠΘ, Χρήστο Καρύδη.
Η τεχνική της νωπογραφίας είναι μια από τις αρχαιότερες τεχνικές ζωγραφικής στην τέχνη και τα μυστικά κατασκευής δεν είναι ευρέως γνωστά. Στο πρόγραμμα οι σπουδαστές διδάσκονται τις παραδοσιακές και τις σύγχρονες τοιχογραφικές μεθόδους της νωπογραφίας (fresco) και ξηρογραφίας (secco fresco), αλλά και την τεχνολογία των υλικών άλλων παραδοσιακών τεχνικών όπως είναι η κατασκευή ζωγραφικών έργων πάνω σε ξύλο, τεχνικές χρυσώματος και προετοιμασιών που εφαρμόστηκαν σε άλλα έργα τέχνης. Η διδασκαλία εμπλουτίζεται με επισκέψεις σε μνημεία, εργαστήρια ζωγραφικής και σε χώρους όπου εκτελούνται ή έχουν ήδη πραγματοποιηθεί εργασίες κατασκευής τοιχογραφιών ή άλλες εργασίες σχετικές με το αντικείμενο.
Αγιογράφηση Από την Φωτοθήκη της Πεμπτουσίας
Αγιογράφηση Από την Φωτοθήκη της Πεμπτουσίας
Στην Πεμπτουσία μίλησε για το τμήμα αυτό, ο Επίκουρος Καθηγητής στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και στο ΑΠΘ, Χρήστος Καρύδης.
-Πώς ακριβώς είναι διαρθρωμένα τα μαθήματα στο εργαστήρι τοιχογραφίας;
-Οι σπουδαστές αρχικά μαθαίνουν βασικές αρχές σχεδίου, εάν δε υπάρχει προηγούμενη εμπειρία. Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι ιδιότητες των κατασκευαστικών υλικών της νωπογραφίας (ασβέστης, άμμος κ.α).
Μαθαίνουν την κατασκευή της νωπογραφίας με την χρήση διαφορετικών παραδοσιακών πάντοτε κονιαμάτων και επιχρισμάτων. Κάθε νέο έτος επιλέγουμε μια θεματολογία π.χ Μακεδονικοί τάφοι, Ακρωτήρι της Θήρας, Πομπηία, Βυζαντινά & μεταΒυζαντινά μνημεία κ.α όπου οι σπουδαστές μπορούν να αντιγράψουν το επιλεγόμενο μοτίβο και να κατασκευάσουν ένα έργο. Στη συνέχεια του ίδιου έτους γνωρίζουν τις ξηρογραφικές τεχνικές πάλι με παραδοσιακά υλικά όπως είναι η αυγοτέμπερα, το λάδι, η καζεΐνη κ.α. αλλά και σύγχρονα (ακρυλικό). Στο δεύτερο έτος οι σπουδαστές μαθαίνουν τρόπους τελαρώματος και κατασκευής προετοιμασίας μουσαμά και μαθαίνουν να ζωγραφίζουν μεγάλες επιφάνειες πάνω σε προετοιμασμένο μουσαμά. Παράλληλα παρουσιάζονται γενικές αρχές της συντήρησης και της διατήρησης των ζωγραφικών έργων.
-Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την τεχνική της νωπογραφίας;
-Η τεχνική της νωπογραφίας είναι μια από τις αρχαιότερες τεχνικές ζωγραφικής. Χρησιμοποιήθηκε για την διακόσμηση εσωτερικών και εξωτερικών Ναών, οικείων, εργαστηρίων κ.α. Δυστυχώς η βιβλιογραφία δεν παρουσιάζει ξεκάθαρα όλα τα μυστικά της τεχνικής. Παρόλα αυτά, με τις φυσικοχημικές τεχνικές και τις αναλύσεις των κονιαμάτων, επιχρισμάτων και χρωστικών έχουμε τακτοποιήσει τα κατασκευαστικά υλικά των τοιχογραφιών που έχουν ζωγραφιστεί με την τεχνική της νωπογραφίας ή της ξηρογραφίας. Όπως επίσης και αρκετοί αγιογράφοι, συντηρητές και απλοί τεχνίτες γνώριζαν την τεχνική και μας μετέφεραν ορισμένα από τα μυστικά εφαρμογής.
-Με την ομάδα των μαθητών σας αναλάβατε δύο projects: την αγιογράφηση ενός ορθόδοξου ναού στη Βρετανία και την αποτύπωση προσόψεων νεοκλασικών κτιρίων της Αθήνας. Θα θέλατε να μας πείτε κάτι περισσότερο γι’ αυτές τις δουλειές;
-Σκοπός της πρώτης εργασίας, της σταδιακής εικονογράφησης του Ορθόδοξου Ι. Ναού των All Saints of Lincolnshire στο Λίνκολν του Η.Β ήταν να προσφέρουμε στην κοινότητα εθελοντικά την εργασία μας όταν γνωρίζουμε ότι η κοινότητα δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί οικονομικά σε ένα τέτοιο εγχείρημα.
Για το τμήμα τοιχογραφίας του Δήμου Κορυδαλλού είναι τιμή και χαρά που προσφέρουμε, λαμβάνοντας υπόψη τα λόγια του Φώτη Κόντογλου “Η ζωή μας και η χαρά μας είνε αιωνίως να ερευνούμε, να αγαπούμε, να σπουδάζουμε και να λέμε στο τέλος “αχρείοι δούλοι και αμαθείς τεχνίται εσμέν”. Όταν παύσει ο έρωτάς μας προς αυτά τα έργα και πούμε πως γινήκαμε τέλειοι, παύουμε κιόλας να ζούμε πνευματικά, δηλαδή με ταπείνωση…”.
Η δεύτερη πρόσφατη εργασία, είναι η επιλογή προσόψεων από την Αθηναϊκή συνοικία της Πλάκας. Μια ιδέα που γεννήθηκε από τους σπουδαστές του τμήματος. Πάνω σε τελαρωμένο ύφασμα αποτυπώθηκαν τα χαρακτηριστικά των προσόψεων, όλες οι λεπτομέρειες των προσόψεων έγιναν με την τεχνική της νωπογραφίας. Παντρεύοντας με αυτό τον τρόπο μια παλαιά τεχνική με μια παλαιή συνοικία. Μας ικανοποίησε δε ιδιαίτερα όταν το συγκεκριμένο έργο επιλέχθηκε να κοσμήσει την κεντρική αίθουσα συνεδριάσεων του νέου κτηρίου του Δήμου Κορυδαλλού.
Κατερίνα Χουζούρη
ΠΗΓΗ: http://www.pemptousia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου