Τετάρτη 17 Ιουλίου 2013

+Ισαάκ (Φίλιππος) Αταλάχ!!


Μνήμη τοῦ πάπα Ἰσαὰκ τοῦ Ἀθωνίτου,
τοῦ ἀπὸ Λιβάνου.


Εἰς μνημόσυνον αἰώνιον 16/07/1998

ν κα ποτ δν πρξε να εδικ ραβόφωνο μοναστήρι  σκήτη στ γιον ρος, πρξαν πολλο ραβόφωνοι μοναχο πο χουν πάει στ γιον ρος γι νὰ ἀναζητήσουν τ σωτηρία τους. Στ δικό μας καιρό, π.σακ  θωνίτης ταξίδεψε π τν Λίβανο στ γιονρος, που γινε μαθητς το Γέροντος Παϊσίου.

Τ ρθρο πο κολουθε, γράφτηκε στν ραβικ γλώσσα π τν δελφό του ρχιμανδρίτη σαάκ, ντώνη κασχολιασμένο π τν φραμ (Κυριάκου) γούμενο τς Μονς το ρχαγγέλου Μιχαλ στ Μπασκίντα κα νν Μητροπολίτη Τριπόλεως το Λιβάνου.  μετάφραση δ,στόσο, εναι π τ γαλλικ μετάφραση το γγράφου πο δημοσιεύθηκε στν Le Bon Pasteur, τ δελτίο τοl’Association des Chretiens Orthodoxes d’Antioche et de leurs Amis, 4, March-June 2006.

πίσης τν λληνικ μετάφραση διόρθωσε  λλος δελφός το Γέροντος σακ πο ζε στν λλάδα γιατρς λίας τάλα.

 πατήρ σακ γεννήθηκε π τὴν Μάρθα κα τν Nemer Atallah στς 12 πριλίου 1937 σ να χωρι το Λιβάνου Nabay στν περιοχ τoυ νομο Maten,15 χιλιόμετρα βορειοανατολικά τς Βηρυτο κα πο νήκει στ Μητρόπολη το ρους Λιβάνου. Το δόθηκε τ νομα Fares (Φίλιππος). Μεγάλωσε σ μία εσεβ ρθόδοξη οκογένεια κα μαθε π τν πατέρα του " ποος ταν ψάλτης π 12 τν στ χωριό του, στν κκλησία το ρχαγγέλου Μιχαλ (Ταξιάρχης)", τν γάπη γι τν Χριστ κα τν πίστη στν παράδοση τς κκλησίας.

π τ νεανικά του χρόνια εχε κλίση στν μόνωση κα τν προσευχή. Συχν συνέβαινε ο γονες του ν τν χάνουν κα τελικ ν τν βρίσκουν ν προσεύχεται στ μέρη γύρω π τ χωριό του,χι μακρι π τ σπίτι πο γεννήθηκε. ταν διαπίστωση πι τι δη εχε βρε τν γγύτητα πρς τν Θε κα τν...

κκλησία Του.

Μία μέρα, ταν ταν κόμα ρκετ νέος 14 χρονν φυγε π τ σπίτι τς οκογένειάς του γι νπάει στ μοναστήρι το Προφήτη λία στ Shwaιρ, κοντιν μοναστήρι πο πέχει π τ χωρι 5 χιλιόμετρα, λλ  πατέρας του στειλε ν πνε ν τν βρον κα ν τν φέρουν πίσω. κείνη τν ποχ λεγαν, τι δν ταν παράδοση τν μοναστηριν ν δεχθον τ μεγαλύτερο γι τς οκογενείας ς μοναχό, δεδομένου τι ναλάμβανε τν ποστήριξη τς οκογενείας.  Fares συμφώνησε κα πέστρεψε σπίτι του.

κανε τς ρχικές του σπουδς στ σχολεο το χωριο του, Nabay, στ συνέχεια, γκατέλειψε τσχολεο γι ν ργαστε ς μαθητευόμενος ξυλουργός. Στ τέλος τς μαθητείας του, πγε γι τν πρακτική του στὴν Βηρυτό.

κε κάθε βράδυ, στ τέλος τς ργασίας του, παιρνε μαθήματα στ βυζαντιν ψαλμωδία στΒηρυτό στ σχολεο το Mitri-Al Murr, Πρωτοψάλτη τς κκλησίας τς ντιόχειας.

Τ καλοκαίρι το 1962, σ λικία εκοσι πέντε, πρε τν πόφαση τς ζως του. Σ μία μικρτσάντα του, ταχτοποίησε προσεκτικ τ ροχα του κα φησε τὴν δουλειά του στ Grand Phonecia ξενοδοχεο, τ ποο ταν τ πρότυπο γι τν πολυτέλεια στὴν Βηρυτ τν ποχὴἐκείνη, κα πέστρεψε στ σπίτι του φο ζήτησε τν παραίτησή του. ταν φτασε στ σπίτι του παρέδωσε στν πατέρα του, γι τν ποο εχε τεράστιο σεβασμ κα πακο στείρευτη, τς οκονομίες του σένα βιβλιαρίο, μ 3000 λίρες, ποσν σεβαστ γι τν ποχ κείνη λέγοντας «Αττ λογαριασμ ταμιευτηρίου χει νοιχθε στ νομά σας. Θ θελα, ν τ διανείμεις ξίσου μεταξὺὅλων τν μελν τς οκογενείας. σο γι μένα, γ δν χρειάζομαι τίποτα γιατί πρόκειται ν πάω στ μοναστήρι.
Μ θλίψη  πατέρας του τν ρώτησε, "Τί μπορκαλύτερο ν σο προσφέρουμε σ ατν τν κόσμο,τσι στε ν μν γίνεις μοναχός;"  Fares τοῦἀπάντησε, "κόμα κα ν μπορετε ν μο δώσετε λον ατν τν κόσμο ς ντίτιμο, τ μάτια μου δν χει καμμία ξία!  ζωή μου δν εναι δλλ στμοναστήρι".  πατέρας του, προσπάθησε σκληρ ν τνποτρέψει π τ ν κολουθήσει τ δρόμο τομοναχισμο, τοποθετώντας ς πίεση τν φροντίδα γιτ λλα μέλη τς οκογενείας, λλ ταν μάταιο.

Τν δια μέρα,  Fares πρε τν τσάντα του κακατευθύνθηκε μ τν δερφ του ντώνη πρς τν κατεύθυνση τς μονς τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου στν Bkeftin, στν περιοχ τς Κούρας, μία θέση ποδν εχε πισκεφτε ποτέ. Εχε μόνο διεύθυνση κα τὸὄνομα το γουμένου της, ρχιμανδρίτη Yuhanna (Mansour), τὸν νν Μητροπολίτη Λαοδικείας στὴν Συρία.

 Fares φτάνοντας στ μοναστήρι βγκε π τ ταξ καὶἔπεσε στ γόνατά του, ντικρίζοντας τ μοναστήρι καί σηκώνοντας τ χέρια του, πήγγειλε μία προσευχ δική του…. "Εχαριστ τν Κύριο γι τ τι μου κανε πραγματικότητα τν πιθυμία μου".

 ρχιμανδρίτης Yuhanna τος πρε στ ρχονταρίκι το μοναστηρίου γι ν τος ποδεχθε. Τμοναστήρι ταν σ μεγάλο βαθμ ρημωμένο, τ περισσότερα π τ δωμάτιά του ταν σ θλια κατάσταση κα σχεδν κατοίκητα νας μοναχς ζοσε κε κτς π τόν γούμενο.

 λιος δυε, ταν  δελφός το Γέροντος σαάκ, ντώνης, πέστρεψε, φήνοντας τὸνμεγαλύτερο δελφό του στ μοναστήρι.. Στ σπίτι  οκογένεια, περίμενε μ γωνία τ νέα γι τν Fares.  πατέρας το μίλησε πρτος, λέγοντας "Λοιπόν, πο κριβς πγε;", "Γι τ μοναστήρι τς Bkeftin στ Κούρα," ποκρίθηκε, «λλ σς διαβεβαιώνω μέσως, τι δεδομένης τς κατάστασης στήν μονή, κα δεδομένου τι  Fares ργάστηκε τ τελευταία χρόνια στὸὑπερπολυτελς Phonecia Hotel στὴν Βηρυτό, δν θ μπορέσει ν μείνει κε πάνω π δύο τρες μέρες προτο ν τν δετε ν πιστρέφει στ σπίτι»  πατέρας κοίταξε τν δελφό το Fares, ντώνη στ μάτια κα επε: "Δν χει σημασία τς δυσκολίες πο θ συναντήσει, λλν ξέρετε τι  δελφός σας δν θ πιστρέψει ξαν πίσω".

 ζωντάνια το πνεύματός του κα  ζλος πο δειξε  Fares στς σπουδς του σίγουρανθάρρυναν τν γούμενο Yuhanna ν το πιτρέψει ν πεκτείνει τς σπουδές του, τ ποο καὶἔγινε μ τν γγραφή του στ σχολεο πο νήκει στν Πατριαρχικ Μον τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου στ Μπαλαμντ στν περιφέρεια τς Κούρας, στν Βόρειο Λίβανο. τσι  Fares βρέθηκε, π τν αγίδα το γνατίου (Hazim, τ σημεριν Πατριάρχη τς ρθόδοξης κκλησίας τς ντιοχείας), πο ταν κείνη τὴν στιγμ πίσκοπός τς Λαοδικείας στὴν Συρία κα μενε στμοναστήρι το Μπαλαμάντ.

Χειροτονήθηκε διάκονος μ τ νομα Φίλιππος, στ μοναστήρι φιερωμένο στν γιο άκωβο τν Πέρση στ Dedde τς Κούρας τ 1963, δι τς τοποθέτησης τν χεριν το λία (Kourban), Μητροπολίτη τς πισκοπς τς Τρίπολης κα το Μητροπολίτη τς Κούρας, π τος ποίουςταν τ μοναστήρι το Bkeftin στν ποία εχε ποταχθεταν ξιοσημείωτη καθ ΄λη τν περίοδο τς κε παραμονς του  προσήλωσή του στ προσευχή, τν σκηση κα στ τι κανε μ ερήνη κα μ πολ ζλο ὅ,τι το εχε νατεθε ν κάνει, κα γι τν πακοή του στος προϊσταμένους του.

 Θεία Πρόνοια, ς συνήθως, χρησιμοποιώντας τς τοπικς συνθκες τν νάγκασε ν φύγει πτ σχολεο το Balamand γι τν Πάτμο στν λλάδα τ 1968, που λαβε τ δίπλωμα τοΛυκείου.

 Γέροντας τότε ξεδήλωσε τν πιθυμία του ν μβαθύνει τς γνώσεις του στ Θεολογία μ τ νγίνει φοιτητς στὴν Σχολ Θεολογίας στ ριστοτέλειο Πανεπιστήμιο τς Θεσσαλονίκης, πουπεφοίτησε μ ριστα κα που πηρέτησε ς διάκονος στν καθεδρικ να το γίου Δημητρίου, πολιούχου τς πόλεως.

Θ πρέπει ν σημειωθεῖ, τι ατς ταν γνωστς γι τὴν πολ μορφη φωνή,  ποία προσέλκυε πολλος π τος πιστος ν κούσουν τν ψαλτική τς ντιοχειανς παράδοσης κα νὰἀπολαύσουν τν Θεία Λειτουργία στ ραβικ κα στ λληνικά.

λλ τ πι σημαντικ γεγονς γι τνδιο κατ τὴν διάρκεια ατς τς περιόδου, ταν τι ρθε σ οσιαστικὴἐπαφ μ τ γιον ρος, καθς κα μτὴν μοναστικ ζω πο καλλιεργήθηκε στ Περιβόλι τς Παναγίας. κεσυγκεκριμένα γνώρισε Ατν πο θγινόταν  πνευματικς πατέρας του, τν Γέροντα Παΐσιο (+ 12 ουλίου το 1994).

Μ τν πιστροφή του στὸν Λίβανο, χειροτονήθηκε ερέας στν ΠατριαρχικΜοναστήρι τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου στ Μπαλαμντ δι τς πιθέσεως τν χειρν το μακαριστο πατριάρχου λία IV (Μουαουάντ), μ τ νομα Φίλιππος. Στὴν συνέχεια ζησε στν περίοδο π τ 1973 κα τ 1975 στ μικρ μοναστήρι φιερωμένο στὴν μνήμη το γίου Γεωργίου το Τροπαιοφόρου, μετόχι τςερς Μονς τς Θεοτόκου στ Χαματούρας, στν περιοχ τς Zgharta στ Βόρειο Λίβανο, να Μετόχι τς ερς ρχιεπισκοπς το ρους Λιβάνου στν πικράτεια τς ρχιεπισκοπς τς Τρίπολης κα τς Κούρας.

 πατήρ Φίλιππος πρε τν τοποθέτησή του στ μοναστήρι το γίου Γεωργίου μ πολὺἐνθουσιασμό. βαλε τν αυτό του ν ργαστε μέσως στν ποκατάσταση τς κκλησίας τομοναστηριο κα τν κελιν τν μοναχν πο περιέβαλαν τὴν μονή. πίσης, νοιαζόταν γι τὴνπαραμελημένη περιοχ το μοναστηριο, μ τν κ νέου φύτευση λαιόδεντρων κα μπελιν. προσωπικότητα το Πατρός Φιλίππου κα τ ργο πο κανε ρχισαν ν ποδίδουν καρπος κατ μοναστήρι λίγο λίγο γινε γνωστ μέρος τς πνευματικς νανέωσης πο προσέλκυσε λο καπερισσότερες ψυχς στν Κύριο. ξίζει ν σημειωθε τι  Πατήρ Φίλιππος πηρέτησε κατ τὴνδιάρκεια τς παραμονς του στ ν λόγω μοναστήρι κα τν νορία φιερωμένη στν ρχάγγελο Μιχαλ στ χωρι κοντ στ Ras Kifa.

μως, κάτω π τν πίεση το πολέμου στὸν Λίβανο, ναγκάστηκε ν γκαταλείψει τ μοναστήρι του, πο βρίσκεται πως παιτε  παράδοση σ μία βουνοκορφή,  ποία εχε γίνει στ πόλεμο μία πολύτιμη στρατιωτικ θέση, κα ν ναζητήσει καταφύγιο κόμη μία φορ στὴν Θεσσαλονίκη,φο εχε λάβει τ βαθμ το ρχιμανδρίτου τ 1976. σκησε τν εροσύνη του στν δια πόλη, στν κκλησία τς γίας Βαρβάρας κα εχε ναλάβει τν εθύνη τν φοιτητν θεολογίας ποεχαν μεταφερθε π τν Πατριαρχικ Μον τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου Μπαλαμντ ποὺἔκλεισε λόγω πολέμου, στὴν Θεολογικ σχολ τς Θεσσαλονίκης μ τν μέριστη βοήθεια γι τμεταφορά τους, π τ μητροπολίτη Παντελεήμων Ροδόπουλο, καθηγητ στν ν λόγω θεολογικσχολή.
 
Τ 1978, λαβε τν δεια π τ Σεβασμιώτατο George (Χόντρ) το ρους το Λιβάνου, π τνποο ξακολουθοσε ν ξαρτται, ν νταχθε στν μοναστικ κοινότητα το γίου ρους. Κινήθηκε πρς τὴν Μον Σταυρονικήτα κα λαβε τ νομα το γίου σακ το Σύρου πο τν ελαβούταν πολύ. Τώρα πι μποροσε ς κ τούτου ν παρακολουθε στενότερα τς διδασκαλίες το πνευματικο του πατρός, το Γέροντος Παϊσίου, πο ζοσε τότε σὲἐρημητήριο φιερωμένο στ Τίμιο Σταυρ κα πο δν πέχει πολ π τ μοναστήρι τοΣταυρονικήτα.

Λέγεται τι νας ξιοσέβαστος μοναχός του γίου ρους επε πρς ατόν, "χετε ρθει δ πμία χώρα πο χει τόσους πολλος γίους πως τν νάρετο γιο σακ τν Σύρο, προκειμένου ν μάθετε τ μοναστικ ζωή;".

 πατρ σακ πάντησε: "Ναί,  μπειρία τν γίων Πατέρων μας χει διαφυλαχτε σ μεγάλο βαθμ στ γιον ρος κα χω ρθει γι νισχυθ σ ατν τν γιο τόπο".
να χρόνο μετ τν φιξή του στ μοναστήρι το Σταυρονικήτα, ναχώρησε στ νέο καταφύγιό του, τ σκητήριο τς ναστάσεως το Κυρίου πο  διος νακαίνισε στν περιοχ τς Καψάλας, πο δν πέχει πολ π τς Καρυές, τν πρωτεύουσα το γίουρους. ζησε κε γι τέσσερα χρόνια, μία ζω πολ σκληρς σκησης κα ντονου πνευματικο γώνος. ρθε ντιμέτωπος μ πολλος πειρασμος κα δοκιμασίες ποπροσπάθησαν ν τν κάνουν ν φήσει τ σκητικ μόνωσή του, σπου μία μέρα, ταν, συγκλονισμένος π τς σκέψεις του, τὴν κούρασή του, κα τς δυσκολίες του, νακάλυψε να μικρ τάφο, ν περπατοσε σ κάποιο σημεο το κελιο του. Στάθηκε μπροστά του καπροσευχήθηκε θερμά, φήνοντας τν αυτό του στος κόλπους τς μνήμης το θανάτου. Στσυνέχεια, επε μ μία ποφασιστικ φωνή, «δ μπορ ν πεθάνω»

π κείνη τὴν στιγμή, ο σκέψεις πο τν βασάνιζαν ντελς ξαφανίστηκαν. Ατ μνήμη το θανάτου δν τν φησε ποτέ, κασύμφωνα μ τ μοναστικ παράδοση,σκαψε ναν τάφο το δικο του μεγέθους του, μ τ χέρια του, μέσα στν κπο στὸἀσκητήριό του.  μνήμη ατ  τόσο καθοριστικ δν τν φηνε κάθε μέρα μέχρι πο τ σμα του ναπαύτηκε κετν Πέμπτη 16 ουλίου 1998.

Παρέμεινε στ γιον ρος π τ 1978 μέχρι τ 1998, τ τος νάπαυσή του, καὶἦταν γνωστς γι σκητισμό του κα τν πνευματικ γωνιστικότητά του. γινε, μτὴν χάρη το Θεονας διάσημος πνευματικς πατέρας στ γιον ρος κα στνλλάδα, κα νθερμος ποστηρικτς τς πιμελος πρακτικς του μυστηρίου τςξομολογήσεως. ταν γνωστ τι εχε ποκτήσει τ φήμη το ρίστου, μπειρου καθεόπνευστου Πνευματικο, κάτι πο λίγοι χουν στ γιον ρος.
Στ διάρκεια τς ζως του, γινε πίσης μία ζωνταν γέφυρα μεταξύ τς κκλησίας τς ντιοχείας κα το γίου ρους. Συχν επε, "κπροσωπ τν ντιόχεια στ γιο ρος", κα ταν περήφανος γι ατό. Πολλο χριστιανο το Λιβάνου, λλ κα ραβόφωνοι χριστιανο τν Πατριαρχείωνντιοχείας, εροσολύμων κα λεξανδρείας, καθς κα λλοι πο ρθαν π τὸν Νέο Κόσμορχόντουσαν ν λάβουν τν ελογία του κα ν ζητήσουν τὴν συμβουλή του.

κανε πίσης μία σειρ π σύντομα ταξίδια στ χώρα καταγωγς του, τὸν Λίβανο, καθς κα τὴνΣυρία, τν ορδανία κα τν Αγυπτο. Χάρη δ σ κενον χουν δημιουργηθε στὸν Λίβανο τέσσερα μοναστήρια, (τρία νδρικ κα να γυναικεο) πολ πνευματικ κα ποτελον πιὰ, φάρους γι τν πνευματικ ναγέννηση το Λιβάνου.

πίσης εναι γνωστ  βοήθεια πο πρόσφερε σ διάφορα μέρη τς λλάδας πως στὴν Λέσβοπου ξομολογοσε π δεκαετία περίπου συμβάλλοντας καθοριστικ στν ναβίωση τς αθεντικς πνευματικότητας τς Λέσβου… θ πανέλθουμε ν καιρ στν ελογία ατή.

ς μς κολουθον ο προσευχές του στν δύσκολη ποχ ατ πο ζομε…

μήν.. γένοιτο …!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου