Σάββατο 17 Νοεμβρίου 2012

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ


Ο ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ ΜΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ

.Η νύχτα και ο έναστρος ουρανός κρατύνουν πάνω από τα κτίσματα του μοναστηριού. Είναι ώρα προσευχής, εγρήγορσης και ανάτασης της ψυχής προς τις θείες διακοσμήσεις.
Στις 7:30 με τη Βυζαντινή ώρα, ο εκκλησιαστικός θα σημάνει το πρώτο τάλαντο, θα ανάψει τις κανδήλες, τις λουσέρνες, τα φανάρια και τους φανούς του Καθολικού. Στις 7:45΄ σημαίνει το δεύτερο τάλαντο και στις 8:00΄ το τρίτο. Ο εφημέριος βάζει το πετραχήλι και το Μεσονυκτικό αρχίζει. Τούτη η ακολουθία φέρνει εγρήγορση στην ανύστακτη ψυχή που προσμένει στο μεσονύκτιο το Νυμφίο Χριστό. 
Αποτελεί σημείο διαχωριστικό του σκότους της πλάνης που ο χριστιανός και ειδικά ο μοναχός άφησε πίσω του και της ζωής του φωτός που αναμένεται να ανατείλει την επόμενη ημέρα. Καθώς αρχίζει ο «Άμωμος» ο εκκλησιαστικός βάζει μετάνοια στον Ηγούμενο και χτυπά με την σειρά τον κόπανο και το καθημερινό σιδεράκι.


Μετά το τρίτο κατανυκτικό τροπάριο ο εκκλησιαστικός ανοίγει τη Βασιλική Πύλη. Ο ιερέας εισέρχεται στον κυρίως ναό και ποιεί «Ευλογητόν» ιστάμενος έμπροσθεν του τέμπλου. Κατά τη διάρκεια ανάγνωσης του «Επακούσαι σου..» θα θυμιατίσει το ναό.
Ο «Εξάψαλμος» θα διαβαστεί από τον Ηγούμενο. Με το πέρας της έκτης Ωδής διαβάζεται το Συναξάρι της ημέρας και ο εκκλησιαστικός και πάλι θα χτυπήσει το σιδεράκι. Στην εννάτη Ωδή, «Την Τιμιωτέραν», ο ιερέας θυμιάζει το ναό, ενώ οι μοναχοί αποκουκουλίζονται και κατεβαίνουν από τα στασίδια τους. Μια στάση που εύγλωττα φανερώνει την ξεχωριστή τιμή που οι μοναχοί αποτίουν στην Κυρία Θεοτόκο. Προς το τέλος του Όρθρου σημαίνει ένα τάλαντο σε τρεις στάσεις κύκλω του ναού. Γίνεται απόλυση και μεταβαίνουν στο παρεκκλήσι που θα τελεσθεί η Θεία Λειτουργία.
Εκεί πρωτίστως αναγινώσκεται η τρίτη και έκτη Ώρα. Στο «Δόξα» της έκτης Ώρας ο εκκλησιαστικός σημαίνει το σιδεράκι. Τότε περίπου θα σημάνει και ο ιερέας τον κωδωνίσκο της προθέσεως και οι πατέρες αποκουκουλισμένοι και έχοντας κατεβεί από τα στασίδια τους μνημονεύουν μυστικά τα ονόματα που ο καθείς φέρει στη μνήμη του, ζώντων και κεκοιμημένων. Σε λίγο ο εκκλησιαστικός ανάβει τα δρακόντια από το τέμπλο του παρεκκλησιού και ακολουθεί η Θεία Λειτουργία. Τα βημόθυρα παραμένουν κλειστά για να ανοίξουν μόνο στις δύο εισόδους και την ώρα της Θείας Μετάληψης. Στο τρίτο αντίφωνο γίνεται η μικρή είσοδος υπό του ιερέως φέροντος το ευαγγέλιο και προηγούντος του εκκλησιαστικού με αναμμένο εισοδικό. Ακολουθούν τα αναγνώσματα, ο Απόστολος και το Ευαγγέλιο.


Λίγο μετά ψάλλεται ο χερουβικός ύμνος, γίνεται η μεγάλη είσοδος όπου τα Τίμια Δώρα διακομίζονται από την Πρόθεση στην Αγία Τράπεζα. Τα Λειτουργικά και οι αιτήσεις του ιερέως δημιουργούν θεία ένταση φτάνοντας ως την Κυριακή προσευχή. Προ της Μεταλήψεως οι μοναχοί χαιρετούν τις εικόνες. Ακολουθεί η κοινωνία του Σώματος και Αίματος του Χριστού, το κέντρο της ζωής του μοναχού και κάθε χριστιανού. Έπεται η απόλυση. Διανέμεται το αντίδωρο και κατά την έξοδο λαμβάνεται και ο αγιασμός που φυλάγεται σε ειδικό σκεύος στη λιτή. 


Στη συνέχεια, αν δεν είναι μέρα νηστείας κατά την οποία απουσιάζει το πρωινό γεύμα, εισέρχονται στην Τράπεζα. Αρχίζει προσευχή, και ενώ οι παρευρισκόμενοι τρώνε ο αναγνώστης διαβάζει αποσπάσματα από πατερικά κείμενα ή βίους αγίων. Ο εφημέριος, αν απουσιάζει ο ηγούμενος, δια ξυλίνου σφυρίδος σημαίνει το τέλος του φαγητού και ευλογεί τα περισεύματα ευχαριστώντας τον Θεό. Στην έξοδο της τράπεζας ο ιερέας ευλογεί τους εξερχόμενους και οι διακονητές κάμπτοντες την οσφύ ζητούν συγχώρεση από τους αδελφούς για τυχόν λάθη και παραλλείψεις. Δίωρη ή τρίωρη ξεκούραση προηγείται της επιστροφής των μοναχών στο διατεταγμένο για τον καθένα διακόνημα.
Όπως μια μικρή κοινότητα για να ζήσει χρειάζεται σωστή κατανομή εργασιών έτσι και ένα κοινόβιο μοναστήρι, ή σκήτη, ή κελλί επιβιώνει και προοδεύει και εκπληρώνει τη σωστική αποστολή του με την ανάθεση των διαφόρων διακονημάτων στους εκεί εγκαταβιούντας μοναχούς. Ο αρχοντάρης περιμένει να προσφέρει ξεκούραση στους νεοφερμένους προσκυνητές, να τους σερβίρει τον κλασικό δίσκο με το νερό, το ρακί και το λουκούμι, και να τους τακτοποιήσει στα δωμάτιά τους. Άλλοι αδελφοί ασχολούνται με τους λαϊκούς εργάτες που δουλεύουν εκεί, φροντίζουν τους γεροντότερους, επιμελούνται τα ζώα, φτιάχνουν ψωμί και ετοιμάζουν το φαγητό στο μαγειρείο. Ο εκκλησιάρχης ευτρεπίζει το ναό, ενώ άλλοι έχουν για εργόχειρο το πλέξιμο κομποσχινιών, την αγιογραφία, την ξυλογλυπτική και την αργυροχοία, την παρασκευή θυμιάματος και σπάνια την ιεροραπτική και τη βιβλιοδεσία. Οι γεροντότεροι που προσμένουν τη μετάβασή τους στην αγήρω μακαριότητα σμίγουν σε κουβέντες πνευματικές, στρέφονται σε μνήμες του παρελθόντος και του μέλλοντος, ενώ ο τριγύρω χώρος εμμένει να διαιωνίζει μια ειρήνη αταλάντευτη που περιαυγάζει τους τρούλλους, τους σταυρούς, τη φιάλη και την κρήνη που κοσμούν το φυσικό περίγυρο.


Στις 8:30΄ κατά τη Βυζαντινή Ώρα ο εκκλησιαστικός θα σημάνει το πρώτο τάλαντο, στις 8:45΄ το δεύτερο και στις 9:00΄ το τρίτο. Τότε στο χώρο της λιτής αρχίζει η εννάτη Ώρα. Στο «Δόξα» της εννάτης ο εκκλησιαστικός θα βγει από το ναό για να κρούσει τον κόπανο και κατόπιν το σιδεράκι. Με το τέλος της εννάτης Ώρας ο ιερέας ιστάμενος έμπροσθεν του Ιερού Βήματος αρχίζει τον Εσπερινό. Η ακολουθία αυτή κατά αρχαία χριστιανική συνήθεια έχοντας ιουδαικές καταβολές αποτελεί το προοίμιο της επόμενης ημέρας. Τον «Προοιμιακό» θα διαβάσει ο πρώτος στην τάξη μοναχός. Στο «Κύριε εκέκραξα..» ο ιερέας θυμιάζει το ναό. Τις ψιλές καθημερινές δεν έχει είδοδο. Μετά το «Νυν απολύεις…» ο εκκλησιαστικός σβύνει τα λαδοκέρια και λίγο μετά ακολουθεί η απόλυση.
Οι μοναχοί εξέρχονται του ναού κατευθυνόμενοι προς την Τράπεζα. Και πάλι λόγοι προσευχητικοί και διδακτικοί ανακρώνται με το φαγητό.
Στις 12:00΄ ο εκκλησιαστικός θα κρούσει το σιδεράκι για το Απόδειπνο που λαμβάνει χώρα στη λιτή. Είναι ώρα για προσευχή και δέηση προς το Θεό να τηρήσει όσους πάνε να κοιμηθούν ασφαλείς υπό τη σκέπη Του. Μετά το «Σύμβολο της Πίστεως» ανάβεται το λαδοκέρι της εικόνας της Θεοτόκου και ένας μοναχός ασκεπής απαγγέλει τους «Χαιρετισμούς». Στη διάρκεια του Αποδείπνου, ή αμέσως μετά, οι προσκηνυτές έχουν την ευλογία να χαιρετίσουν τα άγια λείψανα στον κυρίως ναό. Πρό του τέλους του αποδείπνου μοναχοί και προσκηνυτές ασπάζονται τις εικόνες και παίρνουν την ευχή του ηγουμένου ή του ιερέως και γίνεται απόλυση.
Ύστερα άλλοι θα προτιμήσουν μια διδακτική συζήτηση, άλλοι την ανάγνωση και άλλοι την ξεκούραση. Τέλος όλοι θα πάνε στα κελλιά τους. Οι μοναχοί από νωρίς, μετά τα μεσάνυχτα, πριν προσέλθουν στο ναό θα ξυπνήσουν για την επιτέλεση του προσωπικού τους κανόνα που περιλαμβάνει συνήθως μετάνοιες, προσευχή με κομποσχοίνι και ανάγνωση ψυχοφελών βιβλίων.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο αρχίζει και κλείνει μια ημέρα, η καθημερινότητα του μοναχικού βίου στον Άθω, εδώ και χίλια χρόνια. Και έχεις την έντονη εντύπωση πως η νύχτα που εξουσιάζει και στην έναρξη και στη λήξη δεν είναι ο ζόφος που συρρικνώνει και συστέλλει τη ζωή αλλά η φερέλπιδη ησυχία που βιώνει τη ζωηφόρο νέκρωση, η ταφή που κυοφορεί σαν το σπόρο τη ζωή και η νύχτα με το σκοτάδι που θα δώσει τόπο στην πληρότητα του φωτός της Τρισηλίου Θεότητος.

Bιβλιογραφία
1) Αγιορειτικόν Τυπικό της Εκκλησιαστικής Ακολουθίας, Ιερόν Κελλίον Ευαγγελισμού Καρυαί/Άγιον Όρος, εκδ. Καστανιώτη, 1995.
2) Παρακλητική, εκδ. Ρηγοπούλου, Θεσσαλονίκη 1984
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ:http://www.agioritikovima.gr/index.php?

Οι Αιγές της Αιολίδας


ΣΤΙΣ ΑΙΓΕΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ 

Αρχαίο θαύμα της μηχανικής

Τα ευρήματα από τις Αιγές, όχι της Μακεδονίας αλλά της... Τουρκίας, μονοπωλούν το σημερινό ενδιαφέρον στο διεθνές συνέδριο με τίτλο «Ανακαλύπτοντας τον κόσμο του Μεγάλου Αλεξάνδρου», που διοργανώνεται από την ΙΖ΄ Εφορία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Νάουσας. 
Από τις ανασκαφές στις Αιγές
Εδώ και μια δεκαετία κάνει έρευνες στην αρχαία πόλη Αιγές της Αιολίδας, στη Βορειοδυτική Τουρκία, ο αρχαιολόγος, Γιουσούφ Σεζγκίν, ο οποίος θα αναφερθεί στο τμήμα των λουτρών και στο σύστημα αποχέτευσης της πόλης που έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη.

Οι ανασκαφές γίνονται σχεδόν στην κορυφή του βουνού Dagi, περίπου 50 χιλιόμετρα από την πόλη Yuntda Koseler, στη Δυτική Ανατολία. Οι Αιγές ήταν μια πόλη γνωστή από τον Ηρόδοτο και τον Στράβωνα, σύμφωνα με τους οποίους ιδρύθηκε από τους Αιολείς, κατά τον πρώτο ελληνικό αποικισμό. Η περιοχή περιλάμβανε τα βορειοδυτικά παράλια της Μικράς Ασίας και εκτεινόταν από την Τρωάδα μέχρι τον Ερμο ποταμό. Οι Αιγές ήταν σημαντικό ιερό του θεού Απόλλωνα και κυβερνήθηκε από τη δυναστεία των Ατταλιδών, (3ος-2ος αι. π.Χ.), η οποία είχε έδρα την κοντινή Πέργαμο. Οι ανασκαφές έφεραν στο φως πολλά αγάλματα, από τα οποία ξεχωρίζουν τμήμα από μαρμάρινο άγαλμα της Αφροδίτης και το κεφάλι του Ερμή, ενώ βρέθηκαν και πάνω από 70 χάλκινα νομίσματα. Φέτος αποκαλύφθηκε τμήμα των λουτρών και του συστήματος αποχέτευσης.

Μάλιστα, ο Γ. Σεζγκίν έχει χαρακτηρίσει το σύστημα αυτό ως θαύμα της μηχανικής και εκτίμησε ότι κατασκευάστηκε τον 1ο π.Χ. αιώνα. Το επιστημονικό συνέδριο για τον Μέγα Αλέξανδρο, που ξεκίνησε χτες στη Νάουσα συγκεντρώνει επιστήμονες διεθνούς κύρους και διευθυντές ανασκαφών από την Τουρκία, την Ιορδανία, το Ισραήλ, την Αίγυπτο, το Ουζμπεκιστάν, το Αφγανιστάν, αλλά και από την Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ελβετία, τη Ρωσία και την Ελλάδα, που θα συνοψίσουν το σύνολο της έρευνάς τους και θα ανακοινώσουν τα νέα ιστορικά και αρχαιολογικά δεδομένα για πόλεις της Μικράς Ασίας, της Συροπαλαιστίνης, της Αιγύπτου, της Μεσοποταμίας, της Περσίας κ.ά.
ΜΑΡΙΑ ΡΙΤΖΑΛΕΟΥ
http://www.ethnos.gr/

Ο Δτρατηγός Μακρυγιάννη



διαθήκη το στρατηγο Μακρυγιάννη

Ες δόξα το δίκιου κα μεγάλου Θεο ΚΥΡΙΕ ΠΑΝΤΟΔΥΝΑΜΕ. σύ, Κύριε, θ σώσεις ατ τ θνος. Εμαστε ...μαρτωλοί, εσαι Θεός! λέησέ μας, φώτισέ μας, νωσέ μας κα κίνησέ μας ναντίον το δόλου κα τς πάτης, τς συστηματικς τυραγνίας τς πατρίδος κα  θρησκείας. Ες δόξαν σου, Κύριε, σηκώνεται πόψε σημαία τς λευτερις ναντίον τς τυραγνίας! Πατριτες! Πεθαίνω δι τν πατρίδα, Στέκω ες τν ρκον μου τν πρτον. Δν μπορ, πατρίδα, ν σ βλέπω τοιούτως κα τν σκοτωμένων τ παιδι κα ο γριγς ν διακονεύουν κα ν τς βιάζουν δι κομμάτι ψωμ ες τν τιμ τος ο πατενες τς πατρίδος. Γιομάτες ο φυλακς π γωνιστς κα στ σοκάκια σου διακονεύουν ατονοι ο γωνισταί, πού χύσανε τ αμα τος δι ν ξαναειπωθ «πατρίδα λλάς». Ετε λευτερία κατ τος γνες μας κα θυσίες μας, ετε θάνατος σ' μς. Πεθαίνω γ πρτος πόψε. χετε γειά, πατριτες, κα ες τν λλη ζω σμίγομε, κε ποναι κα ο λλοι ο συναγωνισταί μας, ες τν κόρφον το ληθινο βασιλέως, το μεγάλου Θεο, το ληθινο. Πατρίδα, σ' φήνω νήλικα παιδι κα γυναίκα ν τ' φήσουνε ζωντανά, τ' φήνω ες τν προστασίαν σου. Κοίταξε τ' εναι παιδι το τίμιου γωνιστ Μακρυγιάννη. Ποτ ατς δν σ ψύχρανε ες τ δεινά σου κα τώρα πρόθυμος ν πεθάνη δι σένα γι ν σ δονε τ παιδιά σου λεύτερη λλάδα κα χι παλιοψάθα τς...
τυραγνίας κα τν κολάκωνέ της. Δία τ παιδιά μου φήνω κηδεμόνες τν κύριο Μιχαλ Σκινά, Μελά, Δόσιον, Καλλεφουρνά, γυναικάδελφόν μου Σκουζ κα τν γυναίκα μου. Κα ν' κολουθήσετε κατ τν παλιά μου διαθήκη ,τι διαλαβάνει κι ν μελήσετε ες τν λλη ζω θ μο δώσετε λόγον. Βιαστικς γράφω κα μ τν σημαία μου ες τ χέρι, χετε γει λοι κα τυραννίαν ν μν φήσετε ν φωλιάση ες τν πατρίδα, ν μν ντροπιάσετε τόσα αματα πο χύθηκαν. 
 1843 Σεπτεμβρίου 2 μεσάνυχτα ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ".
Πηγή:http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2012/11/blog-post_647.html#mor

ΣΟΥΛΕΙΜΑΝ ο ΜΕΓΑΛΟΠΡΕΠΗΣ


Σουλεϊμάν ο "Μεγαλοπρεπής".

 Η ερήμωση των νησιών του Αιγαίου από τον Οθωμανικό στόλο. (Ντοκιμαντέρ)

Βίντεο γυρισμένο 
στην Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου
Ο Σουλτάνος που ερήμωσε με τον Μπαρμπαρόσα το Αιγαίο, εκδίωξε του Ιωαννίτες Ιππότες της Ρόδου και απείλησε την Χριστιανική Ευρώπη με την πολιορκία της Βιέννης...

Ο 10ος Σουλτάνος της οθωμανικής δυναστείας που ερήμωσε τα νησιά του Αιγαίου. Υπό τις διαταγές του ο πειρατής Μπαρμπαρόσα -ο οποίος έγινε αρχιναύαρχος του οθωμανικού στόλου- επιτέθηκε στα Κύθηρα, την Αίγινα, σε περιοχές της Κρήτης, στις Κυκλάδες, στην Αστυπάλαια, στη Σκιάθο και σε πολλά ακόμη βενετοκρατούμενα νησιά, όπως η Κέρκυρα.
Κατά τις επιδρομές χιλιάδες Έλληνες σφαγιάστηκαν ή πουλήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα γεμίζοντας τα θησαυροφυλάκια του Σουλτάνου και του Μπαρμπαρόσα.


Ο Σουλεϊμάν ήταν ο Σουλτάνος που πολιόρκησε με τεράστια δύναμη πυρός τη Ρόδο, που θεωρούσε εμπόδιο στη μουσουλμανική κυριαρχία και τελικά μετά από προδοσία κατέλαβε το νησί από τους Ιωαννίτες ιππότες.

Η εκπομπή έκανε γυρίσματα στη μεσαιωνική πόλη της Ρόδου και μίλησε με ιστορικούς στα τείχη, στο παλάτι,στους προμαχώνες, στις υπόγειες στοές και στην περίφημη τάφρο του κάστρου , όπου έγιναν οι πιο φονικές μάχες. Ήταν η αναμέτρηση που κυριάρχησε το βαρύ πυροβολικό και η υπονόμευση των τειχών με υπόγειες σήραγγες. Για αυτό το σκοπό χρησιμοποιήθηκαν χιλιάδες λαγουμιτζήδες.
Ο Σουλεϊμάν κατέλαβε το Βελιγράδι, που ήταν πόλη στρατηγικής σημασίας και επιτέθηκε στη Βιέννη. Οι ελάχιστοι υπερασπιστές της ,κατάφεραν να σταματήσουν τα πολυάριθμα στρατεύματα του σουλτάνου, που κάμφθηκαν και από το εξαντλητικό κρύο της βόρειας Ευρώπης. 
Αν καταλάμβανε τη Βιέννη πολλοί πιστεύουν ότι η ευρωπαϊκή ιστορία θα ήταν εντελώς διαφορετική. 
Ο Σουλεϊμάν χρησιμοποίησε σε υψηλά αξιώματα πολλούς Έλληνες ,που εξισλαμίστηκαν υποχρεωτικά μετά από τα παιδομαζώματα, που γίνονταν κάθε τρία χρόνια. Ο καλύτερος φίλος και συνεργάτης του ήταν ο Μέγας Βεζύρης Ιμπραήμ, που τον είχαν μαζέψει οι γενίτσαροι, στην παιδική του ηλικία από την Πάργα. Αν και είχε παντρευτεί την αδελφή του Σουλεϊμάν, ο σουλτάνος δεν δίστασε να τον σκοτώσει όταν έπεσε στη δυσμένειά του. 
Ο Σουλεϊμάν για την τουρκική ιστορία υπήρξε από τους πιο σημαντικούς σουλτάνους, καθώς αναμόρφωσε τη νομοθεσία ,αύξησε τις εδαφικές κατακτήσεις και ήταν ο πρώτος, που συμμάχησε με τη χριστιανική Γαλλία και άνοιξε το δρόμο για διπλωματικές επαφές με τα ευρωπαϊκά κράτη. Για πολλούς αυτή ήταν και η αρχή της παρακμής για την οθωμανική δυναστεία.
ΠΗΓΗ: http://parapona-rodou.blogspot.com/2012/11/blog-post_5937.html?u

Γαριδάκια:


Πόσο (ανθ)υγιεινά είναι;

του Νικόλα Γεωργιακώδη

Δρακουλίνια, Πακοτίνια, Extra, Φουντούνια, Pizza Mexicana, Pac Man, Τι & Τι, Πιτσίνια, 3D, Lotto Crunch. Κοινή ονομασία: "Γαριδάκια". Η κάθε γενιά είχε και τα δικά της, ανεξαρτήτως ονόματος...
όμως ίδιας «φιλοσοφίας» πλασαρίσματος. Ελκυστικές συσκευασίες και διαφημιστικά σποτάκια στην τηλεόραση, ακόμα πιο ελκυστικές γεύσεις και ομηρικές μάχες με τους γονείς για να μας τα αγοράσουν. Η αλήθεια είναι πως δεν είχαν και (τόσο) άδικο. Τα πεντανόστιμα αυτά σνακ έχουν κατηγορηθεί ουκ ολίγες φορές για τα ανθυγιεινά συστατικά τους, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να απαγορευτούν δια ροπάλου από την διατροφή μας.


Οι «κενές» θερμίδες χορεύουν. τρανς Όχι, τα γαριδάκια δεν περιέχουν θερμίδες που θα σας βοηθήσουν να αδυνατίσετε. Το αντίθετο. Όπως εξηγεί η Αλεξάνδρα Δαμβουνέλη, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος «Έχουν πολύ μικρή, αν όχι μηδαμινή θρεπτική αξία, ενώ ταυτόχρονα είναι πλούσια σε θερμίδες, κυρίως λόγω της μεγάλης περιεκτικότητάς τους σε λίπος. Ενώ, δηλαδή, δίνουν την ίδια ενέργεια με άλλα τρόφιμα, δεν προσφέρουν στον οργανισμό απαραίτητα συστατικά, όπως βιταμίνες, μέταλλα και αμινοξέα». Για αυτόν ακριβώς τον λόγο μάλιστα, οι διατροφολόγοι τα κατατάσσουν στην κορυφή της διατροφικής πυραμίδας.
Ένα από τα συστατικά τους για το οποίο έχουν κατά καιρούς κατηγορηθεί είναι τα τρανς λιπαρά οξέα (θα τα δείτε να αναγράφονται ως «μερικώς υδρογωνομένα λίπη», τα οποία όχι μόνο ανεβάζουν την ολική και την "κακή" LDL χοληστερόλη, αλλά κατεβάζουν και την "καλή" HDL χοληστερόλη. Η «κακή» χοληστερόλη όπως είναι γνωστό προκαλεί στένωση και σκλήρυνση των αρτηριών, ενώ η «καλή» προστατεύει τα αγγεία από αθηρωμάτωση. Στις αρνητικές επιπτώσεις τους στην υγεία τέλος, προστίθεται η αύξηση των τριγλυκεριδίων στο αίμα, όπως επίσης και των φλεγμονών στις αρτηρίες.
«Είναι τρόφιμα φτωχά σε φυτικές ίνες, των οποίων τα οφέλη για την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος και τη διατήρηση της ευγλυκαιμίας στον οργανισμό είναι γνωστά. Η χαμηλή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες τα καθιστά επίσης τρόφιμα με χαμηλή ικανότητα κορεσμού. Το αποτέλεσμα αυτής της ιδιότητάς τους, είναι η αυξημένη όρεξη μετά από μικρό χρονικό διάστημα και η συμβολή τους, μαζί με τα αναψυκτικά και τους χυμούς, στο ανησυχητικό φαινόμενο της παιδικής παχυσαρκίας», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Βασίλης Παπαμίκος, Νοσοκομειακός Διαιτολόγος.


Τα «Ε» και το αλάτι
Αν για κάτι πάντως αγαπούσαμε στην παιδική μας ηλικία (και τώρα) τα γαριδάκια, αυτό ήταν η χαρακτηριστικές πικάντικες γεύσεις τους, αποτέλεσμα της προσθήκης ικανής ποσότητας αλατιού και βελτιωτικών γεύσης. Το αλάτι, σύμφωνα με τους ειδικούς δυσκολεύει τη νεφρική λειτουργία, ενώ η υπερβολή στη χρήση του μπορεί να οδηγήσει αργότερα στην υπέρταση.
Όσον αφορά τα βελτιωτικά γεύσης , γνωστά και ως «Ε», αποτελούν ουσίες εγκεκριμένες μεν, επικίνδυνες δε για την εμφάνιση προβλημάτων στην υγεία του παιδιού, ιδίως όταν αυτά τα προϊόντα καταναλώνονται τακτικά. «Πολλά τέτοια προσθετικά έχουν κατά καιρούς ενοχοποιηθεί για διάφορα προβλήματα υγείας σε παιδιά, όπως υπερκινητικότητα, αλλεργίες, άσθμα και ερυθήματα», λέει η κ. Δαμβουνέλη.
Όπως μάλιστα αναφέρει έρευνα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, τα γαριδάκια - πατατάκια με διάφορες γεύσεις περιέχουν «Ε» των οποίων η χρήση έχει απαγορευθεί σε ορισμένες χώρες, όπως Ε612, Ε627, Ε631 και Ε635. Ειδικότερα η Ε612 (αναγράφεται ως «Monosodium glutamate» στην συσκευασία) που χρησιμοποιείται ως ενισχυτής γεύσης, μπορεί να προκαλέσει από εξανθήματα ως και σοβαρές βλάβες του νευρικού συστήματος. Δείτε εδώ αναλυτικά όλη τη λίστα με τα «Ε». 
Σας έπεσε το σακουλάκι από τα χέρια; Δεν υπάρχει λόγος να τρομοκρατείστε, καθώς και σε αυτό το θέμα επιβεβαιώνεται η ρήση.


Παν μέτρον άριστον
Ναι, τα κάθε λογής γαριδάκια είναι περιττές θερμίδες, ναι αρκετά από αυτά μπορεί να περιέχουν ουσίες που εν δυνάμει μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στον οργανισμό, ιδιαίτερα των παιδιών. Ναι, η υπερβολική κατανάλωση αλατιού βλάπτει. Όμως, όπως και οτιδήποτε «ανθυγιεινό» στη διατροφή μας, έτσι και τα σνακ αν καταναλωθούν με μέτρο δεν ενέχουν κανένα κίνδυνο για την υγεία.
«Η απαγόρευση μπορεί να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση», λέει η κ. Φωτεινή Κοκκίνου, Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, «γι' αυτό πάντα είναι σημαντικό να τονίζουμε όχι πως ένα τρόφιμο είναι βλαβερό, αλλά πως θα πρέπει να το τρώμε σε μικρότερη ποσότητα. Επίσης, ένα τρόφιμο δεν σημαίνει πως είναι επικίνδυνο επειδή περιέχει 'Ε'. Άλλωστε ανάμεσα στα 'Ε' είναι και το Ασκορβικό Οξύ, δηλαδή η Βιταμίνη C».
ΠΗΓΗ:http://parapona-rodou.blogspot.com/2012/11/blog-post_17.html?u

Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2012

Πνευματικός Αγώνας

Μια σπάνια φωτογραφία του έτους 1963

Αναδημοσίευση: http://apantaortodoxias.blogspot.gr/2012/11/1963.html

ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ


Η ομογενής Ομοσπονδιακή βουλευτής του Εργατικού Κόμματος, Μαρία Βαμβακινού, εξέφρασε την ικανοποίησή της για την απόφαση της Επιτροπής Διαμόρφωσης του Εθνικού Προγράμματος Διδασκαλίας Γλωσσών της Αυστραλίας (ACARA), να συμπεριλάβει την ελληνική γλώσσα στο Εθνικό Πρόγραμμα ως δεύτερη γλώσσα και όχι ως διδασκόμενη, μόνο σε μαθητές και μαθήτριες ελληνικής καταγωγής, όπως αρχικά είχε αποφασιστεί.
Με την απόφαση αυτή, επισήμανε η κ. Βαμβακινού, δίνεται η δυνατότητα η ελληνική γλώσσα να διδάσκεται σε όλους τους μαθητές των αυστραλιανών σχολείων και όχι μόνο σε αυτούς που είναι ελληνικής καταγωγής, ενώ απέδωσε τη νέα βαθμολόγηση την αποτελεσματική κινητοποίηση της ομογένειας και των εκπαιδευτικών της φορέων.
Σημειώνεται πως κεντρικό ρόλο στην εξέλιξη αυτή έπαιξε ο Συντονιστή Εκπαίδευσης του Ελληνικού Προξενείου Μελβούρνης, Βασίλειος Γκόκας που συντόνιζε την παρέμβαση της ομογένειας και ο οποίος τόνισε στην Επιτροπή ACARA ότι:
«Η διδασκαλία των Γλωσσών, όπως τονίζεται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, είναι ένας από τους βασικούς τομείς μάθησης και βασικό συστατικό της εκπαιδευτικής εμπειρίας όλων των μαθητών».
Σύμφωνα, λοιπόν, με το πνεύμα και το σκεπτικό αυτό η ανάπτυξη της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας θα μπορέσει να:
- Ενεργοποιήσει όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από το πολιτιστικό και γλωσσικό υπόβαθρό τους να συμμετάσχουν στην εκμάθηση της Νέας Ελληνικής, αν το επιλέξουν. Στο πλαίσιο αυτό, η αξία της Νέας Ελληνικής θα αποτελέσει επιπλέον εφόδιο για όλους τους μαθητές της Αυστραλίας που θα κατευθυνθούν στις Κλασικές Σπουδές, Βιβλικές Σπουδές, Ιατρική, Φαρμακολογία κ.ά.
- Θα αγκαλιάσει τις μελλοντικές γενιές των μαθητών που επιθυμούν να σπουδάσουν Νέα Ελληνικά, ενώ παράλληλα δεν θα δημιουργήσει προβλήματα σε αυτούς που τώρα φοιτούν.
- Θα αντιμετωπίσει τη λανθασμένη, εδώ και χρόνια, αντίληψη ότι η ελληνική είναι διαθέσιμη μόνο για τους μαθητές που μιλούν την Ελληνική στο σπίτι (και η σχετική εικόνα της γλώσσας θα είναι αντικίνητρο για τη μελέτη της γλώσσας που υπάρχει σήμερα).
- Θα εξασφαλίσει το κύρος της Νέας Ελληνικής στο πλαίσιο του Αυστραλιανού Προγράμματος Σπουδών για όλες τις παρούσες αλλά και τις μελλοντικές γενιές των μαθητών».
Η Επιτροπή ACARA λαβούσα υπόψη τις υποδείξεις της ελληνικής παροικίας αποφάσισε να αλλάξει την προηγούμενη απόφασή της και να επιτρέψει την περίληψη της ελληνικής γλώσσας στο Εθνικό Πρόγραμμα Διδασκαλίας Γλωσσών ως «δεύτερη γλώσσα», στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, αλλαγή που ικανοποιεί το αίτημα της ομογένειας και διαμορφώνει νέες, θετικές προοπτικές για τη γλώσσα μας στο αυστραλιανό εκπαιδευτικό σύστημα. 

Πυρόσβεση


Ίδρυση εθελοντικού πυροσβεστικού κλιμακίου στο Δήμο Πάτμου.
 ΣΧΕΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑΤΑ 2009
http://www.patmostimes.gr/index.php/component/content/article/58-topika/3114


3204
Ο Δήμος της Πάτμου έχει γράψει στα παλιά του τα παπούτσια την πολιτική προστασία του νησιού μας. Αν και του παρακρατείται 10% από την ΤΕΔΚ από τον φόρο εισοδήματος για πυροπροστασία (ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ) και έκτακτες ανάγκες και του αντιστοιχούν δύο υπάλληλοι, αν και από την ΥΠΕΣΔΔΑ του χορηγήθηκαν 20.960 ευρώ για πολιτική προστασία εν τούτοις δεν έχει πολιτική προστασία. Και το σπουδαιότερο αν και είχε ένα εκπαιδευμένο Διασωστικό σώμα με γνώση για πολιτική προστασία, το διέλυσε. Αν κάποια στιγμή ό μη γένοιτο, συμβεί κάτι στο νησί μας και δεν αντιμετωπιστεί, υπεύθυνη θα είναι η δημοτική αρχή. Ένα ερώτημα, τις μέρες που καιγότανε η Αττική, έβγαινε αγωνιωδώς από το στόμα των συμπατριωτών μας : Εμείς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μια ενδεχόμενη φωτιά; Έχουμε πυροσβεστικό κλιμάκιο, τα μέσα, εθελοντική οργανωμένη ομάδα από το Δήμο που να ξέρει να μας προστατεύσει σε περίπτωση που έπαιρνε φωτιά το δασάκι της Αποκάλυψης ή του Κουμαρό, ή ξεσπούσε πυρκαγιά σε σπίτι ή κατάστημα; Η απάντηση είναι: Θα μπορούσαμε να έχουμε τους ανθρώπους και τα μέσα αλλά ...... Έχουμε δύο πυροσβεστικά οχήματα, το ένα είναι κλειδωμένο αλλά δεν έχουμε τους ανθρώπους, που πληρώνουμε να έχουμε και το σπουδαιότερο το εθελοντικό διασωστικό σώμα, που ιδρύθηκε το 2002 επί δημαρχίας Μελιανού Ματθαίου, διαλύθηκε επί σημερινής δημαρχίας και τα χρήματα της ΥΠΕΣΔΔΑ για την πολιτκή προστασία δεν χρησιμοπούνται σωστά. Ας ξεκινήσουμε από το πυροσβεστικό σώμα.
Η ΜΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΚΑΙ Η ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΣΗ

Όπως λένε τα μέλη του, δεν έτυχαν της σωστής αντιμετώπισης, αναγνώρισης και συνεργασίας, ούτε ένα ευχαριστώ δεν έχουν ακούσει από την σημερινή δημοτική αρχή και τον δήμαρχο κ. Καμπόσο, όπως δεν εισακούστηκαν οι προτάσεις τους για καλύτερη πολιτική προστασία, με αποτέλεσμα να απογοητευτούν και πολλά μέλη να αποχωρήσουν.Παρόλαυτά, όσοι απέμειναν, δεν σταμάτησαν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, όταν ο κόσμος τους καλούσε, διότι πάνω απ όλα έχουν φιλότιμο και αισθάνονται άνθρωποι. Ακόμα και λίγες μέρες πριν πήγε να κάψει σφηκοφωλιά συμπατριώτης μας και πήραν φωτιά στην περιοχή ?σπρης, το διασωστικό κάλεσαν. Μιλήσαμε με δύο εθελοντές μέλη από το Διοικητικό συμβούλιο. Τον Σώζω Γρύλλη και τον Σώζω Βοριά. Μας είπαν: ?Η απογοήτευση μας έχει να κάνει με το ότι ο δήμος δεν έχει ενδιαφερθεί για τις προτάσεις μας:.Έχουμε προτείνει στο δήμο για την καλύτερη και ασφαλέστερη φύλαξη στο δασάκι της Αποκάλυψης τα εξής: Να δημιουργηθεί ένας δρόμος στο πίσω μέρος της Αποκάλυψης που λόγω της πυκνότητας των δένδρων είναι απροσπέλαστο, ώστε σε ενδεχόμενη φωτιά να μπορούν οι εθελοντές και τα πυροσβεστικά μέσα να το προσπελάσουν για να μη καεί η Αποκάλυψη. Να τοποθετηθούν 5 ? 6 πυροσβεστικές φωλεές μέσα στο δασάκι. Έχουμε ζητήσει επίσης να υπάρχει στη διάθεση του εθελοντικού διασωστικού σώματος μία κλούβα κάτω από το Α.Τ. στην Σκάλα με τον εξοπλισμό μας μέσα, ώστε σε κάθε περίπτωση να μη τρέχουμε στα σπίτια μας να ντυνόμαστε και να χάνουμε χρόνο. Ούτε αυτό έγινε. Το αυτοκίνητο που χρησιμοποιούμε είναι τρύπιο και μέχρι να πάμε, π.χ στη Χώρα όταν μας καλέσει το καθήκον το βυτίο έχει αδειάσει.Έχουμε ζητήσει να διαθέσουν το καινούργιο που έχουνε κλειδωμένο και όπως μας είπε ο Σώζος Βοριάς, ο αρμόδιος δημοτικός σύμβουλος Αριστείδης Γρύλλης από τον οποίο το ζήτησαν δεν τους τα έδωσε. Ζητήσαμε επίσης από τον τότε αντιδήμαρχο Αντώνη Μαραβέλια, μας είπε ο Σώζος Βοριάς, να έρθει επαγγελματίας να μας επιδείξει αφιλοκερδώς τη χρήση μηχανήματος πυρόσβεσης, αλλά και δω υπήρξε άρνηση. Οπωσδήποτε όπως αναφέρουμε στην αρχή, η Πάτμος έχει ανάγκη την φύλαξη του δάσους της Αποκάλυψης τους τρεις μήνες που είναι επικίνδυνοι για τις πυρκαγιές, εξάλλου το υπουργείο εσωτερικών καταβάλλει χρήματα για την πολιτική προστασία. Πριν δύο χρόνια ο Δήμος ανέθεσε τη φύλαξη του δάσους της Αποκάλυψης επί πληρωμή στο Διασωστικό Σώμα , το οποίο διέθετε δύο ανθρώπους για την φύλαξη του. Όπως μας είπαν όμως τα μέλη του δεν πήραν ποτέ τα χρήματα που είχαν κανονίσει και τα οποία ήταν 6000 ευρώ. Πήραν τελικά μόνο 3000 ευρώ. Αυτό δεν επαναλήφθηκε. Κατά τον κ. Δήμαρχο δεν επαναλήφθηκε διότι του ζήτησαν 12.000 ευρώ, αλλά όπως λένε τα μέλη του Διασωστικού, ποτέ δεν του ζήτησαν αυτά τα χρήματα.

ΤΕΔΚΔ ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ Δράσεις πυρασφάλειας


Εκτός από την ΥΕΣΔΔΑ που το 2008 επιχορήγησε το δήμο μας για ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΥΡΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ 20.968 ευρώ, άλλα τόσα υπάρχουν στον προϋπολογισμό 2009 του Δήμου Πάτμου, η Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων Δωδεκανήσου (ΤΕΔΚΔ), δημιούργησε την ΕΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ (Εταιρεία προστασίας φυσικών καταστροφών) στην οποία συμβάλλουν οικονομικά κάθε χρόνο όλοι οι δήμοι του νομού εκτός της Καλύμνου και κείνη τους ανταποδίδει οφέλη που σχετίζονται με την πολιτική προστασία.   Αναλυτικά   η ΤΕΔΚ ετησίως παρακρατεί από το φόρο εισοδήματος του Δήμου μας,   όπως και των άλλων δήμων Δωδεκανήσου εκτός της Καλύμνου, 10% . Από την παρακράτηση αυτή, η ΤΕΔΚ, για τις διαδημοτικές δράσεις στην Πάτμο πρότεινε να   ένα πυροσβεστικό όχημα και έναν καταρτισμένο υπάλληλο δασοπροστασίας, αλλά το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε το 2008 να ζητήσει αντί πυροσβεστικού έναν δεύτερο υπάλληλο ως οδηγό στο δικό μας πυροσβεστικό όχημα. Διερωτώμαστε λοπόν. Που πήγανε τα 20.968 ευρώ της ΥΠΕΣΔΔΑ το 2008 και του 2009 και γιατί δεν έχουμε τον δασοπυροσβέστη και τον οδηγό του πυροσβεστικού που πληρώνουμε στην ΤΕΔΚ; Τα μεν 20.968 ευρώ της ΥΠΕΣΔΔΑ πηγαίνουνε στον καθαρισμό των ρείθρων και των κουνετών «Από το Μάιο έβαλα τους εργάτες του Δήμου να κάνουν αποψίλωση στους δρόμους μας για να μη ξεσπάσει πυρκαγιά, είπε ο Δήμαρχος, αλλά ακόμα δεν έχουν τελειώσει. Επίσης μία φορά το χρόνο ελέγχει ο υδραυλικός του Δήμου τους κρουνούς πυρόσβεσης και τις φωλεές.“‘Οσο αφορά   τους υπαλλήλους που έπρεπε να μας στείλει λόγω   παρακράτησης η ΤΕΔΚΔ   προσέξτε τι έγινε. Επικοινωνώντας με την Ε.ΤΑΙ.ΠΡΟ.ΦΥ.ΚΑ και την ΤΕΔΚ, μας είπαν ότι ο Δήμος της Πάτμου είναι ο μόνος Δήμος που δεν έκανε χρήση της ανταποδοτικότητας του 10% όπως έχουν κάνει οι άλλοι Δήμοι. Επειδή όμως εμείς γνωρίζαμε ότι το Δημ. Συμβούλιο αποφάσισε να ζητήσει οδηγό και δασοπυροσβέστη από την ΤΕΔΚΔ, ρωτήσαμε   τον δήμαρχο   κ. Καμπόσο, γιατί δεν τους έχουμ,   αφού πληρώνουμε στην ΤΕΔΚΔ. Αρχικά δεν γνώριζε το θέμα και   μας απάντησε την επομένη που ενημερώθηκε ως εξής: «Δεν έχουμε τους υπαλλήλους που πληρώνουμε με την παρακράτηση, διότι οι υπηρεσίες του Δήμου, δεν καθαρόγραψαν την απόφαση που είχαμε πάρει το Δ.Σ. να την στείλουν στην ΤΕΔΚΔ για να μας τους στείλει. Μας είπανε όμως, ότι   θα στείλουνε πίσω την παρακράτηση του 2008 αφού δεν κάναμε χρήση.» Με λίγα λόγια θα έπρεπε να είχαμε αυτή τη στιγμή δύο υπαλλήλους για την πολιτική προστασία ή στην καλύτερη περίπτωση να δώσουνε τα χρήματα που ζήτησε στο ΔΙΑΣΩΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ   για   να   φυλάει το δασάκι της Αποκάλυψης και ότι άλλο χρειάζεται φύλαξη.


ΙΔΡΥΣΗ ΚΛΙΜΑΚΙΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ


Το ρεπορτάζ μας ξεκίνησε, πολύ πριν τις πυρκαγιές της Αττικής, με αφορμή την αλληλογραφία που αναπτύχθηκε από την Νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και το Δήμο μας για την ίδρυση κλιμακίου πυρόσβεσης. Συγκεκριμένα, Η πρόεδρος του ΝΑΟΔ (Νομαρχιακός Αθλητικός Οργανισμός Δωδεκανήσου αντινομάρχης Αθλητισμού, Παιδείας & Νεολαίας κα Μπαφίτη Ανδριάνα,   απέστειλε στο Δήμο Πάτμου, στα πλαίσια αναβάθμισης των εθελοντικών ομάδων πολιτικής προστασίας του Δήμου (άρθ. 12 και 14 του ν. 3013/2002) έγγραφο για ανασύσταση των εθελοντικών ομάδων για σύσταση πυροσβεστικού κλιμακίου. Αυτό κοινοποιήθηκε στο Διασωστικό Σώμα Πάτμου.

Το Επαρχείο Καλύμνου συνέχεια του εγγράφου της κ. Μπαφίτη,   έστειλε ερωτηματολόγιο στο Διασωστικό σώμα Πάτμου ως μοναδικό στο νησί μας, ζητώντας να πληροφορηθεί τα στοιχεία που πιστοποιούν τη δυνατότητα   ένταξης του στο εθελοντικό κλιμάκιο της πολιτικής προστασίας του Δήμου Πάτμου, και το   Διασωστικό   απάντησε. Μεταξύ των ερωτήσεων υπήρχε και η εξής: « Από πού αντλείτε τους πόρους για τη λειτουργία του συλλόγου σας;» Στην ερώτηση αυτή το Διασωστικό σώμα Πάτμου απάντησε: « Το οικονομικό δυστυχώς είναι αυτό που πονάει όλους μας, καμία βοήθεια δεν έχουμε ούτε από τον ίδιο τον Δήμο μας, που για χάρη του τα καλοκαιρινά βράδια φυλάγαμε το μοναδικό δάσος του νησιού μας από πυρκαγιά, αλλά ούτε και ευχαριστώ. Αυτό ήταν και η αφορμή να αποχωρήσουν αρκετά μέλη μας.» Επειδή τα μέλη του Διασωστικού σώματος,   Σώζων Γρύλλης και Σώζων Βοριάς, κατάλαβαν ότι αυτή η κίνηση είναι συμφέρουσα για το νησί μας, έστειλαν στο Δήμο Πάτμου τα έγγραφα που τους κοινοποιήθηκαν , ώστε να   ενημερωθούν τα μέλη του Δ. Συμβουλίου, υπογραμμίζοντας: «Είμαστε διατεθειμένοι να προσφέρουμε τις υπηρεσίες μας και να συμμετέχουμε στην ίδρυση του πυροσβεστικού κλιμάκιου στο νησί μας. Πάνω από εμάς βάζουμε τη ζωή του συνανθρώπου μας και περιμένουμε το γρηγορότερο δυνατόν τις προθέσεις σας.», αναμένοντας προφανώς να αναλάβουν τις ευθύνες τους» Ο Δήμος το περιέλαβε να συζητηθεί στην ατζέντα της συνεδρίασης της 31ης Ιουλίου αλλά η συζήτηση αναβλήθηκε, επειδή όπως   μας είπε ο Δήμαρχος κ. Καμπόσος   δεν παραβρέθηκε   στη συζήτηση κάποιο από τα μέλη του Διασωστικού σώματος. Αλλά γιατί να παραβρεθούν όταν,   ήταν θέμα στο Δ.Σ. είχαν τα απαραίτητα έγγραφα από τις αρμόδιες υπηρεσίες, για να αποφασίσουνε αυτό που ήταν αρμοδιότητα του Δήμου να το κάνει.

ΔΙΑΣΩΣΤΙΚΟ ΣΩΜΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ


Το Σεπτέμβρη του 2002, ο τότε δήμαρχος Ματθαίος Μελιανός, υλοποίησε την πρωτοβουλία 11 εθελοντών για συγκρότηση του Διασωστικού Σώματος Δήμου Πάτμου. Προσκάλεσε στην Πάτμο το Ελληνικό Διασωστικό σώμα που εκπαίδευσε μία εβδομάδα τους εθελοντές, για αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών όπως σεισμό, πλημμύρες, πυρκαγιές και συγκεκριμένα πρώτες βοήθειες, ορεινής διάσωση, υποβρύχιες αποστολές, ναυαγοσωστική, πυρόσβεση. Εκπαίδευση και εξοπλισμός στοίχησαν 10.500,00.

Το 2004 μετά από παραίνεση των ίδιων των μελών δημιουργήθηκε ένα επίσημο σωματείο με κατασταστικό για να αξιοποιηθεί στην πολιτική προστασία του νησιού αλλά σήμερα 2009 το Διασωστικό έχει διαλυθεί, όχι με ευθύνη των μελών αλλά με ευθύνη του Δήμου, που κατά την άποψη μας δεν έχει συνειδητοποιήσει τι είχε και τι έχασε.

Μέρες λαμπρές

Μετροφυλλώντας το βιβλίο Συμβάντων του Διασωστικού Σώματος διαβάζουμε:
«Η παρουσία σας ήταν συγκινητική, η βοήθεια σας ανεκτίμητη. Ένα μεγάλο ευχαριστώ σ όλα τα παιδιά που συμμετέχουν στην ομάδα. Αυτά λέει μεταξύ άλλων ευχαριστήριο στο Διασωστικό   σώμα Πάτμου από τον κ. Γεώργιο Βαρέλη με αφορμή την προσπάθεια   που κατέβαλαν   να βρουν τη μητέρα του Ελευθερία Κουτούζου που είχε χαθεί για αρκετές ώρες στην Περιοχή της Αγίας Μαρίνας στη Χώρα, το Πάσχα του 2003.
Σύμφωνα με το βιβλίο συμβάντων, από το 2002 που συστήθηκε από το Δήμο Πάτμου το Διασωστικό Σώμα   μέχρι και σήμερα έχουν λάβει μέρος σε πολλές δράσεις πολιτιστικής προστασίας και κοινωνικής αλληλεγγύης   και έχουν ανταποκριθεί σε πολλά συμβάντα.
Εκτός από τις κατασβέσεις πυρκαγιών και διασώσεις, π.χ. κατάσβεση   φωτιάς στην Κουμάνα Ιούνιος   2003,   πυρκαγιάς στην περιοχή Γροίκος   Δεκέμβρη 2003,   φωτιάς στα σκάφη Patmos star στο   Διακόφτι και των δύο σκαφών   στο λιμάνι της Σκάλας, διάσωση τεσσάρων σπιτιών και καταστημάτων από νεροποντή, έχουν στο ενεργητικό τους   δράσεις διαφορετικού χαρακτήρα   προσφοράς.
Π.χ. Καθαρισμό θαλάσσιου βυθού όπως στην περιοχή της μαρίνας και παραλιών όπως στο λιβάδι Γερανού, δενδροφυτεύσεις στην περιοχή Λάκας, διασώσεις ατόμων μετά από ατύχημα όπως στην περίπτωση του Χρήστου Υψηλάντη και μεταφορά τραυματία μετά από ατύχημα στο Κ.Υ. Πάτμου, όπως στην περίπτωση του Σταύρου Κλεούδη μετά από ατύχημα με τη μηχανή του.
Έρευνα και ανεύρεση αγνοουμένου κυνηγού, φύλαξη του δάσους της Αποκάλυψης σε επικίνδυνες περιόδους για πυρκαγιά, διάσωση ψαροντουφεκά, καταρρίχηση σε δύσβατη περιοχή για την ανάσυρση δύο τραυματιών και τη διακομιδή τους στο Κ.Υ. Πάτμου.
Να μη ξεχνάμε ότι για ένα μεγάλο διάστημα εκτελούσαν χρέη σχολικού τροχονόμου στο σχολείο της Σκάλας και τις πολύτιμες υπηρεσίες που προσέφεραν τον Ιούλιο του 2005 στην ομάδα εξιχνίασης του εγκλήματος της Ελένης Κοντοπούλου,   στον άγιο Βλάση . άδειασαν το πηγάδι για την ανεύρεση αποτυπωμάτων του δράστη, βοήθησαν στην μεταφορά του πτώματος από το τόπο του εγκλήματος στην ερημική περιοχή, μέχρι το Κ.Υ. Πάτμου, των προσωπικών της αντικειμένων στο Α.Τ., την τοποθέτηση του σε φέρετρο,   μεταφορά του στο λιμάνι και τοποθέτηση του στο πλοίο για Πειραιά.
Σμαράγδα Μουλιάτη
ΠΗΓΗ: http://www.patmostimes.gr/index.php/component/content/article/58-topika/3114

Το ταπεινό φρόνημα


Μια απίστευτη ιστορία!

Και βλέπεις, ο ταπεινός, και θαύματα να κάνει, πάλι δεν πιστεύει στον λογισμό του. Ήταν στην Ιορδανία ένας πολύ απλός παπάς που έκανε θαύματα. 
Διάβαζε ανθρώπους και ζώα που είχαν κάποια αρρώστια και γίνονταν καλά. 
Πήγαιναν και μουσουλμάνοι σ’ αυτόν, όταν έπασχαν από κάτι, και τους θεράπευε. Αυτός, πριν λειτουργήσει, έπαιρνε ένα ρόφημα με λίγο παξιμάδι και μετά όλη την ημέρα δεν έτρωγε τίποτε. 
Κάποτε έμαθε ο Πατριάρχης ότι τρώει πριν από την Θεία Λειτουργία και τον κάλεσε στο Πατριαρχείο. Πήγε εκείνος, χωρίς να ξέρει γιατί τον ζητάνε. Ώσπου να τον φωνάξει ο Πατριάρχης, περίμενε μαζί με άλλους σε μια αίθουσα.
 Έξω έκανε πολλή ζέστη· είχαν κλειστά τα παντζούρια και από μια τρυπούλα περνούσε μια ακτίνα. Αυτός νόμισε ότι είναι σχοινί. Επειδή είχε ιδρώσει, βγάζει το ράσο του και το κρεμάει πάνω στην ακτίνα. Όταν το είδαν οι άλλοι που κάθονταν εκεί στην αίθουσα, τα έχασαν.
Πάνε και λένε στον Πατριάρχη:  
«Ο παπάς που κολατσίζει πριν από την Θεία Λειτουργία κρέμασε το ράσο του πάνω σε μια ακτίνα!». 
Τον κάλεσε μέσα ο Πατριάρχης και άρχισε να τον ρωτάει: «Τι κάνεις; Πώς πας; Κάθε πότε λειτουργείς; Πώς ετοιμάζεσαι για την Θεία Λειτουργία;».
«Να, λέει, διαβάζω την ακολουθία του όρθρου, κάνω και μερικές μετάνοιες και ύστερα φτιάχνω ένα ρόφημα, κολατσίζω λίγο, και έπειτα λειτουργώ». 
«Γιατί το κάνεις αυτό;», τον ρωτάει ο Πατριάρχης.
 «Άμα φάω λιγάκι πριν από την Θεία Λειτουργία, λέει εκείνος, όταν κάνω κατάλυση, πάει ο Χριστός επάνω. Ενώ, αν φάω μετά την Θεία Λειτουργία, πάει ο Χριστός από κάτω»! 
Με καλό λογισμό το έκανε! Του λέει τότε ο Πατριάρχης: «Όχι, δεν είναι σωστό αυτό. Πρώτα να κάνεις κατάλυση, και έπειτα να τρως λίγο». 
Έβαλε μετάνοια και το δέχθηκε. 
Θέλω να πω, παρόλο που είχε φθάσει σε τέτοια κατάσταση, να κάνει θαύματα, το δέχθηκε απλά· δεν είχε δικό του θέλημα. Ενώ, αν πίστευε στον λογισμό του, μπορούσε να πει: «Εγώ διαβάζω ανθρώπους και ζώα άρρωστα και γίνονται καλά, κάνω θαύματα· τι μου λέει αυτός; Έτσι που το σκέφτομαι, είναι πιο καλά, γιατί αλλιώς πάει το φαγητό πάνω από τον Χριστό».
Έχω καταλάβει ότι ή υπακοή πολύ βοηθάει. Και λίγο μυαλό να έχει κανείς, αν κάνει υπακοή, γίνεται φιλόσοφος. Είτε έξυπνος είτε κουτός είτε υγιής είτε άρρωστος πνευματικά ή σωματικά είναι κανείς και βασανίζεται από λογισμούς, αν κάνει υπακοή, ελευθερώνεται.
Λύτρωση είναι η υπακοή.
απ'το βιβλίο του γέροντα Παϊσίου, εκδ. Ι.Η.Αγ.Ιω Θεολόγου Σουρωτής 
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΑΠΟ:http://aoratigonia.blogspot.gr/2012/03/blog-post_16.htm 

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ



                          Ο γερμανικός "πολιτισμός"
Ο επικεφαλής του Διεθνούς Ερυθρού Σταυρού στην Ελλάδα, Σουηδός Στούρε Λιννέρ, στο βιβλίο του «Η Οδύσσειά μου» γράφει για το Δίστομο:
Παντρευτήκαμε στις 14 Ιουνίου. Ο υπεύθυνος της ελληνικής επιτροπής, Έμιλ Σάντστρομ, παρέθεσε γαμήλιο γεύμα προς τιμήν μας. Αργά το βράδυ με πλησίασε και με απομάκρυνε από τα γέλια και τις φωνές, προς μια γωνιά όπου θα μπορούσαμε να μιλήσουμε οι δυο μας.
 Μου έδειξε ένα τηλεγράφημα που μόλις είχε λάβει:
 οι Γερμανοί έσφαζαν για τρεις ημέρες τον πληθυσμό του Διστόμου, στην περιοχή των Δελφών, και στη συνέχεια πυρπόλησαν το χωριό
Πιθανοί επιζώντες είχαν ανάγκη άμεσης βοήθειας. Το Δίστομο ήταν μέσα στα όρια της περιοχής την οποία, την εποχή εκείνη, ήμουν αρμόδιος να τροφοδοτώ με τρόφιμα και φάρμακα. Έδωσα με τη σειρά μου το τηλεγράφημα στην Κλειώ να το διαβάσει, εκείνη έγνεψε κι έτσι αποχωρήσαμε διακριτικά από τη χαρούμενη γιορτή. 
Περίπου μα ώρα αργότερα ήμασταν καθ' οδόν μέσα στη νύχτα. Απαιτήθηκε ανυπόφορα μεγάλο χρονικό διάστημα έως ότου διασχίσουμε τους χαλασμένους δρόμους και τα πολλά μπλόκα για να φτάσουμε, χαράματα πια, στον κεντρικό δρόμο που οδηγούσε στο Δίστομο. Από τις άκρες του δρόμου ανασηκώνονταν γύπες από χαμηλό ύψος, αργά και απρόθυμα, όταν μας άκουγαν που πλησιάζαμε. Σε κάθε δέντρο, κατά μήκος του δρόμου και για εκατοντάδες μέτρα, κρεμόντουσαν ανθρώπινα σώματα, σταθεροποιημένα με ξιφολόγχες, κάποια εκ των οποίων ήταν ακόμη ζωντανά. Ήταν οι κάτοικοι του χωριού που τιμωρήθηκαν με αυτό τον τρόπο: θεωρήθηκαν ύποπτοι για παροχή βοήθειας στους αντάρτες της περιοχής, οι οποίοι επιτέθηκαν σε δύναμη των Ες-Ες. 
Η μυρωδιά ήταν ανυπόφορη. Μέσα στο χωριό σιγόκαιγε ακόμη φωτιά στα αποκαΐδια των σπιτιών. Στο χώμα κείτονταν διασκορπισμένοι εκατοντάδες άνθρωποι κάθε ηλικίας, από υπερήλικες έως νεογέννητα. Σε πολλές γυναίκες είχαν σχίσει τη μήτρα με την ξιφολόγχη και αφαιρέσει τα στήθη, άλλες κείτονταν στραγγαλισμένες, με τα εντόσθια τυλιγμένα γύρω από το λαιμό. Φαινόταν σαν να μην είχε επιζήσει κανείς. 
Μα να! Ένας παππούς στην άκρη του χωριού! Από θαύμα είχε καταφέρει να γλιτώσει τη σφαγή. Ήταν σ ο κ α ρ ι σ μ έ ν ο ς από τον τρόμο, με άδειο βλέμμα, τα λόγια του πλέον μη κατανοητά. Κατεβήκαμε στη μέση της συμφοράς και φωνάζαμε στα ελληνικά: «Ερυθρός Σταυρός! Ερυθρός Σταυρός! Ήρθαμε να βοηθήσουμε».
Από μακριά μας πλησίασε διστακτικά μια γυναίκα. Μας αφηγήθηκε ότι ένας μικρός αριθμός χωρικών πρόλαβε να διαφύγει προτού ξεκινήσει η επίθεση. Μαζί με εκείνη αρχίσαμε να τους ψάχνουμε. Αφού ξεκινήσαμε οι τρεις μας, διαπιστώσαμε ότι [η γυναίκα] είχε πυροβοληθεί στο χέρι. Τη χειρουργήσαμε αμέσως με χειρουργό την Κλειώ. Ήταν το ταξίδι του μέλιτός μας.
Και ο Ελληνικός Πολιτισμός:
Λίγο καιρό αργότερα η επαφή μας με το Δίστομο θ' αποκτούσε και έναν αξιοσημείωτο επίλογο. Όταν τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την Ελλάδα, δεν πήγαν και τόσο καλά τα πράγματα, αφού μια γερμανική μονάδα κατάφερε να περικυκλωθεί από αντάρτες ακριβώς στην περιοχή του Διστόμου. 
Σκέφτηκα ότι αυτό ίσως θεωρηθεί από τους Έλληνες ως ευκαιρία για αιματηρή εκδίκηση, πόσο μάλλον που η περιοχή εδώ και καιρό είχε αποκοπεί από κάθε παροχή βοήθειας σε τρόφιμα. 
Ετοίμασα λοιπόν φορτηγά με τα αναγκαία τρόφιμα, έστειλα μήνυμα στο Δίστομο για την άφιξή μας και έτσι βρεθήκαμε στο δρόμο για εκεί, για άλλη μια φορά, η Κλειώ και εγώ.
Όταν φτάσαμε στα όρια του χωριού, μας συνάντησε μια επιτροπή, με τον παπά στη μέση. Έναν παλαιών αρχών πατριάρχη, με μακριά, κυματιστή, λευκή γενειάδα. Δίπλα του στεκόταν ο αρχηγός των ανταρτών, με πλήρη εξάρτυση. Ο παπάς πήρε το λόγο και μας ευχαρίστησε εκ μέρους όλων που ήρθαμε με τρόφιμα. Μετά πρόσθεσε:
«Εδώ είμαστε όλοι πεινασμένοι, τόσο εμείς οι ίδιοι, όσο και οι Γερμανοί αιχμάλωτοι. Τώρα, εάν εμείς λιμοκτονούμε, είμαστε τουλάχιστον στον τόπο μας. Οι Γερμανοί δεν έχουν χάσει μόνο τον πόλεμο, είναι επιπλέον και μακριά από την πατρίδα τους. Δώστε τους το φαγητό που έχετε μαζί σας, έχουν μακρύ δρόμο μπροστά τους».
 Σ' αυτή του τη φράση γύρισε η Κλειώ το βλέμμα της και με κοίταξε. Υποψιαζόμουν τι ήθελε να μου πει με αυτό το βλέμμα, αλλά δεν έβλεπα πλέον καθαρά. 
\Απλά στεκόμουν κι έκλαιγα.
 Από το βιβλίο "Η Μαύρη Βίβλος της Αντίστασης"