Παρασκευή 26 Απριλίου 2013

Η Μεγάλη Εβδομάδα!


ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΣΤΗΝ ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ

Περάσαμε πι τ πέλαγος τς νηστείας τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. Κα τώρα στεκόμαστε μπροστ στ θύρα τς Μεγάλης βδομάδος, πο νομάζεται Μεγάλη χι γιατί εναι μεγαλύτερη, χει περισσότερες μέρες, λλ «πειδ μεγάλα μν γέγονεν ν ατ παρ το Δεσπότου κατορθώματα. Κα γρ ν ατ τ βδομάδι τ Μεγάλ, πως λέγει ερς Χρυσόστομος, χρονία το διαβόλου κατελύθη τυραννίς· θάνατος σβέσθη· σχυρς δέθη· τ σκεύη ατο διηρπάγη· μαρτία νηρέθη· κατάρα κατελύθη· Παράδεισος νεώχθη· Ορανς βάσιμος γέγονεν· νθρωποι γγέλοις νεμίγησαν· τ μεσότοιχον το φραγμο ρθη· τ θριγγίον περιηρέθη· τς ερήνης Θες ερηνοποίησε τ νω κα τ π τς γς· δι τοτο Μεγάλη καλεται βδομάς».
ντως φοβερ ατς τς βδομάδος τ Μυστήρια! λη ποίηση το Χριστιανισμο κα λη δόξα τς ρθοδοξίας, π ατ τν βδομάδα πηγάζουν. π᾿ τν καιρ πού, μαθητούδια κόμη, παίρναμε π᾿ τ ζεστ χέρι τς μάνας μας τ σύνοψη κα τ κερί, πο καθς ταν γν μοσκοβολοσε σν λιβάνι ταν καιγε, κα πηγαίναμε στς κολουθίες το Νυμφίου, στς Μεγάλες ρες τν Παθν, τς Μεγ. Πέμπτης κα τς Μεγ. Παρασκευς, που κλαίγαμε π καρδις μπρς στν σταυρωμένο, καθς ποθέταμε μ τρέμοντα δάχτυλα τ παρθενικ γριολούλουδα, πο μ μίαν λόζεστη λαχτάρα τρέχαμε ν μάσουμε στος κήπους κα στ χωράφια· π᾿ τ μικρά μας κενα χρόνια, πο προσμέναμε νά ρθει βδομάδα τν Παθν, γι ν δεχτομε στερα κα τν νάσταση, μέχρι τ γηρατειά μας τ βαθιά, ατ βδομάδα εναι πο μς κρατάει συντροφι μ τν πόνο της, μ τ δάκρυά της, μ τ λύπη της, λλ κα μ τ χαρ κα τν εφροσύνη τς ναστάσεως, πο κολουθε.


Κι ατ εναι μεγαλύτερη φιλοσοφία τς ζως, πο γία κκλησία μας τν δίνει μ τν πι ραο, πλ κα κατανυκτικ τρόπο στ Μεγάλη βδομάδα. Κα εναι λήθεια, τι ατ φιλοσοφία, πο δν εναι λλη π τν ψηλ θεολογία το Σταυρο, δν θ μπορέσει ποτ κανες ν τν φομοιώσει κα ν τν κατανοήσει ξω π τν κκλησιαστικ περίβολο, ξω π τ λειτουργικ ζω τς κκλησίας.
ξω π τν κκλησία, Σταυρς Μεγάλη βδομάδα γίνεται λογοτεχνία, γίνεται θέατρο κινηματογράφος, γίνεται στοχαστικ διάλεξη δημοσιογραφικ ρθρο, γίνεται εκαιρία γι ν δοκιμάσει κανες τς κανότητές του μ᾿ ναν τρόπο ποιοδήποτε πάνω σ᾿ να σοβαρ θέμα. Κα μόνο μέσα π τς ερς κολουθίες κα τ λειτουργικ ζω τς κκλησίας μας, μπορε νθρωπος ν φτάσει στν κορφ τς πνευματικς φιλοσοφίας κα στ δόξα τς ναστάσεως, νεβαίνοντας τν νηφορικ δρόμο το Γολγοθ κα περνώντας πνευματικ μέσα π τν γωνία τς Σταυρώσεως.
O ρθόδοξος χριστιανός, λη τν βδομάδα χει να μεγάλο δρόμο ν δοιπορήσει. Μεγάλο, χι μ τς ξωτερικές, λλ μ τς σωτερικς διαστάσεις. να δρόμο, πο περπάτησε διος Χριστός. Ναί, κι ς μ φανε σ κανέναν ατ τ πράγμα παράδοξο. ν δν «συμπορευθμεν ατ κα συσταυρωθμεν», δν θ μπορέσουμε οτε τ Μεγαλοβδομάδα ν νιώσουμε, οτε κα στν νάσταση ν φτάσουμε μαζί του. Σ᾿ ατ τ δρόμο, πο βρίσκεται πάντα κάτω π᾿ τ σκι το Σταυρο, κα ντικρύζει στ βάθος τ φωτειν λόφο τς ναστάσεως, ο γιοι Πατέρες βαλαν μερικ σημάδια σν ρόσημα, πο μς βοηθον κι ατ μ᾿ ναν εδικ τ καθένα τρόπο, γι ν πετύχουμε τ σκοπό μας.
Τ Μεγάλη Δευτέρα, μετ τ Κοντάκιο κα τν Οκο τς μέρας, θ᾿ κούσουμε μαζ μ τ σύντομο συναξάρι, ατ τ πόμνημα: «τ γί κα Μεγάλ Δευτέρ, μνείαν ποιούμεθα το μακαρίου ωσφ το παγκάλου κα τς π το Κυρίου καταρασθείσης συκς». Δοξάζεται κα τιμται πάγκαλος ωσήφ, γιατί «τς Αγυπτίας τότε τας δονας μ δουλεύσας», σκλαβώθηκε μν κατ τ σμα, λλ κατ τν ψυχ μεινε δούλωτος, οίδιμος κα σώφρων, κα τσι ξιώθηκε ν γίνει κυρίαρχος λης τς Αγύπτου. « Θες γρ παρέχει τος δούλοις ατο στέφος φθαρτον». κατάρα πειτα τς καρπης συκις, μς λέει ν᾿ ποφεύγουμε τ πάθος κα ν κάνουμε ργα κα καρπος πνευματικούς, γι ν μ μς ερ Χριστς μ φύλλα μοναχ σν ρθει, κα μς δείξει τ φωτιά, σν μοίρα ναπόφυγη τν κάρπων μας δέντρων.
Τ Μεγάλη Τρίτη θ᾿ κούσουμε: «τς τν δέκα παρθένων παραβολς μνείαν ποιούμεθα», δηλ. τν πέντε φρονίμων κα τν πέντε μωρν παρθένων, μ τς διδακτικς λαμπάδες τους. Μς συμβουλεύει κ᾿ δ μ μνους ξαίσιους κκλησία μας, «ν σπουδάσωμεν ν νάψωμεν τς νοητς λαμπάδας τν ψυχν μας, ς α φρόνιμοι κεναι παρθένοι. Διατί; να μ τ λαμπρν φς τν λαμπάδων μας κα μ μνους πνευματικούς, συναπαντήσωμεν τν θάνατον νυμφίον τν ψυχν, δηλαδ τν Δεσπότην μας ησον Χριστόν, στις θ λθει ν τ συντελεί το κόσμου, δι ν μβάσει τς δρονίμους ψυχς μέσα ες τν οράνιον νυμφώνα τς ϊδίου τρυφς τεσ κα βασιλείας».
Τ Μεγάλη Τετάρτη: «τς λειψάσης τν Κύριον μύρ πόρνης γυναικς μνείαν ποιεσθαι ο θειότατοι Πατέρες θέσπισαν, τι πρ το σωτηρίου Πάθους μικρν τοτο γέγονεν». Ποις δν δακρύζει, ταν σκεφθε τι, ν λοι μαρτάνουμε (κα πολλς φορς βαρύτερα π τν πόρνη) στόσο δν κολουθομε τ παράδειγμά της, γι ν σβήσουμε μ δάκρυα μετανοίας τ χειρόγραφο, πο εναι φορτωμένο μ τ πλθος τν μαρτιν μας.
Τ Μεγάλη Πέμπτη «ορτάζομεν τν ερν Νιπτρα, τν Μυστικν Δεπνον, τν περφυ προσευχν κα τν Προδοσίαν». κυριαρχοσα μορφ αώνιο σύμβολο σκότους συνειδήσεως κα παράδειγμα πρς ποφυγν εναι προδοτικ ψη το ούδα.
Τ Μεγάλη Παρασκευ «τ για κα Σωτήρια κα Φρικτ Πάθη το Κυρίου κα Θεο κα Σωτρος μν ησο Χριστο πιτελομεν».
Κα τ Μέγα Σάββατον «τν Θεόσωμον Ταφν κα τν ες δου κάθοδον το Κυρίου κα Σωτρος μν ησο Χριστο ορτάζομεν».
Επαμε, τι πίσω π τ μαρτύριο κα τ Πάθος τς Σταυρώσεως, ρθόδοξος χριστιανς βλέπει πάντοτε τ γλυκ φς τς ναστάσεως. Εναι ατ πο τν μποδίζει ν δε τ Πάθη μέσα σ᾿ να ζοφερ κα καταλυτικ σκοτάδι. ρθόδοξος κα λληνας διαίτερα, πο πέρασε τόσα κα τόσα πάθη μέσα στ μακραίωνη πορεία τς στορίας του εναι ντυμένος μ τ ζεστ νδυμα τς χαρμολύπης. Πάσχει κα ποφέρει, λλ χι μ συγκράτητο σαρκικ πόνο. πνευματικ φιλοσοφία το Σταυρο, ατς τς μέρες εδικώτερα, πρέπει ν εναι πιούσιος ρτος μας, ρτος τς ζως μας. δο πς βλέπουν μερικο π τος γίους Πατέρας τ Σταυρ κα τ μυστήριο τς Σταυρώσεως.
κάνθινος στέφανος φανέρωσε τι Κύριος ξάλειψε τν κατάρα πο λαβε γ, ν βλαστάνει γκάθια κα τριβόλια κα τι Χριστς φάνισε τς μέριμνες κα τς δύνες τς παρούσης ζως.
«ξεδύθη τ μάτια κα νεδύθη τν πορφύραν, δι ν κδύσει τος δερματίνους χιτνας τς νεκρώσεως, πο φόρεσεν δμ μετ τν παράβασιν. Κάλαμον λαβεν Κύριος ες τν δεξιάν, ς σκπτρον, δι ν θανατώσει τν ρχαον φιν κα δράκοντα· λαβε κάλαμον, δι ν σβήσει τ χειρόγραφον τν μαρτιν μας. λαβε τν κάλαμον δι ν πογράψει βασιλικς, μ τ κόκκινον αμα του, τ γράμμα τς συγχωρήσεως τν μαρτιν μας, καθότι κα ο βασιλες μ κόκκινον κιννάβαρι πογράφουσιν».
»Ες τ ξύλον σταυρώθη, δι τ ξύλον τς γνώσεως. λαβε τν γεσιν τς χολς κα το ξους, δι τν γλυκείαν γεσιν το καρπο το πηγορευμένου. λαβε τ καρφία δι ν καρφώσει τν μαρτίαν. πλωσε τς χείρας ες τν Σταυρόν, δι ν ατρεύσει τ πλωμα τν χειρν το δμ κα τς Εας, πο ποίησαν ες τ πηγορευμένον ξύλον, κα δι ν νώσει τ μακρν διεσττα, γγέλους κα νθρώπους, οράνια κα πίγεια. λαβε τν θάνατον, δι ν θανατώσει τν θάνατον. τάφη, δι ν μ στρεφώμεθα πλέον μες ες τν γν, ς τ πρότερον…».
»σκοτίσθησαν ο φωστρες, δι ν φανερώσουν τι πενθοσι τν Σταυρωθέντα. Α πέτραι σχίσθησαν, διότι πασχεν πέτρα τς ζως. Ες τ ψος το Σταυρο νέβη, δι τ πτμα πο παθεν δάμ. Κα τελευταον νέστη, δι τν δικήν μας νάστασιν!».
! Ετυχισμένοι κα τρισμακάριοι, σοι μπορέσουν ν᾿ φήσουν τς βιοτικές τους μέριμνες ατς τς μέρες, κι ρχίσουν π τώρα, π ατ τν ρα κιόλας, τν ελογημένη πορεία δίπλα στν πορευόμενο πρς τ Πάθος Χριστό! «Δετε ον κα μες, συμπορευθμεν ατ κα συσταυρωθμεν, κα νεκρωθμεν δι᾿ ατόν, τας το βίου δονας», «να μ μείνωμεν ξω το νυμφνος Χριστο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου